Jag är en mamma. Jag har tre barn o dricker alldeles gör mycket. Nästan varje dag blir det något. I kväll har jag druckit en flaska vin tillsammans med mina två yngsta barn... Mår skit och vet inte hur jag ska ta mig ur detta. Skäms något fruktansvärt!!! Jag skriver i morgon om min etanolhistoria och hoppas på att få stöd och hjälp här. Har läst många trådar och känner tillförsikt av det jag läser. Hjälp mig!! Fan också, jag vill inte ha det så här. Jag är 35 år och har alldeles för länge kvar att leva..

Morla

Jag har märkt att jag helt plötsligt fått väldigt trevliga och glada barn. Minstingen är det ingen skillnad på, men de två äldre! Visst är det kivande, trots & utbrott, men absolut inte som det var innan jul. Antingen är jag en bättre mamma som är medveten och närvarande eller så orkar jag med dem på ett annat sätt nu när jag inte dricker. Jag får kärleksryck och njuter av dem! Underbart!
Men trött är jag. Mycket trött. Inte konstigt med det intensiva liv jag lever, men jag förvånas fortfarande över hur mycket jag kan sova. Ångesten på natten och oron i kropp och själ har väl tagit musten ur mig.
Har börjat träna, så skönt! Har gått ned 5kg, fattar inte hur det har gått till?! Men så är det iaf. Inser att det är BARA positivt än så länge att inte dricka. Ska hålla mig ifrån godis, jag tror att det var det som triggade suget i helgen. Har inte haft sug sedan dess:)
Kram till er och tack för att ni läser och skriver, ni har hjälpt mig enormt! Tack!!

Anli

Precis detsamma här!
Barnen, spec yngste, är mkt mer harmonisk än innan jul. Har inte riktigt vågat tänka tanken att det kan ha samband med mitt beteende...känns för hemskt att tänka tanken att jag kan ha påverkat dem negativt :(
Även om jag inte varit "packad" inför barnen, men som du säger så orkar man säkert på ett annat sätt nu även om jag på riktigt trodde att mitt drickande påverkat barnen (kaske har jag lurat mig själv..). Mer tålamod, mer närvarande? Om det är så så får vi verkligen tänka på när suget sätter in! Borde vara motivation nog att inte börja med eländet igen!!

Härligt med -5 kg :), en hel storlek!

Är oxå galet trött!

vill.sluta

Ta igen för kroppen, då allt innombords gått på högtryck. Sov bara sov och njut av att vakna nykter.

Inte behöva oroa sig över att köra bil mitt i natten.

Fasiken vad duktiga ni är, akta så ni inte försvinner!

Anli, såhär gick min nertoning.........
Loggar in och läser alla roliga inlägg.
Trött ja, skall somna om snart.
Kände bara att ni måste få lite gratiskramar!
/A

Mammy Blue

hade jag precis samma upplevelser: mer avslappnade barn, och tröttt...kändes som om jag skulle kunna stå i ett hörn och sova. Det hör nog till. Mycket i kroppen som blir rubbat när man dricker för mycket, återställningen tar väl tid, precis som Andreas säger.

Kram och god fortsättning!/MB

Morla

Jadå, tack för att du tittar in:-) det lunkar på för mig, har fullt upp m min familj, skolan för största, hämta lämna dagis, sjuk bebis osv. Men det går bra med a, känner att jag inte har så mkt att skriva just nu. Jag o sambon har ju vit "månad" och så länge han inte vill dricka är det ganska enkelt att avstå själv faktiskt. Jag begriper inte hur ni andra klarar av att partnern dricker. Nästa problem ser jag när han vill "helgmysa" med a framöver. Jag pratar mkt med honom hur skönt det är att vara nykter och att jag funderar på att bli nykterist. Han skrattar lite och säger att bara du håller dig till reglerna är det ju ingen fara. Jag läste ngnstans här på forumet något jag fastnade för: inte dricka när man är ledsen, inte vara full inför barnen och dricka vid väl valda tillfällen. Det har jag berättat för honom, men jag vet inte...tror inte jag kan hålla mig till det.
Det är 1,5 vecka kvar till vita månaden är slut, jag klurar på fortsättningen nu..
Kram mammy, jag läser om ditt jättejobb och tycker att du resonerar bra och är stark. Kram igen:)

Stigsdotter

Jag har fått förklarat för mig att kroppen ju befunnit sig mer eller mindre i katastrofläge hela tiden när vi dricker. Giftet som kommer ned i kroppen måste brytas ned och lastas bort, övriga behov står lite på sparlåga. Då är det inte så konstigt att vi blir trötta sedan när vi slutar dricka. Många får också en massa "nya" krämpor som egentligen funnits där även tidigare men vi har helt enkelt inte märkt dem eller kroppen har prioriterat ned dem. Någon berättade också att kvinnor som slutar dricka kan få (tillfälliga!!) problem med det hormonella, störningar i de normala cyklerna osv.

Vad gäller barn så tror jag att jag har rätt när jag säger att de märker på en gång när vi dricker, eller snarare, de känner av våra sinnesstämningar. De är som små lackmuspapper som drar åt sig och speglar oss. Om jag är stressad och grinig då blir mina ungar stressade och trilskas mer och mer och så står jag där: det HÄR har vi VERKLIGEN inte tid med!!!

Djur och ungar blir oroade av druckna människor. Det hemska är ju också att de inte, i alla fall när de är små, kan se sambandet mellan vinet till maten som mamma drack och sättet hon blir på sedan. De känner av en förändring i vårt sätt att vara och det skrämmer dem eftersom de inte förstår vad som händer.

Klart är att vi ju blir mer engagerade (och själsligt närvarande!!) när vi inte längre dricker. Barnen blir gladare ju mer de får - av oss och vår tid!

Morla

Då var det dags att besöka vårdcentralen. Har länge skyllt min trötthet på barn och familjelivet. I flera månader! Säkert sedan i septemeber. Då började jag dricka vin på kvällarna för att "orka" med kvällarna. Det blev ju katastrof efter några månader och nu har jag varit nykter sedan 31/12. Men så trött!! Tröttheten har kommit och gått och jag har tänkt att det beror på nykterheten som reparerar min kropp, och till viss del är det ju sant.
Idag var jag ute & gjorde ärenden. Bar omkring på min lilla (stora) kärlek och kände att "nu svimmar jag!!" det gick bra, tog tempen när jag kom hem 38,5. Ojdå är jag sjuk? Tittade mig själv i spegeln riktigt noga för ett par veckor sedan. Såg ett ansikte som såg sjukt ut. Herregud, har jag supit sönder mig totalt, tänkte jag. Grejen är att jag haft den här känslan i kroppen så länge att det blivit normaltillstånd. Inte förkyld. Orsaken: infektion i ena skinkan (brr). Finne i röven à la clementinstorlek. Den har funnits där sedan i somras, kommit och gått och eftersom den har blivit mindre har jag inte brytt mig så mycket. Tänkt att det går över. Men, nu är det så att rumpan ska upp på undersökningsbordet, wish me luck! :-/ (hoppas jag inte har cancer, hjälp)

Mammy Blue

Hur har du det med feber och trötthet? Jhoppas du mår bättre!

Hur går dina tankar nu inför en månadsgränsen? Själv har jag kunnat klappa mej själv på axeln hela helgen, inte en droppe alkohol trots att sambon haft öl hemma hela helgen.

Jag tror att du måste vara bestämd mot dej själv och inte låta din man dra med dej till helgfyllan. Klarar inte han av att mysa utan alkohol, så är det ju synd om honom om jag får uttrycka mej lite vårdslöst.

Kram!
/MB

Morla

Vilken pärs jag gått igenom, tack för dina rader:):) rumpan är åtgärdad och jag mår bättre än på mycket länge! Härligt! Känner mig inte ett dugg sugen på alkohol, känns bara skönt, som en befrielse.
Min karl sa att nu är vita månaden slut, men hade tänkt: varför ska man dricka bara för att månaden är slut? Han säger att han känner en kick på helgerna av att inte vara bakis och känner att han får så mycket gjort som han tänkt göra länge, men inte orkat. Han verkar tycka att det är skönt. Trots att han inte druckit lika ofta som jag gjorde. Eller så är det för att han förstår mer än jag tror och vill hjälpa mig... Något jag har bestämt är att jag inte kommer att gå och handla på Systembolaget, jag ska inte utsätta mig för någon frestelse i onödan. Ölen i förrådet ligger orörda:) Jag vill inte dricka alkohol och njuter av nykterheten. Jag har glömt hur dåligt jag mådde, men läser från början av tråden och då minns jag bättre. Jag har inte bestämt mig för att aldrig mer dricka, men just nu känns det lugnt.

En sak som gjorde mig glad i helgen var att en granne ringde. Vi har bakat, sätt igång kaffe så kommer vi och fikar sa hon. Klockan var ca 19 på lördag kväll och hade det varit för en månad sedan skulle det ha fikats alkohol i stället. Jag o min sambo har pratat m grannar om hur vi tänker kring alkohol och varför i hela världen det blivit mer alkohol än bullar sista åren när vi träffas. Det vi märker nu är att nykterheten har spritt sig till några gårdar. Kul! :)

Jag går oxå ned stadigt i vikt och det motiverar mig enormt när det gäller nykterheten. En annan stor motivation är naturligtvis att mina barn verkar så harmoniska!

Hur går det med antabusen MB? Hur går det med suget? Dricker din gubbe lika mycket nu, eller har han börjat tänka till han oxå? Stor och varm kram, det värmer så mycket när du hoppar in på min tråd!

Stigsdotter

Ditt senaste inlägg andas hopp och glädje, vad härligt att ni "smittar av er" på gårdarna runt omkring! Bullar är ju så mycket bättre än bira (även om väl bullar också har en tendens att sätta sig på stackars rumpan som väl har utstått nog nu ;-)

Heja dig och mannen din!

Morla

Jag drack kaffe och åt ingen bulle. Barnen o de andra fick desto mer, till deras glädje. Skyllde på att om jag tar en bulle är jag tillbaka i sockerträsket och m tanke på min övervikt förstod de det:) jag var däremot väldigt glad över deras gest och visade det. Ja, min stackars rumpa har haft det tufft;-) nu ska den få sig en välförtjänt promenad i vintersolen. Varmt tack för stödet!

Morla

Efter att ha varit nykter i mer än en månad börjar vardagen alltmer att göra sig påmind. Grubblar mycket och känner mig riktigt nere. Har grubblat i flera veckor på mitt liv, men nu börjar det kännas jobbigt. Förstår nu det en del skriver om här, att man supit bort problem tidigare och nu kommer de upp till ytan. Har en fin karl som jag lever med, men som för alla andra har vi våra bekymmer. Vill inte skriva vad det är för bekymmer då jag är rädd att bli igenkänd. I vilket fall som helst har jag beställt tid för familjerådgivning vilket han "inte har tid med". "det passar inte" säger han. Hmm.. Det känns jätteviktigt för mig att vi reder ut detta, för vi kommer ingen vart hemma. Vet att jag kommer att bli bitter med tiden om jag inte gör något åt det. Kram på er!

Mammy Blue

Ingen rolig läsning. Jag är så långt från rätt person att hjälpa dej med relationsproblem det går att komma. Men jag står i hörnet och viftar med en flagga som det står Peace, Love and Understanding på.

Tror jag har nån bokstavskombination, möjligen Aspergers i lightversion.
Mitt sätt att hantera konflikter i familjen är ryggen mot väggen - nu SKA vi prata. Och ja, min sambo är en riktig, äkta toffelhjälte! Underligt nog funkar det...

En stor kram till dej , Morla. Men se upp förresten så att du inte använder förhållandet som förevändning att dricka, lätt att lägga över skulden på honom...?

Styrkekram!
/MB

Morla

Tack MB:) som ni reder upp saker och ting fungerar inte här. Min livskamrat blir helt på defensiven och åker till slut hemifrån om jag inte ger mig. Inte särskilt konstruktivt. Jag tror att vi skulle vinna på att ha en tredje part som hjälper oss att kommunicera om svåra saker.

Är fast i mitt beslut att inte dricka, i alla fall än så länge. Jag kommer att prova någon gång, men inte nu. Mina regler är inte dricka när mina barn är med, dricka vid festliga tillfällen och inte när jag är deppig. Det finns inte så många sådana tillfällen när jag tänker efter. Kram tebax!!

Mammy Blue

Jag sa ju att jag inte är något stjärnterapeut- ämne. Hihi. ;-D

Kram! ;-)
/MB

Morla

Läste min egen kommentar och jag lät ganska arg.. Det var inte meningen:-) kära mammy, jag är så tacksam över dina inlägg. Menar att d inte är så konstruktivt att han sticker iväg när det blir jobbigt. Har pratat m honom igen o han är med på att vi ska på rådgivning, känns skönt! Vill inte bli bitter och arg, då jag är en levnadsglad människa i grunden.

Ikväll har jag varit o simmat med mitt äldsta barn. Efteråt bastade vi och pratade om allt möjligt. Är så otroligt glad över att jag inte dricker vin på kvällarna i stället. Jag finns verkligen för mina barn, det är en ljuvlig känsla!! Mina barn är sååå värda att ha en nykter mamma. Trots att jag inte är på topp jämt ändå, men vilken skillnad det är på mitt engagemang. Still going strong på det vita året. Visst är jag duktig vill.sluta? Det var du som drog med mig från början:-)

höst trollet

Det är lätt att "missförstå", när man bara har det skrivna ordet att referera till. Har hänt mig också :-D
Skönt att ni reder upp det (har varit alldeles för mycket kiv..)
Tycker ni är jättestronga båda två! (ja, nu börjar jag nästan låta som Andreas :-) Fast det Tycker jag på något sätt är positivt!
Stor kram till er båda/ trollis