Hej!

Eftersom det är mej själv jag ska ha ordning på, oavsett om jag är medberoende till min sambo, så flyttar jag mej själv och min "dagbok" hit.

Idag är det min andra "helg" att vara nykter, jag har ju som sagt inga problem med mina arbetsdagar, kanske mest för att jag riskerar mitt arbete om jag dricker/ är bakfull på jobbet. Hela semestern gick ju åt till att dricka, och jag är ganska glad över att schemat för julen innebär att jag bara är ledig på juldagen plus någon mer mellandag. Nyårsafton och nyårsdagen jobbar jag. Dessvärre kommer väl jul/ nyår och min födelsedag i januari ungefär vid tremånadersstrecket, där många verkar få första "grinighetssymptomen".

Men jag får hoppas att jag orkar fortsätta läsa här, en outsinlig källa till värme och kunskap!

Mammy Blue

Har funderat ett tag på om jag skulle lämna ut min födelsedata, min arbetsgivare har på något underligt sätt lyckats friskriva sej från rehabansvaret vad det gäller alkohol, jag kan därför få sparken direkt, men eftersom mitt namn inte är röjt kan jag säga att det är lördag. Tack för gratulationen!

Mammy Blue

Självklart är det så att sambon ser sitt eget behov först. De fyra öl han köpte till mej kan han ju dricka upp på måndag eller tisdag om inte jag vill ha dem. Det är värre än jag befarade. Trodde att han skulle ha koll, men tyvårr...:-(

vill.sluta

Men det är väl ok bara du är snäll mot dig själv!

Rn dag i taget. Sakta men säkert,
Så även p om jag anses som oseriös med högt tempo, av nån/några så önskar jag dig lycka till.
Som du så fint påpekade rör Fia i min tråd.
Det skrivna språket ÄR svårt.

Lycka till, spark i baken!
/A

Morla

Grattis på födelsedagen! Hur mår du idag? Fattar att det inte kan vara ett dugg lätt när ens käraste springer på systemet och fyller på. Jag kan nog tacka min lyckliga stjärna att jag inte lever med en man med alkoholproblem, annars vet jag inte om jag fixat det så här långt. Kombinationen av garage+bil+öl blev för mycket alltså.. Förstår det, upp och hoppa stumpirumpan, på't igen!
Storkramen!!

Maria42

Hoppas verkligen att du får en bra dag, helgen är inte förstörd, ta ett nytt beslut idag, idag ska jag inte ta första glaset oavsett vad som händer.
Känner verkligen med dig, förstår hur svårt det måste vara. Blir arg på din man som inte vill förstå allvaret med ditt beslut, han ska stötta dig, inte stjälpa dig.
Du bör verkligen prata med honom igen och få honom att förstå att han gör som han vill men att du kräver att han stöttar dig i ditt beslut och under inga omständigheter köper alkohol till dig, förklara att det då är jättesvårt att stå emot och att du behöver hans hjälp i detta. (Män vill ju gärna känna sig behövda).

När jag får sug så går jag in här och läser och ibland skriver, det hjälper, och har fått mig att låta bli glaset.
Ibland tänker jag att ok, jag dricker inte idag men imorgon då jäklar ska jag. Tack och lov så har inte suget varit lika starkt dagen efter så då har jag avstått ändå.

Ger dig en stor Styrkekram!!

FylleFia

känner så igen mig eller känner så igen din man och min egen. Rädslan för att vara kvar i alkoträsket ensam. Befrielsen i när även den den andra trilla dit. Men vet du vad? Jag ska försöka att inte bjuda på den. Inser att det blir tufft för dig med bjudning ikväll och alltehopa. Men då ses vi i morgon kanske? Arga och nyktra?

Fia

FylleFia

jo känner spirande vänskap här. Hur det än går ikväll med firandet .Så ses vi här imorgon. Hoppas du kan hålla dig vit. Men jag anar att det blir inte lätt med familj som ska fira. Med den gamla vanliga traditionen alkohol.

Grattis MB på födelsedagen!

Kram Fia

Mammy Blue

Alldeles för mycket frestelser, spiken i kistan blev födelsedagsskålen som bara MÅSTE vara alkohol i. Sedan gick jag i spinn, vet inte riktigt vad som hände, förmodligen skulle jag dricka hejdå till alkoholen, full som jagvetintevad, sov till halv fem söndag eftermiddag. Suck. Ångest. Har ringt mej sjuk till jobbet, måste bena ut mej själv och våga ringa till kommunens hjälp för alkisar. Vill nog testa antabus...

Fia, jag är nog ingen vidare bra förebild... Men jag tänker på dej!
Kram!

Morla

Kära vän, vad jobbigt! Starkt av dig om du söker hjälp, men sparka inte på dig själv. Känn dig inte misslyckad. Jag tror oxå att du drack hejdå till alkoholen. Jag tror att det viktigaste är att inte tappa fokus och att veta vad man vill. Kram till dig från mig!

Mammy Blue

du är en pärla!

Egentligen är nog mitt största hot "själv är bäste dräng", för det är nog bara fåfängt att tro att jag ska fixa detta på egen hand.

vill.sluta

Ja så var kalaset avklarat.
Lätt hänt, hoppas det funkar med antabus för dig.
Själv ger det mig nåt kolosalt att bara skriva och läsa här.
Du hade ju fått bra styrfart på kajutan, den där grynnan var rätt svår att undvika.
Den fanns med på sjökortet, och du visste om den.

Du snavade lite, men sådant go du visade, en härlig fläkt.

Som sagt från början, jag gillar din energi!
Nya tag!
/A

Mammy Blue

att det skulle bli problem. Kanske hade jag okayat det i mitt undermedvetna?

Vill ta nya tag, för som Santorini skrev i sin tråd, så är fördelen med alkoholen sedan länge passerad när man blivit beroende.

vill.sluta

Gör det mycket enklare.
Bara att vara här och läsa och skriva hjälper oerhört.
Jag tycker xdu är duktig.
Jag börjar om även jag, en guppig resa, skam den som ger sig.
Vi gör detta TILLSAMMANS!

KOM IGEN NU TÖSEN!
/A

höst trollet

Se det som att du ännu en gång provat, med samma resultat..
Somliga av oss kan inte ta bara "ett glas" eller få till ett "lagom".
När vi väl tagit första klunken, så är det allt som gäller(hur många gånger vi än prövar?!)
Skönt att du stannar kvar i alla fall.
Att vaccinera sig, hjälper inte mot att falla, men jag tror att det har fördelen att man inte ligger kvar i dypölen och tycker synd om sig, utan att man är på benen lite fortare..
Och en vacker dag så står man upp och tar ett kliv över tigerfällen ;-D

kram /trollis

Maria42

Fick du beviset att Alkohol funkar inte, nu vet du det, du har provat. När jag hade varit nykter i 2 månader så trodde jag att jag och maken kunde ha det mysigt och dricka lite vin när ungarna var borta, jo tjena. Det gick inge bra, drack mig asfull 3 kvällar på raken. Men då fick jag nog och förstod nog för första gången att jag inte kan. Det är nu snart 11 månader sedan. Självklart har suget kommit igen men jag har stått emot eller så har maken hindrat mig, det går och det blir lättare och lättare.
Kram!

Mammy Blue

har jag bevisat för mej själv vad jag innerst inne mycket väl vet - jag är alkoholist.

Skakig, ont i huvudet, orkeslös, tankarna är lika långsamma som kylskåpskall sirap, hjärtat mår inte bra det heller...

Har ringt kommunens beroendeenhet flera gånger under dagen, men det var ingen som svarade. Högsäsong där förmodligen med tanke på den långa ledighet många kunnat ta över jul och nyår. Men det hjälper inte mej...

Suck...

Morla

Inget roligt ord det där. Alkoholist. Beroende av alkohol. Men vet du vad mammy? Du är mycket mer än alkoholist. Du är god, du är rolig, du är klok, du är en viktig person för väldigt många, det är jag övertygad om! Skit oxå att du inte fick tag i dem, hoppas att de svarar i morgon. Tufft av dig, dit har jag inte kommit än, får se hur det går för mig framöver, annars får jag oxå ta mig u kragen och söka hjälp.
Egentligen fattar jag inte varför det känns så jobbigt och fult att ha PMS. Det är det många som har. Är det ett bevis för dålig karaktär? Iaf det jag ville ha sagt är att jag är helt säker på att du kommer att lyckas att bli vit, jag tror på dig!

FylleFia

Jag har varit där. Hos kommunen och tiggt om hjälp och här talar vi verkligen tigga för min kommun var likadan. Ringde dag efter fag innan jag fick svar. Som du själv konstaterar. Nu är det högsäsong. Till slut kom jag fram till en kvinna som var fantastisk. Lotsade mig till behandling. Sen är det ju inte hennes fel att den inte tog. Så ge dig inte! Den finns där ute hjälpen. Ta emot den när det väl blir din tur att komma fram. Jag fuskade bort min chans. Det ska du inte göra.

Kramar Fia