Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

Hej jag har rensat bort den senaste delen av den här diskussionen eftersom det blev så mycket missförstånd att det inte längre var hjälpsamt. Jag hoppas att det var ok. Jag kan se att ni i grunden har en ambition att stötta varandra. Samtidigt blir det svårt att försöka tolka eller förstå saker bakom eller bortom orden. När man känner sig missförstådd så kanske inte heller svaren blir stöttande eller hjälpsamma.

Om man försöker skriva något som är tänkt att vara till hjälp, men som inte tas emot på det sättet så är det bättre att backa. Vi är olika som människor och alla kan inte förstå eller hjälpa alla.

Vänliga hälsningar

/magnus

FylleFia

Jag kan inte låta bli att reagera. Nu känner du antagligen att du har fått frikort från från Magnus/admi. Men jag tror att den snälla kritik han uttryckte snarare var tillägnad dig än Tusc..... Du skriver att du snällt men bestämt bett honom/T att ta avstånd. Snällt? När du kallar honom mentalt handikappad och önskar att hans sköterska ska släcka ljuset? Och det bara för att han/T ifrågasatte dig. Samma sak med Nationalteatern som du också svängde kring. Från dyrkan till ogillan.

Jag tassar in här och försöker uttrycka mig så milt jag kan men summan av kardemumman är att jag känner obehag när du går in i min tråd. Jag är fullt medveten om att jag stiger in oombedd i ditt rum nu. Det skäms jag för. Du skrev en gång ( inte alls länge sedan ) om att vi skulle försöka undvika varandra i forums korridorer. Den tankegången uppskattade jag. Men sen kliver du in i mitt rum än en gång utan att knacka. Pådyvlar komlimanger som jag inte längre kan tro på. Förstår du verkligen inte att jag känner obehag? Jag är en väluppfostrad människa. Jag vet att man ska bemöta andras tankar. Men jag vet också att man ska bemöta andras önskan om icke-kontakt. Jag vill inte ha heja-rop ifrån dig. Det spelar ingen roll om hur "ärligt" menade de är i stunden. Vill du vara vuxen/nykter nog att kunna respektera det? Jag hoppas verkligen att detta är sista gången jag behöver slösa energi på dig. Men, om du undrar. Visst kommer jag alltid stå på din sida när det gäller människor som Malign. av två skäl; Du och jag har samma agenda. Vi vill ha ett liv det andra skälet är tyvärr Maligns språkbruk. Jag klarar inte av rännstensspråket. Inte från hen , inte från dig.

Så kan vi samsas utan att mötas i korridoren. Jag hoppas det. Förlåt att jag klev in på ditt rum/revir men jag kände att jag måste markera och det övertydligt. Du ger mig inget. Jag lär inget och jag har inget att lära dig.

Fia

vill.sluta

Mit språk till tusch... Kom av att han ställde mig en fråga som jag svarade på, vänligt men lite sårad.
Då är han på och upprepar sig och ifrågasätter om jag är nykter.
Jag ber honom att lämna mig ifred med konstaterande att jag redan svarat och ber honom lämna mig ifred.

Du upprepar han sig och ifrågasätter mitt vara. Om jag var nykter eller om jag söp.

Därför undrade jag om han var förståndshandikappad och bad honom snällt be sköterskan släcka när hon går.

Det är bra Fia, vi skall inte ha vidare kontakt. Att jag var oinbjuden i din tråd ber jag om ursäkt för, ledsen att du känner obehag.
Med detta markerar du tydligt ditt ställningstagande.

Hejdå!

/A

vill.sluta

Har jag tagit beslutet att bara vara i min tråd.
Jag kommer läsa allt, men skriver bara hos mig.
Kommer kanske nämna några vid deras profilnamn nån gång.
Många nya friska själar, gammeltanten, Hulda, surfix...., några som äntligen hittat hem igen.
Tack kära Anli, du har haft eller har det tufft.
Men du fixar detta, tumme på det!
Det finns så många att nämna, m.t och Markatta som fick mig på fötter nu senast.

Förstår att många givit upp hoppet på mig, och det är jag uppriktigt ledsen över.

Men nu, hoppas hoppas.
Idag har jag lovat att jag INTE skall dricka.
Som jag säger till mina barn, det man lovar det håller man.

Det finns en massa härliga människor här samt även,
Några gamla rävar, Berra, Adde. Etc, det finns en sådan styrka här.

Jag vill inte vara den som rubbar balansen.
Hädanefter håller jag till i min tråd, och dit är ALLA välkomna.
Fråga och jag skall ge svar så gott jag kan.
Utifrån min syn!

Kramar till de som vill ha!

/A

/A

vill.sluta

Men tål att upprepas, Mariestads alkoholfria.
Så god, man får inget buzz i skallen, men en riktig fullträff.
Tjejerna dricker Thailändsk Singh.
Men jag har fått högvinsten!

Fem points av fem möjliga.

Och jag kan öl!
Tips från coachen!
/A

vill.sluta

1. Du får en snar överblick på vad du sagt
och vad som sagts till dig.

2. Risken för missförstånd elimineras pga
det skrivs i alla möjliga trådar forumet
runt.

3. Du klarar av att hålla en rak
kommunikation utan missförstånd som
leder till ännu mer missförstånd.

4. Du ser fort om någon sagt eller skrivit
någonting på ett tidigt stadium i och med
att det skrivs i din tråd.

Lite tankar bara, även några av de stora frontfigurerna håller sig, nästan bara i sina trådar.
Tänker främst på Berra men även Adde.
M.t skrev oxå ofta och mest i sin egen tråd, i "det vidare livet".

Lite tankar bara, sova nyktert ikväll oxå!
Godnatt!
/A

vill.sluta

Resten av familjen sover som grisar zzzzzzzz .
Följde med en av frugans vänner till bussen igår och då sprang vi ihop med min yngste sons skolfröken.
Min första tanke var, fan vad skönt att jag var/är spiknykter.
Även som Santorini skrev till Anli(tror jag)
Vad skönt att kunna ta bilen nu på morgonen.
Men det kan vi!
Kaffe nu!
/A

det är ett mycket klokt beslut av dig att du håller dig i din egen tråd.
Allt gott, lycka till med dina föresatser! / mt

vill.sluta

Slipper vi missförstånd av att jag skriver vidare på en konversation som pågår i någon annan tråd.
Och folk behöver inte känna obehag när man tittar in i deras tråd.
Hur väl jag än menar............

Men precis som tidigare kommer jag konsumera allt som avhandlas.
Nu skön lördag!

/A

vill.sluta

På mifforadio.

Ny dag nya beslut!
Idag vill jag inte dricka, idag SKA jag inte dricka!

Kommer bli en bra dag. Resten av familjen åker buss till mormor och morfar i Östergötland.
Alla ser fram mot det, min äldste son skall få följa med och fiska havsöring. Han är riktigt förväntansfull.
Sedan i veckan kommer jag börja jobba igen, vilket skall bli skönt.
Angående alla listor som disskuterades, din lista eller ramsa var/är riktigt bra.
Jag började min lista/ramsa 21/10:e
Och då borde jag ligga på 6.
Jag använde mig av denna ramsa i början när jag hittade forumet.
Men som med mycket annat föll det bort.

Men nu är jag så kolosalt taggad och full av framförsiktigt så nu tar jag till den igen.

/A

Mammy Blue

Jag läser och myser!

Håller ett öga på dej, hihi! :-)

Söndagskram!
/MB

vill.sluta

Imorse läste jag min tråd från början och någon gång i januari var det då skönt att läsa dina peppande kommentarer.
Alltid lika possetiv och pushande.
Jag tror du är en jättehärlig partypingla att mingla med på en fest.
Härliga konversationer, nyktra sådana.
Och när kvällen lider mot sitt slut kan du och jag agera taxi för vi har bara chillat, dansat och druckit vatten och kaffe.
Skönt att det är någon som ser efter en.
Nu när jag uteslutande bonar i min tråd.
Alla som vill och känner för det kan ju slänga iväg ett hej.
Nu har familjen åkt till svärisarna och jag har städat, tvättat och manglar hela dagen.
Nu är det fint och jag kan ta det lugnt.

/A

vill.sluta

Tack snälla som bryr dig.
Det har större betydelse än du kan ana.
Resten ac familjen har åkt till mormor och morfar.
Jag är "Home alone" skulle varit ett perfekt tillfälle att ensam ta sig en rackare.
Och som jag har tänkt...... Precis som Anli.
Men inte skulle jag svika de få som kanske trots allt fortfarande har nån gnutta tro kvar.
Jag skulle svika min familj, fru och barn samt mina föräldrar.
Men den jag skulle svika mest är stackaren jag skulle se i ögonen varje morgon jag borstar tänderna.
Det är ju honom jag lovar varje morgon.

-Idag vill jag inte, idag skall jag inte.

Rätt enkelt kan man tycka, men för mig är det inte så enkelt.
Men jag hoppas och LÄNGTAR efter att det ska bli enkelt.
Självklart enkelt, men nu är det jättejobbigt.

Men nu har jag fått sömnpiller utskrivet och detta gör att jag vill/kan inte dricka.
För jag vill vakna imorgon.

Sova nu, godnatt alla.

M.t tack!
/A

det betyder Andreas, att nån bryr sig! Det är nog viktigt för varenda människa. "Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill inge människorna något slags känsla, själen ryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst." skrev Hjalmar Söderberg för snart hundra år sen och de orden lever än - helt enkelt för att de är så sanna för oss alla. Så tror jag.

Ta väl hand om honom vars blick du möter varje morgon! Han är viktig för dig och för många andra. Hoppas du sover gott - själv är jag uppe och stökar lite:) Ingen riktig ordning på mig när det gäller sovandet - men nu ska jag krypa under täcket och somna om. Ha det gott / mt

PS Jag fick en tanke - fundera över om det det stämmer att du inte vill dricka... Är det inte just det du skriver? Att du - något i dig - vill... Att nu är det svårt - betyder inte det att du, nånting inom dig vill dricka = suget som jag förstått det. I så fall är det just där kampens kärna är: Jag vill (som fan) men jag skall (ändå) inte... Som jag tänker är det just det som är att övervinna "djävulen på axeln"... och det är inte lätt men det är möjligt. Jag kan förstås ha helt fel - ville bara delge dig tanken. Här i din tråd där du valt hålla dig. Klokt val. DS

Anli

Hoppas du gick och la dig för att i dag vakna upp, utan att vara bakis och med vetskapen att du stod emot suget kvällen innan. Det är det som är den stora belöningen.
Och där är vi i dag! En ny, nykter, dag. Och förhoppningsvis blir det lättare för varje gång man orkar stå emot suget, och förhoppningsvis blir tillfällena färre. Det tycker jag märks ganska snabbt, bara efter ett par dgr känns det lättare även om sugen slår till ibland.
Ha en bra dag!