Efter 10 år av varierande nivå av a-missbruk har jag nu erkänt för mig själv (absolut inte för någon annan) att detta inte håller.
Konstant ångest, skam, nedstämdhet måste upphöra..

Igår drack jag 1,5 flaska vin.. idag börjar jag sluta.. Då jag inte har någon irl att prata med detta om så hoppas jag att kanske någon annan här inne är i liknande sits så vi kan peppa varandra?

Virvelvind

Trist med helgen ❤️. Ja vad ska man göra? Kan du fly någonstans där det inte finns tillgång till A? Jag tänker om du har någon sommarstuga, föräldrar, en kompis som kan vara nykter en helg och backa dig. Så att du inte sitter ensam eller i närheten av bolaget.
Det är SÅ lätt att lura sig själv och slinka in där, eller ringa kompisen som alltid har A hemma...
styrkekram till dig! Det kommer att gå bättre för dig en annan helg!
Själv har jag varit nykter i tre dagar nu (eller är det fyra?). Jävligt jobbigt men det börjar ge sig. Ser till att aldrig vara själv och att alltid ha något att göra. Promenerar mycket i skogen.

Virvelvind

Trist med helgen ❤️. Ja vad ska man göra? Kan du fly någonstans där det inte finns tillgång till A? Jag tänker om du har någon sommarstuga, föräldrar, en kompis som kan vara nykter en helg och backa dig. Så att du inte sitter ensam eller i närheten av bolaget.
Det är SÅ lätt att lura sig själv och slinka in där, eller ringa kompisen som alltid har A hemma...
styrkekram till dig! Det kommer att gå bättre för dig en annan helg!
Själv har jag varit nykter i tre dagar nu (eller är det fyra?). Jävligt jobbigt men det börjar ge sig. Ser till att aldrig vara själv och att alltid ha något att göra. Promenerar mycket i skogen.

Fredde

Dagarna swishar förbi fort märker jag för idag har det gått 1 vecka sedan jag drack något ?? Vissa dagar har varit jobbiga och andra bra men det är väl så själva livet är att allt går upp och ner och det får man acceptera. Man får försöka hitta en balans mitt i allt där man kan andas ut och kunna slappna av och få ro utan att trösta sig med alkohol. Idag är det tvättstugan som gäller så det är fullt upp så det finns inte utrymme att ligga och fundera på giftet osv. Fortsätt kämpa på mer er för det ska jag göra??❤️

Michael__

Bra jobbat! Jag är inne på dag nr 2 och känner mig helt ok. Jag fick ett starkt sug för några timmar sen men då sprang jag ner till gymmet och det har nu gått över. En annan sak som jag har haft problem med är att jag inte haft en hel natts sömn på flera år. Vaknar alltid runt 4-5 på morgonen, och har ibland svårt att somna om. (Jag lägger mig runt 23:30-00:30. Jag har hört att sömnen kan påverkas av alkoholen.

Jag föstår det där med att man inte vill avslöja hur mycket man dricker och att något "fattas" när man bestämt sig för att låta bli alkoholen. Men, efter 15 dagar känner jag mig tillfreds med en kopp te på kvällarna..

Kram till dig och kämpa på!?

Fredde

Tackar ? Ja du det känns för jävligt nädå jag skojar bara ?? men vissa dagar är sega som kola och suget mer påtagligt och rastlösheten och ångesten flåsar en i nacken ibland när jag har en dålig dag men jag tröstar mig då med att tänka att efter regn kommer solsken och det brukar hjälpa ? Jag har med svårt att somna å har haft det dom senaste åren men jag hoppas det blir bättre nu när jag dragit ner på drickandet. Jag märker oxå att jag blivit en gottegris så det blir mycket choklad och godis och mineralvatten och annat smått å gott men hellre det än å balja i sig massa öl i tid och otid. Jag känner mig piggare och klarare i huvet och lite gladare i sinnet och jag orkar ta mig för mer saker nu när jag är nykter och det känns bra. Nä nu är det dax att krypa till kojs och invänta John blund och han brukar ju ofta vara sen den rackarn ? Styrkekram till er från mig ??

Fredde

Idag har jag varit vit i 8 dagar och jag känner mig stark och stolt över mig själv ? Istället för att lägga pengar på öl denna veckan så beställde jag en bra bok istället på nätet som heter Själarnas resa och den ser jag framimot att läsa? Jag är inte någon bokmal och jag har nog bara läst 10 böcker i mitt liv ? Är det någon här inne som läst boken? Nu har jag och flickvännen kört ett träningspass här hemma så svetten flödade så nu blir det att ta det lugnt i soffan och kolla på Idol? Styrkekramar?❤️

Fredde

Skulle bara höra hur det går för er alla andra här inne? Jag hoppas det går bra för er och att ni mår bra för det förtjänar ni? Nu är det dax att sova om jag nu kan det vill säga? Godnatt på er?

Kärleksguden

Bumpar lite, så folk kan dela med sig av nykterheten, eller återuppta sina vita dagar om det gått dåligt.

Det var många som hoppade in och anmälde sig vilket var väldigt positivt.

Idag har jag vart på bröllopsfest, det bjöds på grillat. Jag observerade de som drack idag. Vet inte riktigt varför jag gjorde det.

Det fanns dom som tog en öl eller cider tidigt. Något i stil med en välkomstcider/öl, men så drack dom inget mera på flera timmar.

Det fanns de som var unga som drack flera öl, men som behärskade sig. Alla var väldigt proper.

Sen fanns det de som inte drack alls, och vi var faktiskt den största gruppen.

Imorgon ska jag kratta löv och baka äppelkaka. Då kan ja behöva energin. Så det blev en nykter lördag med lite kvällskaffe som avslut.

Anders 48

….sedan sista ölen. Tog ett återfall efter att ha varit nykter nästan 1 år. Nu på banan igen. Din inblick från bröllopsfesten är så intressant. Bara man lyfter blicken lite så ser man att de allra flesta dricker väldigt lite eller inte alls. Det ser man inte när man är den som dricker mest! Grattis till allas nyktra dagar härinne:-)

Michael__

Jag sitter här hemma och läser på hur man gör amplar :) Blir att åka in imorgon och köpa makramé (nytt ord för mig idag haha)... nykter är jag iaf. Grymt jobbat med bröllopet!!

Fredde

sedan jag drack något och två helger utan giftet och det känns underbart? Härligt att läsa att ni kämpar på mot den lille röde fan det glädjer mig? Ha en fin dag på er! Styrkekramar?

Idag ska bli min första dagi det nya nyktra livet ? har druckit mer el mindre varje dag nu i 5 v, före det drack jag så fort jag var ledig. Just nu är jag stark i mitt beslut men jag vet att det kommer sämre dagar. Glad att jag har hittat hit och denna tråd.
Nu börjar min kamp mot rättigheter.

Michael__

..som jag vaknar upp och är helt nykter. OMG! Igår så hade jag varit på gymmet, handlat och lagat mat, och när det var dags att äta så var klockan bara 11. Idag var jag också på gymmet och tyckte för första gången på länge att det var kul. Det här har jag verkligen saknat. Jag tycker det ska vara en rejäl morot till er som precis startat. Nästa helg så kommer ni känna detsamma. Jag lovar, även om det finns lite sug som kommer och går!! Gav mig själv iaf en riktigt fin present för att varit nykter i 1 vecka. Den var jag värd :)

Fredde

Jag drack några öl igår efter att jag varit nykter i nästan 2 veckor så idag är jag bakis å mår som jag förtjänar men jag ska inte ge mig utan jag ska borsta av mig dammet och fortsätta kämpa tills jag lär mig att det är inte värt att dricka alls.

Pecali

Jag slutade att dricka i fredags. Då var jag hos min terapeut och fick min medicin justerad. Jag känner egentligen inget sug men har mått dåligt så alkoholen har blivit min medicin. Det är en dålig ursäkt, ja vet! Jag tar en dag i taget och om det känns jobbigt så tar jag en minut i taget. Jag vill bli av med mitt alkoholbruk och bli mig själv igen. Lycka till ni andra som också har slutat.