Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

Gunda

Du fixar det, din beslutsamhet är stark och
det är bara att kämpa på.
Kram

Ellan

Hej Sannah,
Skönt att du skriver igen. Ja hjärnan och i vårt fall Beroendehjärnan är lömsk som attan och ofta reagerar vi precis som vi alltid ha gjort. I min behandling fick vi jobba mycket med de automatiska tankarna. Dvs något händer omkring oss och vi reagerar automatiskt som vi alltid har gjort. Och i samband med det följer en känsla och sedan själva handlingen som ofta blev att köpa och/eller dricka alkohol. Så om vi lär om och vågar stanna upp så går detta att förändra. Att saker händer i vår omgivning kan vi ju inte direkt påverka men hur vi tänker och framförallt reagerar och handlar där har vi ofta kärnan. Detta går att göra som en övning för sig själv för att komma underfund med sina automatiska tankar.
En liten tanke... är du för tuff mot dig själv tror du som slutar med nikotinet samtidigt?
Önskar dig en fin dag.
Kram
Ellan

Sannah

Gunda och Ellan❤️
Jag tror att det var ett invant mönster sist jag valde att dricka. Jag var helt slut i kropp och själ och behövde dricka... skit konstigt! Vet nu att jag med omsorg får välja i mitt liv.
Ska öva nej tack många gånger!!!
Kram?

som vi skaffat oss för att vi haft problem med alkoholen. Känslor och tankar är ofarliga, och det går att träna sig på att handskas med dem, precis som Ellan skriver.
En bra metod är att i förväg acceptera att sugen kommer, och att man bestämmer sig för att man ska klara av dem. Då får man ett övertag i förväg. När de kommer, kan man stanna upp och försöka utforska dem. Det visar sig då ofta att de är ganska harmlösa. Och just ofarliga.
Möter man sugen (och frestande tankar) orädd och bestämd, så skaffar man sig ett viktigt övertag.

Man kan också se det som att det sunda förnuftet (storhjärnan) ska ta tillbaka herraväldet (styrningen av våra liv) från den impuls- och känslostyrande beroendehjärnan (reptilhjärnan).

När man känner att man kan behärska sug och frestande tankar, även i kritiska situationer, ja då börjar man känna sig tryggare. Då börjar känslan av frihet att spira.

Du kommer att fixa det här Sannah. Kram!

Sannah

Riktning! Igår berättade jag för en vän att jag inte dricker mer, vilken himla skön känsla. Hennes respons var att det är ju helt okej!
Heja på alla där ute!
Kram

Gunda

Vist är det en skön känsla då man tar nya steg i nykterheten. Berättar för vänner att man inte dricker och annat. Att sopa igen möjligheter att kunna stoppa sin alkoholist karriären.
Jag känner verkligen din känsla då du berättade för väninnan, kände ju på den jag också för någon dag sedan.
Allt vi kan göra för stt hålla oss själva på den nyktra sidan stärker beslutet vi tagit.
Heja dig vilken styrka du har, du kommer klara det!
Kram

Sannah

Idag blev jag bjuden på en trevlig tillställning. Blev erbjuden öl och vin, jag var förberedd och tackade nej :) och drack alkoholfri öl! Jag är så stolt!
Jag klarade det! Yes!

Trevlig fortsatt kväll alla!

Bra att du förberedda dig och redan innan bestämde dig, och att du också klarade av det. Hoppas du hade en bra kväll ändå, brukar själv inte ha jättestora problem att säga nej på tillställningar, men det handlar nog om att jag redan innan sett till att jag inte kan, t ex kör bil o s v. Man märker på vissa fester efter ett tag att en del blir rätt surriga och lite berusade. Tänk dig vad mycket bättre vi mår imorgon bitti!
Ha en skön och bra helg och kväll!

Sannah

Det gick bättre än jag trodde! Hade trevligt och visst märker man när de andra blir lite mer än vanligt!
Räddningen tror jag är att jag har börjat tugga nikotintugummi igen! Klarar inte att sluta med två beroenden samtidigt.

Kram?

Tigerlilja

Precis så ska vi alla tänka. Din beskrivning av en proper fasad utåt stämmer på mig. Helt solo i mitt beroende. Ingen har nånsin frågat mig.
Idag 5:e dagen nykter, lägger min lilla nyvunna energi på jobb nu. Sen klappar vi oss på axeln och fångar dagen. Låter bra om nikotinplåster funkar för dig. Men koncentrera dig på att fortsätta på inslagna linjen.

Kramar och ha en skön lördag <3

Sannah

Kan du väll ta, unna dig det! Ja du om du visste att det inte går... men personen som sa det vet ju inte min problematik.
Jag väljer att berätta det för några få, är inte redo att basonera ut det för hela världen än hur jag väljer att leva.
Men efter gårdagen känns livet lättare!
Alkoholfri öl är super gott ju!
Kram?

dream

Jag funderar också på vad man säger till andra. Varför behöver man ens förklara sig? Jag har absolut inte berättat sanningen utan snarare skyllt på kalorier eller hälsan tex att jag får huvudvärk eller att jag kör bil mm. Men ditt svar att jag mår bättre utan alkohol var ju jättebra, den skall jag nog säga :)))

Gunda

Att veta hurboch vad man säger och till vem.
Jag har sagt att jag fått problem med levern till en del till andra har jag sagt stt gav måste ta bilen inmorgon pga kite olika anledningar. Hittills har jag klarat det utan att någon inte assepterar det.

Sannah

Vid varje tillfälle går ju fint.
Känslan av att ändå välja att säga något, delta med stolthet i ryggen och värdesätta sig själv är enormt.
Även ikväll har jag varit på en tillställning och druckit A-fritt.
Går hur bra som helst! Det kommer stunder av sug men de går över.
Att se livet som det är, inte fly sina känslor. Att gråta, skratta, vara trött är normalt! Att känna är normalt.
Allt det har jag flytt från tidigare. Inte längre!
Kram?

Gunda

Just så att inte fly från känslor är så oerhört viktigt. Att tillåta tårarna komma., lika så skrattet är en så skön känsla.
Livet kommer åter när man inte har drogen utan man är den man är med allt vad det innebär, man är människa.
Sannah du kommer att fixa det, var stolt över dig!! ❤️?