Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

Morla

Hahaha, förlåt men jag skrattar lite!! Vilken snurr det var här:) Jag vinglar runt och läser (är nykter dock). Jag gillar dina kommentarer iaf, vill.sluta. Du har peppat mig massor. Nu tar vi och skålar i Ramlösa och firar ännu en nykter dag. Håller med om det skrivna ovan om att det är en härlig ton på detta forum.

vill.sluta

Du är inte så pjåkig heller.......
/A.

lessenfrun

Det verkar vara mina ord du reagerat på denna gång...
Hätsk stämning behöver inte bero på dej, inte alltid du i fokus A.

Fortsätt peppa så mycket du orkar, men sug inte i dej precis allt.

vill.sluta

Jag har fokus på mig.
Menar du att det inte är så.............
Kramar, kämpa kämpa kämpa
Läste om att lillflickan klarade operationen, skönt men nu följer en lång tids rehabiliteting.
Men det fixar hon skall du se.
Kramar/A

vill.sluta

i en annan tråd hur obeskrivligt SKÖNT det är att vakna och inte vara bakisoch skakis.
Gick och lade mig efter 24 igår, och nu kan jag gl ut och köra iväg med bilen.
Jag instämmer till fullo!
/A

Mammy Blue

...som hastigast innan jobbet för att önska dej en bra dag.
Krama om dej själv från mej.

/MB

vill.sluta

Jag känner mig inte kränkt, och vad menar du med småsint?

Det låter inte som något bra, efter att du skrev det om mig och markatta tyckte jag skulle behöva flytta fokus så läste jag även att lessenfrun skrev
Att det var en hätskt stämning härinne
.
Detta gjorde att jag TRODDE det var jag som skapat denna stämning.

. Framförallt som Dompa vänligt men bestämt sänkt mig till ett barns nivå igen.

Med allt ihopräknat, ditt inlägg om att jag verkar vara kränkt/inskränkt och små stint, Markatta som ber mig hitta fokus som betyder ngt, samt att jag i två långa inlägg försökt förklara för Stigsdotter och Markatta lite hur härskarteknikerna kan användas, Dompa som är som han är.

Allt detta sammantaget gjorde att jag TRODDE att det var jag som bidragit till hätskt stämning härinne.
Jag har läst samtliga inlägg i alla menyer och det var bara mina som innehöll.viss neggokretik.
Detta gjorde att trodde att jag återigen skapat en dålig stämning här på forumet.

Men nu var det tydligen inte så, SKÖNT! För nu skrev ledsonfrun att så ej var fallet. Och att allt inte handlar om mig.

Kan vara så, men när man är mitt i sitt och blir kallad barnunge unge från ett håll, från ett annat
får man veta att man ska ha fokus inåt, och sedan får man även förklarat att man är inskränkt och småsint.
Då tror man tillslut att man skapar en neggostämning här.

Men nu var det inte så, skönt.
Men hur menar du?

Jag skall återigen lägga fokus BARA på mig.

Trassligt detta, but what the heck.........
Ny dag nya utmaningar!
Push it babe!
/A

Dompa

Gång på gång dyker detta upp...i lite olika ordkonstellationer med budskapet förblir det samma. Mitt sätt att vara. Jag blir ju lite nyfiken (man/jag blir det automatiskt när det handlar om en själv) vad det är du har sett som jag har missat? Kanske kan jag förbättra mig om jag får veta var felet ligger? "Kung" och "är som han är". Vad är problemet? Kan du utveckla eller är det offerkoftan som ska på igen? /R

Villervalle

Har du glömt att du har dyslexsi? eller är vi alla idioter här och pratar med en dator?

VV

markatta

Det jag skrev om fokus var en direkt kommentar på det du skrev:
"Men som jag avslutade mitt förra inlägg, fokus skall eller borde ligga på att lyfta och pusha alla fantastiska HJÄLTAR som
Har modet
att säga tack men nejtack!"

Jag har tänkt det förut och jag skrev det då, undrade vad ditt fokus är? Hjälpa andra, eller hjälpa dig själv? Det skrev jag inte för att ge mig in i någon diskussion om "vems" felet skulle vara för att vissa tycker att stämningen är hätsk på forum. Inte heller lämnade jag boktipset om härskartekniker för att påvisa vem som har gjort "fel", det är inte mitt fokus här, utan för att du tidigare har skrivit om härskartekniker och anser dig blivit utsatt för dessa här. Därför ville jag ge dig "kött på benen" med ett tips om en bok som kommer med konkreta förslag på hur man själv kan bemöta dessa, utan att förvärra och också hjälpa en att förstå när man själv använder sig av sådana. För att jag bryr mig om dig. Inget annat.

Visst, genom att hjälpa andra så hjälper man sig själv o.s.v. men jag är nyfiken på hur du hjälper dig själv. När du började skriva här så var du helt på det klara med att du inte kunde dricka mer, sedan följde bergochdalbanan med räkneramsan där de nyktra dagarna kunde räknas på en hand. Vad är skillnaden nu?

Misstolka mig inte, självklart tycker jag det är jättebra att du planerar att vara nykter 2013 men jag undrar hur du tänker. Vad har du för beredskap? Vad är svårt? Vad är lätt?

Självklart skriver du vad du vill i din tråd och väljer själv hur mycket du vill dela men när jag tänker på mig själv och min resa så har det hjälpt oerhört att få vädra mina tankar, min oro, mina rädslor här på forum. Utan att känna dig så är det ju också svårt att hjälpa. Jag tänker att du kanske vill ha/behöver mer stöd än någon som skriker heja? Det tror jag också att du kan få här om du vågar visa mer av vem du är och vad du har svårt för just nu. Om det var lätt så skulle man ju inte ha fallit tillbaka så många gånger, eller hur?

Kramar!

vill.sluta

Här följer lite svar på de frågor som trillat in.
Fyll på med mer om ni undrar, eller skriv nån personlig hälsning, tack och hej!

Markatta
Tack för ditt svar, mitt fokus kommer vara att jag skall må bra. Visst jag håller med, att skriva här och hjälpa andra att må bra hjälper mig också.
Angående dessa härskartekniker som jag memnar att det existerar på forum, var mer menat att det finns folk som praktiserar dessa. Med förevändning att diom bara vädrar åsikter. Men det är enb annan disskition som jag inte vill dra in dig i.
Men du är en av de rara snälla omtänkssamma personerna här, tillsammans med Trollmorsan Stigsdotter ochMaria FÖR Att nöämna någr.
Det som kommer sjke nu är att jag lägger mig i bvakgrunden då det tar fööör mycket energi detta. Club vit 2013 känns avlägset och tror jag skall lämna över till Dompa som inte vill vara med men han får vasra moderator för hela klibb klabbert!

VillerValle
Jag tror du är en idiot, och tror att alla dina kompisar finns i datorn. Du sdäger att du har en fru, men även hon tycker visst att du är en idiot, kan man klamndra henne??? Angående mina stavproblemn så finns det en knapp som heter förhandsgransjka innan man spapar. Men även efter att man sparat kan man redigera. Du skulle basra veta hur mycket jag har redigerqat innan slutresultartet. Men nu skiter jag i det, den enda som påpekat det förutom du var Dompa. Mne han sade inte att jag skrev fint, han sqade tvärt imot. Och du kan fatta vad jag har skärpt mig efter denna kommentar, men inte nu! Nu rättar jag inga stavfel som beror på att jag stavar som en kratta eller alla dessa feltangentstryckningar för att jag skriver i hast/ondo.

Dompa
Såhär ligger det till, du och jag är nog rätt lika. Men ack så olika endå. Tack och lov……..
Det var dig jag syftade på när jag pratar om folk som använder sig av härskartekniker.
För du gör de klassiska uppläggen.
Du ursäktar mina tillkortakommanden med att du är lika dan. Nu eller har varit. Du pratar fint och vackert om olika åtgärder som man kan använda sig av för att ”råda bot” på problemnet åkomman.
På det sättet får man alla som läser dessa inlägg med sig. Och man framstår som en stark man av dager.Sedan tar man ner den tilltalade till marken, lite kastar omkull honom/henne Så som när du förklarade att jag beter mig som ett barn (vilket förövrigt trollmorsan var först med, men hon säger det i all välmening)
Avslutningsvis sänker mabn vederbörande med en klatschig kommentar som får alla som läser inlägget att nicka instämmande. Och man sänker vederbörande. Ta bara kommentaren du avslutade med. När du påpekade att jag stavar som en kratta. Och när jag replikerade orsaken då insåg du ditt klavertramp och bad om ursäkt, det var ju inte såååå du menade.
Men hur menade du ? Jag tycker att det var helt korrekt att du påpekade att jag stavar som en kratta, för det gör jag. Tyckte till och med det var bra, för annars hade jag inte skärpt mig. Som jag gör nu känner jag.
På samma sätt avslutade du ditt sista inlägg, ”eller skall offerkoftan på igen?” ????????????
Igen? Jag tror mig veterkligen inte jag har dragit på mig någon offerkofta. Har jag det vill jag ta av mig den fort och stå för det jag gjört eller sagt. Piska min rygg om det behövs……….
Att du är kungen här är väl tydligt, du är ensam kung i ditt rike, åsikter välkommnas med ajajbaja om det inte går i din linje.
Tänker på när Adde svarade Maria på en kort enkel fråga och hans svar ogillades av Kung Dompa.
Vad händer…….. härskarteknik……… såga vid fotknölarna.

Lessenfrun
Tack snälla för att du korrigerade mig och fick mig att inte tro det var mitt fel att du tyckte det var en hätskt stämning på forumet. Men du måste förstå mig också
Kopierad text
” Detta gjorde att jag TRODDE det var jag som skapat denna stämning.
. Framförallt som Dompa vänligt men bestämt sänkt mig till ett barns nivå igen.
Med allt ihopräknat, ditt inlägg om att jag verkar vara kränkt/inskränkt och små stint, Markatta som ber mig hitta fokus som betyder ngt, samt att jag i två långa inlägg försökt förklara för Stigsdotter och Markatta lite hur härskarteknikerna kan användas, Dompa som är som han är.
Allt detta sammantaget gjorde att jag TRODDE att det var jag som bidragit till hätskt stämning härinne.
Jag har läst samtliga inlägg i alla menyer och det var bara mina som innehöll.viss neggokretik.
Detta gjorde att trodde att jag återigen skapat en dålig stämning här på forumet.
Men nu var det tydligen inte så, SKÖNT! För nu skrev ledsonfrun att så ej var fallet. Och att allt inte handlar om mig.

Dessa var de som skrev i min tråd, jag har försökt att svara dem så gott det går.
Det finns massor med underbara människor härinne som också behöver komma fram och ge sitt tyckande.
Santorini är den senaste med hjältekarraktär. Du är verkligen energisk och duktig, vi har Anli, Eken ja listan kan göras lång. Turen73 det bara haglar namn här. Vi har Berra, kloka smarta underhållande Berra som är fullständigt korrekt i sin a analyser. Adde, en av guldsjälarna här. En man som jag ser upp till oerhört. Korta enkla svar på , för en själv, krångliga frågor.

Forumet berör och ibland upprör.
Den insikt jag kommit till här hade jag inte ens kunnat tänka mig att nå 4 oktober då jag först skrev.
Ett tag blev jag så trött av allt, ville ge upp och enkelt redigera bort allt.
Men nä, jag funderade starkt på att ta en skön bastu ikväll, några goda öl bara för att jag kan.
Planerade en härlig middag med vin. M;en nä!
Vem är det som vinner då? Vem är det som står där med ett belåtet leende och säger, vad var det jag sade?
Inte Villevalle, han skulle lägga en klämcheck kommentar med något bibliskt innehåll, Dompa? Vet inte, han är ju själv gammal alkolist.
Är det underbara MulleTant, eller trollmorsan, nä.
Kanske Maria, eller Stigsdotter eller markatta……………….. Anli eller Eken… NÄ!

DET SKULLE VARA PAPEGOJFAAAAAN PÅ AXELN!
Den lille råttan, jag skymtade hur han hoppade av glädje medans jag skrev. Jag började skriva i ren frustration och kände att jag skiter i detta nu.
Men ju mer jag skrivit dest o mer klarbnar jag i skallen, trycket i brösdtyet lättar och fast man är ensam så endock så är mabn inte det. Jag sjkiter i att redigera nu. Villevalle får tyckas att det förra var fint skrivet och nöja sig med det. Men som sagt, inte ofta jag söäger det men idiot är vad an är.
Fint skrivet MY ASS! Jag om någon vet vad det innebär att kämpa, så även nu. Ensam eller inte, tänkte till ocjh med avsluta kontot men återigen, verm hade vunnit då?
This is me speaking, over and out!
Peace…………………
//A

FylleFia

Hej vill.sluta! Jag ser att du är ledsen och arg. Jag vill så gärna skriva något snällt för att försöka trösta. Men dina ord chockade mig, blev alldeles stum. Att kalla någon för idiot och anklaga nästa person för härskartekniker. Det gör mig lite rädd att skriva till dig för tänk om du inte tycker om mina ord. Jag är för skör just nu för en verbal avhyvling . Gör ett nytt försök ändå och säger att du är inte ensam och att jag gärna är med i din Club Vit 2013.

vill.sluta

Du har absolut nog med ditt.
Yta dig tid, sätt dig i lugn och ro och läs läs läs ä vaccinera dig mot att söka tröst i vinet/flaskan what ever.
Forumet SKALL vara en plats för trygghet, värme och omsorg. Här skall man våga vara sig själv utan att kända ev krav eller målaren.
Jag har/gör fel, bry dig inte om mig.
Fokus på dig och ditt välmående är det PRIMÄRA nu. Många varma tröstande kramar till en liten princessa sänder jag dig!!!
/A

Dompa

Ditt sista inlägg pekar exakt på det jag menade med barn. Även om Trollis skrev det först så tycker jag att du är som ett barn! Absolut inget i din långa reflektion tyder på självinsikt. Du granskar inte dina egna ord...som kanske ibland har föregått det svar du får. Däremot kan du rabbla gamla oförätter -som du tycker har begåtts mot dig - månader i efterväg. Då efter att du har "förlåtit", "gått vidare" och är "kompis?"

Du attackerar eller lider. Två lägen liksom. Samlar och låter härskheten sätta bo. Kanske super till lite för att ngn annan är elak. Är det en vuxen fungerande man? Själv dricker jag för att jag är alkis.

Jag har bett dig om ursäkt för stavningsrepliken. Inte med; "Jag menade inte sååååå" utan som det var. Jag högg på det jag kunde efter att själv ha blivit attackerad. Inte vuxet det heller...men att erkänna att jag kan ha samma fel är väl härskarteknik? Det är just det...man vågar ju inte skriva till dig (Som Fia ovanför påpekade). Du väljer att älta.

Men jag väljer att skriva till dig - trots att det tar emot -eftersom du svarade när jag frågade vad felet var. Ok...mer svammel än svar, men du gjorde ett ärligt försök. För det Tackar jag dig! Ärligt! Fattar ju ännu inte riktigt Kungabiten...men ska försöka att inte använda härskarteknik ;-).

I mina ögon var ditt riktiga lågvattenmärke när du lade ord i VV:s frus mun...satte tankar på hennes åsikter. Ok, att du tycker att han är en idiot. Inte trevligt...men din åsikt. Men att sätta ord på en - för dig främmande kvinnas - tankar? Hur tänkte du där?

Sist av allt; Var rädd om dig A. Menar det...i mina ögon är du inte en fiende...bara ointressant. /R