Skriver en egen tråd. Kanske kan mina erfarenheter av nynykterheten inspirera någon där ute att ta steget.

Jag är snart 40 år, familjefar och bor i hus på landet några mil från orten jag kommer ifrån. Har druckit alkohol i princip varje helg sedan jag var 15 år. Jag har inte haft ett pågående missbruk där jag dricker i smyg eller tar återställare eller så. Men otroligt många aspekter av livet har varit förknippade med alkohol. I princip allt umgänge med vänner har skett på helger med alkohol inblandat. Man har sett fram emot helgen och fredagens första öl, den där då man bara lutar sig tillbaka och ”aaahhhh”. Eller semester, fokuset på att få dricka lite mer fritt än vanligt. Eller se en fotbollsmatch på tv, har jag några öl hemma? Ganska ofta har jag ställt in saker pga bakfylla. Eller inte bokat in för många alkoholfria aktiviteter över helgen (köra bil lördag efter kl 16, no no). Alkoholen har till viss del styrt den tredjedel av livet som inte varit jobb eller sömn helt enkelt.

Problemet då? För det första har jag en tendens att bli för full då jag festar ute med vänner. Minnesluckor varje gång. Ibland har jag försatt mig i fara, eller hamnat i slagsmål. Ibland har jag gjort ännu värre saker. Varit otrogen (inte mot min nuvarande fru dock!) eller kört bil stupfull två mil (hamnade i diket men fick upp den igen). Sovit fram och tillbaka på tunnelbanan eller somnat på bussen och hamnat i en annan stad. Fyllesvamlat på Facebook eller liknande och fått sitta och radera dagen efter.

För ett par år sedan körde jag med en metod då jag inte fick dricka mig full. Jag drack högst sex enheter (vinglas, ölflaskor etc) per kväll. Det funkade, men jag levde ju fortfarande ett liv helt uppstyrt av alkoholen.

I och med att jag under den perioden aldrig blev bakfull så upptäckte jag en annan effekt av alkoholen. Jag hade fortfarande ångest dagarna efter att jag druckit. En allmän oro/nedstämdhet följde efter varje helg som jag överhuvudtaget drack alkohol, oavsett mängd. Efter att ha börjat på ett nytt jobb, där jag har mycket kontakt med människor, märkte jag att jag alltid kände mig otillräcklig i början av veckan, medan jag fick upp självförtroendet och den sociala förmågan igen lagom till helgen igen. Vecka efter vecka.

Jag lade av helt med alkohol några veckor innan jul 2011. Så det är 9:e nyktra helgen nu. Två månaders nykterhet idag!

Hur blev det då?
Mina veckor slutade åka berg-och-dalbana. Ett möte måndag morgon är samma som ett torsdag eftermiddag. Min ångest är helt borta. Den som jag levt med... alltid?!
Jag har mycket mer tid. Värdefull tid med barnen, eller tid ute i naturen med hunden. Viss kunde jag släppa mig runt i skogen bakis, men det var nog mest för att slippa vara bakis hemma. Jag kan åka och uträtta ett ärende fredag kväll efter middagen. En otippat nästan magisk känsla.
Jag känner mig mycket mer klar i skallen. Tankar och processer överlever helgen och kan pågå under en längre tid, vilket gör att jag känner att jag har bättre överblick över mitt liv.

Men jag har fortfarande inte satt det på prov. Hur blir det i sommar i stugan? Där sitter vi ju och ölar eller dricker vin varenda kväll. Det är väl i princip det livet i stugan gått ut på om jag ska vara ärlig.
Jag har varit på restaurang några gånger hittills i nykterheten, men haft bilen med som förkläde. Självklart att dricka bubbelvatten då.

Jag är trygg i min nykterhet, egentligen. Men jag är inte riktigt bekväm i min uppsättning vänner och vaneaktiviteter. Kanske får beskära lite på den fronten...

Nykterheten är det bästa som hänt mig. Jag har berättat för min stora dotter att jag slutat dricka vin och öl, vilket hon tycker är bra. ”Man kan ju bli en fullis.” Jag kommer att berätta för folk successivt att jag inte dricker, sedan får man se vad som faller ifrån och vad som blir kvar eller läggs till livet. Och man lär ju knappast få det tråkigt. Alla saker man inte lagt ner så mycket energi på då de varit dåligt kompatibla med alkohol finns ju där och väntar på en. Funderar på att kanske börja köra rally!

Så det var min korta presentation! :P

Villervalle

Så nu är det tvångs omhändertagande som ska bli nästa steg då. I det omnämnda fallet finns det inget som tyder på att mannen på spåret skulle ha betett sig illa. Han kan ju helt enkelt ha trampat snett och sedan ha ramlat sig och slagit i huvudet och därför blivit liggande. Hur många här inne på forumet har inte trampa snett och ramlat?? Sluta upp med den här skenheliga moraliseringen för den gagnar ingen och är bara åter igen skitprat.

VV

höst trollet

Nej villervale, jag köper inte ditt resonemang! Varför ska vi släta över en massa farliga beteenden, för att folk druckit alkohol?
i det här fallet, så VAR grabben berusad! Är det synd om honom? Stackars liten, föll på spåret...
Hur många par sönderslagna glasögon, borttappade löständer och mobiler mm, tror du inte föräkringsbolagen får ersätta, pga fylla?
Jag skiter i om folk dricker, jag moraliserar inte över det, men häller man i sig så mycket alkohol, att man försätter sig själv och omgivningen för faliga saker, så får man banne mig ta ett personligt ANSVAR! inte skylla det på alkoholen eller bortförklara det...
/Trollis/

PersonligaPersson

Filmen visar ju att han är så klapprak att han inte kan stå rakt. Han vinglar lite vid kanten, utan att verka veta att det är en perrong han står på, och så välter han över ända.

Jag menar inte att någon ska tvångsomhändertas. Däremot så är det INGEN i media som överhuvudtaget problematiserar hans tillstånd. Jag tycker att det är något som bör lyftas mer. Men alla tar väl åt sig lite och känner att en snedfylla ska man väl få ta sig då och då. Det är väl allas rättighet.

Man undrar om han erbjudits frivillig hjälp för sina alkoholproblem.

Villervalle

din snus förnuftighet heller. Hur kan du veta hur berusad han var? Har du någon sorts "inside information" eller? Man kan till och med tappa balansen och ramla ner på ett spår utan att vara speciellt berusad. Det kan till och med du göra.

Jag tycker du moraliserar väldigt mycket, och då speciellt över din stackars make, men det är ju mest dina bekymmer.

VV

PersonligaPersson

Härligt att se din närvaro. Är det bra med dig?

Dompa

Inte fan får jag betalt för att häcka här. Men nu känner jag att det är dags för "förnuftets röst";-). Killen var aprak...inget fel i det om man kan hantera det. Vad som däremot är helfel är att han tog tunnelbanan. Har man råd att supa så har man råd att lägga undan en slant till taxi.

Varför vill man visa sig för omvärlden i hans tillstånd? Han var inget barn, ingen tonåring. Dyngrak i tunnelbanan...så att grannar, arbetskamrater och fan och hans mormor kan se. Men lite självbevarelsedrift får man väl ha?

Villervalle

eftersom ni tydligen sitter inne med mer information än jag så får jag ge mig i detta fallet, men generellt tycker jag man skall akta sig för döma sin omgivning då man inte har alla bakgrundsfakta.

Jag häckar åtminstone bara på lunchen Dompa ;-)

VV

PiL

VV, antingen har du inte sett klippet eller så skojar du med oss. Jag är inte moraliserande i min läggning, men det är inte riktigt som att killen är spik nykter och halkar på ett bananskal. Skönt att det fick såpass relativt lycklig utgång som ändå blev fallet.

Tack PP, relativt bra, har dessvärre svår sjukdom hos en närstående som inte vill ge med sig helt och där det blev ett bakslag i veckan. Denna ständiga oro som varit närvarande i ett drygt år tär ordentligt. Ska man gå på ett djupare psykologiskt plan är det förmodligen rädslan som gjort att jag lagt ned både nikotin och alkohol.

PiL

(...och där hann ni posta medan jag skrev och mitt inlägg blev sådär lagom överflödigt. Själv är jag noga med att surfa på iPhonen när det inte är lunch eller annan form av rast :-)

Mammy Blue

Nu har jag läst igenom hela din tråd, PP, det finns en hel del matnyttigt att packa in i hjärnan här, vilket jag gör med samma glädje som hos ett barn på julafton! Lead the way PP, I'll be right behind you! Nästan i alla fall - åttonde nyktra dagen i rad, yippeee!

PersonligaPersson

MB>> När du skrev att du läst hela min tråd så blev jag ganska paff. Det slog mig dessutom att jag aldrig läst igenom den själv. Men nu är det gjort. Jättejobbigt att läsa inlägget där jag berättade om att jag tänkte börja dricka igen, och inläggen som följde där jag tyckte det gick ganska bra. Sedan det starka inlägget från den 25:e juni där jag erkänner för mig själv och hela forumet att jag inte kan dricka, någonsin igen. En bra erfarenhet.

Jag har köpt boken jag skrev om i början, Medveten Närvaro av Sylvia Boorstein. Den betyder mycket för min växande harmoni. Att lära sig meditera är mitt mål just nu. Jag har fortfarande problem att hålla koncentrationen mer än några sekunder, men jag blir bättre och bättre. Mer och mer skicklig.

Jag har lagt till ytterligare en sak till preparat som gör mig nedstämd eller ur balans: Treo.
Så nu ser listan på saker jag bör undvika ut så här:
* Alkohol
* Pollenmedicin
* Treo

Jag skulle kunna lägga till kaffe. Men det är ett gränsfall. Jag blir inte direkt nedstämd av kaffe, men får huvudvärk av att hoppa över en dag, och så blir jag mer speedad än jag vill vara.

PersonligaPersson

Förr drack jag Treo jämt i samband med alkohol. Som prevention innan jag gick och lade mig, och för att inte bli bakis dagen efter, eller bota huvudvärken. Men några av de vanliga biverkningarna (hos fler än 1 av 100) är oro, sömnlöshet och darrningar. Jag har märkt att jag får en massa av dessa "bakissymptom" om jag tar Treo även idag då jag är nykter. Nu händer det att jag tar Alvedon, men inte alls lika ofta, och inga biverkningar.

Maria42

Jag har också tagit mkt treo, pga huvudvärk när man varit bakis.
Märker nu att jag blir oerhört pigg och ligger sömnlös den natten om jag tar det på kvällen.
Ska försöka undvika treo, men ibland är det bara det som hjälper mot h-värk.
Har tyvärr mkt huvudvärk fast jag inte är bakis.

Villervalle

men faktum är att jag blivit nästan otäckt hälsosam nu när jag har dragit ner på min alkoholkonsumtion. Jag tar nästan aldrig några värktabletter längre, (gjorde nästan aldrig förut heller om jag inte hade bakrus), och dricker sällan varken kaffe eller te, (kaffe var ett måste på morgonen tidigare). Däremot sover jag som en stock och vikten har rasat från 97 till 89 kg på bara 7 månader.

OK, Jag får väl erkänna att jag alltid en flaska Pepsi hemma och dricker ett glas eller två per dag när jag blir sugen på något att dricka, (innehåller väl lite koffein kanske) och så snaskar jag väl lite godis emellanåt, men inga större mängder.

VV

höst trollet

Treo, ger som "abstinens-symptom", just huvudvärk, så att man hamnar i ett ekorrhjul..
Dvs, man tar en Treo mot huvudvärken, och sedan får man huvudvärk, om man inte tar någon Treo.
Läste i en dagstidning för många år sedan ett reportage från en beroendemottagning för kvinnor (tror den låg i Örebro).
Där berättade de, att många kvinnor sökte för att de utvecklat ett beroende för just Treo! Det enda som låg "högre", var vid den tidpunkten diazepamer (ingår i sömn- och lugnande medel)och alkohol..

Det kvinnorna skämdes mest över, var inte alkoholmisbruket, utan just att de var beroende av vanliga huvudvärkstabletter..
Kanske, för att den traditionella vården inte såg det som ett egentligt problem...
/ trollis/

sorgsenmedberoende

Vad glad jag blir av att läsa att du lever ett alkoholfritt liv, för din skull!
Jag har inte läsa hela din tråd, och kanske har du skrivit om hur det går med vänner och vane-aktiviteter, men hur går det?
Jag läste att du har barn, men har du sambo/fru också? Hur tar hon detta?

En varm, uppmuntrande kram från någon som önskar att henne make tog detta steg.

Stigsdotter

Jag tror att jag hamnat i ett sådant Treoberoende! Visste inte att man fick huvudvärk om man inte tar någon!! Har gått omkring ganska länge med småont i huvudet, har hittat alla möjliga orsaker inkl. stel i nacken osv. Men att det är Treon som gör det. Fan vilken beroendeperson man är!!