Detta är för mig dag 3 utan alkohol. Första gången på några år som jag hållit upp så länge... har läst flera gånger om dagen här i forumet sedan i måndags och det är en fantastisk känsla att inse att jag inte är ensam. Att min relation till alkohol inte är unik, att hur den får mig att känna och bli inte är min personlighet utan snarare alkoholens personlighet. A får mig att tro att livet är tråkigt utan den, att jag är tråkig utan den...
Jag har länge haft flyktiga tankar om att allt dåligt i mitt liv är förknippat med att jag druckit men jag har låtit de tankarna fladdra iväg för fort för att faktiskt förstå vad det betyder. Under dessa tre dagar, efter att jag börjat läsa här, har jag tvingat mig själv att gå igenom all skit jag gjort mot mig själv och andra och kommit fram till följande:
Inte ett enda katastrofalt beslut, fruktansvärd händelse eller dagar och nätter fyllda med ångest har förekommit utan att alkohol på något sätt varit inblandat. Jag har ibland bara haft en ren jävla tur att det inte slutat värre än det gjort....
Det har bara gått tre dagar, vilket inte är så mkt men det är tre dagar utan ångest och det betyder mkt för mig!
Men jag vet att det kommer bli en svår kamp och jag är inte säker på hur det kommer gå om inte min man vill sluta tillsammans med mig... Jag vet att det här kommer vara det svåraste jag någonsin gjort...
Men jag SKA lyckas, för mig och mina fantastiska barn och TACK till alla er som kämpar samma kamp som jag och som vågar berätta om det här så jag får ta del av det ni tänker och känner!!!! Jag är inte ensam och ingen av er heller!❤️

Grattis till dina 21 dagar!
Du ska veta att du och flera här på forumet har inspirerat mig så!
Idag är min dag 3! Bara! Och jag börjar få sån lust att bli klar i huvudet! Fri!
Heja!!!????

(undrar också om nån vill skapa en tråd åt mig, jag kan ju svara på inlägg men inte starta en egen tråd. Om jag skriver ett inlägg som nån kan kopiera. Så kan jag börja skriva min egen "dagbok" här.)

Mick

Grattis till dina nyktra dagar, verkligen bra jobbat.
Jag har läst igenom din tråd och känner hopp när jag läser den, jag längtar efter att får känna när det börjar vända.
Jag har försökt så många gånger men faller på helgerna så jag hinner aldrig att nå dit, det är så jobbigt att hela tiden vara rädd för suget och besattheten av att dricka.

Jag kommer fortsätta att följa din tråd, all lycka till dig....

Mick//

Amanda..

Men imorse lös den sköna känslan med sin frånvaro?? Min svärfar gick bort under natten och min svärmor ringde oss vid 5.
Min man jobbade några timmar för en viktig kund kom men gick hem vid tolv, att han direkt åkte och köpte 2 liter vin kan jag inte med att klandra honom för idag.... jag är såklart ledsen också men det är annorlunda ändå. Däremot löper min A-hjärna plötsligt amok!!! Hur sjukt kan det vara?? Igår glädje och (nästan) inget sug och idag hör jag hur rösten dånar i mitt huvud: IDAG MÅSTE DU JU TA ETT GLAS!!! DET BEHÖVER DU, ALLA SKULLE FÖRSTÅ, NU NÄR ALLT ÄR SÅ JOBBIGT....
Men nej, SÅ FAAAN HELLER!!!???? Nu är det fan krig, utnyttja en sån här situation, det är lågt och den jäveln visar sitt rätta fula tryne...ursäkta alla svordomar men nu är jag arg!!!!!!!!!
Nu ska jag laga mat för det är vad min kropp behöver nu, INTE alkohol. Punkt. Även om det är med vita knogar jag strider idag...??? ibland suger det att vara människa...
All styrka till er och mig själv??❤️??❤️??❤️

Beklagar sorgen ?

Du kommer att fixa det här! Låt A skrika och gapa om att du borde dricka. DU vet att du mår bäst av att vara nykter. Dina barn mår bäst av en nykter mamma som är närvarande för dem igenom det här.

???

Tack snälla för att du vill fixa en tråd åt mig. ?
Du får gärna starta en tråd som heter 'JoYo'
och klistrar in det här:
"Jag vill leva ett sunt liv med mina barn! Jag vill satsa på min hälsa, träning, jobb, resa, personlig utveckling, läsa, naturen.... det finns så mycket jag missat pga A som smugit sig in i vårt hem. Vänskap, jogga i skogen tidiga morgnar, drömmar, kärlek, barnens skolgång och intressen. Jag vill vara pigg och klar! Jag vill existera och leva och vara närvarande!
Jag är trött på A och trött på ångest. Jag vill vara sund och glad!?"

Lim

Å Amanda jag beklagar sorgen ? Vad oerhört tråkigt och svårt.

Men fortsätt besegra draken... dag efter dag, genom glädje och sorg. Det vidriga suget går över.

Många kramar

Bedrövadsambo

När jag väljer ny forumtråd under rubriken Förändra mitt drickande får jag felmeddelandet: "Ett oväntat fel har inträffat." Mycket märkligt!

Tack för försöket! Admin får försöka lösa det här!
Förlåt Amanda. Nu ska jag inte prata om mitt mer i din tråd!
Hur mår du och din man och framförallt barnen idag? ??

Amanda..

Det är lugnt JoYo!! ☺️☺️ Hoppas du får till det!!
Barnen kunde nog inte ta in det riktigt så de var ok igår, det blir nog jobbigare gör dem kanske när vi åker till Sverige och träffar farmor... Min man sa att det känns bättre idag så vi får väl se.
Jag är glad att jag får räkna dag 23 idag och inte 23 -1! ???
Berätta gärna när du fått din egen tråd! Jag följer dig gärna!
Kram❤️

Amanda..

Jo, jag klarade det. Efter jag blev arg blev det faktiskt tyst i mitt huvud och efter maten kände jag mig lugn och kunde liksom fokusera på vad som faktiskt hände runtomkring mig. Idag tror jag vi alla mår lite bättre..
Tack igen alla för era fina ord❤️❤️❤️❤️
Dags att jobba???

Amanda..

En lätt känsla i kroppen idag, trots allt. Tänker visserligen nästan konstant på mitt beroende men i lite andra banor. Vänder och vrider på det, som när man studerar något underligt föremål.. Idag när suget blixtrade till spelade jag filmen men kom inte längre till 3 glaset, då den där avslappnade känslan brukar infinna sig, det kändes plötsligt rätt onödigt? Kändes meningslös, den där känslan alltså, inte så viktig längre... Förvånad över tanken att jag inte behövde den.. Men så glad och lättad!!!
Ville bara säga det☺️Önskar er alla en god natts sömn❤️❤️❤️

Så skönt att känna så som du gör! ?Inspirerande att veta vad man kan ha förhoppningar om! Har du pratat mer med din man om det?
Igår blev jag sugen på rödvin men kunde tänka bort det. Tränade istället. Idag är min dag 6! Mår lite illa, nästan avsmak för alkohol. Ser fram emot att bli piggare och gladare. Min hud är röd och magen är trög. När blir man ren från giftet??

Ågrenskan

Ja va härligt! Vilken underbar känsla att klara det man har föresatt sig..
Otroligt vad mycket tid detta förbaskade beroende tar av ens tanketid. Jag hade ju hellre önskat lägga tankekraften på mer kreativa och roliga saker.. själv har jag semester och A-hjärnan som vill "unna sig" slåss med min logiska hjärna som vill unna mig att må bra på sikt istället. Så just nu är det halvdant med mellanöl och cider istället för whiskey och larmet som går på varannan timme för att ändå få mig att även skärpa mig med det.. När larmet går på mobilen står det idag "Tänk dig för". Det är helt knäppt vad man kan hålla på! Heja dig!

Amanda..

God morgon på er?
Vill börja med att säga håll ut, stå emot, det BLIR bättre, enklare. Låter ju lite klyschigt men som tur är, är det sant! Ågrenskan, vill säga till dig att du gör det bra! Att aktivt kämpa emot kommer göra att du lyckas, ett litet steg i taget! Det är ett hårt och tungt jobb men jag har alltid sagt att lite hårt arbete inte skadar om det leder till något bra! (Har förr inte haft just denna kamp i åtanke men är för mig väldigt användbart just nu) En klyscha till kommer här??: Alla sätt är bra utom de dåliga! Men det är också sant!!
Jag är i mångt och mycket en pragmatiker, snudd på min religion... Jag fokuserar på resultatet, inte på hur jag når dit. Ibland måste jag se upp var jag sätter fötterna så jag inte trampar på människor på vägen, fast ibland är det svårt...
Vad jag vill säga är att om det som krävs för att bli nykter är att ställa sitt alarm på mobilen, klippa band med vänner eller lämna en partner så är det vad som måste göras....
Men just nu känner jag mig lite feg eller väldigt egoistisk, kan inte riktigt bestämma mig för vilket... Har inte pratat med min man mer, inbillar mig att han nog inte orkar just nu pga hans pappas bortgång men egentligen vet jag ju att jag inte kan sitta och vänta på rätt tillfälle.. det kanske aldrig kommer?
Eller är jag egoistisk? Jag mår ju så bra. Jag gör sånt jag tycker är roligt. Jag ser bra ut igen, plufsigheten är borta, midjan är smal och käklinjen tydlig igen, blicken är klar... Jag, jag, jag....
Ja, så går tankarna på en lördagsmorgon..
JoYo! Idag en vecka för dig eller hur? Grymt bra jobbat!! För varje nykter dag bleknar suget, iaf för mig, du har mkt att se fram emot!! Men det tar tid för kroppen att läka verkar det som, min mage är fortfarande lite trög så det är nog inget ovanligt! Din hy uttrycker nog bara det som händer i din kropp, jag är övertygad om att allt det kommer bli bättre!!!
Såg ett kort på mig själv på FB från början på sommaren och blev förskräckt!? Jag var ju helt svullen i ansiktet! Fy fan...
Men idag är en bra dag? Tog barn och hund på morgonpromenad och släppte ut ponnyerna i hagen, tittade till unghästarna på betet och gick hem för att dricka den andra koppen kaffe( är nu inne på den femte??) gått igenom räkningarna och betalat dem! Det har förut gett för mkt ångest att i bakfylla och orkeslöshet att göra det i tid så jag har ofta skjutit på det vilket i sin tur gett mer ångest... Alkoholhjärnan är ingen Einstein precis??
Vet ni vad? Vi behöver den inte egentligen, alkoholen. Den inbillar oss att det är en belöning att bli avtrubbad och slapp men på vilket sätt är det en belöning? För mig är det en belöning att se klart på saker och ting, numera... Men rädslan för att General A ska omgruppera finns här och jag hoppas bara jag är beredd när det händer, om det händer. Känner hopp ändå och jag önskar, hoppas och tror att ni också gör det!!!
All styrka till er alla, ni fina forumsvänner!!!!❤️❤️❤️??????

I_morgon

Jag och tusentals vänner finns här för dig.
Som jag skrivit tidigare så är du viktig,

/A