Efter 10 år av varierande nivå av a-missbruk har jag nu erkänt för mig själv (absolut inte för någon annan) att detta inte håller.
Konstant ångest, skam, nedstämdhet måste upphöra..

Igår drack jag 1,5 flaska vin.. idag börjar jag sluta.. Då jag inte har någon irl att prata med detta om så hoppas jag att kanske någon annan här inne är i liknande sits så vi kan peppa varandra?

Plommonspriten

Går det bra komben ? Hur mås de , lite kallsvettig här men har kunna äta bra idag iaf. Är väl stesoliden . La mig i sängen nu blir mer Netflix , Och 5 mg stesolid .
Nyfiken för hur de går för dig !

Och kärleksguden , men tanke är också som dig att de räcker med fest nån gång ibland man blir ju så degig av alkholen , sitter i länge för mig .

Komben

Tack snälla att du frågar!
Jag känner inget annat än sug.. eller om det bara är vana att dricka vin vid denna tid.. nåt fattas liksom.. men under kontroll!
Redan kallsvettig, usch stackars.. vilken period är värst för dig, första dagarna?
Tack för tipset om appen, installerad! ??

Plommonspriten

ok försök håll tankarna på annat .
Ja jag körde väl 2 dagars rätt hård fest här också innan jag sluta så var väl inte perfekt tillfälle sluta men jag vet de kommer ta ett tag må bra så kände att jag lär sluta direkt . Ja tycker väl första 3-4 dagarna är jobbigast . Minns inte exakt hur de kändes sist . Andra dagen ska väl vara värst får se imorgon .

Kärleksguden

Jag har i te testat att festa än. Bara jag som har sagt till mig själv om hur jag vill ha det. Vet inte riktigt hur första gången kommer blir. Jag tror inte jag kommer gilla det om det blir mer än fyra öl.

Jag har även sagt och satt en gräns på hur mycket jag ska dricka pga av detta.

iNTe MER än fyra öl hur det än blir. Då kan jag vakna med gott samvete.

Fredde

Jag drack med igår men nu får det vara nog! Jag följer med på nykterhets resan med er? Imorgon är en ny dag med nya möjligheter och mitt val kommer att vara att avstå alkohol och mitt mål är att den lille alkojävlen ska törsta ihjäl till slut för jag ska inte fylla han med mer flytande föda ? Styrkekramar till er ?

Hej alla.,
Jag klarade förra året ett break på 3 mån. Innan dess var det mkt alkohol. Tog till slut udden ur mig helt. Nu har jag hållt på igen i ca 1 år. Kan ha en vit vecka då och då. Men snittar vanligtvis på alkohol 3ggr/ vecka. Men nu hör jag ett försök att bryta förbannelsen och tänker hoppa på er båt mot en nykter tillvaro. Kämpa på alla!

Två flaskor vin igår. Somnade tungt, vaknade efter fyra timmar med ångesten brinnande i kroppen. Denna smutsiga skam.
Jag kan inte kontrollera mitt drickande och behöver sluta helt.

Komben

God morgon dag 2!

Kul att du hänger på Fredde! Är ditt mål att sluta helt nu?

Hur mår ni?

Jag känner mig lugn.. dock redan tankar på allt som kommer bli "tråkigare" utan vin.. vad ska jag göra i helgen? Fredag kommer bli jättejobbig känner jag redan nu, hur förbereder man sig..?

Njuter iaf av att INTE vakna med tungt huvud, ångest, kolla mobilen vem jag messat för det skulle jag såklart inte minnas och behov av att köpa tillbaka allt jag drack igår så ingen ska se det.. Vilken vinst!

Komben

Perfekt!

Vad glad jag blir att vi är några som kan stötta varandra!

Hur länge har du hållit upp nu och hur går det?

Komben

<3
Denna smutsiga skam.. jag förstår precis.. den är vidrig och äter upp oss.. Känner du dig motiverad att sluta nu? Har du försökt innan?

Komben

Jag inser att vinet är en stor del av min vardag.. 2-7/dagar vecka i 10 år är en ganska rejäl och tidskrävande vana. Och detta ska nu bort.. hur bryter man en vana för att det inte ska bli så tomt?
Jag tänker om någon tränar 2-7 dagar i veckan och sen ska sluta träna helt så är ju känslan lite så för mig med vin.. det har varit med mig i alla sammanhang under så lång tid.. min vardag, min helg, min vän på kvällen, min tröst.. När det är soligt, när det regnar, till maten, innan maten.. klockan 15 drinken på helgen (som sen såklart har fortsatt hela kvällen)
Mitt liv har helt enkelt kretsat kring detta..

Snurrigt inlägg men mycket tankar just nu.. Är rädd för att misslyckas, och även rädd att om jag lyckas inte gilla ett nyktert liv utan tycka allt är tråkigt..

Vi är många som kännt/känner precis så! Man blir rastlös och tänker vad ska jag göra nu? I min skalle har det långsamt börja sjunka in att, nu kan jag börja leva och göra något på riktigt istället för att tillbringa tiden med att sörpla vin i soffan. Vad gillar du att göra? Lycka till!

Komben

Mitt spontana svar blir dricka vin.. till allt!

Vet inte vad jag gillar att göra annars.. usch så patetiskt det låter :(

pytte_7

Jag har hållt upp ett tag men är på, man behöver alltid stöttning och peppning! Vissa dagar är svårare än andra, idag har jag en riktigt tuff dag.

Kärleksguden

Just nu fyller jag tomrummet med att ligga på balkongen och sola i kallingarna. Smsar med arbetskamrater som också har semester, samtidigt som jag poppar lite musik.

Det doftar av nyklippt gräs och barnen ropar och leker utomhus.