Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

vill.sluta

Gör att få mer balans på kusen, pröva barbacka.
Lär dig styra pålle med kroppens balans.
Skönt att ha dig med, tror vi funkar bra ihop.......
/A

vill.sluta

Lätt att nån/några i järngänget blir stötta annars.
Folk kan vara rätt inskränkta ibland.

Så tillvida att dom missar sin egen förändring och
vad dom själva gått igenom.

Sorry om det trampas på tårna och man ifrågasätter lite olika beslut, vilka tydligen inte var så konstiga.
men tillräckligt jobbiga för att slå på sig själv
och nedvärdera sig till botten. Vilket löstes med glada tillrop och lite peppning så att kungen skulle bli glad igen.
Skönt ordningen är återställd.

Men vad vet jag, jag är ju bara ett barn?
/A

Mammy Blue

Det är inte utan anledning som juridisk text, lagar och avtal är skrivna med så konstigt språk, ändå måste domstolar pröva lagarna för att få till ett prejudikat eller vad det heter.

Att tolka skriven text till sin egen för- eller nackdel är lätt, det beror helt på vilket humör man är själv. Är man redan låg läser man så.

Kram på dej Andreas /MB

markatta

God morgon Andreas!
Och grattis till din påbörjade resa!

På tal om härskartekniker så vill jag tipsa om boken "Härskarteknik -den fula vägen till makt", av Elaine Eksvärd. Hon beskriver där olika härskartekniker med exempel och personliga berättelser och tar upp hur man kan bemöta detta rent konkret. Jag tror vi alla då och då använder oss av härskartekniker, medvetet eller omedvetet i de flesta sociala situationer, icke minst i relationen vuxna/barn eller egentligen tyvärr som mest i relationer som betyder mycket för oss.

Baksidestext: "Boken vänder sig till den som vill hantera härskartekniker utan att bli vare sig offer eller angripare samt till den som misstänker att han eller hon kan vara en omedveten härskare. Exempel ges samt förslag på hur man kan hantera olika situationer."

Kram på dig!

Mammy Blue

även om jag är inne och dräller på Andreas sida, så tackar jag för tipset, är ideell idiot i en idrottsförening där härskartekniken flödar.

Kram /MB

vill.sluta

Hitta personer som med tiden lärt sig hur man använder dessa. Det svåra är att få folk som följer debatter eller resonemang att se hur dom blir duperade.
På ett enkelt sätt kan vem som helst anamma dessa.

Först tar man upp en fråga, man förminskar sig själv genom att förklara att man tyvärr har vissa fel och begränsningar, sedan lägger man fokus på "offret" och ifrågasätter dennes handlingar.

Man ger fördummande orsaker som en orsak.
Man belyser vad man själv tycker och tänker, ev hur man kan agera (detta är precis vad gemene man tycker.)
Sedan avslutar man med fördummande kommentar för att få stora massan att hålla med, samt förminska den man vill"sänka" .

Då är man ju helt oskyldig, har BARA skrivit några få rader. Och fått massan att nicka instämmande.

Detta händer här inne på vårt underbara forum HELA tiden.
Och om man inte kammar medhårs så sågas man vänligt men bestämt vid fotknölarna.

Ingen har ju gjort fel, det är ju bara ord, ingen menar något illa.........
Men härskartekniken sitter i ryggraden på oss.

Även om ni (inte alla) inte vet/tänker på det så sågas det och sänks rätt mycket här.
Istället för att lyfta och höja folk över sina begränsningar, som vi måste göra för
att få alla nya som är i början av sin nykterhetskarriär att orka med, och våga hoppa rätt ut i luften utan livlinor eller fallskärm. Det är modig att våga vara nykter, det är skithäftigt
attt vara nykter. Att våga gå mot strömmen och säga:
TACK! Men nejtack!!!

Det ärbland det tuffaste och coolaste man som person kan göra denna helg!!!
Dom som vågar, orkar,törs säga:
- TACK, MEN NEJTACK!!! Är helgens hjältar.

För mina barns skull vill jag vara en:

SUPERHJÄLTE denna helg.

Har vi fler hjältar där ute?
/A

Stigsdotter

är bra och viktig: det är modigt att säga nej. Vi ska hjälpa varandra, att hjälpa och peppa andra hjälper också mig. Men, jag håller med markatta i övrigt, jag förstår inte riktigt vad du menar eller se som du gör att vi använder dessa härskartekniker mot varandra härinne.

Enstaka utbrott brukar följas av lugnt resonerande, åtminstone vad jag sett. Jag tycker att tonen här i detta forum är den bästa jag stött på i ett internetforum faktiskt. Sen får jag bara hoppas att jag inte tillhör dem som (undermedvetet i så fall) använder mig av härskartekniker som trycker ned andra. Måste ta och läsa den där boken, kan ju vara vettigt att känna till om man blir utsatt (eller utsätter andra då). Finns förresten på biblan som e-bok såg jag nu!

Annars så hänger jag med på ett vitt 2013. Fast jag har ju redan trillat av vagnen i och med några glas på nyårsdagen av alla dagar. Hm, undras om jag måste lämna tillbaka mina tids-medaljer??!

vill.sluta

Vi som gärna tar ett eller två glas och gillar det. Känslan osv, har ju blivit experter på olika härskartekniker.

Allt för att kunna bekräfta sitt drickande. Man lär sig agera och fördumma och negligera minsta möjliga motstånd.

Detta ger sig tillkänna även här, ni förstår det beteendet sitter i ryggraden på en alkie.

Jag kan inte direkt peka på att där,och där och tillochmed DÄR!

Men beteendet finns, ibland kan man skymta när det ger sig tillkänna. Tänker inte ödsla tid och energi på energitjuvarna.

Men alltsedan jag landade här ioktober här det skett att fokus flyttats. Jag vet inte om jag har fel?

Men det primära verkar, för mig och mina ögon, inte vara samma hjälpsamma stämning i forumet.

Det är fortfarande en fantastisk källa,
Men som jag avslutade mitt förra inlägg, fokus skall eller borde ligga på att lyfta och pusha alla fantastiska HJÄLTAR som
Har modet
att säga tack men nejtack!

De som inte vågar ge sig tillkänna på forumet.
När det är viktigare att berätta en liv shistoria var dag , vilket självklart är viktigt.
Men då kanske ALLA andra inte kommer fram och vi missar dem.

Det är en outsinlig källa till godhet här.
Jag startade Club vit 2013 och den tar in nya medlemmar hela tiden.

Skit samma när man kliver på, om man snavar, vi är ju här för att förändra drickandet.

Inte! Bli absolutister, men det är ok om man blir det oxå.

Har suttit och funderat om att skriva en livsberättelse
för jag har förstått att min är rätt unik..

Kan låta lite overkligt när jag berättat om allt jag varit med om, men då har jag bara dragit lite i stora drag.

De två motorcykel olyckorna, där den ena var riktigt allvarlig och jag låg i respirator i 9 veckor.
Och har fått lära om allt från grunden, tala äta gå osv.
Hur jag flippfloppade med bil ut på en äng och slutade rulla runt ståendes på taket. Hur jag flygit upp iträd med snökoter. Hur ungdomen präglades av stök.

Vet inte om jag berättat om tiden som ung och då man var ute och sfdansade om nätterna, minns föregångaren till docklands.
Det var en svartklubb vid St.Eriksplan, vet inte om det är några Stocjholmstjejer av er som var där?
Tritnaha, hette den. Drevs av direktdemokratiska sällskapet....

Jag menar, när det skrivs ned vad som skett var dag,
Måste det vara ok om en annan gör likadant?

Men men, det kommer väl berättas allt eftersom.
Nu är nu, jag kommer läsa i era trådar, men för det mesta skriva här.
"Barn som jag är", 184 cm över havet. Tomtekropp som skall bort till beach 2013, börjar bli så trångt i vassen!

Gillar er tjejer, inte vet jag om ni blev kokare av mitt svar? Har skrivit allt på mobilen och börjar få smstumme....... *hahahagöha
Chipp chipp over and out!
Till e alla, <3<3

FylleFia

inskränkt eller kränkt. Jag ser att just nu är du arg på Dompa och anfaller med det du kan. Något som hans mamma sa om längd. Du kallar honom kung och pratar om härskartekniker. Jag har smygit här ett tag och läst era historirer. Dompa skriver om att måste åka på en tjänsteresa. Du undrar och när han svarar går du i taket. Jag tror att du är en kränkt man. Dina rader andas småsinhet. Var det en förklaring?

markatta

nej tyvärr blev jag inte så mycket klokare och jag förstår heller inte vilket resonemang du menar att jag och Stigsdotter skulle ha som du köpt. Jag kom med ett boktips, that's it.

Du kan inte styra vilket fokus andra ska ha på forum men däremot kan du styra vilket fokus DU ska ha. Själv är jag här på forum för min egen skull och inget annat. Jag hjälper mig själv genom att tillåta mig själv att skriva ärligt om vad jag vill i min tråd, ta emot tips/råd/frågor, svara på andras inlägg, läsa. Och visst händer det att jag blir berörd av någons "nödrop" och svarar på det. Det stärker mig också, att kunna sätta problemet utanför mig själv. Jag bryr mig mycket om många här och blir glad om jag kan hjälpa någon på vägen men i huvudsak är jag här för min skull. Vad är ditt fokus?

Kram

vill.sluta

Funderar på det du skrev, undrar varför jag bryr mig?
Likt vatten på en gås.........
Swosch...... Vad pratade vi om?

Finns ingen anledning att bli irriterad!
Just nu är det flyt i vardagen.
Skall upp till Storvretacup och kolla när
äldste grabben spelar innebandy.
Adiosos, hoppas höra mer av dig senare om du hinner.
/A

vill.sluta

Tack för tipset, mitt fokus är mit välbefinnande.
Precis som du fint uttryckte det skall jag se MITT
välbefinnande först.
Det är mitt fokus.
/A