Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

Sannah

Här inne! En varm tanke till alla! Genom natten genom rymden och vidare rätt till var och en!

Ny nykter dag för att jag vill.
Visualiserar kommande övervakningar och återfall med ett nej tack jag dricker inte alkohol längre. Jag tar inte glaset mot munnen jag tar timme för timme eller dag för dag!
Jag är lika nära glaset som den som drack sitt sista igår. Det skrev någon klok här inne! Tror det var Ikaros.

Ellan

Jag är en person som inte dricker alkohol... ett fint mantra. Jag blir sjuk om jag dricker alkohol. Jag förlorar mig själv. Jag glömmer bort vad som är viktigt för mig och jag blir besatt av alkoholen. Mina barn förlorar sin mammas närvaro och närhet. Jag är där men ändå inte där. Jag tappar bort min äkthet och närhet och lever inte till hundra procent. Jag blir sjuk av alkohol, riktigt obehagligt sjuk.
Så idag väljer jag att inte dricka för jag vill inte. Och jag gör allt i min makt för att inte vilja det heller.
Kram till dig Sannah.
Från
Ellan ❤️

Sannah

Är verkligen upp och ner. Ena stunden super glad och lycklig för att i nästa stund må skit! Jag vill dra mig undan samtidigt som jag undrar vad det håller på att bli med mig? Kanske för att jag håller på att sluta med två beroenden samtidigt. Vet liksom inte vilken riktning jag ska ta? Förut fanns alltid vinet där som tröst likaså nikotinet. De två fanns för mig alltid. Nu står jag här och sedan då?
Skillnaden nu är att när jag har mina bra stunder mår jag bättre än någonsin på riktigt! Jag är mentalt starkare.
Men varför denna rädsla som gör att jag vill dra mig undan? Kanske för att jag på riktigt är rädd att bli helt ensam och då är det bättre att inte utsätta sig?
Ja, många frågor utan svar! Men har tillit till att jag hittar min väg även om det tar tid!
Kram alla

AlkoDHyperD

Men de stunder som känns ensamma och svåra hade ju funnits ändå, även om de tillfälligt bedövats. Nu hör vi budbäraren (känslorna) och även om det kan kännas svårt och sorgligt är det när man ser vilka behov som inte är tillgodosedda som man kan hitta vägar att tillgodose dem.
Man behöver liksom först kunna hitta hålet innan man kan laga det...

.... är naturliga känslor och tillstånd när vi lämnar vår trygghetszon och är på väg mot ngt nytt. Härligt att du känner tillit till processen. Du skriver att du känner rädsla för att du ska vara/ bli ensam, varför känner du så tror du?
Jag har nog alltid när jag känner ett slags tomrum eller allmänt less försökt skapa något slags momentum ( d v s bara gjort ngt) som gjort att jag slipper fundera eller känna så mkt, rätt eller fel, men ibland kan jag i alla fall fundera för mkt. I mitt 'förra liv' hände det inte sällan att jag valde alkohol i dessa stunder, men nu är det över. Jag väljer ngt annat, kanske en aktivitet eller ngt meditativt. Vi fortsätter att njuta av vår nya frihet! Kram!

Sannah

De jobbiga stunderna har funnits och vanan att fly dem och bedöva dem!
Hitta hålen för att sedan laga dem, precis så!
Tacksam för ditt svar!

Sannah

Gör helt rätt där morgondag! Jag funderar alldeles för mycket! Att bara bryta det och göra något hjälper! Men det är som att något ska fram och därför drar jag mig undan.
Ensamheten och rädslan för det tror jag kommer från långt till baka!
Kram!

Sannah

Ångest, drack två öl.. visste redan i morse att det skulle bli så. Kunde inte välja en nykter dag. Lyckan var kortvarig ca två timmar. Nu ångest i säkert ett dygn.
Skrivet detta för att påminna mig!
Ett dumt sms skickat och för mycket prat av bara två öl!
Nu fortsätter jag nykter! Börjar inte om min resa utan fortsätter den mot att lyckas.

Ett snedsteg händer lätt, kom ihåg alla bra val du gjort under denna a-fria period och vad du lärt dig! Försök även att hitta lärdomar av denna dag. Bra att det inte blev mer än 2 öl, vid mina tidigare snedsteg har det blivit några fler öl än så. Hoppas du får en god natts sömn, imorgon är det en ny dag!

Lim

Ja fortsätt din nyktra resa ?förstår att det känns tråkigt att du drack men det var åtminstone inte mycket och du tänker inte fortsätta dricka. Du klarar det ❤ din nyktra stig finns framför dig redo för dina fotsteg ?

Sannah

Det betyder mycket att ni skriver!
Jag gjorde en stor prestation igår och visste att det skulle ta alla mina krafter! Visste redan hur det skulle sluta..
Det var inte värt det alls.
Kram alla?

Ellan

Hej Sannah,
Se det som en lärdom. Du skriver att du visste på förhand hur det skulle bli. Kan du så här i efterhand se hur du skulle ha gjort annorlunda för att inte ta till alkoholen som en lösning? Att ta till A som belöning eller tröst är ju den enkla och invanda vägen. Slå inte för hårt på dig själv bara. Du har jobbat hårt med dig själv så fortsätt framåt. Idag är en ny dag.
Kram
Ellan❤️

Gunda

och till slut kommer vi till vägs ände, det gjorde jag i går.
Nu blir det nya tag och vi ska fixa det eller hur?
Stor kram du kämpe!

en erfarenhet rikare Sannah.
Få, om ens någon, klarar av att sluta med alkoholen på första försöket.
Nej du behöver inte starta om, du befinner dig i processen att sträva mot ett nyktert liv. I den processen kan det ingå bakslag.
Ditt var dessutom litet, medans din övertygelse att sluta säkert har vuxit sig betydligt större.

Kram!

Sannah

Ellan❤️ Gunda och Pi31415.

Ja det är lärdomar och jag tar mig ytterligare ett steg mot att hitta andra belöningar för just i går var det ett gamalt sätt att belöna sig och slappna av.

Lim

Återfall har nog de flesta tagit nångång under försöken att bli nykter. Jag har ju många gånger hållt upp flera månader men likväl fallit. Men jag tror och hoppas att jag liksom fallit klart nu och att denna gång är gången jag inte faller. Men jag har ju i flera år hållt på fram och tillbaka innan jag landade här.

Hoppas du får en fin och nykter dag idag ❤ kram!

Sannah

Ibland blir jag mörkrädd för hjärnans funktion! Är förvånad över återfallet, med tanke på min bestämdhet. Jag valde att dricka då! Suget gick inte att hantera.
Inser att allt är skört och att jag vill välja bort vissa situationer dom triggar.
Nu är jag fortfarande lika bestämt på att inte dricka mer alkohol.
Kram?