Jag är en mamma. Jag har tre barn o dricker alldeles gör mycket. Nästan varje dag blir det något. I kväll har jag druckit en flaska vin tillsammans med mina två yngsta barn... Mår skit och vet inte hur jag ska ta mig ur detta. Skäms något fruktansvärt!!! Jag skriver i morgon om min etanolhistoria och hoppas på att få stöd och hjälp här. Har läst många trådar och känner tillförsikt av det jag läser. Hjälp mig!! Fan också, jag vill inte ha det så här. Jag är 35 år och har alldeles för länge kvar att leva..

vill.sluta

Och vadå börjar låta som "Andreas".
Bara för att man peppar så är det väl inget fel?
Morla du ÄR duktig, det du har gjort är så bra, och det kan ingen ta ifrån dig. Skiter i om folk tycker man skall vara sparsam med att låta folk få höra när dom gjort ngt bra.
JAG tycker du ÄR skitstrong!!!
Inne på rätt spår.
Inte bara dina barn som är värd en närvarande mamma. Även DU är värd allt bra som följer.
Glöm inte det!
Lycka till, kram
/A

vill.sluta

Jag är inte stött eller bitter, jag vet vad du menar!
På nåt possetivt sätt var det va?
Kramis trollet!
/A

Mammy Blue

att jag skulle bli grinig för att andra har andra åsikter finns inte på kartan. Andras åsikter kan bli mina om jag får reda på dem. Kunskap är en mycket lätt börda.

Dessutom frågar jag hellre "vad menar du?" om det är något jag inte förstår.

Då är nog risken större att jag kan upplevas som en flodhäst i en porslinsaffär, finkänslig som en motorsåg ungefär, men jag försöker lägga band på mej, hihi!

Så dont worry. Be happy.
Kram!
/MB

höst trollet

Missförstå mig rätt vännen. Jag GILLAR dig! ;-)
Det var inte menat som ironi, Ville bara lyfta fram din positiva sida, eftersom du tidigare fått lite däng för den!
Förlåt att det såg konstigt ut.
kram /trollis

Morla

I helgen dricker vi vin och äter gott, bestämde vi. Sagt och gjort, på torsdagen inhandlades det 3flaskor vin och en bib. På To drack jag 2 glas. Gömde biben då jag skämdes för att jag handlat så mycket. På fredag drack jag ungefär en flaska vin. På lördag säkert en liter. Söndag 1 starköl och en en halv vinare. Måndag 2-3glas vin. Herregud vad jag skäms. Det är bara att konstatera att det inte går att dricka! Mår inte bra alls och när jag summerat bra och dåligt så var det enda som var bra känslan innan jag skulle dricka. Sedan var det mest dåligt mående och irritation som dominerade. Usch! Nya tag och lovar mig själv att läsa mina egna ord senare så att jag inte glömmer det här.

Maria42

6 februari skrev du att du inte skulle dricka när barnen var med, endast vid festliga tillfällen och bara när humöret var på topp.
Var det så nu när du drack torsd-månd.?

Gissar att det inte var så, påminner dig om detta eftersom det är så här sjukdomen funkar. Vi får något slags rosenskimmer över drickandet som inte stämmer med verkligheten. Vi kan inte dricka endast vid festliga tillfällen och när barnen inte är med och vi är glada.
Har vi väl tagit första glaset så dricker vi trots att barnen är hemma, det inte är festligt och fast humöret inte är på topp. Det är så vi funkar, jag är exakt likadan.

Vi funkar bäst när vi inte tar första glaset, på det igen, du vet att det går och dina barn var så glada över sin "nya" mamma.

Stor Styrkekram!!

Morla

Du har så rätt, Maria. Fattar mer och mer att jag inte kan dricka överhuvud taget! Känner mig lite bekymrad över det, men just nu vill jag inte dricka mer. Mår så dåligt över att det barkade iväg! Jag bröt mot mina egna regler och det känns som ett svek mot mig själv o mina barn. Har känt en längre tid att jag var sugen på att prova, och nu har jag gjort det. Se hur det gick.. Jaja, ingen mening att älta mer. Ska försöka att sluta älta och ta nya tag, för det ska jag göra. Tack för styrkekram!

Precis som Maria beskriver funkar det ju. Hon vet det och jag vet det och även du Morla vet det nog. Nu behöver du inte pröva fler gånger. Vi funkar likadant allihop som kommit till denna nivå. Vi kommer aldrig att kunna dricka "normalt". Vi kan inte bestämma oss för att bara dricka på röda dagar eller vid fullmåne eller whatever. Vi kan inte hålla det. Jag hävdar att man måste accepterar att det är så här, JAG kan inte dricka, jag har druckit så mycket att nånting har gått snett i hjärnan så jag blev missbrukare. Acceptera att det är för gott och lära sej leva med det. Se hur det fungerade för dej torsdag-måndag. Är det så mycket att sörja att du slipper det? Visst, vår alkoholhjärna försöker ibland lura oss att det skulle vara fint med ett glas. En dag i taget i all ära men det är lika bra att inse direkt att vi kan aldrig dricka alkohol igen och lära oss leva med det. Vad missar vi? Visst känns det trist ibland men alkoholen är inte lösningen på det. Jag är inte konstant lycklig nu heller men inte nånsin på dessa åtta månader har jag mått så dåligt som jag gjorde innan jag lyckades sluta. Aldrig mer vill jag ha den ångesten tillbaka.
Du KAN och det är värd att stå emot. Sug är inte farligt och går om. Lycka till!

Stigsdotter

Är det du har tagit nu, ett steg på vägen mot ditt nya liv. Må inte dåligt av det utan se det som en lärdom. Nu har du provat, nu vet du. Har du något mer kvar hemma så kasta ut det nu, du behöver inte dricka! För allvarligt talat: 3 flaskor och en bib? Skulle ni ha en massa folk hemma eller? Hur friskt är det att köpa så mycket? Nej, det var din lille alkoholdjävul som styrde dig där, redan på torsdagen var det planerat att du skulle dricka så mycket du visste bara inte om det, eller hur?

Någon har sagt något i stil med att den sämsta dagen jag har nu är 1000 ggr bättre än de dagar jag hade när jag drack.

Upp igen, skickar styrkekramar!

Mammy Blue

får du en hel hög av mej, jag har så det räcker.
Ta hand om dej vännen!
Kramar
/MB

Mammy Blue

Jag vet vad du menar när du skriver att det är jobbigt. Försök slappna av och liksom surfa med de illvilliga vågor som kommer, analysera dina egna tankar, varför tänker jag som jag gör?

Utlösningsmekanismerna är många, häromdagen satt jag på jobbet, slötänkte sådär som man gör ibland, och blev helt plltsligt jättesugen på öl. Lätt förvirrad började jag fundera på vad jag hade tänkt på som utlöst detta sug.

Visade sej vara en tanke om att våren snart borde vara på väg, så snön försvinner snart. Ordet snö gav tankekedjan skidresa och öl, därav suget. En injobbad vana som gav sej till känna alltså, trots att jag inte visste det själv.

Så börja ta ut dina tankar i solljuset och rannsaka dem. Vanor är inte farliga, vi byter/bryter vanor varje dag. Men om man inte förstår VARFÖR man får ett sug, då väcker känslan olust och rädsla.

Styrkekramar till dej, vännen.

Mammy Blue

kanske det blir lättare att förstå.

Att lära sej cykla är svårt och tar tid. När vi gjort det har hjärnan skapat ett program, "att cykla". Det ligger kvar resten av livet, dolt och skrivskyddat. Allt eftersom man använder programmet så skapas fler och fler genvägar till progtammet, hjärnan vill inte lägga onödig tid på att klicka och skriva i onödan, så genvägar snabbar upp processen.

Är man i Danmark på semester och hyr cykel, så blir det genvägar i mapparna Danmark, Köpenhamn och semester. Plus ett antal andra mappar. Dessa genvägar ligger kvar resten av livet de också. Det enda som kan ta bort programmet "att cykla" och dess genvägar är ett totalt datorhaveri där man blir tvungen att installera om allt.

Om man tröttnar på att cykla finns det nog inget annat att göra än att strunta i genvägarna. Man behöver ju inte klicka på genvägen till "att cykla" bara för att man öppnar mappen Danmark.

Jag har ett stort program som heter "att dricka alkohol". Livet har puttat in massor av genvägar till "att dricka alkohol" i mina minnesmappar. Jag håller på att lära mej att hantera genvägarna så att jag slipper vara orolig för NÄR och VAR de dyker upp nästa gång. Genvägarna finns där, både de och programmet är skrivskyddade, de går inte att ta bort, går inte att ändra. Det är bara att gilla läget.

Där är jag nu, i stället för att frenetiskt försöka deleta programmet och ofelbart råka klicka igång det varje gång, så accepterar jag att det finns där, men jag väljer aktivt att låta bli att klicka på genvägarna...

Stigsdotter

Det var mycket illustrativt det där, användbart tror jag!

Fast, jag skulle vilja ändra om lite i programmeringen. Genvägarna måste du ju klicka på i alla fall. Kan man tänka sig att programmet heter "må bra" eller dyl. och att man ändrar genvägarna så att genvägen "fest" inte kopplas till mappen må bra/roligt via noden "alkohol" utan via någonting annat? Undermappen må bra/ledsen når man via genvägen "ring en kompis" istället för "ett glas vin".

Det går inte att ta bort men det går att ersätta. Man måste sätta något annat istället annars blir det inget bra!

Mammy Blue

var och en kan bygga sin egen dator, men för egen del vill och orkar jag inte krångla till det för mej själv.

Alkoholen har bevisats för både mej och många andra vara ett irreversibelt ekorrhjul med ökande hastighet. Lyckas jag kliva ur hjulet kortvarigt, så blir det ändå samma hastighet som dessutom ökar om jag kliver på igen.

Så hjulet är liksom redan uppfunnet.

Som jag ser det har jag inget val. Jag kan inte fortsätta dricka. Det är slut, förbi, över. För mej har alkoholen de senaste två åren gjort samma nytta som att ideligen dunka huvudet i en cementvägg, det är dumt, onödigt, gör ont och ger bara huvudvärk.

Jag behöver inget att ersätta detta med, jag vill bara sluta. Om jag verkligen HADE haft som hobby att dunka huvudet i väggen hade jag inte haft något behov av att byta ut det. Bara lättnaden över att ha brutit min dåliga vana hade varit belöning nog.

Så ser jag på det, det räcker för mej och jag känner mej lugn och trygg nu. Men det är jag. Alla människor är olika, och det är halva nöjet med livet.

Fredagskram!/MB

vill.sluta

Vad ni vill, ni är inne på rätt stig i vart fall.
Den är krokig, slingrig och i bland lerig och skitbrant. Men den leder sakta fram mot målet. Och efter ett tag ansluts det fler stigar som folk går på och det blir vägar..........
Jag tycker ni är på rätt spår.
Snart är våren här med uteserveringar och allt.
En underbar vår med ljus och värme vilket behövs efter denna låååååånga mörka höst/vinter.
/A
P.S. Det går att dricka annat än vin och öl på uteserveringarna också....... D.S.

tackar dig också Mammy Blue för den tankemodellen :-) Den var rejält bra !

Mammy Blue

jag lyfter upp din tråd så att du vet att vi tänker på dej.

Kram/MB
PS Jag saknar dej