Mr_pianomans tankar om nykterhet

Nu är det dags att skapa min egna tråd här. En tråd där jag skriver mina tankar om hur det går för mig i min nykterhet. Jag vill jättegärna ha respons från er, men framförallt är tråden till för att jag själv ska kunna skriva.
Det är ju så att ibland förstår jag inte vad jag tänker förrän jag läser det jag skrivit.

Snabbversionen av mig hittils för er som inte känner mig är:
33 år gammal som var på behandlingshem i november och december för att förändra mitt destruktiva drickande. Gift med Lelas som också finns här på forumet.
Tog ett återfall en kväll i slutet av januari men har sen dess varit nykter och börjar hitta glädjen i livet.
Räknade dagar och det drar sig mot ca 120 dagars nykterhet nu. Bortsett från kvällen i januari.

Jag är på jobbhelg denna helgen (nån form av teambuilding) och ikväll var det middag.
Jag har våndats lite för att åka iväg och inte ha nån bakdörr att fly genom ifall det skulle kännas jobbigt på nått sätt. Men det går bra.
Jag satt ganska nära bordet där öppnade vinflaskor stod och väntade för att bli serverade. Jag satt och tittade på dom länge och tillslut tänkte jag: jag vill inte ha vin även om jag hade kunnat. Det var en skön känsla som naturligtvis kommer kännas annorlunda en annan dag. Men just ikväll fick jag känna hur det känns att vara nykter utan att kämpa med vita knogar och ågren.
Jag ska strax gå och lägga mig och jag gör det med ett leende på läpparna.

Profile picture for user Lisamari

Igår gick jag in och tjuvkika, det känns lite så, när en kvinna skriver en kärlekshälsning till sin kära.

Jag blev alldeles varm i hjärtat, kunde riktigt se framför mig, Mannen vid pianot och den sjungande kvinna.
Ni ger mig hopp och framtidstro.

Dagens fundering: Bra reflektion, det ska jag fundera på, vad jag gör för min nykterhet, idag. Tack

Ha en mysig helg
Lisamari

Profile picture for user Lelas

mt: :-)

Hehe, Lisamari - hade jag inte velat att någon skulle se den där hälsningen så hade jag ju inte skrivit den här. :-)

Jag är glad att jag/vi kan förmedla hopp - det ser jag som en stor komplimang. Tack!

Och visst - det händer att vi är så där som du föreställer dig med mannen vid pianot och den sjungande kvinnan. Vi har en härlig flygel här hemma, och runt den finns mängder med noter och andra instrument. Men - det händer inte så ofta som man skulle kunna tro...

Hur som helst - ha en skön helg!
/H.

Profile picture for user mr_pianoman

shit pommes frites är väl det jag kan säga om dagen.
Ska inte lägga ut texten om det här, men jag kan säga som så. Äntligen känns det som att det kan komma nått gott ur situationen på jobbet. Jag vet inte än vad det blir av´et. Men det kan inte bli annat än bra känns det som.
Och är inte det en sporre för nykterheten så vet jag inte? Ett bra klimat på jobbet.
Lite är väl jobbet en anledning att jag sitter där jag gör idag. Dricka på prestationsångest och annat. Dricka för att kunna sova på natten.
Nu funkar det att sova ändå, men blir det också en lättnad att gå till jobbet kommer det gå ännu bättre.

Kram på er alla kämpar!

Profile picture for user mulletant

flesta av oss. Du har mycket frihet, förstod jag, men mycket prestation... jag har en sorts frihet men mycket ansvar och är i hög utsträckning bunden till tid och rum. Och ansvar. Ibland längtar jag efter att t ex städa, mekaniskt och tänka på vad jag vill... men jag vet att jag skulle tröttna snabbt och att det är tungt, stressigt och otacksamt... De flesta dagar trivs jag jättebra och det är guld värt. Hopas det blir en stabil förändring till det bättre för din del! Kvällshälsningar / mt

så kort var den fröjd....

Jag kan inte riktigt skriva vad det är men det är jobbrelaterat och det är inte något kring mig det gäller.

I morse kände jag att jag var stark även om det stormar. Men nu tappade jag modet fullständigt. Känner mig till och med illamående pga det. Och jag är ensam hemma och ingen att prata med. Jag tror fortfarande det kan komma nått gott ur detta, men just nu känns det som vi är tillbaka på ruta ett (i bästa fall)
Sinnesrobönen rullar i huvet bland alla andra tankar.

svårt med konflikter- eller vad det nu är - på jobbet. Skönt att det inte direkt gäller dig men det är tydligen ändå något som berör dig. Försök distansera dig, se på det "utifrån". Kanske det kan vara bra att skriva om det för dig själv för att klargöra? Är det något där du kan bidra till att förändra? Eller är det något du har att acceptera? Kanske du kan fokusera på det goda du ser att möjligen kan komma ur det svåra?
Kanske du kan gå ut och gå och prata lite halvhögt för dig själv? Inte SÅ tokigt som det låter:)
Jag känner mig förstås ganska hjälplös.... vill bara visa att jag läst, att jag känner med dig och försöker erbjuda några möjliga tankevägar och handlingsalternativ. Hoppas ni har tillgång till bra handledning eller annan hjälp. Varm (!) hälsning / mt

Hoppas det löser sig, vad det en är, med jobbet som fått dig så låg. Jag har inga goda råd, men skickar en styrkekram och tankar.

Kram
Lisamari

Ni är söta. Jag har inte heller så mycket att säga, men det är skönt att bara veta att ni läser och kanske sänder mig en tanke.

Det är som det är och tiden får utvisa vad det blir utav´et
Det viktiga är att jag håller mig nykter och det gör jag. Annars är detta en såndär grej jag skulle dricka på för att fly. Men den tiden är förbi. Nu bemöter jag mina känslor och accepterar dom.
I morgon är det dags för månadens eftervård. Vet inte vad jag ska ta upp på delningen riktigt. Har ni nått förslag?

"jo det är bra" känns väl nära till hands. Men sen då?
Nåväl. Ska ändå bli skönt att komma dit och äta husmors fina mat och förhoppningsvis få nån klok tanke med sig och kanske ett och annat skratt.

att det tråkiga nu är något du skulle flytt ifrån tidigare. Och nu kan du välja en annan väg. Det betyder mycket att få dela den insikten från en som varit där. Hoppas det blir ett givande möte med många kloka tankar dela. / mt

Är hemma efter en dag på eftervården.
Ett bra möte, och bra samtal. Men lite sorligt då 5 av 11 hade tagit återfall sen förra träffen för en månad sedan. Men det ger ju mig påminnelse om hur denna sjukdomen funkar och att dricka aldrig slutar särskilt lyckligt. Det är inte ens roligt under tiden man dricker.

Jag har i alla fall klarat månaden bra och det är det viktigaste för mig. Och under dagens möte slog det mig att jag har det rätt bra förhållandevis. Inte minst viktigt att påminnas om.

Vad bra det låter att gå på de träffar du går på. Sorgligt att de inte dyker upp förstås, och återfallen men ändå.
Dels att påminnas, hur skört det är och sedan att sammanfatta månaden som varit.
Se till att man själv inte blir den som inte dyker upp.

Lite avundsjuk blir jag - funderar på om jag ska leta upp en grupp, men fattar inte om jag ska vara ärlig hur det fungerar.

Låter som du är gladare idag, hoppas du får en fin helg.

kram

Det jag går på nu, en fredag i månaden är eftervård som är en del i behandlingen jag gjorde i november/december på Aleforshemmet i Alingsås.
Jag bodde där ca en månad och jobbade med mitt missbruk enligt tolvstegsmodellen. Sen är det tolv heldagar under ett år som funkar lite som ett AA-möte. Fast utökat såklart.
Jag är otroligt tacksam över att min arbetsgivare bekostade det för mig. Det tyder ju ändå på att jag är en bra musiker som är värd att satsas på.

Och det är såklart roligt att höra att det går bra för så många av oss, men minst lika viktigt är delningarna kring återfall och att jag påminns om att det funkar inte att dricka. Det blir inte bra.

Trött är jag, som bara den. Inte sömnig bara helt urblåst i hjärnan. Försökte handla lite nyss och det var tur att jag hade en lapp kan man säga. Annars hade jag nog bara kommit hem med godis och chips eller nått. :)
Men jag är nöjd! Lugn i själen och nöjd med livet jag har kring mig.

I morgon ska jag spela på bröllop. Blir fint det!

En fin helg till dig också tanten
Kram!

Man kan sammanfatta helgen med att jag varit mer på jobbet än inte. Men det har gått bra. Mycket musik har framförts och jag är nöjd med min insats på alla sätt.
Brudparet i lördags var så fina. Många glädjetårar bland deras vänner. Känns fint att få vara med och förgylla deras stora dag med musik dom själva valt. Och att märka att jag verkligen kan beröra med mitt sätt att göra musik.
Efter konserten idag kom en tant fram till mig, en tant jag kände igen men inte direkt kunde säga vem det var. Hon sa i alla fall "jag var på gudstjänst på juldagen, och du spelade. Du spelar så fantastiskt" Lite surrealistiskt att stå utanför kyrkan i sommaren och få höra att jag lirade så bra på jul. Men det värmer! Särskilt eftersom det var det första jag gjorde efter att jag kommit hem från behandlingshemmet. Hade bara varit hemma några dagar och min tillvaro var minst sagt märklig.

Hur som helst tänkte jag be er om ett råd. Jag ska ut och äta med min kör efter deras avslutningskonsert nästa helg. Jag har inte varit deras ledare detta året pga...ja, ni vet. Jag har behövt ta hand om mig själv och min nykterhet. Inte jobbat heltid. Men nu är jag med dom och sjunger.
Dom är mysiga och vill gärna att jag går med. Dom spottar inte i glaset, men är absolut inte sånna som spårar ur vad gäller alkohol. Så nu kommer min fråga.
Ska jag säga att jag inte har något problem med vad dom dricker. Att jag dricker vatten, men att dom gärna får ta vin till maten utan att behöva skämmas eller tänka på vad jag tycker. Eller ska jag bara låta det vara? Dom har ett övningstillfälle i veckan innan så det känns som att det kunde vara skönt att vara ärlig och rak så att det inte blir nått konstigt till helgen. Dom alla vet om mina problem så det blir inget nytt för dom.

Har ni nått klokt att säga kring detta?

att du säger precis som du har skrivit: Att jag dricker vatten, men att dom gärna får ta vin till maten utan att behöva skämmas eller tänka på vad jag tycker. Det låter klokt:) Då vet alla vad som gäller. Ha en bra dag! / mt

Profile picture for user Adde

det är så avlastar du dig själv en fråga som kan nöta dig inifrån. Folk i gemen har svårt att hantera att någon inte dricker, det valet är inte vanligt i vår kultur. Tyvärr.

Ordnade en ny profilbild på facebook nyss. Då såg jag att jag hade en snarlik bild bland profilbilderna. En bild som togs i september förra året. Vad det syns att jag mår skit. Tänkte ta bort den först för jag gillar den inte. Men så tänkte jag.... Jag ska ha den kvar, för det skadar inte att påminna mig om hur jag mådde då och hur jag mår nu när den nya bilden togs.

Usch!
Men, det är bättre att det är åt det hållet än tvärt om.

Tog upp det där med sittningen till helgen. Att jag dricker vatten, men har inget ont av vad dom har i sina glas. Det var inget konstigt med det tyckte dom, men det kändes ändå skönt att säga det. Avdramatisera det och öppna upp för att man kan prata om det på ett enkelt sätt.

Men så sa en av tenorerna:
" vi tar varannan vin, varannan vatten. Vi dricker vin, du dricker vatten" Och så log han mot mig och vi skrattade gott.
Känns skönt att ha dom med mig och att vi faktiskt till och med kan skoja om det.

All kärlek till mina körsångare!

Profile picture for user Jonas

att kunna avdramatisera något som har varit svårt förut.
Jag har en arbetskamrat som vet att jag slutat dricka,som NU vet att jag drack förut.Hon visste inte att jag drack men tyckte jag betedde mej "konstigt".
Numera kan vi tom skoja om den tiden,för vår relation har blivit så mycket bättre o hon vet vem jag är idag .

Jag har märkt att jag inte tänker så mycket på alkohol längre. Jag jobbar med min nykterhet och sätter den främst i alla lägen. Det gör jag. Men det är inte längre så att alla mina vakna timmar går åt till att hålla mig ifrån alkohol. Jag har kommit till en lugnare tillvaro. Irriteras sällan. Tar det hela med ro.
Märk väl att det är inte detsamma som att jag börjar glömma bort min sjukdom, inte alls. Snarare så att jag accepterat den och har lärt mig leva med den. Precis som jag lärt mig att hantera mina dåliga lungor och andning. Jag kan liksom inte sluta leva bara för att jag inte alltid får luft ordentligt. Jag har helt enkelt fått lära mig hantera dom jobbiga stunderna och vet hur jag ska göra.
Lite så börjar det kännas med alkoholismen också. Jag vet att jobbiga stunder kommer, men jag vet också att jag klarar av det. Jag behöver inte dö bara för att det är kämpigt. Det går över
Jag behöver inte heller känna sorg för att jag har en livslång sjukdom. (eller ja, nu har jag ju två då) Jag har gått igenom det en gång tidigare för 15 år sedan då krisen med lungorna var som värst. Då kan jag klara av det igen. (med alkoholismen) Båda sjukdomarna går att leva gott med.

På det hela taget så lever jag ett gott liv för tillfället. Och jag försöker ta vara på varje dag, oavsett om den är solig och vacker eller gråmulen och blåsig. Det finns så många njutningar oavsett. Och jag låter inte småsaker förstöra. Jag vill ha det bra och då vägrar jag låta små irritationsmoment sänka mig.

Kram till er alla!

Pianomannen ! Vi behöver höra att det går fint att leva utan alkohol !!

Profile picture for user Lelas

Katten kräktes som en tok imorse, Mulletant.... Hur skall vi tolka det, tycker du? ;-)

Kram, alla!
/H.

sina hemligheter. Säkert var den bakis av nånting som blev för mycket. Om det blir ofta får den komma med här på forumet. Våra katter löser Melodikrysset varje vecka och skickar in.... Ska skriva i min tråd senare om en upplevelse igår där en hund hade det jobbigt med sin husse o matte. Kram på er / mt

Känner mig låg idag. Sovit dåligt några nätter pga värk i axlar, armar och händer. Det blir så ibland eftersom jag har det yrke jag har. Mycket stillasittande. Att spela orgel och piano är inte det mest ergonomiska man kan göra.
Men min kloka fru påminde mig om att jag tömt min sociala pott rätt rejält också sista dagarna. Och det är sant. Det har varit rätt mycket "krav" på att vara trevlig och det är ju angenämt. Men jag orkar inte hur mycket som helst. Igår var jag på lokal där flera i sällskapet drack vin. Det var inga problem med det. Men kanske gör det att jag blir trött ändå efteråt? Just den situationen har jag inte varit i på väldigt länge. Jag minns inte när det hände sist.
Men som jag sa tidigare. Jag vägrar sluta leva bara för att jag inte dricker.

Jag tillåter mig att vara lite härsken idag så blir det nog bättre i morgon.

till dig:
... ... ...
Vi ska leva den stund vi kan
och ta den som den kommer.
Det enda man egentligen kan här i livet
är att göra någon annan glad.
Man kan låta bli att bryta en blomma
Man kan låta bli att fälla ett träd
Man kan låta bli att döda
Man kan låta bli att slå
Man kan inte låta bli att vara sorgsen ibland.

Och, ibland orkar man inte ens göra nån annan glad.....
Det blir säkert bättre, åtminstone imorgon. Ta hand om dig och härskenheten.
Kram och söndagshälsningar / mt

Skickar liten uppmuntrande kram. Du får ta vara på din egen tid nu och vara lite låg i lugn och ro, tack för du skriver.

Sköt om dig

Tack Lisamari. Det gör jag så gott det går.

Ikväll var det då dags för konsert med efterföljande sittning. Det gick bra trots att det gick på reserverna för min del.

Skönt var att kören körde sina favoritsånger på sittningen som dom brukar göra. Fina dryckesvisor i flera stämmor. Det kändes bra att jag tagit upp min syn på det redan i tisdags, för ikväll kändes allt bara bra.
Nu har jag havererat i soffan och fast att jag är helt slutkörd och associal, så är jag nöjd.
Jag har kämpat hela våren med dels min nykterhet, men också folks åsikter och att komma tillbaka till en dräglig tillvaro. Och jag har klarat det! Visst är inte resan slut ännu, men jag har kommit en bit på väg.

Och nu tar jag sommarlov

Ha ett riktigt härligt sommarlov, nu kan du få vara bara du ett tag, utan sociala krav på ett "jag måste vara trevlig och prestera bra" krav, utan bara vara.

Tycker om att läsa dina rader, så hoppas på att sommarlovet inte även innefattar forumet.

Sköt om dig - Kram
Lisamari

Jag tar inte sommarlov härifrån. Nykterheten behöver ständigt uppdateras har jag förstått. Ungefär som en PC moahaha!

Var och pratade med min skyddsängel igår. En terapeut jag haft sen jag jobbade för mycket och kroppen inte klarade mer av stress och krav. Vi musiker har en förmåga att ständigt sträva efter det perfekta, men det är orimligt och jag har jobbat på det i några år. Tycker jag klarar det lite bättre nu. Det var längesedan vi sågs nu, men nu var det alltså dags igen.

Terapeuten H är fantastisk. Duktig på att få mig att säga rätt saker. Att själv sätta ord på känslor och tankar. Hon får mig alltid på så gott humör efter samtalet. Hon var glad över att se och höra att jag mår så bra, och att jag resonerar klokt kring min något röriga arbetssituation.
Men jag tar en dag i taget. Det är nog.
Idag ska jag vara nykter. Kan rekommendera det Prova ni också :)

Så har jag då firat första midsommaren som nykter alkoholist. Och jag har inte saknat spriten en sekund. Visst känner jag att ölen till sillen fattas, men det går bra ändå.
Återigen slås jag av det faktum att jag faktiskt inte behöver dricka.
Skönt!

kollade in dansen runt stången igår och jag slås av en förändring som jag inte lagt märke till tidigare................Inte ens jag hade med mig en ryggsäck med starköl och shots till festplatsen !? Ok, jag hade grundat rejält de få gånger jag överhuvudtaget lyckades ta mig dit men aldrig att jag släpade med mig alkohol.

Och det är företrädes yngre som släpar runt ryggsäckarna. Vaffådådå, vaffå har det blivit på detta sättet ??

Hur ta beslutet att inte dricka mer????????????? Jag blir tokig snart. Vet, förstå och inser på alla plan att alkoholen bara gör mig illa men KAAAAAN inte ta det Stora Beslutet att Sluta. Vad är det för Fel på mig? Har vevat runt snart i hundratusen år med Alkohol som en snara runt min hals, tätt följ av Nikotin, och Förmår inte bli av med dessa älskade o hatade livs"kamrater". Inbillar mig en stund att Det Stora Beslutet är taget när jag mår som jag gör efter too much, Aldrig Mer känns som en totalt genomförbar o Självklar plan. Jättesjälvklar tills jag plötsligt mår lite bättre och den Stora Saknaden slår till. Eller vad det är. Jomen visst skulle det sitta fint med lite vin? Eller folkisar, 6 eller kanske 8... Och så är det igång, igen. Haaaaaaaaatar detta. Har läst Allen Cars bok, mycket bra! Men, hjälper mig inte. Blir bara ännu mer medveten. Är troende sen barnsben o prövat lägga det " i den högre maktens" händer sen så långt tillbaka jag minnas o behövde det, not working here. Ser "högre maktens" ingripande i mitt liv på oerhört många plan, men icke här. KÄnner mig totalt utlämnad och maktlös. Har gått med i AA via mail, jättebra men verkar varamest för "de redan frälsta", De som Tagit Det Stora Beslutet.
Ja, ni, om nån bryr sig. Tips på hur Jag Kan Ta det Avgörande och viktiga Beslutet? Önskar er ala allt gott och beundrar alla er som lyckats med det jag inte klarar just nu, att bestämma mig för att Inte dricka Mer.

Känner att tröttheten och tomheten faller över mig ikväll. Humöret sjönk i takt med solen.
Känner mig sorgsen och inte alls på humör.

Så tänkte jag "varför?" "varför känner jag som jag gör?"
Inget särskilt som hänt.......

Men så började jag vända och vrida på saken och kom fram till att jag faktiskt har klarat av min första nyktra midsommarhelg på väldigt länge. Klart jag blir trött. Klart att det sätter sina spår. Det tar mycket energi att förändra sin livssituation. Och vid större helger som denna kanske det tar ännu mer?
Steg ett blir i alla fall att sova. Försöka vara tacksam över ytterligare en dag nykter. Inte grubbla. Får väl se hur det går.

I morgon är en ny dag som jag hoppas blir ljus.

Profile picture for user lillablå

Jag kan tycka att det är skitjobbigt med människor som har svar på allt, som
vet precis vart dom är på väg, vad de vill och vad de tycker om ditten och datten,
inga gråskalor, bara full fart framåt...
uppskattar mer en vän som kan vända och vrida på en fundering, kanske till och
med ändra uppfattning efter ett tags funderande... tror att de har ett mer öppet
sinne... så för mig är det positivt att du just nu inte har svar på dina frågor...
och jag är helt övertygad om att du hittar svaret när du behöver det!!!
stor kram!!
/k

Profile picture for user viktoria

Så sant Lillablå. Öppet sinne, icke dömmande, att kunna omvärdera, ändra uppfattning, eller inte - men acceptera och respektera att andra har sin.
Kram Viktoria

Tänkte på det ikväll.....

Va mycket god mat man kan äta på krogen. Trerätters och det blir ändå billigare än bara varmrätt + massa vin.

några månader så får du se så mycket pengar det blir kvar i plånboken !!! Många Thailand resor blir det :-)

Tack Pianomannen, att du även skriver, just när du känner dig trött och ja du vet...Det du skrev för några dagar sen, syftar jag på.
För mig är det en otrolig hjälp, vara förbered att det är just upp och ner. Det viktigaste är att även när det är ner, låta glaset stå kvar, att det är okey, helt naturligt, alla känslor, ja det ska jag ta till mig.

Kan det vara så, att eftersom man får väldigt mycket uppkänslor, när man är nynykter, så är det lite snopet, när man inte känner sig riktigt glad eller lite deppig utan att veta anledningen, även om du hittade din?

Kram
Lisamari

Jag var ute igår kväll. Första gången sen jag slutade dricka. Lite av en krogrunda. Inget fylleslag på något sätt, men trevligt med mysiga vänner som tog sig några glas.
Jag blev så glad av att kunna be bartendern om att slänga ihop nån alkoholfri drink och han sa "javisst" utan krusiduller och jag fick också gott att dricka som inte bara var vatten med en citronskiva.

Och man ser mycket när man är ute med nyktra ögon. Oj, va många som inte kan hantera detta med alkohol.....

Ännu en milstolpe i min vandring. Sen kommer jag inte gå ut särskilt ofta, den tiden är förbi. Men roligt att veta att jag kan och få skratta och må bra av det.

hoppas du har goda dagar och njuter av sommarledigheten - visst är det så att du har semester nu? Kram till dig och din flöjtist! / mt

Jag har under eftermiddagen suttit några timmar själv i bil och radio är en fantastisk uppfinning! Det är mycket snack om alkoholkonsumtion nu. Och då oftast ett osunt drickande. Flera sommarprogram har ju redan belyst ämnet missbruk och/eller medberoenden. Nyheter och andra program debatterar och informerar.
Det slog mig, att jag (eller vi) nästan är dom vanliga som har gått på det ena och det andra. Va många det är som berusar sig på ett eller annat sätt.

Känns nästan som man är ovanlig om man i n t e går eller har gått på nått.

Sorgligt men sant. Skön känsla ändå att tänka för mig själv att jag njuter av att vara nykter. För det gör jag.

Fredag idag och juli månads eftervårdsdag på "hemmet"
Det är en skön känsla att komma dit. Lite känns det som ett andra hem. Mysigt att träffa dom som jobbar där, få uppskattning och den uppriktiga glädje dom visar över att man kommer och ser ut att må bra. God mat och kaffe.

Men ändå känns det inte givande. Sitter och summerar dagen nu, och jag kan inte komma på ett enda ord eller delning som fastnat. Tämligen ointressanta timmar. Tyvärr.
Mycket beroende på gruppen naturligtvis. Men också på ledaren som inte styr upp samtalen ordentligt. Jag ser tiden gå och hör massa oväsentligheter. Blir irriterad på folk som tar min tid.
Nu har jag nog gnällt klart tror jag.
Jag tycker jag har ett helt okej liv nu. Jag tror jag har hittat ett spår som verkar leda rätt för mig. Sen finns det saker jag skulle vilja förändra. Men hur, vad och när vet jag inte. Det får tiden utvisa. Jag måste lära känna mig själv som nykter bättre, för att kunna lura ut vad jag vill med framtiden.

att vara irriterad och gnäll på du!
Vi är lika i mycket vi med alkoholproblem. Dvs vi är lika i vårt missbruk. För övrigt i det nyktra livet kan vi nog vara lika makalöst olika, vilket såklart i en grupp kommer att generera i att man faktiskt irriterar sig på vissa, precis som i vilket annan icke självvalt sällskap som helst.
Har deltagit i en del annan själslig behandling som inte direkt rört mina alkoholproblem, och i dessa grupper finns mycket igenkänning och samhörighet, men också alltid personer som suger energi, tar för mycket plats och är alldeles för självcentrerade, som kanske eg hade mått bättre av enskild behandling än i grupp, Om inte annat har jag ibland tänkt att det skulle vara bättre för övriga gruppen. Det är ju därför av vikt att den som leder sådana typer av behandlingar kan styra upp vart focus ska ligga.
Önskar dig en fin helg!

de gånger när jag också tyckt att jag "slösat" tid på möten och irriterat mig på andra som "stjäl" min tid.

Jag har med åren märkt att jag inte alltid är mogen att ta in som sägs just då utan förklaringen kommer veckor, månader, ja även år efteråt. Jag har helt enkelt inte varit mogen att höra och förstå det som sagts. Min utveckling i det nyktra livet har gått stegvis, ibland med en rasande fart och ibland har det gått fullständigt i stå.

När jag använt den slumrande kunskapen senare i livet så har det många gånger blivit en rejäl aha-upplevelse, en kick framåt och en glädje över att få en förklaring. Jag har varit tvungen att inse att jag inte riktigt fattar allt på en och samma gång, det viktiga har varit att försöka se allt med nya ögon och förändra mig själv så långt jag kan.

endast sig själv man kan förändra. På riktigt. Man kan leda hästen till vattnet, eller bli ledd... men jobbet måste var och en göra själv.
Men visst är det ett utmanande arbete och en konst att leda en grupp så att arbetet är meningsfullt. / mt

Började på ett inlägg men det var så besvärlig att förklara vad jag menade så det får vänta.
Det handlade i alla fall om glädje, eller bristen på densamma.

Hoppas ni får en bra lördagskväll! Det ska jag ha. God mat hoppas jag.

det är ju inga enkla saker vi håller på med utan de stora livsfrågorna. Och då skojar jag bara lite, lite grann.... Jag skrev mycket en morgon om balansen mellan hela människan och alkoholismen-i-människan som diagnos och sen tappade jag alltihop och har inte orkat börja om. Hoppas du orkar återkomma och reda i glädjefrågan, det är så värdefullt att få dela andras erfarenheter.
Du får säkert god mat med sallad o örtkryddor. Det är fint att ha en odlande man. Vi har delat på den första hemmatomaten till förrätt. Skön lördagskväll! / mt

Jag lever numera på min ruccolasallad.
Har mängder i min koloniträdgård o hur GOD är den inte????

Vilken dag det var igår! Massor av jobb och lirande. Kom hem på kvällen och fick veta att farsan ligger på sjukhus. Ingen direkt fara med honom men ändå. Och sedan när jag skulle gå och lägga mig, sms från en vän som är nykter (nåja) alkoholist. Han var nykter då i alla fall. Ensamast i världen var han och jag var den enda han hade att höra av sig till. En jättefin kille egentligen, men som hamnat i fel sällskap i livet. Och nu när han kämpar med att vara nykter kan han inte vara med sin gamla umgängeskrets. Verkar nästan som att han antingen kommer supa ihjäl sig eller jobba ihjäl sig för att slippa komma hem till ensamheten.

Inte lätt det där att vara den "enda" vännen. Men å andra sidan är han ingen belastning på så sätt. Han skulle aldrig höra av sig till mig onykter. Han vill inte utsätta mig och min nykterhet för det. Däremot som ensam vän tycker jag det är helt okej att han ringer.

Och som löken på laxen, grädden på moset pricken över i så har jag inte sovit pga värk i axlar armar och händer. Arbetsrelaterat. Ergonomin som pianoman är inte den bästa. Och jag har suttit många timmar vid instrumenten senaste veckorna. Det känns. Värktabletter dög inte alls.
Men nu är jag vaken och fått i mig lite kaffe. Känns som värsta bakfyllan. Men det ÄR det inte! Bara brist på sömn. Inte så bara det heller, men ändå. Kaffe är min nya last. Ska nog ta en kopp till.

Idag ska jag vara nykter!

Helt underbar läsning, du både roar och tar upp en del sanningar för mig. min man går på behandling för sitt missbruk och känner sig också ensammast i världen... Hoppas att värken lättar och att din pappa blir bättre. Ha en bra dag o hoppas fu sover bättre inatt.

Hoppas din pappa kryar på sig.
Konstigt detta du skriver om antingen jobba eller supa ihjäl sig, fick mig en tankeställare faktiskt.

Kaffe har också blivit min nya dryck, men tyvärr håller den mig vaken nattetid :-(.

Jag ska också vara nykter idag
Kram på dig och hopps värken släpper.
Lisamari

Farsan mår fint. Ett par dagar på hospitalet gjorde susen. Nu är det fart på gubben igen.
Fart på mig också faktiskt. En jobbdag kvar innan semestern.

En medelålders kvinna gick förbi här i går kväll/natt. Eller ja, gick och gick. Leddes av en man. Tror att jag hade gått mer stabilt på en skuta i frisk vind.
Hon hade fått i sig en hel del. Pratade och pratade medan han som gick jämte försöket med all sin kraft få henne att ta sig framåt (hemåt skulle jag tro)
Även om hon inte är alkis så har hon uppenbart problem med sin alkoholkonsumtion.

Nu till mig själv.
Jag kände ingenting när jag såg det. Kände att jag kanske ville tycka synd om henne, eller känna att det var skönt att jag kommit ur det där. Men inget! Möjligen att jag blev besviken på henne gentemot hennes anhöriga.
Men det kändes så konstigt att jag var så oberörd. Känslokall.
Vet inte om jag ska tycka att det var bra eller dåligt.

Nåväl, jag ska inte fördjupa mig i det. Huvudsaken är att JAG mår bra och det gör jag.
Hoppas ni som läser också gör det.

Varma kramar till er alla kämpar där ute!

Jag har egentligen inte så mycket att skriva om men kanske är det ändå nån som undrar hur det är. Livet och semestern rullar på. Jag tänker inte så mycket på alkohol eller nykterhet. Jag såg en bild på twitter häromkvällen från en fest, och i bakgrunden stod en bib av samma sort som jag brukade hälla i mig. Jag blev illamående bara av att se den. Jag blir faktiskt lite illamående bara av att tänka på det.

En god vän frågade mig igår om hur jag känner när vi hade pratat en stund om hennes trevliga kväll dagen innan som innehöll en hel del vin. Men jag kunde ärligt säga att jag inte kände någonting. Mest skönt att vi kan prata som vanligt utan att lägga nån värdering i det, eller att hon undviker att säga. Hon har ju inga problem med att hantera sitt vindrickande, så varför ska hon inte kunna säga att hon haft trevligt? Men det är väl bra att hon frågar.

jag väljer också vilka saker jag engagerar mig i och vilka saker jag tycker att andra får ta i. Jag väljer tex att inte bli involverad i andras problem. Oavsett om det gäller spriten eller något annat. Jag orkar helt enkelt inte. Vill dom höra av sig till mig så är det helt okej, men jag låter det stanna där. Jag tar inte själv "terapeutrollen" Det har jag varken lust till eller orkar. Jag har fullt upp med mig själv.
Jag väljer också vilka jag umgås med. Människor som inte ger mig något lägger jag inte heller ingen tid på, hur mycket dom än tycker om mig.
Egoistiskt? Ja, men jag måste. Livet är för kort för att hänga upp sig på småsaker eller ointressanta människor.

Dom jag bryr mig om däremot. Dom får allt och lite till. Jag hoppas dom känner det. En kram eller ett uppskattande ord gör så mycket, men tar ingen energi från mig. Tvärtom. Jag får tillbaka, och då från dom jag vill finns runt mig i mitt liv.

Jag hoppas att jag en dag kan få göra skillnad för någon som vill göra samma resa som jag just nu upplever.

Många saker i livet måste jag göra. Arbeta tex, det är ett nödvändigt ont. Men annars har jag väldigt mycket val. Jag väljer själv vad jag gör och om jag tycker att det ger mig något. Vill jag inte så låter jag bli. Bättre att fokusera på roliga saker. Jag har en gammal bil som jag tänker att jag ska renovera upp till orginalskick. I år har jag ingen lust, och då får det vänta.

Men visst har jag problem med att fylla mitt liv med betydelsefulla saker. Jag tänker att det får ta tid. Jag kommer väl fram till vad jag vill göra så småningom. Det är bekymret med att jobba med sitt intresse. Musiken är mitt jobb. När jag är ledig vill jag göra allt annat än musik. Men vad har jag då? Inget just nu.
Trots det har jag mina ideer av vad jag vill. Jag söker på internet, lär mig mer och till slut kanske jag är redo att satsa på det jag tänker. Eller så tänker jag. "Nä, får hitta nått annat"

Jag retar mig lite på att bo i en hyffsat liten stad. Jag var härifrån ett par dagar och igår kände jag att det är konstigt att vara hemma och längta hem. Jag har det bra här på alla vis, men ändå trivs jag inte. Det är klart att sånt känner man lite till och från, men nu har det ändå hållt i sig sen påsk. Det är rätt lång tid. Men det är ingen förändring man gör på en eftermiddag, så det får vila i bakhuvudet. Men jobbigt är det att inte trivas.
Kanske kommer jag fram till att jag ändå vill bo kvar här, men då har jag själv valt det. Det har inte bara blivit så.

Nåja, jag hade ändå lite att skriva. Kul om nån orkade läsa ända hit.

Kramar till er alla kämpar, både beroende, och medberoende

Det är vardagen du känner Pianomannen!
Och vardagen kommer till en vart än man bor på jordklotet.
Mellan raderna du skriver så läser jag: Tristess....

Äta, jobba, sova, dö.... och så snurrar det på.
Motivationen är borta och det finns så mycket man vill göra men man tar aldrig tag i det.
Känner SÅ igen mig.

Du måste hitta på något som du kan längta till och se fram emot.
Överraska frugan med en weekend på en herrgård, eller hyr en liten stuga någonstans, västkusten är ju supermysigt!
Åk till Gekås i Ullared. Eller varför inte ta en sista-minuten?

Igår var förändringarnas tid för mig.
Jag bestämde mig för att sluta dricka OCH jag sa upp mig från jobbet!
Man kan ju inte gå och harva på och tycka allt är meningslöst och att någonting fattas.
ETT telefonsamtal senare hade jag nytt jobb med högre lön.
Nu ser jag fram emot det nya jobbet.
Det har blivit en grästuva att hoppa på.

Man MÅSTE ha en grästuva. Det måste alla.
Man måste få känna sig betydelsefull och ge livet en gnutta mening.
Det är svårare än vad man tror.

Kolla omkring dig vilka grästuvor du har att hoppa på.

Jag har suttit i två dagar nu och läst vart enda inlägg här på forumet, samlat motivation och kraft.
Mycket har jag läst dina inlägg och jag vet att du är stark.

Kom igen nu katten! Det Svänger ju!

Kram-Kram! N.T

med igenkännande. Det är en enorm utmaing att förändra sitt liv! Så klok inställning du har, att låta det ta tid och söka dig fram.... du hittar säkert rätt OCH nya livsinnehåll som är meningsfulla. Jag hörde ett lokalradioprogram igår där det talades (ang turism) om att sluta tänka "säsong-förlängare" och istället tänka "nya säsonger". Jag assoscierade direkt att så är det, istället för att "bara" hitta ersättningar till vin och måltidsnjutningar måste vi också hitta nya områden att upptäcka och leva. Blev det begripligt hur jag menar?

Tänk så lätt man gör egna tolkningar - jag kunde inte föreställa mig det du skriver om musik som yrke/fritid. Jag tänkTE som många säger "en dröm att ha sitt intresse som yrke" - tack för att du gav en motbild. Livet är fullt av motbilder som man måste få hjälp för att se och det blir mycket rikare ju fler perspektiv man får tillgång till.

Jag känner så väl igen din känsla av vantrivsel på en liten ort. Jag kommer att bo kvar där jag bor, eller närheten, men egentligen är det inte "min plats på jorden". Dock är jag helt tllfreds idag - men förstår din känsla "från insidan". Ha en bra dag idag! / mt

MulleTant har så rätt, så rätt.
Att finna nya "jaktmarker", nya områden att upptäcka.

Jag arbetar också med min "hobby" och när jag kommer hem från jobbet så känner jag mig tom.
Det har varit och ÄR fortfarande som ett "vacuum". och jag har inte riktigt fastnat för något annat jag brinner för ÄNNU.

Man har ALLT.
Hus, sambo, barn tillochmed en språjlans ny bil!
Inga ekonomiska bekymmer, en vacker trädgård, och faktiskt riktigt välstädat hemma.

Men något fattas.... det går inte att ta på. Nåntig... men vad?

Men man måste nog våga ge sig hän den här känslan, och kasta sig ut på lite okänt vatten.
Jag önskar ibland att någon kunde sparka mig i arslet och säga:
-Det HÄR ska du göra, det är kul, OCH att jag verkligen skulle tycka att det var kul, meningsfullt och uppfylla hela min själ.
(som vinet gjorde)

Jag sa upp mig på jobbet.... kastade mig ut för stupet...
Är så stolt att jag vågade!
Jag tror att det kan vara en av lösningarna för mig.

Men alla är vi olika.... så olika men ändå så lika.

Du kommer också att finna det du söker Pianomannen. Det är jag 100 på.
Låt det ta den tid du behöver.

Hoppas du inte tog illa upp av mitt tidigare inlägg.
Jag var nog lite hård.

Kram på dig och ha en underbar dag!
:-) N.T

Godmorgon världen!

När jag kom hem från behandlingshemmet strax innan jul bestämde jag mig för att jag inte skulle förändra något stort, typ jobb, boende relationer osv under 2011. Det för att inte göra något förhastat som jag sen kommer ångra. Detta håller jag fortfarande fast vid och det innebär att jag bara har kommit halvvägs av den tiden. Men tänka kan man alltid. Tex, vad ska jag bli när jag blir stor?

Men, jag ser det som ett friskhetstecken i att jag faktiskt funderar på hur jag vill ha det. Jag låter det inte livet bara passera. Kanske kommer jag fram till att jag vill ha det såhär och då är det väl bra då. Då är det mitt VAL!
För om jag (som jag misstänkte då för ett halvår sedan) att jag kommer behöva kämpa för att förändra mig själv som person så ska parametrarna runt mig vara stabila. Inte samtidigt hålla på att komma in i ett nytt jobb osv. Jag tror det är bra för mig.

Och hörru Nejtack. Inte tar jag illa upp! Det är bara roligt när jag får raka svar som kanske inte alltid går min linje. Det ger bara bränsle åt funderingarna. Skönt när man fastnat och vill komma vidare i tankarna.

Nåväl, dags att ta tag i denna dagen. Undrar vad jag ska hitta på men det blir la nått. Nykter ska jag vara i alla fall.

Kramar till er alla som läser

är affirmationer....önskningar blir sanna.
Jag tror benhårt på
att det jag verkligen vill det blir åxå.
Tankens kraft är stor o stark.
Ibland kan ju tankarna föra en vidare
till nya perspektiv som kanske inte alls i slutändan är
vad dom var i början.
Låt oss inte igognera tankarna.
Det är början till en handling.
men tanken måste få plats att gro först.

...att det inte alltid är dom stora förändringarna som ger krydda åt tillvaron.
Bara man får längta efter nåt.
Exempelvis:
På onsdag käkar vi Pizza! (även fasst det är mitt i veckan)
Eller:
På lördag ska jag åka till Ikea och strosa runt aldeles själv.

Att man kanske försöker hitta på något som man tycker om varje vecka.
Att det får ske gradvis.

Så här:
På tisdag ska vi ut och Bowla jag och sambon.
och det även fasst jag inte har någon större lust.

Inners inne vet jag ju att det är riktigt kul och jag ångrar inte efteråt att jag hängde med.

Att det är DET som är "nya jaktmarker"....
.... För man vet ju inte att det är kul förrän man provat.

Man behöver nog inte vara lika drastisk som jag, och impuls säga upp mig från jobbet för att hitta någon mening.

Bara små-små steg mot framtiden som faktiskt är VÅR!

Förstår du hur jag menar?
Lite flummigt ;-)

Ha en underbar nykter dag!

Kram N.T

att en arbetskompis som jag länge ville fotografera,har lovat ställa upp som modell i början av september när jag får tilolgång till en studio o jag blev själaglad.jag älskar hennes ögonbryn o redan nu far tankarna iväg för hur jag skulle vilja ha det.......sånt....

Härligt att du är inne och skriver Pianoman för jag läser och hämtar energi och peppning, fast jag inte alltid kommenterar.
Tycker du är förståndig som tar det lugnt och inväntar stabilitet innan du gör några stora förändringar, flytta är ju alltid lite kul, även att hitta någon ny hobby, jobb eller dylikt. Tror att saker säkert / kanske ger sig med tiden.

Du har ju hela livet framför dig :-)

Kram
Lisamari

Profile picture for user lillablå

Tack för det stora leende jag fick gick omkring med rätt länge... =D
Snacka om att få positiv energi!!
Och det är gott att kunna läsa dina rader och känna lugnet...
Stooor kram!
/k

Tack för fin respons hörrni! Det känns bra att någon läser och bemödar sig att kommentera.

Jag har suttit och läst igenom några trådar i medberoendetråden. Det finns några nya profiler där som verkligen inte får njuta av årets bästa period. Personligheter som sakta men säkert bryts ner till smulor. Fina kloka människor som är som våta pölar.
Och jag märkte att jag står vid ytterligare en milstolpe.

Jag skulle kunna, och har känt skammen när jag läser igenkännande och vet att jag själv förra sommaren var den som bröt ner mina nära och kära.
Men inte idag, inte längre. Nu känner jag mig stolt. Jag känner mig stark. Jag har tagit mitt ansvar. Jag har brutit den negativa trenden.
Jag har kommit långt bara av att ta en dag i taget. Och varje dag välja bort flaskan.

Och jag känner sån ilska mot dom som inte förstår att dom gör så illa bara pga alkoholen. Och jag tycker att jag får göra det, för jag har själv varit där. Jag vet nu vad det innebär att ta sig ur ett destruktivt beteende. Jag vet också att det går. Och lite känner jag att det är varje missbrukares skyldighet att i alla fall försöka.

Jag säger inte "ta dig i kragen"
Jag säger. "Det minsta du kan göra är att försöka"

Hur som helst så är det så att jag här vid min dator inte kan göra något. Inte mer än att skriva några rader. Känns futtigt.

I dagarna är det nio månader sen jag bestämde mig för att försöka. Tiden av en graviditet. Och jag känner mig pånytfödd.

Solen skiner på mig idag. Min dag som jag ska ta vara på.

Nio månader är fantastiskt bra jobbat Pianomannen, det är så mycket som händer i oss då vi skalar bort alkoholen, tvingas vara i verkligheten 100% av tiden. Tvingas se verkligheten som den verkligen är, utan slöjor och dimmor. Det kan göra ganska ont då allt blir så skarpt. Du gör det med bravur PM, jag beundrar dig stort.

Ett stort grattis och en varm kram.

Tänk vilket vägval du gjort och vilken skillnad för både dig och din omgivning.
Du förtjänar all beundrar så jag håller med Viktoria.

:-) Lisamari

Oj, tack! Ja, jag behöver nog höra det ibland. Det där att det är en bedrift att vara nykter en längre tid. Jag fastnar ofta i "endagitaget-tänket" och har svårt att se helheten.

Visst gör det ont ibland. Men det är inte dödligt. Det är däremot alkoholen. Usch!

Vilken dag det var igår. Jag kände av både paradis och misär. Men jag mår bra.

En underbar sommardag. Glada och mysiga svärföräldrar på besök. Sol, bad i sjön, god mat....

Åsså ringer en hyffsat nykter kompis på fyllan. Han hade dragit i sig en BiB på några timmar och var på väg till bolaget för att köpa mer. Oklart riktigt varför han ringde, och jag hade inget att säga. Han vet också att han gör fel men han var bitter och tog inte emot något av det jag sa. Okej tänkte jag. Lev och låt leva. Inse skillnaden på det du kan göra något åt, och det du inte kan göra något åt. Jag är i alla fall nykter och mår bra. Bor 20 mil ifrån, så han lär inte komma.

På kvällen restaurangbesök. Svärföräldrarna delade på en flaska vin. Inget konstigt med det . Jag fick vatten och var väldigt nöjd med det.
Så ser jag en...vän är väl mycket sagt, men bekant. Som går samma eftervård som jag. Som bor i samma stad. Hon trampade in på uteserveringen och jag tyckte hon så sliten ut. Satte sig. Jaja, klart hon får sitta där tänkte jag. Jag är ju där. (även om jag kände på mig att nått inte stod rätt till)
Skillnaden mellan oss var att hon beställde ett glas rosé. Svepte 2/3 direkt.
Jag kände att jag inte orkade prata med och jag tror/hoppas att hon inte såg mig. Hon är absolut inte någon som ska sitta där och dricka vin. Som aliks vet man ju att det är inte det enda glaset hon drack den dagen. För man dricker inte bara ett glas.

Humöret sjönk som en sten. Det blev för mycket för mig. Fast att jag inte har något att skämmas för mådde jag väldigt dåligt av att det var två liknande situationer på samma dag. Jag är fortfarande inte i form känner jag, även fast jag sovit. Jag har drömt om att jag är arg på allt och alla.

Ska bli intressant om hon kommer på eftervården på fredag och vad hon i så fall säger.

Nåja, solen skiner idag också och jag ska nog ta en stund vid sjön idag också. Nykter och utan ångest. Idag ska jag bara bry mig om mig själv.

Så stark o ända så skör man kan vara mr pianomannen. Hoppas du känner dig bättre efter ett dopp i sjön, för mig har bad en läkande invärkan. Ska sjölv ner o bada o hoppas ja känner mig bättre tillmods av det. Ja gämför ofta dig och min man han började sin behandling när du gjorde de, men va ja förstått så har du tagit ett återfall min man förnekar sin sjukdom o har tagit ca 10-15 återfall ibland 6 mellanöl o några återfall i flera dagar riktigt illa. Han har också eftervård på fredag men ska inte gå han går inte på aa som man ska heller. Han har en annan behandling en kväll i veckan som han går på iallafall. Han säger ofta att livet är helt kast sen han sluta dricka. oj va ja klagade men ja menar bara att ja tycker du är stark. Kram

Det behövs inte mycket för att man ska "slinta till"
Ja, jag tog ett återfalll några veckor efter jag kommit hem från hemmet. Då var det skit, men nu ser jag det nästan som en del av behandlingen. Ett tydligt bevis på det jag redan visste. Jag kan inte hantera alkohol, och finns det bara ett alternativ och det är att låta bli helt. Låter enkelt, men det vet vi alla att så är det ju inte.
Men det går! Jag är en väldigt envis person. Har jag bestämt mig så är det det som gäller. Det tog bara ett tag att göra just det, bestämma mig.

MB jag tyckte inte det var så klagande inlägg. Bara ett krasst konstaterande. Och man får klaga och gnälla här. Gråta och skratta går också bra. Det är det fina!

Varm kram till dig MB

Tack pianoman för dina ord, mina tårar rinner nu o de är nog de ja behöver. Pratade också länge med en kamrat i telefonen de kändes så skönt. Har stängt av omvärden på något sätt, känner att ja måste öppna den dörren igen. Kram

Tänk va små saker som egentligen inte angår eller berör mig kan sänka mig så fullständigt.
Jag är inte på dåligt humör eller så, men jag uppskattar ensamheten, är jättetrött och tänker mycket idag. Kan vara igenkännandet. För ett år sen var det jag som höll på sådär. Drack för mycket, sprang på systemet, tog varje chans att dricka. Men det är slut med det.
I år njuter jag av sommaren, är svår på kolsyrat vatten med citron och glädjer mig åt mina vänner och min familj som jag har närmast mig.

kvart i fem i morse ringde mobilen. Alkiskompisen igen. Jag svarade inte för jag var ju knappt vaken. Ringde igen, och igen, och igen. Sju gånger totalt.
Jag antog lite lagom sömndrucken att han med största sannolikhet är onykter och då varken kan eller vill jag hjälpa honom oavsett. Så jag stängde av ljudet, vände på mig och somnade om.
Jag har faktiskt inte något som helst dåligt samvete för det. Visst ska man hjälpas åt så mycket man kan, men jag kunde faktiskt inte just då. Och jag har nog med mig själv.
Hoppas inte jag behöver ångra det beslutet.

Profile picture for user Berra

Självklart ska du inte ställa upp för någon annans onykterhet mitt i natten, där skulle jag definitivt satt gränsen.

Du är vän med vilka du vill, men någon uppfoffring av nattens sömn ska du inte ge vika på...
Visst det KAN ha hänt någon olycka också, men statestiken säger ju att...det är ett fyllesamtal,
och ganska sannolikt att det just skulle kunna hända något också för en som har druckigt, ramlat och slagit sig osv...
Men som sagt, det är ju under influenser av alkoholen, så botemedlet vet både du och han om, sluta dricka!

Däremot tycker jag nog att du kan ringa upp honom och säga som det är, du ger blanka f-et i att ringa mig på nätterna!!, full eller inte...
Det är rent förnuft som gäller, man ringer inte om det absolut inte kan vänta till de riktiga morgontimmarna..
Jag skulle stå upp för min egna frihet, jag är kompis med dig under de här förutsättningarna.....

Vi hade också en fd kompis som för 25 år sedan ringde full på nätterna och ville att vi skulle förhandla med hans ex..
Vi gav blanka fan i att svara och drog ut alla telefonjacken...
Dagen efter ringer de ifrån akuten och säger att han har angett oss som hans närmaste bekanta när han har begått ett självmordsförsök...

Och frågan man ställer sig...var det dags för lite ågren då?
Nä, aldrig i helvetet, det var hans beslut, och jag kan inte få hans gamla ex att tvinga sig ta tillbaka honom, that's it!
Så slå ifrån sig andras självpålagda problem är för mig numera ett iskallt men väldigt effektivt sätt att slippa det tjorva ihop sig i skallens tarmpaket...
De har sina problem, jag/vi har våra...

Någon sorts förbannad relationsförmedlare står det inte på mitt visitkort, kanske bara "förbannad" då rå..

Varje dag så får man sätta sina nya och egna gränser, och omvärdera de gamla...
Som t.ex att alkoholen skapar ingen lösning för mig i livet, utan tvärs om...
Ingen alkohol skapar en lösning för mig..i livet

/Berra

sedan länge tillbaka,som jag slutade umgås med.
Han hörde av sej igen för några år sedan,hanbor på landet,ganska isolerat.
Jag har varit tydlig o sagt t honom att jag inte vill prata m honom när han är onykter,o han respekterar inte det särskilt mkt.
Så ringer han på kvällen ex.vis svarar jag inte.men jag ringer upp honom dagen därpå.
Det funkar bättre.

Tidig morgon idag. Trots semester. Men det är dags för eftervårdsfredag idag. Gudars skymning vad jag har lite lust för det just nu. Men det blir bra när jag väl kommer dit.
Natten har i alla fall varit lugn. Stängde av mobilen mycket ordentligt igår. Och visst är det så att jag borde säga ifrån, men jag orkar inte riktigt. Bemöta med tystnad är väl inte kanske inte det bästa, men så blev det just nu.

Nu....KAFFE!

Hej!
Hoppas dagen varit till belåtenhet. Var damen som du såg på restaurangen drickande vin på efterbehandlongen o isåfall sa hon något?

Bra att du stängde av mobilen också. Ha en fortsatt bra semester o sov gott utan mobil.

Jag är så trött på att vara alkis! Jag menar allt tjat om att underhålla sin nykterhet, gå på möte, inte glömma bort. Sponsor, AA, forumet eftervård... Gör så gör så. Akta dig för det.

Jag vill bara leva mitt liv.