Jag är en mamma. Jag har tre barn o dricker alldeles gör mycket. Nästan varje dag blir det något. I kväll har jag druckit en flaska vin tillsammans med mina två yngsta barn... Mår skit och vet inte hur jag ska ta mig ur detta. Skäms något fruktansvärt!!! Jag skriver i morgon om min etanolhistoria och hoppas på att få stöd och hjälp här. Har läst många trådar och känner tillförsikt av det jag läser. Hjälp mig!! Fan också, jag vill inte ha det så här. Jag är 35 år och har alldeles för länge kvar att leva..

Mammy Blue

för att kolla läget.

Hoppas allt är bra med dej?
Kram!/MB

Morla

Ojojoj, vad livet kan vända på en sekund. Tur att man inte vet allt jobbigt som livet kan drabba en människa med. Men livet går som sagt vidare och de sista dagarna har jag inte funderat särskilt mycket på vin. Det är ju bra iaf! Har pratat allvarligt med min sambo om alkohol och han är med mig i detta. Känns skönt att jag har berättat och att vi är överens. Känner mycket av stödet här och det är ni som gett mig kraft att "bekänna(?)" mina synder. Det känns inte så fult längre. Faktiskt så vet jag att jag är en god och vanlig människa som har gått över alkoholgränsen och att jag inte är dålig för det. Må så gott!

Mammy Blue

när jag läser ditt inlägg Morla, det är precis detta som håller mej uppe nu, vi är vanliga normala människor här inne, inga parkbänkstrasor, och vi är också värda respekt, kanske ännu mer för att vi är smarta nog att försöka göra något bättre av vårt liv!

Heja oss!
Kram!

Morla

Gå ned i vikt.. Det vill jag också göra. Nu har jag varit nykter i en vecka och jag tänker mycket på vad jag gjort med min kropp gällande alkohol. Nu funderar jag oxå på allt annat som slinker ned i mitt svalg. Jag snusar oxå. Just nu känns det som om jag vill göra en helrenovering, men det kanske inte är så klokt? Har någon några erfarenheter av att sluta dricka, gå ned i vikt och sluta snusa samtidigt? .... Jaha, nu skrattar jag när jag läser mina egna ord. Här kommer "sup"erkvinnan och ska göra allt samtidigt!! Men i alla fall, är det verkligen en dålig ide? Skriver bara vad jag tänker på. Ha en fin dag alla fina!

Anli

Låter precis som jag! Snusar också, och äter massa onyttigt nu, kanske som ersättning för vinet? Måste lägga av! Känns Dock känns det svårt att skuta med allt nu? Jag fokuserar på alkoholen, sen att äta bra och snuset får jag tag tag i senare, när det andra känns lite mer självklart.

Kram Anli

det är en mycket bra idé att ta tag i allt på samma gång, enligt min mening. Jag är en sån där allt-eller inget-person så när jag tog tag i drickandet så började jag med LCHF. Jag vet från tidigare att minskar man på kolhydrater och socker så blir suget mindre. Jag tycker att det passade utmärkt att se till helheten. Jag började samtidigt med semestern så jag hade tid att fokusera på maten och började promenera. Läser man på så ser man att det behöver inte vara svårt eller komplicerat alls. Jag äter yoghurt med bär och nötter till frukost varje morron och tröttnar inte på det. Vill man ha bröd så finns det såna recept också.Jag kan rekommendera Anna Halldins bok "LCHF för kvinnor" så inser man också att man inte behöver äta en massa smör eller annat fett. GI-metoden är en variant på samma tema.
Det fina för mej har varit att samtidigt som jag blev nykter så har jag på knappt 7 månader gått ner 17 kg i vikt. Det säger sej själv att jag har fått ett helt annat självförtroende, ett helt nytt liv! Nu köper jag gärna kläder och det har jag råd med för jag tänker på vad jag skulle lagt ut på vin förut.
Och folk i min omgivning tror att jag inte dricker alkohol pga att jag vill gå ner i vikt men det är förstås bara halva sanningen ändå. Men det kan gärna kollegor och vänner få tro för ingen tjatar eller trugar.
För mej har detta varit ett vinnande koncept. Fråga mej gärna om du vill veta mera.
/Santorini

Mammy Blue

Har klurat lite på det där med vikt och snus också, men kommit fram till att det är bäst att ta bort roten till det onda först. A orsakade att jag började röka igen efter ett drygt år, och vikten skenar uppåt av allt öl jag hällt i mej.

Men vänta bara.... ;-D
Kramar!

Morla

Du har nog rätt, Anlijäntan! Men i och med det här beslutet att helt avstå från alkohol ploppar det upp en massa hälsotankar. Även det jobbiga som hände mig gjorde att jag blev ordentligt omskakad i min lilla värld. Livet är så dyrbart och att göra saker och ting för att ta hand om sin kropp och själ varje dag måste på något sätt vända spiralen uppåt. Så tänker jag. :)

Tänker oxå på alkoholkulturen jag har omkring mig. Går vi och hälsar på hos någon på fre-sön så bjuds det nästan alltid på alkohol. Det är så accepterat och naturligt. Om vi grannar hjälps åt med något projekt så dricks det öl och vin under flera timmar. Varför då? Trivs vi inte tillsammans när vi är nyktra? Jo, det gör vi. På vardagarna är det inte på det viset (förutom att jag har smygdruckit innan kvällspromenaden, borstat tänder, druckit vatten, tuggat tuggummi, tagit ögondroppar och pudrat näsan), för då kan man ta en kaffe. Hmm.. Tror jag ska skylla på vikten när det blir grannprojekt nästa gång. *klurar vidare*

Mammy Blue

för jag var på väg att lägga till i mitt förra inlägg att jag redan fuskar lite inom LCHF, men att det ju givetvis går sådär om man samtidigt dricker en fem, sex burkar öl två till fyra gånger i veckan... ;-)

Mammy Blue

Lunchrasten är snart slut, och mitt jobb går inte så bra ihop med mobilen. Men lita på att jag kommer läsa när jag kan!

Kramar!

Mammy Blue

...gick förbi Apoteket på vägen och slank in och köpte nikoplåster. Men måste först hasa mej igenom nästa vecka, jobbar bara tre dagar.
Bråttom nu!

Anli

Otroligt bra jobbat Santorini! 17 kg, wow!
Jag har faktiskt ätit LCHF sedan i vår, ganska strikt, och gick ner de 8 kg som behövdes gå ner. Är helt såld på LCHF, tycker det funkar fantastiskt bra! Men det är nu, sedan jag försökt sluta till och från sista tiden, som jag fallit tillbaks i bull/chips/mack träsket. Trodde verkligen inte jag skulle hamna där igen :(, o vågen börjar så sakta visa + :(. Vet att det är kvällarna som är problemet, tidigare drack jag vin och tog en ostbit om jag vart sugen. Men nu, behöver mer! Ngt att äta framför tvn för att ersätta ständigt vinsmuttande :(. Men gäller nog bara att vara hård ett par dgr så man kommer in i det, ska försöka! Men snuset väntar jag med ;)
Kram

mr_pianoman

Jag är medlem i några andra forum på nätet för oss missbrukare. Och det var tydligt hur många som faktiskt hade slutat dricka 1/1. Många hade årsdag då.

Kort om mig. 35-åring som varit nykter ca 2 år och 2 månader. Hängde mycket här på forumet tidigare. Försvann senaste halvåret för jag behövde en paus. Men är tillbaka lite sporadiskt nu.

Det där med viktnedgång. Slutar man dricka och låter bli att ersätta det med något, typ läsk och godis så har man alla möjligheter att gå ner i vikt bara av farten. När jag hade varit nykter ett halvår började jag rasa i vikt. 14 kilo blev det totalt. Från ca 84 till 70 kilo på bara några månader. Jag blev orolig att det var något galet. Men troligen var det bara avsaknaden av vinet och ölens kalorier som gjorde det.
Bra mat och endast vatten att dricka. Det var receptet för mig.

Gott att du hittat hit och tar upp kampen. Din kropp och du är värd det!