ok. Uppmuntrad av många gör jag ett försök. Jag heter Fia på riktigt. Men jag har förvandlats till FylleFia. Mår inte bra uatn vinet och mår inte bra när vinet tagit över mitt liv. Jag är 49 år och lever men min man som också dricker. Ibland gör jag tafatta färsök att sluta. Men då min man inte är inne på att försöka sluta eller trappa ner så blir det så svårt. Var och en svarar för sina egna val. Det har jag tagit till mig här. Men det är svårt att vara duktig när vindunkar bor i hemmet. För två månader misste jag mitt jobb av den anledningen att jag inte kan låta bli. Givetvis försökte jag mörka men alla mina sjukskrivningar blev en sjukskrivning för mycket. Ingen fara säger min man då han har jobb. Jävla fara tänker jag som skönk ännu djupare i boxen efter uppsägningen. Vi har inget liv utan allt kretsar kring när vi får dricka. Nu har jag varit vit sedan nyår men mannen dricker på. Ändå lyckas han sköta sitt arbete. Jag vet varken ut eller in längre. Känner bara att jag måste tillbaka till livet igen, efter tjugo aktiva alkoholistår. Fruktar att det kommer att bli jättesvårt. Skriver mera sen, men nu har jag kastat mig ut! Det får räcka för tillfället.

Fia

FylleFia

en annan sak som stör mig förutom diskandet efter hans middagar är dansen. När alkohol intas så vill han dansa. Till punk för det är hans generations musik. Jag avskyr punken men när jag super till själv kan vi varva det med lite gammal disco. Min man är god, vi kan tala om allt utan missbruket för enligt honom missbrukar vi inte. Två vinflaskor per kväll? Det är väl ett missbruk. Sparken för att jag har sjukskrivit mig för ofta. Missbruk blir det i mina ögon.

Fia

Maria42

När drickandet får konsekvenser som i ditt fall en uppsägning, du mår inte bra av det och mängden som ni dricker. Självklart är det ett missbruk, minns när jag läste om gränsen för en kvinnas bruk. 9 små glas i veckan är gränsen då ligger man högt. Herregud där var jag redan på tisdagskvällen, det jag sedan drack onsd-söndag vill jag inte ens tänka på hur för mycket det var.
Be din man göra självtestet här på alkoholhjälpen, det kanske blir en ögonöppnare för honom
Kram!

Mammy Blue

det blir här. Jag åker med av bara farten.

Tack för att jag får smyga med och kika över axeln på dej, Fia!

Kramar! /MB

FylleFia

tittar på Sagan om ringen. Tredje delen. Som så många andra här så ser jag ringen som det heliga missbruket. Och jag tycker mig känna igen krigarna. Aragorn är busenkel. Dompa. Lite prat och mycket verkstad. Opåverkad av ringen. Vill.sluta är en eol. En trädgubbe som vill väl men inte lyckas leverera. Stigsdotter blir Legolas, en i detta fallet tjej som också levererar. Gimli då tänker jag Villervalle. Lite annorlunda men altid med på ett äventyr. Mulletanten är den kloke Sam som vi aldrig ska underskatta. Sen har vi den kvinnliga visheten där så många av er kvalar in. En Arwen. Victoria tänker jag mig som den blonda tjejen. Been there och har sett allt. Det var en komplimang. Jag är inte Frodo för han är stark. Jag är en av hans korkade kompisar. Nu börjar filmen igen.

Fia

FylleFia

söndag. Nästan hela fyllehelgen avklarad och inte en droppe har jag tagit. Men jag märker att det tar på mig. Dränerar skrev Victoria om något helt annat. Det dränerar mig att se min kloke vackre man förvandlas till ett lallande dansande fyllo. Jag vet ju att boten är att dricka själv. Men det kan jag inte. Nej jag vägrar just nu. Nu sover han, min prins. Om ett par timmar kommer han att vakna och ta några öl. Trappa ner för att kunna jobba igen imorgon. Jag längtar dit. Till måndag. Nu dricks det ju varje kväll hemma hos oss men i veckorna blir det så mycket mindre. Jag vet att jag inte kan ändra hans livsval. Kan kanske inte ens ändra mig själv men ett ärligt försök ska jag göra.

Fia

FylleFia

min lille vän tänker jag och plockar med den sovande mannens hår. Varför kan du inte se? Men allt är ju fel i min egen tillvaro. Den lille mannen är 1.95 och min syn är också grumlad. Ändå vill jag bara lägga mig nära och lukta. Men vänta? Han luktar ju inte som han ska. Inte som han brukade. Fortfarande lätt att titta på men luktar inte rätt! Då blir jag arg. Diskar efter gårdagens gourmé och slänger pannor och kastruller alldeles för hårt omkring mig. Känner mig skitsur. Lugna ner Fia. Men är detta ett nykterhetstecken att bli så arg? Är jag sur för att jag inte klarar att dricka? Så är det nog. Hela tiden så känns det som den senast öppnade vindunken viskar till mig. Kom Fia, smaka mig, då blir det bra. Men jag vägrar. Tuff dag. Allt ska upp på vinden igen!

Fia

FylleFia

men,men,men. Jag,jag, jag. Jag läser vill.slutas uppriktiga ursäkt till Victoria och ser att den bara handlar om honom. Men och jag. Inser att han stör mig så kollosalt. Väljer att lämna forum och till skillnad från vill.sluta och så går jag på riktigt. Ville få till samtal här. Men inga samtal växer när vi hela tiden ska ta hänsyn till en kränkt mans nycker. Dompa sa det bra. Jag orkar inte! Har fullt med mitt eget. Tack för all empati och hänsyn ni har visat här. Och att ni delat era historier var stort för mig. Kram till de som vill ha.

Fia

om du låter dina reaktioner på en annan person skrämma bort dig härifrån. Då blir det du som är "förloraren" ... och det har du ju inte gjort dig förtjänt av. Inte alls.

Kan du inte pröva en annan strategi - försöka bortse ifrån den personens inlägg. Eller - du kan också fundera på vad som väcks i dig (av hans beteende) och sätta ord på din känsla. Du kan fundera vidare hur du kan hantera din egen känsla - då kan du till och med lära dig mera om dig själv och dra nytta av de händelser som stressar dig så.

Jag har följt dina inlägg här och tror att du både kan ha nytta av forumet och tillföra bra saker här.

Allt gott, lev väl / mt

höst trollet

Stopp där!
Om du verkligen menar allvar, så sluta reta dig och stanna kvar!
Varför? Jo, du är här för DIN skull, inte för någon annans.

Jag hoppas att du och Andreas kan låta bli att "trigga varandra" och varandras sämre sidor.
Det är ju inte dem vi i första hand tjafsar om härinne, utan det faktum att vi alla är alkies i någon form..

Vi är trots att vi blir irriterade på varandra, lika mycket värda! DU Fia, är som PERSON precis lika mycket värd som Andreas.
Fast det kan vara så att A, inte skaffat sig verktygen för sin förändring än.. Ge oss alla en chans!

Vi kan väl vara "proffsiga" nog, att undvika sådant vi vet irriterar oss? ;-D(annars blir det lätt sandlåda av alltihop)
kram /trollis

Stigsdotter

...sådana kan man gärna dra av egna reaktioner. Om man törs... ibland är det läskigt eftersom det inte är alltid det fina man ser. Håller med ovan talare, du är här för din egen skull - välkommen att plocka russinen ur forumkakan. Tycker du inte om russin? Nå så hoppa över dem då!!

Hälsningar Legolas ;-)

FylleFia

fokus ska ligga på att sluta dricka och peppa andra. Skriver vill.sluta. Den gången var han visst arg på somligas dagrapporter som tog plats för för alla de nya stackare som inte fick en syl i vädret. För forum är ju storleksbegränsat? Exakt så många ord kan slinka in per dag. Nu har dock forum ändrat fokus. Här byggs ingen nykterhet. Här tröstas och stöttas vill.sluta. Sen att andra trillar av trådar eftersom de inte orkar det är en bisak. Här stöttar vi den som skriker högst. MB jag tänker också så. Henne hade jag kunnat bli kompis med! Samma taskiga utgångsläge och bara en väg att gå. Hamnade själv i korgstolen på vinden igår. Sög på min tröst. Efter ett tag kommer mannen upp. Men vad gör du Fia? Super hulkade jag. Är det så allvarligt frågade han. Allt rann ur mig. Även mina tafatta försök här. Snorade och halsade. Jag förstod inte att det var så illa Fia. Vi slänger allt nu. Slänger allt? Är han galen människan? Nu slåss vi nästan fysiskt och jag förlorar. Gråter och skriker. Han bara håller om. Min lilla Fia! Kallar du mig det en gång till så drar jag stekpannan i huve på dig, tänker den mogna välbalanserade kvinnan. Slutade med att jag gick ner på lokalhaket och söp mer. Givetvis för mannens pengar. Så nu skriker jag. Vad ska jag göra. AA är testat, behanlingshem är testat. Alla tabletter. Något är helfel i mitt huve. Bakis och skakis. Inget arbetsökande idag. Bara svettas och läsa här och ilskna till över att vill.sluta får lägga agendan. Givetvis har min antipati mot honom att göra med mig själv. Ibland kommer det toktankar om att jag borde göra slut på mig. Men aldrig skulle jag kunna göra så mot min man. Jag vet faktiskt att han älskar mig. Så något vidare stöd är jag inte MB men funderar att vi kanske kan testa ändå. Vad finns det att förlora mer än ett par oönskade kg? Usch vad ärligt det blev.

Fia

höst trollet

Hur är det?
Jag ser att du är ledsen, arg, upprörd och förtvivlad...
Samtidigt är du väldigt ärlig i ditt mående!

Har jag uppfattat det rätt, som att du känner att vill.sluta får för mycket uppmärksamhet på din bekostnad?(eller är det en spegling, som träffade f ö r rätt? Tvingade dig att titta för mycket? Som Stigsdotter skriver, så GÖR det ont..)

DU är också viktig och betydelsefull!

Som jag ser det har forum som uppgift att länka ihop oss alla olika personligheter, så att vi ska kunna plocka precis dom russin ur kakan, som hjälper just oss.(alla kan inte hjälpa alla, men väldigt många kan hjälpa någon!)

Vilka är dina "russin" och hur kan vi hjälpa och stötta dig i dina beslut?Besluten måste du ta själv, liksom "göra jobbet". Där kommer ingen av oss undan, inte jag heller..

Kram /trollis

FylleFia

trollis. Du är inne på rätt spår när du reflekterar över min ilska på vill.sluta. Men inte riktigt. Jag tänker som du och Dompa har skrivit om. Vill.sluta är i mina ögon ett barn. Jag är ingen barnkär kvinna. Inte heller gift med en barnkär man så att göra barn för att behålla eller bekräfta kärleken var aldrig aktuellt i vårt fall. Vi gör fortfarande high five när vi ser en riktigt jobbig unge. Vi må ha skunkit lågt med just denna grunna har vi undvikit. Så när jag konfronteras med barn blir jag ofta ställd och lite äcklad. Denna rätt de tar på sig att synas mest skrämmer mig. Men du är inne på rätt spår. Irriterar mig för att vill.sluta tar plats. Alltid. Han dyker upp i trådar där trådägaren vill berätta om något helt annat. Han tillåts förolämpa och ha sina utbrott. För han är ju som han är. Jag har kanske läst två kloka meningar från den mannen. För visst har han sina stunder. Resten är mest om gamla hjärnskador och ett liv före fyllan. Så svaret på din fråga trollis blir att visst gillar jag russin. Plockar på som få. Men jag avskyr andras kletiga fingrar i min kaka. Ska försöka låta bli att peta i andras deg också.

Fia

höst trollet

Vi väljer våra känslor och således också vad vi vill reta oss på... Jodå, det är sant!

Även om vill.sluta tar plats, så tycker jag att din ilska tar väldigt stora proportioner. Du gör honom till "symbol"/syndabock och just nu så är det inte riktigt rättvist!
Ja, han hoppar in både här och där, men de flesta av oss är vuxna nog att själva ta konfliken..

Du vet, på forumet må vi ha våra "bästisar", men vi kan inte hindra andra att befinna sig här eller i skriva i andra trådar än våra egna. så du gör nog bäst i att inte reta dig för mycket..

Eller snarare, ta reda på VARFÖR det retar dig så mycket.. För jag köper inte den här "barn-historien" rakt av!
Istället kanske det är "yviga" människor som retar dig? Människor som på ett "barnsligt sätt" tar plats (något som ofta vi som är "vuxna" och uppfostrade inte riktigt vågar göra.. Speciellt när vi mår dåligt)
Många gånger väljer vi ju att visa vår ilska genom att ta avstånd och tiga (och så hoppas vi att andra människor ska "förstå" både att vi är sura och vad vi är sura på) Men tyvärr, det finns väldigt få tankeläsare bland oss..

Jag skulle också råda dig att inte vara öppet fientlig, för det du skriver sårar(kanske mer än du tror) dem som läser.. Och till slut säger det mer om dig, än den/de du skriver om!

Ingen av oss är "Guds bästa barn", det behöver vi verkligen inte låtsas. Men för den skull behöver vi inte skriva ALLT vi tycker. (själv blir jag ledsen när jag råkar läsa "skitsnack" om en forummedlem, även om jag inte "umgås" eller hade kunnat hoppa över)

Jag tror att många av oss har lärt oss, att antingen ta saker direkt med den det berör eller låta saker bero ( det är INTE som på FB, där folk ständigt baktalar varandra! För övrigt en av anledningarna att jag inte har FB-konto längre)

Så jag vädjar till din förståndiga sida, skriv inget du inte kan ta direkt med personen i fråga, ta det varligt med "skitsnack" (även om vi förstår att det just nu hänger ihop med ditt mående och din alkoholkonsumtion)
Och släpp taget! Avhåll dig från att läsa det du retar dig på! Du kan faktiskt hoppa över!(för annars riskerar du att befinna dig på exakt samma nivå, som den du retar dig på, och det vore väl synd?)

Hoppas att du mår bättre och att du hittar den hjälp du behöver, vare sig det är på forumet eller i RL / kram /trollis

Mammy Blue

men om vi slår ihop våra alkoholskadade hjärnor, så kanske vi lyckas?

Ditt sammanbrott inför din man kanske leder åt rätt håll för dej? Stekpannan är nog inte värt att testa ännu, prata med honom igen så kanske du får det stöd du behöver? Misstänker att det kanske blir svårt att prata med honom, för om han slänger ut alkoholen ur huset, så har du ju stängt reträttvägen för dej själv. Åtminstone är det så jag har känt, har varit oerhört svårt att prata allvar med sambon. Tills jag kom på varför. Nödutgången är ju att han faktiskt köper hem öl, då kan jag ju skylla återfall på honom...

Blir bluddrigt det här, vet vad jag vill ha sagt, men förstår knappt själv när jag läser det jag skrivit.
Kram
MB

FylleFia

försöker vara så ärlig jag kan. Men barnabiten tycks bli fel. Mina känslor är fel eller. Men jag skrev ärligt. Jag tål inte barn. Jag uppför mig själv barnsligt och jobbar på det. Men min sanning är att jag avskyr ungar. Inte trovärdigt säger trollis. Som har skaffat barn själv för varför inte? Visst retar jag mig för mycket på vissa. Men försöker vara vara ärlig och erkänna. Försöker rannsaka mig själv och se var ilskan kommer ifrån. Barnhat landar jag i men den känslan finns ju inte. MB jag jag är gärna med på resan. Visst är det så. Reträttvägen är stängd. Hur gör jag nu då? Förstår mer än väl ditt tänk om att den älskade ska vi inte blanda in för han bär ju hem påsarna. Så kände jag när mannen agerade. När vin och öl hällldes ut. Nu är det bara mitt ansvar. Inte så kul. Men jag tror att det blir rätt i slutändan. Visst vill jag att vi slår ihop de alkoholskadade hjärnorna MB. Om du fortfarande vill. Jag serverar dig mig själv naken. Jag tycker inte automatiskt om barn och jag har ett elakt temprament. Ska vi testa ändå? Jag vill!

Kram Fia