Hej! Mitt nick är efter en mousserande dryck. Djävla illa valt, då jag själv mest kan liknas vi en avslagen mellis. Jag är halvny här. Har hukat under en stark kvinna vid namn lillablå på anhörigsidan. Men nu tror jag mig vara redo. Jag måste vara det. Min historia är på inga sätt unik. Ni kommer dessvärre ändå få ta del av den. Just nu behöver jag bara lite teknisk support och sen följer booooooring./R

Villervalle

Har skapat ett FB konto och gjort en vänförfrågan som Lars Andersson, vilket är ett alias.

Vi hörs där.

VV

Dompa

Så har hon talat...med hon menar jag inte Gud utan den ännu mer frånvarande J. Efter en vecka trillade polletten ner...Australien. Nej, dit ska inte hennes barn. Nu ska hon skaffa advokat och ta över vårdnaden. Jag vet inte...känns som ett tomt hot. Har svårt att se en advokat jobba gratis..men å andra sidan kan J vara väldigt vacker och lockande när hon vill. Klumpen i magen växer...jag vet att detta kan vara en slö hunds sista skall. Men det kan också vara allvar. Tror ju inte hon "får" ongar...men kanske kan hon utverka ngt slags reseförbud under tiden som saken utreds.

Jag förstår henne delvis...visst vill man vara nära sina barn. Jag är ingen fullkomlig skitstövel. Har erbjudit att betala för en liten lägenhet både här i F och eventuellt i Perth. Jag vill visst att hon och ongar kan ha daglig kontakt. Men hon tackar nej...vilket jag också förstår. Hon har det bra hemma i Gävle. Svågern/brorsan, fästmannen, vinvännerna och socialbidraget. Att flytta därifrån finns ej på kartan. Så vad göra? Flytta tillbaka till byhåla är inget alternativ. Skulle inte ta många dagar förrän jag satt med glaset i handen igen. Faktum är att jag skulle kunna ta mig ett glas just nu...men tre saker hindrar mig;
Barnen förtjänar bättre.
Villervalles kloka råd om att bara dricka när man är glad.
Jag vill inte att J och/eller alkohol styr mitt liv.

Har bara en riktig pissdag. Försöker ruska av mig och arbeta...men det är helt omöjligt. Som tur är så styr jag min arbetstid lite själv. Ungefär som Stigsdotter. Vad hette det? Förtroendetid? Känns som jag lika bra kan gå hem. Bolla lite med Rivis om hon är hemma. Känns redan lite bättre nu när jag skrivit av mig. Tänker på ongar...vad har hon skrivit till dem. Mobilnummren har hon inte fått...tror jag. Vi bytte efter ett familjeråd men men barn är barn så varför skulle de inte lämna ut nummren? Lär ju se det på dem ikväll. Ifall obehagliga samtal har ringts. Ska avsluta här och kila ut i solen...känns som lite vår idag. Februari liksom = ljusare tider. /R

Maria42

Fast det är klart att hon reagerar, vore väldigt konstigt annars. Men har hon så stort inflytande egentligen, vet att rätten tar stor hänsyn till barns egna åsikter från 12-års ålder och uppåt och även när de är lite yngre så väger barnens åsikter högt. Hon bör ju bli nykter om hon vill ha barnen och är hon redo för det tro?, allvarligt så tror jag inte att du har så mycket att oroa dig för, men det är klart att drar hon in advokat så blir det nog förbud att flytta tills det är klart. Det tror jag men jag kan ha fel, dock har jag för mig att inget händer om man ändå flyttar, det är ju många som gör det utan den andras medgivande, barnen blir skrivna på adressen man flyttat till ändå. Har läst om många förtvivlade pappor som ej kan träffa barnen för att mamman flyttat med dem utan medgivande.

Råder dig att kolla upp själv med en advokat, bättre att förekomma än att förekommas, prata öppet med barnen om vad de vill.

Kram!

Paron

Ja dom där historierna dyker upp både nu och då när den ena parten sätter sig på tvären.
Men det går att pissa i motvind om man tar i utav bara f.n och om det ställer sig en advokat i vägen .kan tänkas att det blir lite mindre blåsig. Och om du tar till en egen advokat kanske det blir vind stilla.
En varning bara, om två oväder möts så kan det bli orkan. Fast orkaner drar förbi ganska fort, men lämnar spår.

Jag och mina paralleller men tål att tänkas på!

Jag håller på dig Dompa. Kan bara säga en sak JÄVLA SKIT är det inte det ena så är det det andra.

Ta en dag i vår solen och ladda batterierna. Förbered ett snack med Xet och hör efter vad hon har att vinna på detta! Om hon nu tror att hon kan vinna!
(Tvekade länge om jag skulle publicera detta ! Be mig ta bort det om jag gått på för hårt..)
//Paron//

Dompa

Jag gillar ditt sätt att skriva med paralleller och underliga metaforer. Du träffar ju rätt. Faktum är att jag fick en mental bild av hur jag drog upp ..... och pinkade på hennes advokat för att undvika vinden ;-). Gott så...behövde ett skratt!

Annars har jag faktiskt följt både ditt och Marias råd. (Innan jag ens läst det! Synsk? ) Talade med en kollega på jobbet som hänvisade till sin syster advokaten. Ringde henne...givetvis behöver hon mer info och ett möte är inbokat. Men enligt det lilla jag berättade så tyckte hon att jag hade goda chanser. Speciellt med tanke på att när jag var på behandlingshem så bedömde myndigheterna i Sverige att barnen måste omplaceras (till svågern...så det blev en kort resa). Men även advokaten trodde på ett reseförbud.

Däremot hade mina värsta farhågor besannats; Lillkillen hade lämnat ut sitt nya nummer och J ringde mkt riktigt honom mitt under skoldagen och svammlade. Oförlåtligt i mina ögon. Jag antecknar numera allt hon gör.

Ska ta ett riktigt snack när hela cirkusen är samlad. Tack för era tankar. Idag är det fredag och då dricker vi med förstånd. Visst ville jag ha en shot för några timmar sen...men insåg att det snarare skulle rasera än bygga upp. En tanke där...vänta en liiiten stund innan man "unnar" sig. /R

höst trollet

Hallå Dompa! Sätter mig och pratar med "min Gud", Skiter fullkomligt i om du tror på honom eller ej..
(h*n hälsar att h*n tror på dig iaf *skratt*)
Ibland får man "släppa" sina barn, för det dem tror på (nej, det är inte lätt, eller enkelt.. Ibland går det bättre än man vågat hoppas..)
Håll hoppet flytande (utan A.! ) JAG tror på DIG!

Många kramar till stöd! /trollis

Dompa

Får man kalla tre 40-60 kvinnor för flickor? Damer kanske? Änglar? Hur som helst så värmde era ord. Ni tror på mig...ja, men då får jag ju inte svika. Varken er eller ongar. Bara traggla på.

Gårdagskvällen var hemsk. Lillkillen bara grät och grät. Han är så mammasjuk. Jag sa att om han verkligen menar allvar så får vi ta itu med det. Kolla om han kan flytta till J, kolla om hon vill/kan nyktra till. Men det vill han inte heller. Nej, alla ska bo tillsammans! Han är nästan elva år och jag tycker att han borde se att det inte kommer att hända. Det säger jag inte...men till slut exploderar Strawberry och säger de saker jag tänker rakt ut. Dramat bara ökar...

Det hemska är ju att i natt åker jag och storkillen iväg. Känns som jag sviker...backar ut. Får se vad jag kan göra idag. Nu sover min lille pojk i min säng. Somnade med tårvåta kinder. Jag känner att jag misslyckas så katastrofalt i min föräldraroll. Men jag kan inte leva enligt hans önskemål. Självisk? Kanske...men även självbevarelsedrift. Jag vet att jag inte klarar av de svenska vintrarna. Jag kan inte flytta dit igen. Jag vet att kommer att supa då.

Ska ringa svågern lite senare och spåna. Kanske kan vi lösa detta? Kanske kan han bo där ett tag. Samtidigt som mitt hjärta inte vill släppa iväg en onge. Och jag är rasande på J...hur kan hon ringa och hetsa ongen. Hon vet lika väl som jag att vi aldrig kommer att bli ett par. Dessutom är hon ju nyförlovad. Ändå säger hon att "det är pappa som inte vill". Jag skiter totalt i vad hon gör mot mig men när hon går på ongar då tokar jag ur.

Nu blev det jävligt neggigt. Men vad ska jag skriva? Att allt är hunky-dory? Nykter är jag iaf. men nu sitter det tight. Tänker precis fel...vet att jag bara ska dricka när jag mår bra. En liten sate sitter dock på axeln och viskar. Men jag vägrar lyssna...för mycket att förlora. "Unnar" mig en cig istället.

Ska nog surfa omkring här lite och läsa anhörigtrådar. Få lite perspektiv på mitt eget trams/lidande. /R

"Jag känner att jag misslyckas så katastrofalt i min föräldraroll." Utan att ha riktigt hela bilden klar för mej skulle jag säga att du tar ju verkligen ANSVAR medan mamman om jag förstått det rätt fortfarande dricker. Det är HON som misslyckats. Det finns inga enkla lösningar men ett är säkert, DU får inte dricka alkohol, då blir det ohållbart. Jag vet att du kan lösa detta. Jag tror på dej.

Maria42

Tokig när jag hör vad hon gör mot honom. Hur kan man sjunka så lågt, hon bryr sig inte det minsta om hur detta påverkar barnen. Förstår din frustration. Det kommer säkert vara bättre med honom idag när han har fått gråta ut, och du har Rivis hemma som säkert kan vara en stabil trygghet för honom när du är borta.

Skriv ner detta, allt hon gör mot barnen. Måste skynda nu inför konventet men vill ge dig en Styrkekram och cigg är bättre alternativ än A just nu.

Kram!

höst trollet

Du får kalla mig vad du vill ;-D. Jag har alla "årsringar" med mig (alla mina åldrar..)
Jag tror, att din lillkille, behövde få "pysa" lite. Jo, barn behöver också få utlopp för alla känslor och det är då vi som föräldrar måste vara lite av "kinesiska muren". Vi behöver stå kvar och hålla fast vid våra beslut (i alla fall om vi VET att det för stunden och i det långa loppet är det bästa)
Han måste få vara ledsen "färdigt" och du måste låta honom sörja, det som inte "blev", även om det skär i fadershjärtat.

Han kommer inte att omedelbart känna tacksamhet, men när han blir äldre, och förstår lite mer, så kanske han ser, att just detta var det bästa du kunde göra för honom..

Även jag tycker att det är skitfegt och urtaskigt av J att spela på hans känslosträngar, då hon knappast menar allvar egentligen, utan mer är ute för att skada dig..
Hoppas att DET inte lyckas! Så dokumentera så mycket du kan!

Appropå rökning.. Jag är själv en inbiten rökare, men fick tips om att E-cigg funkar! Jag har beställt hem ett kitt (med nikotinhaltig "juice") från utlandet, eftersom nikotinhaltig formula inte får marknadsföras i svedala..(ändå är det i princip samma nikotininnehåll som i tuggummin och plåster..hmm)

Min väninna som provat, säger att hon efter EN vecka minskat sin cigarettkonsumtion med mer än hälften!
Eftersom formulan (10ml)räcker en vecka och bara kostar 50 spänn,(finns i olika styrkor!) så är det klart biligare än att röka!
Dessutom, så kan hon använda E-cigg överallt, eftersom det inte är rök, utan ånga som hon blåser ut ;-D

Kanske något för dig?

Ta hand om dig! Kram/ trollis

har förlorat sitt hela om än trasiga liv... så klart dom sörjer. Så bra att de har utrymme att uttrycka sin sorg, ilska, förtvivlan - säkert en riktig sillsallad av känslor. Så klart dom vill ha en hel familj med mamma & pappa som lever ihop. Vem vill inte det? Det kan du inte ge dem nu. Men du kan ge plats för sorgen och känslorna även om det är tungt. Kram till dig / mt

kalla

Vilken sits du hamnat i, men tur att du inser att allt faller om du dricker. Låt barnen rasa ut de måste igenom den fasen i sorgen, tror mig det går över. Kramar Kalla

vill.sluta

Vad du går igenom nu är inget nån skall behöva utstå.
Men du gör det för dina barn. Skulle vara så lätt att bara lämna över och ge upp.
I mina ögon går du på rätt stig, den är gropig brant ocj fördjävlig iblsnd. Men du går rätt.
Trevlig resa, försök att få det riktigt bra med storkillen.

Skickar possetiv energi!
/Andreas

Dompa

Nu packar vi. Pojkens alla kläder är trasiga. Lite Kurt Cobain över grabben. (Trodde han var ute) Inspirerar mig...som förutom alla märkeskostymerna faktiskt har packat ner mina trasiga jeans. Sen är det en annan sak om jag vågar bära dem...haha. Lite aussie liksom. Eller bara tragiskt? Time will tell!

Men Tack för era tankar....jag tar dem till mig. Det enda jag kan spontant svara är Santorini. Självklart har jag fuckat upp min föräldraroll när barnen gråter sig till sömns.

Andra åsikter suger jag på...processar. Hörs om några dagar. Ta det fint nu buddies....drick med förstånd. /R

PS; Tack för dina rader Andreas. På många sätt är du en "större" man än jag. Men vem fan mäter? Jag bland andra! /DS

Nynykter

Förstår inte riktigt vad som händer här. Det är väl inte så konstigt att ditt ex reagerar på alla möjliga sätt om hon tror att du ska ta era barn till andra sidan jordklotet? Kanske inte juste att dra in advokat eller att prata med lillkillen så som hon gjorde. Men tänk dig in i hennes situation! Alkis, arbetslös... Jag tror inte självkänslan är på topp där. Hon har inte din styrka. Hur skulle hon våga lämna tryggheten för att bosätta sig i ett annat land i en lägenhet som du bekostar? Bli beroende av dig... Jag förstår om hon slåss med näbbar och klor för att du inte ska dra iväg ännu längre bort med barnen. Italien är väl nog illa men känns kanske överkomligt. Tänk dig för en gång till Dompa innan du tackar ja till det där jobbet. Ta dig en funderare på ifall du fortsätter att fly från dig själv, inte via whiskyn men genom att flytta?

Hårda ord kanske men också en hård kram till dig

Fröken Bitsk

Dompa

Jag läser hela tiden anhöriga och alkie-trådar. Och du har rätt! Jag ser J...och då ser jag inte ett monster utan en kvinna jag älskat.

Dina ord gör mig lite ledsen....för en sanning ligger kanske där. Flyr jag? På sätt och vis...men jag kämpar också för att överleva. På mitt skeva sätt. Jag vet inte riktigt vad jag vill men jag har koll på det jag inte vill. Svamligt....

Nej ärligt talat vet jag varken ut eller in. Tar in J:s sits. Men ändå står jag mig själv närmast. Jag tänker på den där syrgasmasken....rädda dig själv...innan du försöker rädda nästa liv.

Jag är alkie...så jag förstår J:s beteende. Men jag kan inte förlåta när ongar dras in.

Hård kram tillbaka! /R

Dompa

...till Frk Bitsk ord. Flyr jag? Inte genom alkohol men genom flytt. På sätt och vis Ja! Tålde ju inte det svenska klimatet. Men jag ser det inte riktigt som flykt....mer som överlevnadstragegi. Nu säger jag inte att Frk Bitsk har fel...bara att jag måste suga på karamellen. Har kanske inte sett J. Tyckt att jag har varit schysst som erbjudit henne bostad nära sina barn. Medans hon har sett det som maktmissbruk? Mkt att tänka på. Jag älskar dock denna sida...lär mig ngt varje dag. Dags att checka in...på planet...inte för alltid. Vi hörs/R

PS: vill verkligen höra om konventet. Kan Maria( ;-)) eller ngn annan vänlig själ uppdatera mig? DS