Klögg-klögg, klugg-klugg, klygg-klygg, kligg-kligg, klagg-klagg… så låter det tidigt på morgonen när mamma fyller en termos med kaffe. För mig är detta fortfarande ett ljud som ger positiva vibbar. Det betyder att allt är väl och att pappa ska gå till jobbet. Stormen är över. Tills vidare… Pappa brukar komma hemraglande mitt i natten och ofta vill han prata med mig. Om jag har låst dörren till mitt rum händer det att han försöker sparka sönder den. När jag är 7 år säger jag ”snälla mamma kan vi inte flytta ifrån pappa?”. Jag kan inte föreställa mig hur hon mådde då, men jag vet att hon bland annat kände lättnad: jag fick henne att ta sig i kragen och att slutligen säga till sig själv att det nu var nog!

Vi flyttade och pappa försökte hålla kontakten: när han hade supit till sig mod ringde han oss - oftast mitt i natten. Ibland dök han upp, vi bodde ju inte långt ifrån varandra. Som jag skämdes när jag klev på bussen efter skolan och han satt där och gapade. Jag var bara arg på honom och ville inte prata: “ring när du är nykter!”. Det gjorde han ju såklart inte - då skämdes han, det fattar jag ju nu.

Såhär i efterhand har jag insett att även mamma använde flaskan som tröst emellanåt. Måste ha varit tufft att gå från hemmafru till ensamstående förälder med liten lön. Efter fredagsmyset med vin och läsk till maten somnade hon tidigt. Jag förstod inte varför hon sov så länge dagen efter.

Själv började jag dricka i tidiga tonåren, hängde med de stökiga men skötte själv skolan. Jag drack lika mycket på helgerna som de andra men min mamma blev aldrig kallad till föräldramöte för att jag skolkade. Jag pluggade och festade vidare. Tänkte aldrig tanken att jag kanske borde akta mig för flaskan med tanke på mitt arv - man kan tycka att jag borde blivit avskräckt av far min men inte då. Den duktiga flickan med hyfsad karriär blev jag.

Det har ofta hänt att jag druckit för mycket - sagt och gjort saker jag inte bort, fått ångest dagen efter. Dricker så gott som varje dag för att klara av vardagsstressen som småbarnsförälder. Jag blir en snällare mamma med längre stubin. Det händer fortfarande ofta att jag får för mycket, jag önskar att det satt en ängel på andra axeln som knäppte till mig på kinden och sa att “nu räcker det, inte fler glas nu!”. Det enda jag har är en liten alkodjävul som ser till att jag, “vid festliga tillfällen” inte stoppar så länge det finns kvar i flaskorna. Jag är alltid sist av alla i säng.

Nu när jag är 40+ krisar jag ordentligt. Vet inte vad jag vill med någonting här i livet, vet inte vilken ände jag skall börja dra i. Orkar inte engagera mig. Saknar min mor och undrar varför jag sörjer när det gått 9 år. Nu när det är försent önskar jag att jag hade låtit min pappa delta mer i mitt liv, nu när jag dricker själv har ilskan försvunnit - jag förstår att det inte är enkelt att bara “ta sig i kragen”.

Eftersom jag oroar mig för att föra över hopplösheten till mina barn, jag kan ju inte presentera livet som någonting bra för dem! söker jag hjälp och får konstaterat att jag lider av depression och att jag behöver se över mitt alkoholintag. Eftersom jag dricker för mycket får jag inte medicinera mot depressionen (men det är kanske lika bra).

En fråga läkaren ställer är ju såklart “hur länge har du känt såhär?”. “Alltid” tänker jag och försöker spåra tidpunkten när jag började må dåligt och ifrågasätta meningen med mig själv, livet och allt. (Vad är meningen?!!). En tanke som börjat gro är “vad är hönan, vad är ägget?” Jag tror ju att jag dricker för att jag är deprimerad men kanske är det istället så att jag mår dåligt just för att jag dricker? En oerhört svindlande och hopplös tanke - vad mycket tid jag har slösat bort på att må dåligt i så fall, helt i onödan!!

När mamma gick bort i cancer slutade jag röka, bl.a. med hjälp av ett diskussionsforum likt detta och jag blev därför glad när jag hittade hit. Har insett att jag nu har snurrat runt här på forumet av och till under det senaste året. Kanske har beslutet att ta tag i mitt alkoholproblem behövt mogna fram, kanske bidrar det att kroppen börjar säga ifrån, jag tänker i alla fall att det nu är dags att jag presenterar mig.

Jag hoppas att ni vill följa mig i sökandet efter mitt nyktra jag, efter henne som kan leva i stunden och vara tillfreds med livet utan att förstöra sig med gift. Det här är min historia. Det här är min tråd.

PersonligaPersson

Skönt att få fylla dagen med vad man vill. Inte bara måsten, utan göra det som det faller sig. Har också bullat upp med choklad och gott Lokavatten. Ha en skön nykter helg!

Stigsdotter

så att kisse trillar ned från sin plats på min höft. Jag tror bestämt jag tidigare har missat cineastens inlägg här ovan. Tack för att du får mig att skratta, syster :-)

Nynykter

The returen of the cocktail cabinet låter nästan som en riktig filmtitel :-). Jag blev själv tvungen att gå tillbaka och kolla vad jag hade skrivit. Vad bra att du läser bakåt i din egen tråd! Märker du utvecklingen, hur tonen förändras? Jag tänker på hur jag och andra tjatade om barskåpet och vikt,en av att inte ha någon A hemma. Så plötsligt var tiden mogen. Du mötte djävulen och tog ett beslut. Vissa insikter måste verkligen växa fram inifrån. Det räcker inte att förstå med intellektet. På samma sätt var det med Dompa som plötsligt kom till insikt om hur stark han är och vilken lång och snabb resa han har gjort.

När min kurs i Stockholm var slut igår kväll gick jag en stund i affärer. Jag slogs av hur många uteserveringar det fanns överallt. På Stureplan var det ett väldigt sorl. Jag tänkte på dig då...

Jag hoppas att du får en fin dag. Nykter kommer du ju att vara, men hur det med den partajande gubben egentligen..?

Stor kram från Nynykter

Stigsdotter

Alltså, vad är det här? Murphys lag? Djävulen som kämpar, gud som testar mig? Obehagligt är det i alla fall!!!

Ni som följer mig vet hur jag kämpat med det där jäkla barskåpet. Nu har vi (hade vi) inte en droppen hemma. Plötsligt ringer det på dörren, maken är inne i stan med lillan. Utanför står paret som äger det företag vi anlitat till två stora jobb på huset, de vill överräcka en gåva De meddelar att det i deras hemland är tradition att "dricka på huset" när jobbet är klart, annars håller det inte. Jag blir överraskad så klart och kan inte annat än att ta emot påsen de sträcker fram och tacka så mycket.

I påsen ligger, förutom en massa god(?)saker också en fin trälåda med två snapsglas och en stor flaska vodka! Är det inte konstigt?? Jag lekte som hastigast med tanken på att gömma undan flaskan och bara visa godiset för maken. Men eftersom sannolikheten att vi anlitar dem igen är ganska stor och risken att de då råkar nämna vodkan för honom är lika stor slog jag hastigt bort den tanken (bidrog gjorde naturligtvis det faktum att jag har slutat dricka ;-) Istället slängde jag mig på telefonen och berättade om gåvan för maken.

Han lät skitsur! Om man nu bortser från innehållet så var det ju en jättetrevlig gest - hur stor är sannolikheten för att normala hantverkare kommer tillbaka med en gåva till sina kunder? Eller? Jag har i och för sig inte anlitat så många eller fixat några större arbeten men tänker att det kanske inte är helt vanligt? Man får väl snarare vara glad om de överhuvudtaget dyker upp och gör jobbet!

Nä, istället för att tycka att det var en kul grej fråga maken om jag lämnade tillbaka flaskan? Men det hade jag väl inte kunnat göra utan att känna mig väldigt otrevlig. Eller utsatt för den delen, jag har väl ingen lust att berätta för dem att "nej det går inte, jag är alkoholist så jag kommer hälla i mig det där i smyg!" Nej, jag tänkte att du kanske ville smaka sa jag. Då suckade han bara....

Nå, jag inser att det ju självklart är riskabelt att ha denna hemma om han öppnar och smakar kan man ju vara så gott som säker på att det i vart fall blir en stor kamp för mig, en kamp som jag säkert inte kommer att vinna :-( Fast, jag hävdar att jag inte kunnat handla annorlunda, eller? Men visst är det konstigt att detta sker??

- det skulle ha varit oartigt att inte ta emot den. Du gjorde väl det absolut bästa av en omöjlig situation. Ni får väl bestämma hur ni säkrar eländet. Vi har just idag tömt ut och ska ge bort (fast jag är tveksam till det) en massa slisk men också fina sorter.

Vid två tillfällen har vi fått tack-gåvor som jag absolut inte velat ha. Det första en chmapagne av en som VISSTE om problemen i familjen - obegripligt! Skapade problem också. Och i våras fick mannen två flaskor prisbelönt öl...

Kanske det inte är så konstigt det som händer - utan mer att du nu är uppmärksam och vaksam för risker.
Men visst fasen är det nära tillhands att tänka på Murphys lag. Heja dig! Du är så på rätt väg nu - antagligen ganska förvirrande för mannen din.
Kram / mt

Nynykter

Barskåpet ÄR besatt. När du börjar bli glad i din nykterhet tar det till storsläggan och skickar ut demoner förklädda till hantverkare! Jag håller med mulletant om att du gjorde rätt som tog emot gåvan. När man får en gåva tackar man och tar emot och ser glad ut MEN givaren har ingen rätt att ha synpunkter på vad man sedan gör med gåvan. Där upphör liksom ansvaret. Hantverkarna har vårdat kundrelationen och du har visat din uppskattning. Gott så. Nu kan du göra vad f-n du vill med spriten (Frk Ribbing har talat).
Mitt förslag är att du häller ut den undert rituella former. Inte nåt simpelt vaskande. Nejnej, den seden har bratsen kring Stureplan redan llagt beslag på. Istället för att dricka på huset kan du hälla på huset. Till exempel skulle du och familjen kunna gå runt huset och sjungandes skvätta ut vodkan. Det blir en trevlig tillställning för huset och samtidigt en ring av vodka som håller demonerna borta. Framförallt blir det en symbolisk handling för dig själv, för ditt nya nyktra liv! När jag tänker efter låter det där som en väldigt trevlig tillställning. Man skulle kunna ha blommor och dans också och god mat efteråt... Jag vill vara med! Nej, jag vill att hela kollektivet ska vara med. Vi skulle kunna fixa en hejdundrande hälla-ut-sprit-tillställning!

Jag förstår om det bär emot att hälla ut sprit. Sprit är ju så DYRT. Det är lite som att man ska äta upp det man har på tallriken, djupt rotat i vår kultur. Men varför egentligen? Vi är inte soptunnor. Vi är inte vaskar. Vi är människor och vår kropp är själens tempel. Det står faktiskt i Bibeln som du ju börjat förkovra dig i :-)

Starkt jobbat är det i alla fall! Du motstod impulsen att gömma och ljuga och du ringde din man för att omöjliggöra drickande. Det är min syrra det!

Kram från Nynykter

Stigsdotter

Oj vad skojigt det lät, kuta runt huset och skvätta ut vodkan. Det hade varit en värdig ceremoni, men finns ingenting som garanterar att jag inte skulle passat på att skvätta lite på mig själv också.

Det blev en kompromiss - jag tog flaskan och gick hem till några vänner som bor här i närheten. Sa som det var att vi fått den från hantverkarna men att jag inte ville ha alkohol hemma. Maken får gå hem till dem om han vill testa. Det känns lite konstigt när vi inte har pratat så mycket om det här med mitt drickande, vännerna och jag så jag sa något i stil med att det är lika bra att fyllkärringen inte har något hemma, då kramade väninnan om mig och sa att vi ska tänka på det så vi inte kommer hem med några pavor till er! Totalt sett känns det som om det kom något bra ut av detta, känner mig lite närmare vännerna på något sätt i och med att jag har blottat mig så här.

Tog ett kort till maken så att han fick se vilken fin låda det var, han satt här nyss och blev sugen tror jag: "den är nog god den här, ser ut att vara lagrad". Häpp! Ja jag vet inte mycket om polsk vodka men så jäkla gott lär det ju inte vara (den choklad vi också fick är däremot god ;-)

PersonligaPersson

Otroligt starkt gjort! Fokusera på chokla'n du, mycket bättre än gift.

Visst blir det aldrig riktigt som man tror när man outar sin nykterhet? Oftast blir det mycket bättre!

det var starkt gjort! Visst är det en otroligt härlig känsla när man blottat sig och blir emottagen, mött på ett sätt som känns bra. I ett sånt möte växer båda. Kram / mt

Nynykter

Jag instämmer i hyllningskören. Är full av beundran för dig och glad över att grannen var så klok. Du är bäst, syrran! Återigen har du täppt till ett kryphål till en möjlighet att börja dricka igen.
Kram från Nynykter

Nynykter

Lagrad vodka föresten..? Kan det verkligen vara någon större skillnad?
Finns väldigt mycket finsmakarmumbojumbo kring det här med alkohol. Jag tror inte att det är så många så kallade finsmakare som till exempel nöjer sig med att smutta på 2 cl vodka under en hel kväll bara för att smaken är så utvecklad och fyllig...De finsmakarna finns säkert, men jag tror att de är sällsynta. Jag citerar min vana trogen Hasse och Tage:
"Man tager sig en vinare på operans terass
nog är man lite finare än de som röker brass?"

Kram igen

Stigsdotter

Det är så tråkigt att se att så många nya hittar hit. Missförstå mig rätt, the more the merrier, vi stöttar varandra så fler är bättre. Men visst är det sorgligt att det liksom aldrig tar slut, så många offer för detta gift och det tar liksom aldrig slut?

Klistrar in en rad jag lånar från Kalla: "Detta skrämmer mig, jag slåss inte mot ett beroende utan en drake som aldrig dör, fysiskt beroende verkar hanterbart, men det psykiska i flykten från livet verkar vara en livsuppgift."

Sammanhanget var kändis som efter att ha varit nykter i 10 år helt plötsligt gick ut och sa att han ville vara "normal" och började dricka igen. Tydligen har han senare dementerat att detta var en god idé. Jag håller med kalla, det är otroligt skrämmande. Att det är en livsuppgift. Men, det är det ju att dricka också för tänk vad mycket tid som lagts på att planera före under och efter "dricka-tillfället". För att inte tala om allt ältande när man funderat på att sluta, ångesten, all bakistid...

Frihet! Jag får allt fler skymtar av mig själv, den där människan som jag tappade bort någonstans på vägen. Jag är lite rädd för vilka livsbeslut hon kan tänkas bestämma sig för att göra, men ändå inte, det är ju dags ändå att göra aktiva val istället för att bara låta tiden gå. Jag har ett liv. Det är det jag lever här och nu. Något annat kan jag inte vara säker på!

Och till sist en liten gnällrad, alltså usch vad mycket spritreklam det är på TV!! "programmet presenteras av vinet GOSA" - skämtar ni med mig??

lessenfrun

Oj, nu tog du mina tankar.
Gosa.
Allvarligt?
Visst, nån gång kan nån bli gosig.
Men en del blir i gasen.

Märklig reklam,
Baileys har nåt knäppt också som vi pratade om här nån kväll, barnen och jag,
tydligen blir man otroligt sexig av att dricka den?
Typ lite Axe reklam, världens snyggaste kropp.

Eller inte..

MissH

Jag håller med om att alkoholreklamen är störig MEN har ni sett att det även visas reklam för Systembolagets alkoholfria alternativ? Det gör mig glad!

Kram på er!

Inte bara alkoholreklam pa tv utan i en mode tidning... en klanning att dricka en drink pa terassen i stod det i repotaget. Urk fran solen.

Nynykter

Där missade jag något! Attans! Baileys är nämligen en av de få alkoholhaltiga drycker som jag aldrig gillade. Det kanske förklarar ett och annat..? Jag gillar min kropp som den är, så världens snyggaste...nä... Och nu är det för sent för Baileys!Det får duga med småsnygg och nykter :-)

Jag är alltid uppmärksam på bilder och sedan jag slutade dricka har jag börjat lägga märke till hur ofta alkohol förekommer på bild. Till och med i de trista matvarukedjornas tidningar! Så fort det ska vara gott eller festligt är det kvälssol som lyser genom något j-a vinglas.

Kram från Nynykter

Nynykter

Hej igen kära syster!
Nu loggar jag ut för semester. Vet knappt hur jag ska klara mig utan dig och alla andra härliga människor...
Jag ser fram emot att få läsa om din nyktra sommar när jag kommer tillbaka. Du och jag Stigsdotter, vi fixar det här!
Jättejättekraaaam!
Buhu, jag saknar dig redan...
Nynykter

Stigsdotter

Hoppas du får en riktigt skön semester. Klart vi grejar detta. Jag finns här om du behöver (utom kanske näst-nästa vecka för då sitter jag i en stuga). Ha det så himla gott och släng en kotte i huvudet på ressällskapet om det börjar trugas. Superkram!