Klögg-klögg, klugg-klugg, klygg-klygg, kligg-kligg, klagg-klagg… så låter det tidigt på morgonen när mamma fyller en termos med kaffe. För mig är detta fortfarande ett ljud som ger positiva vibbar. Det betyder att allt är väl och att pappa ska gå till jobbet. Stormen är över. Tills vidare… Pappa brukar komma hemraglande mitt i natten och ofta vill han prata med mig. Om jag har låst dörren till mitt rum händer det att han försöker sparka sönder den. När jag är 7 år säger jag ”snälla mamma kan vi inte flytta ifrån pappa?”. Jag kan inte föreställa mig hur hon mådde då, men jag vet att hon bland annat kände lättnad: jag fick henne att ta sig i kragen och att slutligen säga till sig själv att det nu var nog!

Vi flyttade och pappa försökte hålla kontakten: när han hade supit till sig mod ringde han oss - oftast mitt i natten. Ibland dök han upp, vi bodde ju inte långt ifrån varandra. Som jag skämdes när jag klev på bussen efter skolan och han satt där och gapade. Jag var bara arg på honom och ville inte prata: “ring när du är nykter!”. Det gjorde han ju såklart inte - då skämdes han, det fattar jag ju nu.

Såhär i efterhand har jag insett att även mamma använde flaskan som tröst emellanåt. Måste ha varit tufft att gå från hemmafru till ensamstående förälder med liten lön. Efter fredagsmyset med vin och läsk till maten somnade hon tidigt. Jag förstod inte varför hon sov så länge dagen efter.

Själv började jag dricka i tidiga tonåren, hängde med de stökiga men skötte själv skolan. Jag drack lika mycket på helgerna som de andra men min mamma blev aldrig kallad till föräldramöte för att jag skolkade. Jag pluggade och festade vidare. Tänkte aldrig tanken att jag kanske borde akta mig för flaskan med tanke på mitt arv - man kan tycka att jag borde blivit avskräckt av far min men inte då. Den duktiga flickan med hyfsad karriär blev jag.

Det har ofta hänt att jag druckit för mycket - sagt och gjort saker jag inte bort, fått ångest dagen efter. Dricker så gott som varje dag för att klara av vardagsstressen som småbarnsförälder. Jag blir en snällare mamma med längre stubin. Det händer fortfarande ofta att jag får för mycket, jag önskar att det satt en ängel på andra axeln som knäppte till mig på kinden och sa att “nu räcker det, inte fler glas nu!”. Det enda jag har är en liten alkodjävul som ser till att jag, “vid festliga tillfällen” inte stoppar så länge det finns kvar i flaskorna. Jag är alltid sist av alla i säng.

Nu när jag är 40+ krisar jag ordentligt. Vet inte vad jag vill med någonting här i livet, vet inte vilken ände jag skall börja dra i. Orkar inte engagera mig. Saknar min mor och undrar varför jag sörjer när det gått 9 år. Nu när det är försent önskar jag att jag hade låtit min pappa delta mer i mitt liv, nu när jag dricker själv har ilskan försvunnit - jag förstår att det inte är enkelt att bara “ta sig i kragen”.

Eftersom jag oroar mig för att föra över hopplösheten till mina barn, jag kan ju inte presentera livet som någonting bra för dem! söker jag hjälp och får konstaterat att jag lider av depression och att jag behöver se över mitt alkoholintag. Eftersom jag dricker för mycket får jag inte medicinera mot depressionen (men det är kanske lika bra).

En fråga läkaren ställer är ju såklart “hur länge har du känt såhär?”. “Alltid” tänker jag och försöker spåra tidpunkten när jag började må dåligt och ifrågasätta meningen med mig själv, livet och allt. (Vad är meningen?!!). En tanke som börjat gro är “vad är hönan, vad är ägget?” Jag tror ju att jag dricker för att jag är deprimerad men kanske är det istället så att jag mår dåligt just för att jag dricker? En oerhört svindlande och hopplös tanke - vad mycket tid jag har slösat bort på att må dåligt i så fall, helt i onödan!!

När mamma gick bort i cancer slutade jag röka, bl.a. med hjälp av ett diskussionsforum likt detta och jag blev därför glad när jag hittade hit. Har insett att jag nu har snurrat runt här på forumet av och till under det senaste året. Kanske har beslutet att ta tag i mitt alkoholproblem behövt mogna fram, kanske bidrar det att kroppen börjar säga ifrån, jag tänker i alla fall att det nu är dags att jag presenterar mig.

Jag hoppas att ni vill följa mig i sökandet efter mitt nyktra jag, efter henne som kan leva i stunden och vara tillfreds med livet utan att förstöra sig med gift. Det här är min historia. Det här är min tråd.

Stigsdotter

och önskar att ni fanns "på riktigt" allihopa.

På väg hem till vännerna efter parkfirandet. Vi skall äta silllunch och ikväll blir det grill.

Eftersom min picknickfilt inte var lika vattentät som jag trodde måste jag byta ut mina vita jeans och passar p att skriva en rad här.

Usch det känns jobbigt nu. För en stund upplevde jag ett slags pirrande förväntan i magen: vad kul det skulle bli att få komma hem till vännerna. Men jag undrar hur mycket pirret beror på att det ska bli skoj att fortsätta umgås eller om det inte snarare förmodligen beror på att det kommer att stå en öppnad vinbox i deras kök. Nu sitter jag här i soffan hemma hos mig själv, maken och ungarna har gått över redan. Jag har bett maken se till att jag hela tiden har ett glas med "något lämpligt" i handen men nu känns det som om jag inte törs gå över til vännerna.

Ska sitta här och försöka samla lite styrka först...

Stigsdotter

Maken verkar ha glömt sitt uppdrag. Men värden hade köpt god alkoholfritt öl till mig :-)

Efter ett par snapsar var det då någon som äntligen tog sig för att fråga varför jag inte dricker, det var just den vännen jag misstänkte skulle fråga. Var det av hälsoskäl? (jag lät ju bli att dricka förrut när jag hade problem med galla och ev. levertumör). Vad svårt det är att säga rakt ut att man är alkis! Jag sa nåt i stil med att jag kommit fram till att jag är allergisk mot alkohol och att jag mår bättre av att inte dricka. Det tyckte vännerna var klokt, nån tyckte att man kan ju ta ett längre uppehåll från alkoholen och sen börja lite måttligt. Ja det är ju en bra idé tänkte jag. Eller? Jag inser också att ju längre tiden går desto svårare kommer det vara att hålla kvar vid sitt beslut att inte dricka...

Nynykter

Hej kära syster!
Jag funderar på det du skriver om att ju längre tid som går, desto svårare kommer det vara att hålla fast vid beslutet att inte dricka... Hänger inte riktigt med där. Borde det inte bli lättare? Jag menar, omgivninhgen lär sig, du övar dig. Kanske till och med grannarna klarar av att köpa alkoholfritt utan att skriva ängsliga SMS :-) ? (Visar bara hur stor plats alkoholen har. Det var säkert i all välmening, men inte f-n sms:ar man om det andra man ska bjuda på? "Vi hade tänkt ha isbergssallad men om du har mer speciella önskemål får du ta med egen sallad.." )
Eller är du rädd för att känna dig FÖR säker?
Jag säger tyst för mig själv många gånger att jag är en person som inte dricker alkohol. Det är en ny identitet, ett nytt liv, och därför tål det att upprepas.
Kram från Nynykter

Annelie 60

och tassat runt lite i din tråd. Så många nya svar sen sist, måste erkänna att jag skummade en del. Men jag ville bara titta in och säga hej och hoppas det går bra med allt.

Kram!

Maria42

Av vårat sällskap på resan om varför jag inte drack, han undrade om jag tyckte att det blivit för mycket och jag svarade att det tyckte jag och så var det inte mer med det. Klart alla runt omkring mig har tyckt att jag dricker för mkt det var bara jag som trodde att de som inte märkte.
Du kämpar bra!!, stor kram till dig!

Dompa

Har nog inget mer på hjärtat än att önska min älksklings dufva en bra dag. Min nyktra fina tös. Vi ses där vi brukar! *blink, blink* Din/R

Stigsdotter

Det är nog lite som du säger att jag är rädd för att känna mig för säker. Det är också många som vittnar om att det är viktigt att inte glömma. Det verkar som att ju längre tiden går desto mer glömmer man bort det där jobbiga, man tänker kanske att varför skulle jag sluta dricka nu då, det går ju bra det här, visst kan jag ta ett litet glas, det gör ingen skada o.s.v.

På många sätt borde det blir lättare som du säger, inte minst för att det fysiska behovet försvinner, man ändrar vanor och attityder och även omgivningen vänjer sig. Men ändå, det finns människor som hållt upp i åratal och sedan trillat dit igen rejält - detta skrämmer mig lite. Men det är väl ett bevis på att man aldrig någonsin får slå sig till ro och tro att man är "botad".

Dompa

Ta inte ut oron i förväg min dufva! Visst kommer en del av oss att falla...och falla hårt. Men inte idag. För idag fixar vi det. Tänk Kalla, tänk ett steg i taget. Idag tycker jag du ska vila ut i hängmattan. Bara sådär...ser ut att bli en fin dag. Själv ska jag jobba och dra ihop lite till hemgiften...för vi är väl fortfarande på G? Bacio, bacio, bacio/R

fram emot bröllopet... själva vigseln kunde ju vara i Filosofiska rummet, skulle vara en passande omgivning tycker jag. Är inte helt klar över vilka som ska höra ihop med vem... men en härlig fest kan vi väl ha? / mt

tantögon sett... så gör du en fantastisk resa in emot dig själv och ditt sanna jag Stigsdotter.
Jag blir lite rörd... minns inte om din pappa är i jordelivet eller nån annanstans men han är säkert mycket glad över att du gör din resa - den som han kanske inte hade kraft och stöd att gå. Jag tror att min pappa också är glad över att jag och vi gör vår resa och kämpar för att bryta alkoholens förbannelse. Dom två, våra pappor med sina termosar... Kram på dig / mt

Nynykter

Det stämmer nog att det är viktigt att inte glömma. Forumet är en väldigt bra hjälp på så sätt. Man blir hela tiden påmind om olika stadier i sluta-dricka-processen.

Håller med Mulletant om att Filosofiska rummet blir bra för vigseln. Tanken var ju annars att vi i kollektivet skulle tillämpa fri kärlek och inte alls gifta oss, men det får väl betraktas som just FRI kärlek också att gifta sig :-). Så just nu är det Don Dompa och fru Dufva som planerar att knyta hymens band, men eftersom min fiskare tycks ha trasslat in sig i ett nät nånstans i Småland fördriver jag tiden med att själv slå mina lovar kring forumets kultiverade vildkatt. Fri kärlek sa vi ju..?
Kram från fröken Nynykter

Stigsdotter

Det där är jag duktig på, att ta ut oro i förväg. För att på något sätt vara beredd. Men det är ju självklart dömt att misslyckas - man kan ju inte förutse allt här i livet, det finns för många variabler helt enkelt! Detta är något jag ska sluta med, så det så!

Förhoppningsvis har hängmattan torkat till i morgon. Är ny på det här med hängmatta, kanske ska man ta in den mellan "liggningarna"?

Åh, om du fortfarande vill ha mig så tycker jag vi slår till på MT:s förslag om bröllop i Filosofiska rummet, eller kanske i trädgården om det slutar regna. Det finns säkert ett vackert träd vi kan hålla till under. Kanske blir det dubbelbröllop om smålandsfiskaren trasslar sig ur näten :-)

Och självklart ska det ställas till med en hejdundrande fest!

Stigsdotter

...efter det där sanna jaget och ser fram emot att få upptäcka nya härliga saker i livet och i själen. Och genast dyker en liten orostanke upp: tänk om jag förväntar mig för mycket? Men, nej, en dag i taget, det viktiga är ändå att vad som än sker så skall jag vara helt närvarande i det. Vet inte riktigt själv hur jag menar nu men sätter orden här i alla fall.

Ja kanske ser våra pappor oss på något sätt och gläds med oss. Jag tänker mycket på honom nu förtiden. Jag tänker mycket på den ilska jag känt mot honom och vad han utsatt mig och mamma för. Den ilskan förbyts mer och mer i sorg över att jag aldrig fick lära känna den som min mamma kallade för "världens finaste man - när han är nykter". Jag undrar om de träffas i livet efter detta, i himlen eller vart man nu hamnar (OM man hamnar någonstans?). Undrar om de nu fått det liv tillsammans de föreställt sig men inte riktigt klarade av här i jordelivet?

Nynykter

Kära syster! Var inte rädd för att förvänta dig för mycket. Själva närvaron förändrar livet radikalt. Till det yttre är det kanske samma gamla liv, men inom oss händer det saker. Så förvänta dig mirakel men var beredd på att de sker i det tysta, i det lilla. Att gå med högburet huvud, att lita på sina känslor och att slippa dåligt samvete.
Så tror jag.
Kram från Nynykter

skriver jag också! Min mamma sa "så läge det goda överväger så..." och det gjorde det länge. Sen skilde hon sig från honom när hon var i 50-årsåldern. Jag vet att hon sörjde. Jag, som varit så bitter och så avståndstagande förstod (när jag läste familjeterapi) något om hans liv och hur det hade blivit. Jag skrev ett brev om det, som jag inte kunde ge honom - var rädd att han skulle missbruka det i fyllan. Men mannen min var och läste det för honom innan han dog och det är jag så oerhört tacksam för. Till hans dödsannons valde jag sista versen ur Topelius dikt om Salami och Zulamith:

Och allt som på den dunkla jord har älskat ömt och glatt
och skildes åt av synd och sorg och kval och död och natt,
har det blott makt att bygga sig från värld till värld en bro,
var viss, det skall sin kärlek nå, dess längtan skall få ro.

Vi ska vara glada åt att vi kan sörja våra pappor. Jag tror att dom, och självklart våra mammor har ett vakande och skyddande öga över oss. Och ibland ingriper dom med sin hand... och styr upp lite.

Nu ska jag hänga upp hela dikten i Filosofiska rummet. När jag googlade hittade jag den i en språkdräkt som torde passa sällskapet där:) Kram!

Dompa

Hängmattan min rara dufva ska inte plockas in mellan liggningar. Den bör bli både solblekt och sönderregnad. Få lite karraktär. Dessutom vet man aldrig vem mer vill nyttja den. Kanske ligger där en dag en vildkatt och vilar?

Din egen kisse börjar fundera... Kanske finns där annat än dufvor? Har sett hur en höna pickar i min tråd. Lite nyfiken blir man ju. Hur göra? Är jag en trogen hund? Nix... Jag är en kärvänlig kattherre. Men kärleken stannar inom familjen och då måste det väl vara ok?

Om du inte killar min mage och låter mig snusa hos dig snart...så kan vad som helst hända. Maooo

Zacharias är ett vackert namn. Vad tror du om det för det kärleksbarn som kollektivet ska framavla?
Zacharias Dufva?

Nu slinker jag ut igen... Men jag vill passa på att säga att du är ett under... Nykter mamma.
När det gäller onyktra pappor så har även jag börjat fatta lite. Stackars även min far...jag tror inte jag visade mkt kärlek där...bara förakt. Hoppas även jag att det finns en himmel...där alla fyllepappor kan sitta på ett moln och titta ner på sin avkomma. Se att idag förstår vi...och förlåter.

Bacio i nacken raring! Din Eros

Nynykter

Kärleksbarn i kollektivet låter mysigt. Sven Dufva kanske är ett bra namn? Om vi nu ändå ska snöa in på gamla finländska författare :-) Vi blir många att uppfostra den där ongen. Det är bra. Undrar om han blir bortskämd?
Nä nu får jag sluta. Ska hänga upp en hängmatta i filosofiska rummet...
Godnatt alla turturduvor och vildkatter! Minns att även en blind höna ibland finner ett korn!
Frk Nynykter

Stigsdotter

Känns nästan som jag gjort det. Satt och skrev på FB och tänkte att nej, det här vill jag skriva hos er istället. Och sen kom jag på en annan sak som jag ville berätta och rådgöra med er om. Vad häftigt det är ändå att man kan hitta nya vänner så här!!

Men, nu är det såhär att jag i mitt nya liv skall lära mig att inte vara så mycket "ska-bara" utan lite mer "ja men gör det då!!" när jag kommer på något som jag helst vill göra. Idag "slipper" jag de älskade bråkiga barnen, har lyckats hiva iväg dem till kompisar. Maken är borta hela dagen/kvällen. Bilen är hemma. Och ja, jag tänkte tanken att jag skulle kunna pipa iväg till systemet och köpa något gott tills ikväll. Men, nej. Jag åkte in till mataffären istället, fyllde på godisförrådet samt köpte lite goda alkoholfria drycker till ikväll. Här skall has skönt utan procenten. Och nu går jag och lägger mig i hängmattan utan att passera "ska-bara" först!!

Puss på er!