Efter 10 år av varierande nivå av a-missbruk har jag nu erkänt för mig själv (absolut inte för någon annan) att detta inte håller.
Konstant ångest, skam, nedstämdhet måste upphöra..

Igår drack jag 1,5 flaska vin.. idag börjar jag sluta.. Då jag inte har någon irl att prata med detta om så hoppas jag att kanske någon annan här inne är i liknande sits så vi kan peppa varandra?

Komben

Hur går det idag? Känns det ok?
Jag har två appar, sober time och I am sober.. mest en räknare men lite kloka hejarop i den ena så skadar inte.
Kram

Komben

Tack! Och starkt att du stog emot trots skit dag! Kram

Virvelvind

Tack, känns skönt att veta att det är fler som kämpar. Just nu är det FÖRJÄVLIGT. Är bakis och vill ta en återställare. Ungarna bråkar och jag blir ännu tröttare. Grannen ringde och ville bjuda på ett glas Cava. Jag har en halv vinare i kylen.
FAN. Vet inte om jag orkar stå emot detta.?!! Var det en dum idé att sluta på en lördag? Kanske lättare på måndag när jobbveckan drar igång, eller lurar jag mig själv nu???

Hur går det för er andra? HEJA alla som kämpar därute ??

Nykterefter30

Jag har funderat länge men tidigare misslyckats. Nu har jag bestämt mig att lägga ned drickandet. Mitt drickande har främst bestått av öl. Det har skett rätt ofta att man tar två tre stycken även på vardagar. Detta i kombination med att när jag verkligen dricker mycket så blir det väldigt mycket och får ångest dagen efter samt att man gör väldigt dumma grejer.

Har under dagen hällt ut allt jag har hemma, jag har även pratat med dem i min närhet att jag bestämt mig för att sluta dricka just för att ha deras stöd.

Jag har misslyckats tidigare men den här gången har jag verkligen gjort en djupdykning i mig själv och tagit tag i det. Tidigare har jag haft uppehåll men åndå vetat att jag kan börja igen så snart ångesten släppt. Jag har även oroat mig för hur jag ska hantera situationer då jag förväntas dricka.

Men den här gången tror jag på mig!

Plommonspriten

Sitter här tar en alkoholfri öl, haft två vänner här idag som jag bjudit på en varsin starköl ( hade 6 kvar för säkerhetsskull när jag sluta dricka ) .

Stesoliden verkade funka denna gången igen . Fixade bara så de skulle räcka vid utfasningen av alkoholen . Kommer få ångest antagligen när den är helt ur sen. Men värsta alkoholabstinensen är över nu började jobba igår ( jobbar hemmifrån ) .

Känns skönt vara ”fri” för på slutet här var de bara ångest . Som alltid börjar med perioden vår vän alkohol bra, men slutar i ångest och misär .

Ni som trillat dit , nollställ appen det kan ta några gånger . Sätt igång en fundering på vad ni kan Hitta på utan vår vän / ovän alkohol , så hjärnan börjar bearbeta vad de kan vara .

Nya tag boys and girls , jag Hejjar på er och vet att ni klarar de !

Plommonspriten

I situationer man förväntas dricka , säger man rakt ut som de är . Jag får sån otrolig ångest av alkohol så jag dricker inget just nu . De accepterar folk .

Nykterefter30

Vaknar och solen skiner, en fantastik morgon. Lite oro och ångest i kroppen men känner mig ändå stolt över gårdagens beslut.

Under förmiddagen har jag blivit mer och mer rastlös. Gjort frukost och ska ut och springa.

Länge sedan det här hoppfulla infunnit sig, dock blandat med en viss oro som jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Har inget sug efter alkohol utan snarare tvärtom. Blir illamående när jag tänker på det.

Kärleksguden

Vaknar nykter idag igen.

Har oro i kroppen som jag inte vet var den kommer ifrån. Är det från min medicin eller är jag bara orolig.

Kan inte sluta skaka på benen när jag sitter vid datorn. Vill upp och gå hela tiden, jag har inte ADHD. Kanske jättelite, men inte någon diagnos.

Tänker att jag kanske trötta ut mig lite med ett par hundra armhävningar. Men jag vill inte bli så trött så att jag går och lägger mig igen.

Vill åt lugnet utan trötthet. Hur finner ni lugn? tar ni medicin? Gör ni något som jag skulle kunna göra.

Nykterefter30

Jag upplever precis samma sak även om jag inte tar någon medecin.

Jag har jobbat en del hemifrån och fått gjort en del vettiga saker. Detta har fått mig att må bättre. Rastlös fortfarande men känner att det blir bättre. Trodde inte att jag var så beroende som jag var och att det skulle påverka mig så här.

Virvelvind

Jag har slutar av och till, Den här vändan har jag varit nykter två dagar. Jag har aldrig tagit medicin (men har ingenting emot det alls) för att sluta. Jag försöker hålla igång kropp och skalle för att inte tänka på A. Jag tränar, promenerar, lagar mat och bakar mycket gott att stoppa i munnen som kompensation. Köper också mängder av god och lite lyxig dricka som jag tar när det skulle varit A. Köper aldrig alkoholfritt utan gör egen smothie, köper lite dyrare lemonader (ger en känsla av festlughet) eller dricker välkyld Cola med mycket is och citronskiva. För mig är känslan av ”det lilla extra” viktig eftersom jag alltid belönat mig med A.
Men på din fråga vad vi andra GÖR rent fysiskt för att komma på andra tankar så håller jag igång. Som en manisk :-)
Och jag träffar ALDRIG människor jag förknippar med A i början av vita perioder.
Min man sympativitar med mig och det är jag enormt tacksam för ??.

Hur har det gått för er andra som försökt hålla uppe? Jag har gjort mitt värsta helvetesdygn och längtar till jobbet imorgon så jag får tänka på annat.

Fredde

Idag har det varit en bra dag med en promenad i skogen så man kunnat ventilera tankar och fått lite frisk luft på köpet och jag gjorde en äppelpaj förut och den smakade mumma ?? När man lovat sig själv att inte dricka på ett tag så får man unna sig lite annat gott och försöka lura hjärnan med det istället. Har inget sug efter alkohol och det känns bra men jag vet att ena dagen så kan man vara stark och motiverad och sen svänger det och man känner sig svag och omotiverad och det är
då det är lätt att snubbla till och trösta sig med rävgiftet. Kommer suget så får man kämpa imot det och bästa sättet är ju att försöka aktivera sig själv på olika sätt så man avleder denna tankar för då brukar det släppa till slut? Jag klarade helgen utan en droppe alkohol så nu är jag inne på dag 5 utan giftet och det känns underbart? Keep going strong everybody ?❤️

Lördaghelaveckan

Bra jobbat, ja promenader i skog och mark är balsam för själ och sug?

Önskar dig en fin nykter kväll?

Fredde

Tackar ? Får säga detsamma till dig med tanke på dina 20 vita dagar mycket starkt och bra gjort av dig ??? Ja motion och naturen ger så mycket tillbaka och det bara i positiv bemärkelse och som du säger så är det som balsam för kropp och själ ? Önskar dig med en mysig och härlig kväll i nykterhetens tecken ?

Söndagen lyckades hållas vit, bara att tackla ångesten och sikta framåt. Vill också ha de 21 dagarna. Kanske inte kommer ända fram. Men ska iaf delta i loppet. Vi kämpar vidare..

Söndagen lyckades hållas vit, bara att tackla ångesten och sikta framåt. Vill också ha de 21 dagarna. Kanske inte kommer ända fram. Men ska iaf delta i loppet. Vi kämpar vidare..

Komben

Stort grattis till er som lyckades hålla er, starkt!

Jag har haft en tuff helg och har inte skött mig alls.. jag hade inte orken helt enkelt.. för mycket som hände.

Dag 1 alltså.. jag känner att jag behöver ha en strategi för när jag blir sådär ledsen och svag för att inte göra som jag alltid gjort, tips?

Är iaf inte bakis eller ångestfylld idag, mer besviken och less..

Hur mår ni andra?

Fredde

Jag vaknade nyss med lite oro i kroppen och jag har sovit sådär inatt för jag har haft konstiga drömmar. Men nu tog jag mitt morgonkaffe så det känns lite bättre nu när hjärnkontoret vaknat till liv igen och att jag vaknat nykter? Till er som säger att ni misslyckades i helgen det gjorde ni inte på ett sätt utan ni blev en erfarenhet rikare och ni försöker bara hitta en strategi att göra annorlunda till nästa gång så var inte så hårda mot er själva för rom byggdes inte på en dag eller hur ? Allt tar sin tid och på vägen så lär man sig förhoppningsvis att det hjälper inte att dränka alkojävlen i sitt eget gift för han kan ju simma den fan ? Det handlar mycket om att kunna bryta dåliga ovanor ,beteenden och mönster för det är ju lätt att göra som man alltid gjort när man möter motgångar eller är stressad och mår dåligt osv. Jag har ju en beroendepersonlighet men för 7 år sedan lyckades jag sluta röka och innan dess trodde jag aldrig att jag skulle klara av det men det gjorde jag så allt går om man vill. Det handlar mycket om vilken inställning man har och som jag sagt innan så är man alltid starkare än vad men själv tror man är? Att vara stark och ha mod innebär att våga gå mot det man är mest rädd för men visst det är lättare sagt än gjort men det går om man ger sig fan på det för allt är möjligt bara vi själva vågar tro på oss själva och vår förmåga??
Idag har jag varit vit i 6 dagar och den lille röde fan är nog sur och törstig nu men vet ni vad det skiter jag fullständigt i för det är jag som ska bestämma över mitt liv och inte han ?? Jag kanske låter positiv och allt men tro mig jag kämpar varje dag för att hålla mig på banan och kan jag det så kan ni med det ? Det är bättre å vara på hal is och ha det glatt än att gå i lera och sörja ? Styrkekram ?❤️

Michael__

Hej alla,
Jag har väl mer eller mindre druckit alkohol varje dag under hela 2018, innan dess 3-4 dar i veckan i flera år. Pajjat alla mina förhållanden pga alkohol. Bestämde mig igår att sluta då jag den senaste veckan börjat känna av abstinens. Fick springa hem från jobbet förra veckan för att få i mig några öl. Samma hände igår. Fruktansvärt. Jag slutade igår kl 22, och har haft abstinens hela natten. Drömt superkonstigt och är hemma från jobbet under förmiddagen. Jag har alkoholism i familjen. Tuff dag idag men känner att alkohol inte borde få finnas kvar i mitt liv. När bör jag känna av den värsta abstinensen?