Efter 10 år av varierande nivå av a-missbruk har jag nu erkänt för mig själv (absolut inte för någon annan) att detta inte håller.
Konstant ångest, skam, nedstämdhet måste upphöra..

Igår drack jag 1,5 flaska vin.. idag börjar jag sluta.. Då jag inte har någon irl att prata med detta om så hoppas jag att kanske någon annan här inne är i liknande sits så vi kan peppa varandra?

Kärleksguden

Det kan kännas svårt att göra normala ting i början på nykterheten om jag minns rätt. Men man kämpar så blir det bra allt eftersom och så lägger man på dagar.

I början så var det så att jag gjorde allt för att få dagarna att gå.

Men försök att göra sånt som intresserar iaf en aning.

Tips:

Gör 100armhävningar kanske? Ta en dusch efteråt och tvätta håret. Raka skägget. Gå till affären som ligger lite längre bort. Handla köttfärs och spagetthi. Laga maten du köpt. Kör på långkok, låt köttfärsen puttra i 1,5h så ingredienserna smakar över hela färsen.

Komben

Härligt!

På vilket sätt är det tufft idag? Hur har du gjort tidigare när du haft svåra dagar eftersom du lyckats hålla upp?

Komben

Låter perfekt! Dock skulle jag sakna ett glas Rosé eller en kall öl för att kunna njuta fullt ut.. hoppas verkligen att den känslan försvinner för mig så jag kan njuta som du gör

Fredde

Det glädjer mig att se att så många vill vara med på resan och vi får plats alla i båten ? och även om vi nu är ute på djupt och stormigt vatten så ror vi nu skutan tillsammans mot nya mål och lugnare vatten ? Jag vaknade nyss och vad härligt det är att slippa att vara bakfull och inte känna hur ångesten å skam å skuld riva å slita i en. Nu dricker jag mitt morgonkaffe i lugn och ro och efter det tänkte jag ta en promenad och få lite frisk luft och bara njuta av alla intryck som naturen ger en ? Inget sug eller tankar på alkohol idag men jag vet att det brukar komma efter några dagar när man börjar må bättre men jag ska vara på min vakt och slå dövörat till om den lille röde alkojävlen börjar viska sina lögner i örat på mig. Dag 2 idag? ? Nu kämpar vi vidare mot fler vita dagar och ett bättre mående för det är vi värda ?

Fredde

Jag har inte satt något mål denna gången utan jag tänkte ta varje dag som den kommer och bygga upp mitt försvar och min styrka under tiden så jag blir starkare och mer rustad när suget kommer. Jag var vit en månad för ett tag sedan och det gick bra även om det var kämpigt vissa dagar men det gick för man är alltid starkare än vad man tror man är?? Jag måste ändra på mina vardagliga rutiner och akta mig för mina triggers som jag vet är stress och negativa tankar osv som kan leda till att jag snubblar till och vill fly in i alkodimman. Nu har jag bestämt mig att våga möta alla känslor nykter och lära mig hantera dom istället för att fly genom att dricka. Själv då har du satt upp någon plan angående ditt drickande?

Plommonspriten

God morgon ! Kul se de går
Bra för er ! Haft en svettig natt men den gick bra endast ett uppvaknande fyllde på med en låg dos stesolid o somna om . Väl dags duscha av svetten nu ?

De kommer ta lång tid att känna att andra saker än dricka är härliga / trevliga / mysiga. Men de kommer om ni håller ut, träning är jätte bra , men även stilla promenader så hjärnan får reflektera över saker som ni dövat med alkohol .
Prova appen ” sober time ” klicka i när från er första nyktra dag .

Plommonspriten

Bra ! De med våga möta känslor och tankar , de är satans tufft men känslan när man mött dem utan gömma sig i alkoholen kommer bli fin! Jag har gjort detta förut några gånger och slutar dricka nu före de blir som förr .
Möt tankarna , gråt ut om de behövs !
Stressen är också en farlig trigger för mig . Körde lätt meditation för slippa den förut , andningsövning. 15 minuter om dagen eller vid behov .
Hejjar på dig !

Komben

Du låter så positiv och peppande, härligt!

Jag vill kunna dricka "normalt" njuta.. inte för att bli full och fly från vad jag för stunden behöver fly ifrån. Jag vill inte tänka på alkohol, vill inte planera för att kunna dricka alkohol.. vill att den ska bli oviktig.
Det är det stora målet, just nu är målet 21 dagar.. sen sätter jag ett nytt.

Plommonspriten

Motiverad ja , men inte på banan . Druckit varje dag i 2. Månader så jag vet de kommer vara tufft några Dar till . Men kämpar på ! 21 dagar fixar du , men vill du nå dit du vill tror jag på ett betydligt längre stop , om dina receptorer i hjärnan ska ha en chans att återställa sig .

Komben

Du har säkert rätt.. finns det någon bra info att läsa hur lång tid det tar för kroppen och knoppen att "läka"?

Känner att jag måste ha delmål för att säga tex 6 månader känns för mycket för mig, då blir jag alldeles sorgsen hur tråkigt det kommer bli osv.. så 21 dagar är mål 1.

Fredde

Ja visst är det läskigt och jobbigt att våga möta alla känslor och tankar man har som ligger och bubblar i en och som kommer upp till ytan när man minst anar det. Att våga stå kvar nykter och möta känslostormen som kommer med fullkraft ibland är att visa för sig själv att man har mod och styrka som till slut gör en starkare i sig själv och genom att våga möta dom så avtar dom i styrka med tiden och känns inte lika skrämmande längre och det gör i sin tur att man slipper fly genom att dricka. Ja min akilleshäl är stressen som jag ofta själv skapar till viss del och jag måste försöka lära mig att inte ha för höga krav och bli snällare mot mig själv. Jag har med testat meditation och avslappningsövningar för länge sen och det hjälpte faktiskt så det ska jag nog börja med igen? Jag tog oxå en lugnade tablett igår så jag lättare kunde somna men dom tar jag bara vid behov. Nu ror vi vidare i Skutan tillsammans och peppar varann i med och motgång ??

Fredde

Ja visst är det läskigt och jobbigt att våga möta alla känslor och tankar man har som ligger och bubblar i en och som kommer upp till ytan när man minst anar det. Att våga stå kvar nykter och möta känslostormen som kommer med fullkraft ibland är att visa för sig själv att man har mod och styrka som till slut gör en starkare i sig själv och genom att våga möta dom så avtar dom i styrka med tiden och känns inte lika skrämmande längre och det gör i sin tur att man slipper fly genom att dricka. Ja min akilleshäl är stressen som jag ofta själv skapar till viss del och jag måste försöka lära mig att inte ha för höga krav och bli snällare mot mig själv. Jag har med testat meditation och avslappningsövningar för länge sen och det hjälpte faktiskt så det ska jag nog börja med igen? Jag tog oxå en lugnade tablett igår så jag lättare kunde somna men dom tar jag bara vid behov. Nu ror vi vidare i Skutan tillsammans och peppar varann i med och motgång ??

Plommonspriten

Ja kör på delmål ! Men till slut kommer du knappt tänka på alkohol , fällor sen är nog , tristess , stress , hantera sorg . Eller bara sugen på att få slappna av rejält . Finns goda alkoholfria öl .

Dagen efter kommer du känna att de att de inte var så märkvärdigt att dricka för att vakna upp seg , kanske må dåligt i flera dagar .
Detta är altså efter ett långt stopp . Rätt snabbt kommer man in i att de är trist utan alkohol dock när man väl börjat .

Komben

har gått bra.. inga fysiska känningar, känner mig klar i skallen och har fått mycket gjort på jobbet. Snart dags att gå hem dock och jag känner att jag inte litar på mig själv.. jag vet att jag inte VILL dricka nånting ikväll, är bara rädd att det går av bara farten så sitter jag där.. hufff.. måste våga lita på att jag kan vara utan, att det är inte hela världen..

Fredde

Jag kanske låter mer positiv och än vad jag är innerst inne men jag försöker lära mig att det tar inte längre tid att tänka en positiv tanke än en negativ och det ligger ju något idet ? Ja jag känner igen alla dessa inre konversationer man har med sig själv Ska jag dricka idag? Nu har jag inte druckit på ett tag nu är jag värd å ta en öl? Fy idag mår jag dåligt det är synd om mig så nu måste jag dricka? Alla andra dricker ju så då kan jag med dricka och jag dricker ju inte så mycket för det finns ju andra som dricker mer? Ja listan av dåliga ursäkter kan göras hur lång som helst. Detta planerandet som bara tar energi av en och som får en att må dåligt den energin kan man ju lägga på något bra istället. Sist jag drack så satt jag i hallen och dividerade med mig själv om jag skulle köpa öl eller inte och den gången vann alkojävlen och han hånskrattade åt mig dagen efter när jag vaknade bakis och mådde dåligt. Så det nöjet ska han inte få igen! Bra att du satt upp 21 dagar som mål och det kommer du fixa jag håller tummarna för dig???

Fredde

Med en promenad ute i naturen och jag kom upp i mitt mål 10000 steg så det blev 1,5 timmars promenad idag och svettig och go blev man på köpet haha. Så nu ska jag försöka få in det som rutin att gå det varje dag och sen framöver så kanske jag joggar en rundan istället men man får ta en sak i taget ? Man måste ju först lära sig krypa innan man kan gå ? Ibland vill jag lite för mycket och då är det lätt att jag tappar motivationen så nu ska jag skynda långsamt ? Idag ger jag mig en klapp på axeln för att jag är nykter och för att jag var ute på en långpromenad? Ger er alla en klapp på axeln med och jag är tacksam för pepp och stöd från er???

Dax att bli fri

5 dagar nykter... Haft en riskkonsumtion i ca 30 år med perioder av mindre drickande. Balanserade det förr med cannabis men pga barn och familj de senare åren så har drickandet eskalerat. Ingen vet vad jag känner och jag har ingen att prata med. Just nu svårt att komma upp ur sängen och äta. Lurat familjen att jag fått en infektion. Känns inte riktigt bra nen vill inte skrämma upp resten av familjen. Jag har själv satt mig i denna sitsen och får själv se till att ta mig här ifrån. Senaste åren så har drickat eskalerat. Har druckit minst 25 cl 40% sprit 4-7 ggr i veckan. Senaste månaderna nog rätt mycket mer än det. Känns skönt att läsa vad ni andra skriver och inse att man inte är ensam...

Dax att bli fri

5 dagar nykter... Haft en riskkonsumtion i ca 30 år med perioder av mindre drickande. Balanserade det förr med cannabis men pga barn och familj de senare åren så har drickandet eskalerat. Ingen vet vad jag känner och jag har ingen att prata med. Just nu svårt att komma upp ur sängen och äta. Lurat familjen att jag fått en infektion. Känns inte riktigt bra nen vill inte skrämma upp resten av familjen. Jag har själv satt mig i denna sitsen och får själv se till att ta mig här ifrån. Senaste åren så har drickat eskalerat. Har druckit minst 25 cl 40% sprit 4-7 ggr i veckan. Senaste månaderna nog rätt mycket mer än det. Känns skönt att läsa vad ni andra skriver och inse att man inte är ensam...

Komben

Välkommen till tråden och bra jobbat med 5 nyktra dagar!
Låter som du har det riktigt tufft just nu rent fysiskt.. har du någon medicinsk hjälp eller ska du klara det själv?

Har din familj påpekat ditt drickande?