Hej, helt novis på forumet men oj vad jag har kommit till insikt..........

Läst en massa olika trådar här, tagit till lipen när jag insett att det är faktiskt mig dom skriver om.

Beteenden, lögner och hur det skall vara såååå bra utåt. hur barnen är duktiga och världens bästa på alla sett.
För att inte tala om den underbara frun som orkar och ler...............

Jag är nog som gemene man med ett undantag, jag kan väldigt mycket om, whisky och vin. Har druckit mängder med fina rariteter och allt bara för att......
Minns att jag köpte en fin whisky från whisky exchange i london för mer än 3000. Bara för att dricka själv, man är en idiot. Jag vet!
Nu har jag sagt till mig själv att nu tar vi en dag i taget, eller det var vad jag läste på forumet.
Om folk undrar varför man måhända inte dricker kommer jag kort och gott säga:

-Nä, jag är ju allergisk mot alkohol.

Allergisk, undrar dom kanske.
Ja, det är som folk som är allergiska mot jordnötter som får svårt att andas. Så är alkohol för mig.
Dessa nötallergiker får väl aldrig frågan:
-Ska du inte ta en liten nöt och prova hur det känns, det kanske funkar?

Så från och med nu är jag allergisk mot alkohol.

Jag har prövat i omgångar att sluta med skiten men det går ett tag, sedan är man där och lurar sig själv med att en öl skall väl inte vara hela världen.......
-JO, tyvärr.

Förra året höll jag upp juni, juli, augusti. 3 månader. Slog vad med frun och kompisar om att om jag klarade det i tre månader så skulle jag varken städa plocka eller behöva hjälpa till hemma resten av året.
Med den triggern så var det bara att ge sig faaan på det. Jag klarade tre månader. Och storsint som jag är så sade jag :
-Självklart, det var INGA problem, men jag skall hjälpas till ännu mer nu istället för att frun skulle behöva stå som en liten förlorare.
Nu, eller då var vi alla vinnare.

Sedan kommer november med halloween och alles.
Livet fortsätter, dricker lagom mycket mån-söndag med luckor då och då. Läs dagar, inte mer än två tre...........
Blir nyår, jag gör supermiddag med vin, öl, konjak etc.
Halkar ute på uisaen, trillar och slår i huvudet riktigt ordentligt.

Får hjälp till sängen och somnar. Vaknar 01:45. Upptäcker att jag missat hela nyårsaftonen med bekanta.
Och mitt fyrverkeri..............
Men då sade värden vi var hos.

-Vi försökte väcka dig men du ville inte komma upp.

-Kan jag aldrig ha sagt, det här var en riktigt sopig nyårsafton sade jag och stormade hem
Väl hemma drack jag en 75:a konjak helt själv, sex starköl och svimmade i köket.
Den underbara frun gick hem tidigare för att kolla att allt var ok, då hittade hon mig utslagen, nerpissad och dålig.

Fick hjälp med snabb dusch och blev nedbäddad innan hon tog hem barnen.
Pappa är lite dålig förklarade hon, ni vet han trillade ju igår och slog i huvudet..........

I sommras var jag clean i nio veckor, tränade och gick långa promenader. Tappade tomtekostymen och började bli "normal". Semester och så var det dags igen................

Sista wake up callet var när jag var i Spanien förra helgen med 10 kompisar från barndomen.

Vi var där, lör-måndag. Lördag kväll somnade jag på en uteservering och folk hade roligt då dom fotade mig i olika ställningar. Med ölglas på huvudet etc.

Söndag var vi på resturang, jag beställer in en flaska fint vin till mig alena, bjuder såklart lite till de som vill ha. Två öl.
Hamnar i baren och dricker mer öl, sedan lite grogg säger dom som vet. Jag bara vet inte..........

I spanien åker vi till en brisk pub ute i ?????? vet inte.

Där blir jag så berusad så jag får hjälp att åka hem. Tur att man har omtänksamma kompisar som inte bara lämnar en.

På måndagen får jag en riktig utskällning av min bästa barndomskamrat som säger åt mig att söka.

Ditt beteende är inte bra för dig, du tappar i auktoritet och folk blir oroliga. Vi skall vara glada att vi inte lämnar varandra men skärp dig nu. Sade han.

-Men jag har inga problem, olycksfall i arbetet kan man säga, sade jag med ett leende.

Hemma måndag kväll. Bra, vi har en dunk vin hemma. mmmmmmmmm, gott nu skall jag bara ta det lugnt.

Somnar i soffan med hela familjen. Tisdag, VA? Bara ett och ett halft glas vin kvar i dunken............ köper en ny. Somnar i soffan, åker till mitt nattjobb.......... dum i huvudet jag vet!!!!!

Onsdag, är på innebandyträning med den äldsta. I bilen på väg hem säger han:

-Pappa skall du sova i soffan idag igen?

Nä, varför tror du det, säger jag förvånat. Du sover alltid i soffan, säger han.

Lugn grabben, jag lovar. Hädanefter skall jag ALDRIG somna i soffan mer.

Väl hemma slår jag upp ett glas, har installerat en ny app på mobilen. Promillekollen från systembolaget, så man kan se hur man ligger till. Kan väl vara bra.....eeeeehhhhhhh

Där står det i instruktionerna att efter 0,6 promille så behöver man inte dricka mer. För då tjänar man inget på det. varken nytta, glädje? eller nåt med belöningssystemet. Det är som att elda för kråkorna.

Ett och ett halft glas på en minut, promillekolllen i appen förklarar att den bara visar 0,8 sedan stannar den. Jag var på 0,8...........

Vafaaan, två glas till innan jag somnade i soffan.

Skönt att kunna skriva av sig, jag har såååå mycket att ventilera som vill ut. Veta att det kanske är nån eller några som läst hit stärker.
Fyll gärna på denna tråd med kommentarer etc.
Nu kör vi!!!!!!

vill.sluta

Anli vad roligt att du tittade in i min tråd, och ja det känns alltid lika skönt att vakna nykter och klar.

Fast nu har jag sjukt ont i ryggen och skulle behöva någon som gick på min rygg.
Och m.t, jag vet inte om en bit av mig vill dricka.
Eller det vet jag ju att jag vill, men det det funkar inte. Varför får jag fråga mig då?

Och med detsamma så vet jag även att det inte är värt det.
Och nu i begynnelsen är det som svårast. Papegojan på axeln och allt det där.
Jag vet vad som är det rätta, så då går vi på den linjen.
Sedan känner jag skillnaden på vem eller vilka som är där jag är.
Vilka som vill ta sig vidare.

Jag säger ja och tack till livet, nu åker vi!
/A

Nykter i dag

Hej, vill.sluta !

Och grattis till en ny nykter dag ! Skönt, inte sant - att vakna utan bakfylla !?

Betr. ryggen - beställ massagetid. Jag går regelbundet på massage, det är så skönt ! Man känner sig som en ny människa efteråt !

Ha en bra dag !

Kram

Hulda

vill.sluta

Livet går vidare, det skall inhandlas pumpor nu. Hallowen........
Kommer bli kul, kommer bli nyktert och bara tanken av det ger ett behagligt lugn.
Läser om Mia i Anlis tråd, och igenkänningsfaktorn är total.
Kommer ihåg första gången jag kom hit till forumet. Jag läste läste, grät och undrade......
Det var ju om mig berättelserna handlade om.
Så mycket visdom och kunskap det finns samlat här.

Så glad och tacksam idag.

/A

zmirre

Det peppar nog många fler än mig även om man inte alltid blandar sig så mycket in i konversationen.
Vi hejar på dig och känner med dig.
Vi kämpar tillsammans allihopa.
Kram på er alla!

vill.sluta

Jag tror att det finns massvis med tjejer som är i samma sits, även killar också för den delen.
Men vi killar brukar vara för macho för att våga lätta lite på det"balla" yttre.

Det är bra, tror jag, att man bildar lite av ett nätverk med likasinnade.

Det gör det lite lättare att stå emot våran gemensamma kamp mot A-monstret.

Godmorgon alla, ny dag och med det nya beslut.
Börjar bli lite av en vana nu, en bra vana.

Idag lovar jag mig själv att idag skall jag inte dricka.

Som jag säger till mina barn:

-Det man lovar det håller man!

Svårare än så är det faktiskt inte.

/A

Malign

Som du säger till dina barn? - Det man lovar det håller man?. Har du en alternativ familj? För de barn du beskrivit tidigare känns ens smula svekna. - pappa ska inte sova i soffan inatt. Pappa ska inte fyllna till ikväll. Du lyckas lura dig själv Andreas, gång på gång. Men du lurar ingen annan. Och malignt betyder inte cancer. Läs en bok. Nej jag har inte cancer. Jag är tillnyktrad alkoholist i mina ögon är du är du motbjudande i ditt offertänkande och ynkedom.

vill.sluta

Du har ett språk och en sådan approach så man blir mörkrädd.
Om du själv är gammal alkolist så borde du vis av ditt gamla leverne veta hur tufft det faktisk är att sluta.
Jag är glad för din skull, men har problem med att se hur dina värmande ord skulle hjälpa mig i min kamp mot alkoholen.

För det är väl av välvilja du skriver till mig?
Eller är det för att du vill vara lustig/dum och elak som du skriver som du gör?

Oavsett varför, för det skiter jag
Så ger du mig inte näring till min kamp att hålla upp.
Och därför vill jag inte ha dig i min tråd ngt mer.
Jag skickar ett hej på nyårsaftonen.
Innan dess hoppas jag inte se dig i min tråd ngt mer.
Jag kommer anmäla dig och din kommentar för den stjälper istället för hjälper.

/A

vill.sluta

Nä för det är ju vad många andra redan gör.
Jag skall ju ställa mig på andra sidan och INTE dricka.

Kommer bli en bra lugn helg.

Jag önskar att alla nya fortsätter sin fantastiska framfart.
Hulda, gammel tanten, surfina men även Zmirre och nu också senast Palle.
Jag vet att det finns många som ser och bara läser och till er alla önskar jag en härlig helg.
/A

Mammy Blue

Du låter lugnare nu, mer eftertänksam, och det gläder mej.

Morgnarna är ett ypperligt tillfälle att hälsa på fejan man möter i badrumsspegeln, klappa sej själv på axeln och tacka sej själv för varje nykter dag. Det är fortfarande så jag möter morgonen, jag kollar in de påsar under ögonen som jag inte längre har. Skänker också en tanke till mina inre organ som förmodligen är jäkligt tacksamma över att slippa jobba skiten ur sej...

Fredagskram!
/MB

kerran

att något har förändrats i dina inlägg - vet inte exakt vad, men du känns mer äkta och seriös på något sätt. Jättekul att du verkar ha klarat en hel del dagar nu, allt gott för fortsättningen! Tummen upp :-)

vill.sluta

Tack snälla, det känns bra och då är det säkert bra oxå.
Har kokat ärtsoppa idag, från grunden med atr koka fläsklägga två timmar , ha blötlagt ärtor om 24 timmar.
Allt från grunden, frun arbetar men har bjudit hit mina föräldrar.
En myskväll med barnen.

Jo tack det går vägen, en anledning till mitt lugn är kanske mitt höga blodtryck.

Jag tar allt soft nu!

Återigen tack för att du bryr dig, älskar att läsa my mamas fina tankar och idéer om allt.

Jag trivs här med nästan alla.
Helg nu!
/A

Buzzz

Jag har lurkat omkring här på forumet riktigt länge nu och i princip inte skrivit något alls.
Har läst många inlägg av vill.sluta och måste hålla med kerran, dina inlägg andas ett helt annat lugn och insikt nu.
Känns som om du "landat" och insett ett och annat.
Själv skulle jag vilja uppnå det lugn som du verkar ha fått, jag fortsätter lova mig själv "nu är det slut", för att omedelbart bryta löftet nästa dag eller två dagar senare.

Måste man slå i botten innan man fattar? Svårt är det detta.
Vad Malign pysslar med kan jag för mitt liv inte fatta? Om det är någon typ av konfrontationsteori som är tanken så tror jag inte att det är rätt väg.
Att sparka på någon som redan mår dåligt kan väl inte hjälpa? Jag skulle då inte tycka att det skulle hjälpa mig...

Följer dig med fortsatt intresse vill.sluta, det ser ut att gå åt rätt håll.

vill.sluta

Om det tvistade de lärda.
Kanske det är visst lugn nu. Jag vet inte, det får väl vara sagt från er.

Skulle nog chocka flertalet av användarna här om dom mötte mig irl x så att säga.

Mitt problem är att jag anses inte kunna.
Detta pga att jag arbetar på den positionen som jag gör.
Då har folk (chefer och annat löst folk)
Svårt att se after man behärskar vissa saker.
Man blir satt i ett fack efter vad man anses klara av.
Och när sen bilden skjiljer sig ljusår från vad det igentligen gör.
Då är det tungt.

Men fredag och man ligger i sängen.
Sov gott vakna tort!
/A

noterat det... men jag tipsar ändå om att läsa bakåt i Berras tråd. När jag "mötte" Berra här för snart tre år sen kretsade hans tankar mycket runt jobbet. Du är inte ensam - inte i det heller och det vet du säkert. Jag önskar dig att du är på väg mot sinnesro.... och kan inte låta bli att påminna dig om Sinnesrobönen. Den har hjälpt mig på ett "tekniskt" sätt under många år - just på jobbet och i liknande sammanhang. Nu hjälper den mig att sortera bort sånt som stör; sånt jag inte kan förändra och sånt jag inte behöver bekymra mig om och lägga mig i. Det är vilsamt.

Med önskan om en fin helg till dig och din familj! / mt

vill.sluta

Som så många gånger förr så från djupet av mitt hjärta.

TACK!!!

Tack, jag hoppas du vet och känner hur fantastisk du är som person och medmänniska!
Jag skall läsa, tänka och ta till mig.
För mig är det bara ett lugn som infinner sig.

Tacksam över att även igår så flöt dagen/kvällen på i nykterhetens tecken.

Jag behöver inte alkoholens effekt.

Gick upp i går morse och kokade fläsklägg ett par timmar, kokade sedan ett helt paket med gula ärtor så det blev den bästa ärtsoppa jag ätit.
Fullt med timjan, salt spadet från fläsklägget, gul lök, purjolök och lite mer av allt.

Sedan bjöd jag över mina föräldrar på middag.
En lyckad fredag!

Alla sover, jag zippar kafé och lyssnar på radion.
Kramar till alla som vill ha och behöver!
/A

Jag tycker också att det verkar vara ett helt annat lugn över dej nu. Ett allvar som jag inte känt förut men observera att det är ju bara min personliga känsla. Jag ska ärligt säga att jag tyckte du var så "speedad" tidigare att jag inte orkade med. Kanske du fokuserar mer på dej själv nu. I alla fall vill jag uppriktigt önska dej lycka till!

vill.sluta

Har suttit och letat i Berras tråd om sinnesfrids bönen som m.t. Tippsar om.

Och vad jag har läst, och ögnat i hans tråd.
På sidan 100 nämns sinnesro bönen, tror det var där Berra skrev om Tacksamhetsbönen.

Så klockren, men tyvärr hittade jag inte sinnesrobönen.

Berras tråd?

Denna fantastiska skilldring av ett ..... Ja flera års leverna.
Det kommer och går namn i hans tråd, namn man endast bara hört talas om.

Namn man känner igen.
Ditt namn Santorini dök väl upp någon gång för ca två år sedan.

Det är verkligen något jag kan rekommendera för folk dom har ett par timmar att slå ihjäl.

Läs läs och begrunda, vad är budskapet han vill förmedla.
Läste om det var i januari 2012 att han ville länna in. Han tillförde inget nytt.

Så fel man kan ha, såklart hjälper han alla nya som anländer till forumet.
Även om samma saker sagts gång på gång år ut och år in.

Eldsjälarna som ger så ofantligt mycket behövs, Berra, Adde, mulletant, mamaBlue, Markatta, Santorini och många av de Nya.

Fia tex, Och nu senast surfina och gammeltanten.
Ja listan kan göras oändlig
Fenix har även han med ex antal år.

Tillsammans bildar alla ett nätverk med människor som jobbar mot samma mål.

Har sagt det förut, säger det igen.
Tack för att ni finns.
/A