Jag är en mamma. Jag har tre barn o dricker alldeles gör mycket. Nästan varje dag blir det något. I kväll har jag druckit en flaska vin tillsammans med mina två yngsta barn... Mår skit och vet inte hur jag ska ta mig ur detta. Skäms något fruktansvärt!!! Jag skriver i morgon om min etanolhistoria och hoppas på att få stöd och hjälp här. Har läst många trådar och känner tillförsikt av det jag läser. Hjälp mig!! Fan också, jag vill inte ha det så här. Jag är 35 år och har alldeles för länge kvar att leva..

Morla

Jobbig sanning där, santorini.. :) det är ganska nytt för mig att jag förstått att jag är alkoholberoende. Vet inte hur jag ska göra, vad jag ska säga. Vet bara att jag måste sluta helt. Får se hur han reagerar i helgen och frågar han mig rent ut varför jag inte dricker så lovar jag mig själv och er att jag ska berätta.

Anli

Kunde skrivit ditt inlägg! Precis samma sak för mig! Och du Santorini har helt rätt, troligen låter åtminstone jag bli att berätta just för att hålla en dörr öppen. Fortfarande finns hoppet att jag ska kunna dricka "normalt" och om jag "kommer ut" så kommer jag ha ögonen på mig ständigt. Tror tyvärr inte jag kan dricka normalt men vill fortfarande inte berätta. Tror min plan får bli att bli nykterist i smyg ;) Vill inte göra ngn stor sak av det, är inte redo för att dela med mig av mina problem än.

/Anli

men det blev rätt uppenbart förra våren att jag inte hade kontroll. Och det gjorde att det blev lätt att sluta, faktiskt. Kanske lite det som är grejen med AA, man erkänner att man är alkoholist. Sen har jag inte varit öppen mot folk i min omgivning, dom tror att jag inte dricker för att jag är LCHF-are. Känner inte för att bekänna. Huvudsaken är att alla som jag kommer i kontakt med vet att jag inte dricker. Vad dom sen tror och tänker innerst inne spelar ingen roll längre. Men det är nog bra om ens partner är invigd. Jag kan inte dricka igen utan att stå till svars. Sen har jag det problemet att min man fortfarande dricker och för mycket också. När jag ryter till så skärper han sej, vi får se hur länge det funkar denna gång. Han måste ju också inse hur mycket roligare det är när vi är lediga ihop och kan göra saker, prata, istället för att han sover flera timmar på eftermiddan och går in i sin egen värld. Förut satt vi i varsin bubbla och drack.

Jag tycker ni verkar vara bra på väg, fortsätt med det. Så mycket skönare är det att alltid vara nykter. Det är sant, det tar bara ett tag att inse det. Ruset är en falsk vän.

Morla

Nu är det jobbigt! Läser och läser. Känner mig stressad inför midsommaren, barnen bråkar och är griniga. Mycket att göra o fixa. Har lagt mig ned en stund och har druckit ett stort glas Ramlösa. Det går väl över snart. Jag kan som tur är inte dricka! Går detta sug över? Kan det gå dagar emellan i framtiden? Hoppas att d blir bättre snart.
Kram

går sug över:) Det är förstås värst i början, sen dyker det upp vid olika gamla dryckestillfällen. Midsommar kan vara ett sånt. Men för oss som drack mest hela tiden finns det egentligen inga speciella tillfällen kan man tycka. Men tro mej det blir lättare. Det går MÅNADER mellan tillfällena och suget går fort om. Så håll ut bara! Att ge efter betyder bara att man får börja om igen. Bra att du tar antabus, klokt val. Du kommer att få en trevlig, MINNESVÄRD midsommar utan alkohol.

Morla

Tack Santorini, du förstår nog inte hur mycket det är värt när någon svarar på mina tankar!! Eller, det gör du nog :) Nu känns det bättre med mat i magen. Har druckit över en liter Ramlösa på en timme. Känns tryggt att suget blir lättare och kommer mer sällan med tiden. Jag vill verkligen sluta helt! Kommer att äta antabus ett bra tag känns det som. Jag hade inte klarat mig utan den. Det som är så bra är som jag sagt tidigare att jag tar den på morgonen. Då är det så självklart att jag vill leva nyktert. Vara en närvarande mamma, vara snäll mot min kropp, inte skicka pinsamma sms, ringa och sluddra till folk, kunna ta emot främmande utan att fundera på om jag luktar a, slippa ångest kl 3 på morgonen. Det jag ser mest fram emot är att få tillbaka min energi och livsglädje. Jag hoppas att den finns där någonstans i min framtid!

men du kommer att få energi och en ny livsglädje efter ett tag. Ett helt annat liv där man är sann mot sej själv och kan bli den man är. Den som varit gömd i dimman förut. Tänk ingen skam och ångest utan istället stolthet över den man är. Ta antabus så länge du behöver, allt som funkar är bra. Jag följer med dej. Kram

Tilde

stark och strong Morla, du kämpar verkligen på och du kommer framåt. Alla sätt är bra som Santorini skriver. Jag kan inte ge andra råd än Santorini, men jag kan säga att jag är med dig och jag känner hur du jobbar för ett gott liv. I morgon har vi en nykter midsommar. Vad skönt. Det är en helg när så många dricker så mycket och mår så dåligt. Vad skönt att vi kan vara helt "med" och njuta av verkligheten i stället... och den goda maten. Jag tänker på dig.
Tilde

Morla

Tack Tilde :) jag känner att jag får stöd! Skrattade lite när du skrev om maten. Faktiskt så tänkte jag på det idag när jag förberedde midsommarmaten. Tänk att i år kommer jag verkligen att känna hur den smakar och njuta av den fullt ut! Är så jäkla sugen på lax just nu.
Och ingen ångest för att jag kläckt ur mig knäppa saker (som jag kanske tänker ibland, men INTE skulle ha fått ljud), som jag skäms för dagen efter. "Ojoj, vad jag skäms! Usch, hemskt!! Kan det bli kväll snart så att jag får dricka vin?!" Sedan skulle cirkusen vara igång igen. I 3dagar. Åh, vad glad jag är för att jag är nykter just nu.

Jag kom att tänka på att istället för sug så kommer ofta lättnaden och glädjen över vad jag slipper. T.ex imorse kände jag igen en väldig glädje över att vakna utan baksmälla och framför allt utan ångesten. Den var en ständig följeslagare de sista åren. Ångest och skam över att jag drack, igen, en vardagskväll då jag ska på jobb. Det regnar och jag kan inte ta bilen osv. Jag tyckte att jag klarade mej utan baksmälla men när jag slutade dricka märkte jag hur bra man kan må. Att jag nog var bakis fast jag trodde det var normal trötthet. Välkommen till friheten!

sundown

santorini, samma här. ångesten blev någon form av normaltillstånd som jag vande mig vid. att vara helt slut, ha ett bankande hjärta och sova dåligt söndag->tisdag var något jag hade vant mig vid. sjukt!

idag gick jag upp tidigt med barnen, pigg och glad. satte mig och redigerade fotografierna från nattens fotografivandring i skogen, förberedde mat inför dagens fest, fixade frukost åt familjen, etc.

"vanligtvis" hade jag suttit och "myst" med öl igår eftersom jag är ledig dagen efter. jag hade inte kunnat ta bilen igår vid midnatt för att bege mig ut och fotografera. skulle förmodligen ha hållt min fru vaken med snarkande vilket skulle ha lett till att hon hade varit trött, hade förmodligen inte gått upp tidigt, mått dåligt under dagen, varit sur och trött. hade inte orkat redigera några bilder. inte orkat fixa mat, osv. och för att lindra dagen-efter effekterna så hade jag givetvis druckit idag med. och sen samma visa lördag. under söndagen, och några dagar därefter, hade jag gått runt som en zombie med fruktansvärd ångest där allt är bara skit.

nu när jag skriver detta så känner jag att jag måste bli bättre på att komma ihåg alla fördelar! det är inte det att jag saknar alkoholen direkt, men om jag påminner mig om alla fördelar så blir jag gladare i min vardag. :)

idag ska vi iväg till en stor fest ute på landet. har packat alkoholfri öl och ser fram emot att kunna köra hem, lägga mig efter en fantastisk dag och vakna glad imorgon där jag är pigg på nya äventer! hoppas att ni andra får en fantastisk dag också!

fokusera på fördelarna med att slippa dricka. Det var ju inte trevligt särskilt länge då man drack, de första glasen visst, men efter en par timmar blev nackdelarna tydliga. Man var låst, kunde inte ta bilen om man ville. Plus den alltid närvarande rädslan att vinet skulle ta slut, att jag inte köpt tillräckligt. Ju mer jag köpt, desto mera drack jag tror jag. Och sen ångesten som ett brev på posten och skammen. Det är vad jag njuter mest av att slippa. Det konstiga var att sen drack jag för att döva ångesten och det fungerande först men sen slog ju ångesten till ännu starkare. Man måste nog ha varit fast i skiten för att kunna njuta av så här enkla saker som nu.

Morla

Jaha, då sitter jag här igen och läser mina egna ord. Varför ska jag inte dricka? Det känns så tråkigt idag. Har varit sugen på rosevin sedan kl 13 ungefär. Det kommer och går. Känner att jag är arg för att jag käkar antabus. Hur konstigt är inte det? Jag äter antabus för att jag inte ska kunna dricka alkohol. Och lilla Morla, varför ska du inte göra det?!!(ironi) Och här går jag och småsurar i tysthet! Just nu vill jag inget annat. Samma tid varje dag som det är jobbigt m suget. Undrar varför.. Vi ska äta klockan 19 och efter det räknar jag med att jag slutat vara sugen. Det brukar vara på det viset. Antabus <3
Trevlig midsommar förresten!

det känns faktiskt lite udda och trist att sitta med vattnet ikväll. Man inbillar sej att "alla andra" festar och har trevligt. Men vi vet ju varför vi inte dricker alkohol. Morla, hade vi börjat med rosevin redan kl 13 (och det hade vi) s skulle vi förmodligen ha slocknat redan. Imorron är en annan dag :) då går det bra igen.

markatta

Det låter som du kunnat spåra upp ett mönster kring ditt sug. Har själv ingen egen erfarenhet av alkoholsug men däremot när jag skulle sluta röka så märkte jag att det var svårare när jag var hungrig. Eller det svåra var egentligen att separera sugen/behoven d.v.s. att jag tolkade alla "sug" som att jag behövde röka en cigg, när jag egentligen kanske var hungrig eller behövde dricka ett glas vatten. Det tog faktiskt ganska lång tid för mig att kunna känna efter och identifiera just hunger. Nyckeln för mig, de första veckorna utan tobak, var att hålla blodsockret på en jämn nivå och småäta mellan huvudmålen. Kanske kan funka mot alkoholsuget också? Inte trycka godis alltså men att stoppa i sig en näve nötter, en avokadohalva eller frukt då och då och vätska såklart.

Ha det bra!

igår sen. Ny dag, nya möjligheter! Jag tycker i alla fall det är skönt att midsommarafton är över. Då känner man att man är lite "udda"' fast vad vet jag, alla människor dricker inte alkohol. Fortsätt framåt Morla!

Mammy Blue

det tror jag du träffade vad det gäller olika sorters sug. Som 2000- talslevande människa med full frys, fullt skafferi och kylskåp, rinnande vatten i kranen och diverse medikamenter på apoteket inkl. vitaminer och mineraler på burk, så behöver vi inte bry oss så mycket om vad kroppen vill med de sug vi känner. För vår del när vi är relativt nyavvanda från alkohol, så är det nog mycket rimligt att anta att hjärnan kopplar allt sug till alkoholen även om det inte är det kroppen menar.

Glad fortsättning på midsommarhelgen!

Kram/MB

Morla

Sant det där med sug, hunger, törst, trötthet och stress. Alla dessa faktorer triggar mitt alkoholsug. Har fått campral utskrivet, ska prova den. Började igår med GImat och får se om det hjälper mig något. Jag kämpar vidare!

Morla

Jag brukar somna mycket tidigt, vid 21-2130 ungefär. Men.. Ikväll hade jag inte lust att sova! Jag tror att min känsla i kroppen kallas "pigg". Stort leende på läpparna och nu ska jag försöka sova så att jag får några timmars sömn innan mina små sötnötar vaknar. :D

Morla

Är det någon som har erfarenhet av att äta Campral? Har det fungerat bra eller inte alls? Har börjat ta den idag