Jag är en mamma. Jag har tre barn o dricker alldeles gör mycket. Nästan varje dag blir det något. I kväll har jag druckit en flaska vin tillsammans med mina två yngsta barn... Mår skit och vet inte hur jag ska ta mig ur detta. Skäms något fruktansvärt!!! Jag skriver i morgon om min etanolhistoria och hoppas på att få stöd och hjälp här. Har läst många trådar och känner tillförsikt av det jag läser. Hjälp mig!! Fan också, jag vill inte ha det så här. Jag är 35 år och har alldeles för länge kvar att leva..

vill.sluta

Exakt sådant vill jag veta.
Jag är inte snål men ekonomisk till tusen..........

PRECIS VAD JAG BEHÖVER NÄR JAG VACKLAR!!!

Du är en prinsessa!
Love you åååååååhhhh!
/A

Mammy Blue

Det borde man räkna på! Om man då dessutom gör som Alan Carr förespråkar och räknar ut årskostnad och vad man sparar resten av livet, så kan ni nog kanske ta ett sabbatsår och bo i Thailand det året. Det blir hiskeliga summor. Själv har jag svårt för att uppskatta hur mycket jag sparar, jag har växlat mellan öl, vin och sprit, en och annan likör har åkt ner också, allt för att inte väcka uppmärksamhet genom att köpa det billigaste. Har också betalat kontant för det mesta för att inget ska synas på kontoutdragen...

Men mycket pengar var det!
Kram till dej, Morla!

jag räknade också över vad jag/vi handlat alkohol för under 2011. Efter det köper jag med gott samvete nya kläder, semesterresan till Egypten i höstas betalades med "spritpengar" och det blir ändå över! Inte klokt alls! Och då tyckte jag att vi hade nog råd till det men när man börjar räkna så ser man vilket vansinnigt slöseri med pengar och hälsa!

vilka gemensamma idéer vi har haft! Jag köpte också lite dyrare viner ibland för att verka "normal" haha! Och sherry ibland till såsen, där 1/2 dl gick i såsen och resten i mej. Sen köpte jag plastflaskor när dom började komma på systemet, dom är lätta och smidiga i väskan o inget skrammel med tomflaskor i återvinningen. Ja vilket planerande och bekymmer, som man slipper nu. Jag skäms fortfarande ibland över alltihopa men lyckligtvis alltmera sällan. Oftast är jag glad och känner det som om det varit en ond drömtillvaro. Mardröm.

Mammy Blue

mmm nickar gillande, miljövänligt och bra på alla sätt och vis... Suck!...

Nu får det vara nog! Se min egen tråd.

Morla, jag är glad om du klarar helgen, det gjorde inte jag, men jag tror jag vet varför.

Kram!

Morla

Igår kväll var det filmmys och jag hade köpt plockgodis. Inte för att jag skulle äta, men kanske ville någon annan ha? Ja, jag ville iaf ha, trots goda intentioner.. Jaja, ingen katastrof, men vaknade i natt och var törstig. Trött, hängig och på dåligt humör hela dagen. Jag känner mig bakis! Fast ingen ångest och den tycker jag är den värsta med alkohol! Usch, vad hemskt det är med ångest på natten.
Vidare märker jag av att duracellkaninen är borta i min kropp. Vårt hem ser ut som ett bombnedslag! Jag tycker att det känns jättejobbigt, varför kan jag inte bara släppa prestationsångesten? Vem ska jag vara duktig för? Jag trivs inte i sådan röra som det råder här hemma, så detär väl en förklaring. Tankarna går gång på gång till ölen som ligger i förrådet. Tänker på hur det skulle kännas att dricka några, det känns jobbigt med de där ölen!! Jag ska läsa början av min tråd igen..
Kram från alkoholsugen Morla. (suck)

haft svårt godissug ett tag. Ätit flera dar i rad. Idag måste det vara slut med det, annars går det aldrig om. Jag har också fått riktig baksmällehuvudvärk nn gång, sockret som ger det. Men ingen ångest, tack och lov. Jag tycker att du ska gå och hälla ut ölen så slipper du fundera på dom. Inte bra att ha hemma när man är sugen.

Morla

Det som tar emot med att hälla ut ölen är att min karl vet att de finns och jag har inte varit helt ärlig med hur mycket jag har druckit tidigare. Han tror att vi har en vit månad och om jag häller ut dem så känns det jobbigt att få frågor. Eller att han tror att jag druckit upp dem. Han tycker att vi kan dela en flaska vin eller två på helgen. Jag vet inte om jag kan det. Funderar mycket på hur jag ska lösa detta. Jag känner att jag måste prova. Så känns det idag. Jobbigt! Vill inte tillbaka till där jag var. Har som jag sagt tidigare inte funderat så mycket på om jag dricker för mycket. Det har eskalerat under ca 4månaders tid. Innan jag blev gravid drack jag något 3-4 dagar i veckan, men inte så stora mängder. 1-2glas vin var det normala. Mer på helgerna. Därför funderar jag mycket på om jag skulle klara av att dricka normalt om jag bara tänkte mig för. Äsch, jag vet inte. Vet att jag mått mycket bättre både fysiskt och psykiskt den senaste tiden.

ett råd som du inte vill ha, ett svar som inte stöder dina funderingar; jag tror inte det fungerar att dricka "normalt" när man utvecklat ett missbruk. Jag har läst tillbaka i din tråd och du har ett liknande problem som jag och många andra här. När man börjar gömma och ljuga om hur mycket man dricker,då har man ett problem. Jag känner precis igen dina tankar från mina tidigare försök. Tankar som ville ge mej tillåtelse att dricka igen. För varje gång blev det värre. Du har små barn. Lyd mitt råd och va där för dem med öppet sinne. Det blir ett mycket rikare liv utan alkohol. Det är inte ens synd om oss som inte kan dricka längre. Jag säger detta för ditt eget bästa. Jag vet att du har allt att vinna nu. Du har kommit en bra bit. Erkänn för din man, om du måste. Hellre nu än att det går för långt, att det blir uppenbart att du har problem. Tiden är på din sida. Lycka till. Du kan. Tankarna på att du kan dricka, det är den manipulerade hjärnan, missbruket, som talar. Sug går om. Sug är inte farligt, bara jobbigt. Man behöver inte agera på det.

Maria42

Var ärlig och berätta precis som det är, som du gjort till oss. Det skulle nog ge dig sinnesro och du har ju märkt skillnaden och hur mycket bättre man mår när man är nykter.

Blir också som bakis av socker, skönt att slippa det också nu när jag äter enligt LCHF igen.
Kram!

Morla

Tack santorini, jag vill verkligen ha råd! Jag vet hur det var, men minnet bleknar snabbt. Jag vill verkligen finnas för mina barn och det enda som rör sig i min hjärna nu är hur mysigt det skulle vara. Men barnen! Jag tänker nu hur kul det skulle vara för dem? Inte kul skulle jag tro, har läst hur barn känner det för det hör med alkoholpåverkade vuxna. Jag själv har växt upp med föräldrar som knappt har rört alkohol så jag har inte de erfarenheterna.
Skäms att säga något till honom, min livskamrat! Måste klura vidare. Tack igen för att du svarade, jag ska inte dricka något i kväll, jag ska gå och lägga mig med min flicka och sedan läsa en bok. Kram

Morla

Tack Maria, jag måste nog kläcka ur mig det. Nu har jag fått rådet av 2 kloka...:-) lovar att berätta för er när jag gjort det. Gud så skönt att skriva av sig lite!

Jag önskar att jag själv skulle ha slutat för många år sen och besparat mej mycket. Om jag kunde hjälpa nån annan vore det nån mening med det i alla fall :). Fast jag funderar inte så mycket på det som varit längre utan njuter av nuet.
Tänk igen på att hjärnan lurar dej. Hjärnan har blivit skadad av alkoholen på nåt sätt, belöningscentret eller nåt, den försöker få dej att tro att det skulle vara mysigt att dricka. Hur mysigt har det varit på sistone? Med skammen, ångesten, så småningom kommer oron för alkoholskador. Rädslan när man druckit att något ska hända så man blir tvungen att åka till akuten, att nån ska ringa på dörren när man druckit. I mitt fall fick jag ofta minnesluckor sista tiden. Fasan när jag såg på mobilen på morronen att jag talat 15 minuter med min syster kvällen innan och inte ens minnas att hon ringt! Eller hade jag ringt? Vad hade vi pratat om?
Det är ett bra steg att berätta för din man att du är orolig för dina dryckesvanor. Det gör det svårare för dej att dricka igen och det är bra. Man lyssnar så gärna när folk säger att man överdriver osv. Men innerst inne vet vi nog själva att det inte är bra.

Morla

Santorini, jag har redan känt den där känslan att vara nervös över att någon ska ringa på dörren. Tänk om någon märker att jag druckit?! Huva.. Sedan det där med att något ska hända och jag måste in till akuten, känner jag oxå igen, även funderingar på alkoholskador. Har inte haft minnesluckor som du beskriver, däremot babblat en massa i telefon som jag skämts över dagen efter. Vill inte tillbaka dit!
Känt mig nere idag. Har blivit bjuden på tjejkväll om en månad ungefär. Brukar vara jättetrevligt, god mat och vin (naturligtvis). Sa det till min karl, då sa han: "då blir det fylla igen då".. Jag tror inte att jag ska vara med, eller så skyller jag på penicillin eller något, så att jag inte dricker. Blev nere av hans kommentar, känner mig dålig. Fyllkärringen..
Har inte varit sugen på A idag iaf, skönt. Kommer suget aldrig att gå över? Hur länge kommer det sådana här "anfall"?

vill.sluta

Se inte ner på dig själv, tänker på mannens kommentar, du fixar den kvällen kanon.
Gå ut iförväg att du inte ska dricka.
Kanske du får någon annan tjejkompis med dig?

Det är nog vanligare än vi tror att folk har problem med spriten.

Hur som DU!
Fixar detta.
Kramar!
/A

Anli

så i dina tankar! Tankarna som säger "du klarar nog ett glas eller två snart", "SÅ illa är det ju inte". Sitter i samma sits, med en man som inte förstått hur mkt jag druckit, inte fattat att jag smusslat och gömt. Som tycker vi kan dricka vin på helgen. Men som Santorini skrev så tror jag att om man väl kommit så långt som vi, druckit så mkt och ofta som vi, så är det nog svårt att gå tillbaks till normalt drickande.

Även jag har tjejkväll inplanerad snart. Tänker försöka (om jag klarar mig hela vägen fram dit) att inte dricka. Tänker inte förklara eller gå in på varför, säger att jag äter penicillin (eller medicin mot UVI, tror det finns sort man ej får dricka på). Ngn kort förklaring måste jag kanske ge, de undrar nog annars eftersom jag inte varit den som någonsin tackat nej. Men är inte redo än att ge riktig förklaring.

Vi kämpar vidare, vi kommer fixa det :)!

Kram

Maria42

Det kommer fler tjejkvällar, men nu när man är nynykter så kan det vara bäst att inte utsätta sig för situationer som kan bli jobbiga och som kan locka till det där glaset.
Jag tackade nej till sådant den första tiden, jag känner mig själv, det hade blivit för svårt att stå emot.
Bli sjuk i sista minuten, kan hända den bästa. När det blir dags nästa gång så kanske man hunnit bli starkare eller så avstår man tills man känner sig stark i sin nykterhet, det är viktigast just nu. Fester kommer alltid igen.
Kram!

Stigsdotter

Antingen hoppar du tjejkvällen, som Maria säger, det kommer fler, eller så säger du helt enkelt att du väljer att inte dricka just nu, att du tycker att det blir lite för mycket ibland och du vill vara pigg eller nåt. Jag brukar säga att jag mår bra av att inte dricka alkohol, det är liksom ingen som ifrågasätter det!

Och du, det där funderandet, dricka lite, dricka normalt - sådana funderingar har bara vi med PMS, normaldrickarna funderar inte i dessa banor!!

P.S. Minns inte vart jag såg det, PMS = problem med spriten och det har vi ju ;-)

Mammy Blue

det är egentligen bara vi som har problem som lägger någon vikt i det. Sjuk kan man bli fort annars. ;-)