Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

Gammel tanten

Du gjorde en stor tjänst mot både dig själv och en hemlös!
Fortsätt så.....
Tanten

vill.sluta

Vaknade nyss, njae inte helt nyss.
Har legat och läst ifatt på forumet.
Skönt inte sovit såhär gott på länge och det är ett gott tecken.

Idag skall förbereda pulled pork. Mmmmm
Det är grymt gott som grisen sade.
Ååååååhhhh för trött, måste sova mer, för att jag kan.

Idag dricker vi inte.
För man ångrar alldrig en nykter dag.
/A

Mammy Blue

Blir glad i hela mej när jag nu efter en veckas ickeläsning på forumet läser i din tråd. Du verkar mycket lugnare, mer avslappnad, bestämd och samlad.
Men whiskyprovningen ställer jag mej MYCKET tveksam till... Bara lukten av alkohol som uppstår när man använder spolarvätska triggar igång sug för mej. Behövs inte mycket... Nu har jag varit nykter i drygt tio månader, men blir ändå överraskad av styrkan på suget. Så tänk dej för, snälla Andreas!!

En varm fredagskram från mej!
/MB

vill.sluta

Skall ut till Solsidan på brunch sedan skall det vandras över stock och sten.
Sedan bada bastu och vanligt bad för att sedan intaga middag på nåt flashigt ställe.
Men........
Jag har bil och dricker glatt av det alkoholfria.
Jag tro det var i Buzz tråd jag skrev när jag hälsade honom välkommen.
Att pröva att skriva ofta och regelbundet.
Men igår var det tight hela dagen.

Så för egen del såååå hans det inte skriva något.
Och när man som jag nästan uteslutande skrivet med mobilen så blir det bara jobbigt.
Läsa vad man skrivit, rätta alla stavfel etc.
Nu ligger jag i sängen och myser.
Zippar mitt kaffe och är glad, igår drack jag inte.
Idag blir det inte heller ngt.

Ang. provningen. Jag kommer göra den, och jag kommer spotta.
Och när nyår blir av då har jag klarat en månad och tjugo dagar.

Glad är jag för det!

/A

vill.sluta

Nu är klockan kvart över sju.

Tidigt, kanske men om man som jag i flera års tid gått upp kl 01:55 så är det sovmorgon att få sova till sex.
Att sedan kunna lägga sig igen när ungarna gått till skolan är riktigt lyxigt.

Att även världens bästa oxå är ledig känns helt ok.

Stunder som denna för att jag inte drack igår eller i helgen som var, är såååå lätta att acceptera.
På en gång känns det meningsfyllt livet.

Var så skönt när jag i lördags tog bilen hem.
Som sagt, man ångrar aldrig en nykter dag/kväll.

Och idag dricker vi inte.
Godmorgon alla!
/A

vill.sluta

För er som inte vet så har jag anordnat en whiskyprovning, lite av ett bananskal att jag dock dra i allt tillslut.

Men jag kommer ha den.

Så pratar jag med brorsan igår och frågade om att han skulle kunna hjälpa till med serveringen, så nämner jag i förbigående att jag skall vara med men jag tänker spotta.

Jag tar till och med bilen.

- Nä, säger han. Jag kan ju köra hem dig, jag skall ju inte dricka.........

Vafaaaaaaan, gissa vem som hoppade av glädje på min axel?

Sedan jag hittade hit för över ett år sedan har jag inte lyckats hålla upp tre helger på rad........

Igår senare så kände jag mig så låg, jag var så ynklig och det var ju faktiskt såååå synd om mig.

Så jag tog bilen och skullle trösta mig med några goda kalla från bolaget.
Men i bilen tänkte jag, skit idetta!

-Du fixar det endå.

Så jag körde förbi bolaget och åkte och handlade lite mat istället tänkte jag:

-Låt brorsan få köra hem dig, spotta endå på provningen.
Klart du fixar detta.

Sedan kommer december, den första VITA månaden på massa år.

Jag har en plan, den är lagd. Bara att följa den.

Fast jag ser atr jag redan har börjat räkna med att kanske dricka på fredag.......
Den som lever får se.

Men jag har förändrat mitt drickande, skulle det bli så att jag snavar och inte följer planen så är det ett nederlag javisst, men då är det mitt nederlag.
Då är det jag som mår sämst.

Och konsekvenserna av det får vi ta då.
Just nu mår jag toppen, och det skall jag ta fasta på.

Och nu lovar jag mig, idag dricker vi inget.
/A

vill.sluta

Pirat om alkohol, bruk, missbruk, medberoende.......
Få se vad det är för ngt.
/A

Cookie

Skriver ju nästan aldrig här, men blev medlem i augusti, (har nu varit nykter i 15 veckor precis idag, - numera utan Antabus)

Läste väldigt mkt i Forumet i början, och tittar in nån gång i veckan fortfarande, detta har hjälpt mig oerhört mycket, och gläder mig nu åt dina framgångar, vill.sluta! Det är skönt att du mår toppen.
Det var ju rätt turbulent ett tag, och du fick ju även "en liiten känga" av mig med, vet inte om du kommer ihåg.
Vill bara säga att jag är så glad för din skull, saker o ting verkar ha fallit på plats och jag hoppas verkligen att du klarar av den där wiskyprovningen!!! För det måste ju verkligen vara en prövning om någon!
Håller tummarna för att allt går bra.

//Cookie

vill.sluta

Hahaha har jag maximalt med oflyt?
Skrivit ett inlägg och sedan dog telefonen och det jag skrivit är som om jag är stuprak.
Men nej, jag har bara inte hunnit ändra fråns nu,

Detta skrev jag:

Eller om sanningen skall fram så, nej jag har inget minne av att du Cokie skulle sagt, gjort något.
Den som jag kom på kant med, som jag minns var Fia.

Men vi är som hund och katt.

Jag tycker hon är grym, fantastisk och så där underbar som bara tjejer kan vara.........

Det läskiga är att vi skulle passa som en smeck om vi hamnade på samma tillställning.
Jag skule gilla det, hon........... Vet ej?
Men.....

Hon sitter säkert.

Hoppas at hon får det underbart i thailand.
Hon kommer klara sig, hon är en vinnare! Mycket prat om Fia, jag vet.

Fast nu kommer jag nog få höra detta också.

Men det spelar ingen roll vem man är och var man kommer ifrån.
Det är hur man uppför sig som spelar roll.
Dvs gör impact.

Jag har bekanta som ansvarar för projekt med budget på över tio miljarder.

Och andra goda barndomsvänner som är störst i Europa i deras bransch.

Men ändå när vi träffas alla killar så blir dom som små barn.

Kastar mat på varandra på resturangen osv, det gör att jag är glad att jag körde.......

Over and out, rättat och klart.
Alles!
/A

/A

vill.sluta

Allt gick vägen, har haft fullt upp med mitt och inte varit så aktivt de sista dagarna.
Blev fortsatt sjukskriven tii februari.
Tiden fram till dess ska jag träna, träna sköta om huset.
Vara med mina barn.

Ta det lugnt helt enkelt.
Men jag sladdar väl in och på nyårsaftonen och frågar hur tuscaludium har det.
Det hänger på att man håller vad man lovar.

Sova nu, nyktert

/A

framgången - att "allt gick vägen"!!! Ta väl hand om dig och träna med måtta:)
Hoppas du delar med dig av dina erfarenheter längs vägen mot nyårsaftonen. Allt gott, lev väl / mt

vill.sluta

Skickar en julig hälsning och önskar ALLA välgång med sina beslut.
Förstår att det är en svår tid när man helldre kollar i glasen istället för att det är ENBART barnens jul.
Jag tittar in på nyårsaftonen och önskar alla gott nytt år!
/A

vill.sluta

En vit härlig jul, har hänt att jag druckit lite glögg och nån öl.
Men inga mängder.
Äter medicin och går inte att blanda om jag inte vill dö.

Julen är barnens tid och så skall det vara.
Blev lite före mycket av att involvera sig i forumet för mig.
För vissa är det jättebra och en livlina i många fall.

Men jag behövde släppa och fokusera på annat som är bra för mig.
Men jag har lovat att, nykter titta in på nyårsaftonen och skicka en hälsning.

Jag trivs med mig själv nu, och lunkar vidare och önskar alla gamla lycka till och de nya samma sak.

/A

vill.sluta

Att det blev lite föööör mycket för mig med att involvera sig i detta mest hela tiden.

En kompis till mig var i fjällen med sin och en annan familj och firade jul.

Hon skrev om det på facebook på och avslutade med kommentaren
"Det blev en vit jul igen"

Jag som en huggorm på och fint påpekade att hon verkligen inte skulle vara så besviken över att det blev en vit jul.
Det är barnens jul, så därför hör inte alkohol dit.

Jaha, svarade hon.
Men jag menade vit som i snö, inget annat...........

Det är just detta jag menar, jag borde ju fattat att det var vit som i snö.

Vi bor i Stockholm, och här är det grönt. Dom var i fjällen så det blev en vit jul......

Men om man hela tiden omger sig med att vara och tycka på ett visst sätt så blir man så präglad av det.
Och för mig blev det lite för mycket, att dagligen omge sig med forumet............

Det är ju min missbrukarprofil som ger sig tillkänna.

Många vittnar om att när man slutar att dricka så byter man beroendet mot ett annat.
Träna strikt, äta godis i massor.

Men även forumet kan bli förmycket.

Inte för alla kanske, för en del är det nog jättebra.
Men för mig var, är det inte det.

Jag nämnde det i ett tidigt skeende, med att det var lite likt en klubb för inbördes beundran.
Och OJ vad skit jag fick för det.

Men det är just vad det blir tillslut.......
En klubb för inbördes beundran.

För vissa kan det vara jättebra, en livlina, påminna sig om sitt ursprung varje dag.
Detta för att inte falla tillbaka. Man omgärdar sig med likasinnade.
Får pepp och hejarop och ryggdunkar när det går bra, och tröstande pepp när det inte går bra.

Och om man tänker i banor om att det som är bra inte kan vara dåligt.
Ja och nej, vissa behöver , MÅSTE ha denna livlina.

För vissa är det jättebra och de skall fortsätta att hänga här.
Men för mig blir det fel och därför lämnar jag.

Inte för alltid, för forumet är oerhört viktigt för vissa, men inte för mig som överkonsumerade.24/7

Det blev för mycket, några härinne vittnade om att jag blev lugnare och inte lika på när jag lugnade ner mig med att skriva enbart i min egen tråd.

Och det är riktigt, ytterligare en anledning att skriva på ett ställe.
Så får man även en tydlig överblick i vad som skrivs.

Kolla eldsjälarna Berra, Adde och m.t

Dessa fantastiska personer som med sina briljanta texter och inputs verkligen gör stordåd.
Som Adde så tydligt påpekar, man får aldrig glömma vem man är och var man kom ifrån.

För några är det kanske nyttigt och bra för en själv att omgärda sig med likatyckare för att hålla sig på banan.
Men livet är lite mer än så, för mig i vart fall.

Dompa när han var här är ytterligare ett bevis på att min tes stämmer.
Men även han förstod att för hans del var det viktigt att gå vidare.

Oj vad jag fick veta hur fel jag hade när jag påpekade detta.

Men det är så vi människor fung erar
Som sagt för vissa är det riktigt bra, och några behöver det. Och självklart dess personer skall givetvis stanna kvar.
Men för mig blev det fel, det blev föööör mycket.
Och det är mitt eget fel, det ligger i min missbrukarpersonlighet.
Allt jag gör gör jag föööör mycket, på tok för intensivt.

Så därför tar jag ett steg tillbaka.
Denna insikt tog mer än ett år att komma på.
Och det är tack vare att jag läst och skrivit som jag kommit fram till det.

Men man behöver gå vidare för att fortsätta utvecklas och gå framåt.
Passar inte alla, men jag behöver det.

Vill även skänka ett stort tack till Markatta, du är en fantastisk härlig tjej full med liv och energi.
Dig skulle jag vilja träffa och ge en STOR kram.

Även om du skulle vara frågande, så har du gjort great impact på mig.

Blev ledsen när jag varit föööör på så att du valde att kliva åt sidan.

Vem vet?

Vi bor i samma stad, vi kanske möts.
Hoppas det!!!

Mycket om lite nu igen, men jag tittar in på nyårsaftonen och hälsar på er alla som är här.

Kanske var det jag beskrivit här ovan som gjorde att jag inte riktigt kom in?
Jaja, det får vi kanske inte veta.

Jag önskar alla en god fortsättning på denna underbara jul.

Kramar//A