ok. Uppmuntrad av många gör jag ett försök. Jag heter Fia på riktigt. Men jag har förvandlats till FylleFia. Mår inte bra uatn vinet och mår inte bra när vinet tagit över mitt liv. Jag är 49 år och lever men min man som också dricker. Ibland gör jag tafatta färsök att sluta. Men då min man inte är inne på att försöka sluta eller trappa ner så blir det så svårt. Var och en svarar för sina egna val. Det har jag tagit till mig här. Men det är svårt att vara duktig när vindunkar bor i hemmet. För två månader misste jag mitt jobb av den anledningen att jag inte kan låta bli. Givetvis försökte jag mörka men alla mina sjukskrivningar blev en sjukskrivning för mycket. Ingen fara säger min man då han har jobb. Jävla fara tänker jag som skönk ännu djupare i boxen efter uppsägningen. Vi har inget liv utan allt kretsar kring när vi får dricka. Nu har jag varit vit sedan nyår men mannen dricker på. Ändå lyckas han sköta sitt arbete. Jag vet varken ut eller in längre. Känner bara att jag måste tillbaka till livet igen, efter tjugo aktiva alkoholistår. Fruktar att det kommer att bli jättesvårt. Skriver mera sen, men nu har jag kastat mig ut! Det får räcka för tillfället.

Fia

Morla

Känn inga krav, herregud, skriv det du känner och gör allt du kan för att må bra! För att fixa det här problemet. Jag har heller inte alltid något att skriva, men det brukar alltid hoppa in någon annan och stötta när man inte själv har orden. Du har viljan och du kommer att klara det här. Varma kramar och all lycka, Morla.

Mammy Blue

Vi är inga fantastiska människor men däremot blir man som man umgås. Läste också Stigsdotters tråd, men jag kunde inte heller komma på något bra att skriva.

Kram till dej! /MB

ta hand om er själva nu! Ni är här för er egen skull, i sin nya sköra nykterhet får man, ska man, vara "egoistisk". Känn ingen press att svara, skriva nåt klokt eller så. Läs det som känns nyttigt, skriv om ni känner för det. Men för att klara av att bli nykter måste man vara sej själv närmast, ta hand om sej själv. Jag tror att ett gemensamt drag hos oss som blivit beroende är att vi är omhändertagande, kanske har svårt att ta för sej, ta plats. Stå upp för sej själv. Fast jag vet inte vad som är orsak och verkan. Jag menar, när man blir nykter får man kraft och tid att ta hand om sej och då blir man säkrare och vågar ta plats. Det blir en god cirkel, brukar jag tänka. Själv har jag 7 månaders nykterhet i bagaget, idag börjar månad 8. Jag skriver ibland när jag känner för det. Jag känner inte att jag måste svara eller "hjälpa" om jag inte vill. Jag är fortfarande "egoistisk". Jag läser här ganska ofta men blir trött och irriterad när jag tycker fokus inte ligger på nykterheten utan annat. Då behöver jag faktiskt inte logga in! Lycka till tjejer, ni har gnistan! Och det är absolut värt att kämpa för.

FylleFia

inte roligt kanske. Men som så många andra fyllon har jag en konstig humor. Jag tänker på Mulletanten som skriver om Mullegubben ibland. Här hemma är Fyllegubben på väg in. Hemma snart. Ber till all min styrka att inte även Fylletanten tittar in. Ha en bra fredag mina nya vänner.

Fia

vill.sluta

att vara självisk.
Du måste bli riktigt EGO.
Sätta dig själv i främsta rummet.
Det är! DU som skall bli uppvaktad.

Du är så god och snäll, tänker på andra, men nu är det dig det handlar om.
Önskar dig en fantastisk fredag, föreslå att hoppa alkohol idag till gubben?

Kramar!/A

FylleFia

nej vill.sluta. Jag är inte god och snäll. Varför skriver du så? Har du ens läst min tråd? Du önskar mig en fantastisk fredag och tycker att jag ska föreslå gubben att hoppa alkohol idag. Men bra idé. Att jag inte har tänkt på den förut? Det är ju bara att be en alkoholist att hoppa över och sen blir det fantastiskt! Jag fattar att du menar väl men något vidare stöd är du inte. Du verkar bara skriva för skrivandets skull. Aldrig läsa igenom vad den du skriver till har sagt eller vad du själv svarar. Du får frågor. Som nu senast under ditt skumparacé som du bara nonchalerar. Återkommer om det i din egen tråd. Men jag menar allvar. Sluta hojta chipp chipp i min tråd.

Fia

FylleFia

vadsom än händer så tänker jag försöka kämpa emot. Inte ta det första glaset. Mannen har redan petat i sig fint. Nu lagar han mat. På helgerna vill han alltid göra det. Dels är ju alla stora kockar män och sen är det ju fint att smutta eller snarare halsa vin under tiden. Kan ju nämna att hans gourmémiddagar smakar inte lika bra som för 25 år sedan. Försökt tala lite med honom om mitt drickande och ett alkoholstopp. Men han svarar att ikväll orkar han inte. Efter en jobbig arbetsvecka vill han bara ta det lugnt. Det förstår jag. Nu låter jag som en toffla men tro mig det är jag inte. Trist kväll. Välja mellan pesten att dricka själv eller koleran att sitta nykter och lyssna på hans fyllesvammel. Han är ALDRIG elak, bara långrandig med en massa bra idéer. Om hur världen ska styras till hur mycket vatten blommorna ska ha. Suck!

Fia

FylleFia

Jag tänker på er andra som valt den nyktra linjen och lyckats hålla trots att partnern varit högst ovillig i början. Vad gjorde ni? Satt ni bara och tittade på när glas efter glas slank ner? Tacksam för input där. Nu är fina middagen färdig. Dags att vara lite snäll och ge beröm.

Fia

Maria42

Eftersom jag var ungefär som din make, min make drack också men oerhört måttligt, var väl tvungen för att hålla koll på mig.
När han fick nog och började sätta gränser så slog jag bakut och sista hösten drack jag mer någonsin. Han markerade med att knappt dricka alls, inget på veckorna och typ 1 glas på fred, lördagskvällar. Någonstans så tog det nog ändå hos mig (även barnen markerade tydligt sitt misstyckande) och förra nyår lade jag av.

Beslutet måste komma från din man men om du fortsätter på din linje så kommer han säkert följa dig, när det fått gå ett tag, det är ju inte så kul att dricka själv, blir så tydligt att beteendet är konstigt då.

Tycker du gör det bra!
Kram

Mammy Blue

tror jag att vi har. Min sambo blir bara snällare och snällare ju mer han dricker och då är han en oerhört vänlig människa redan i nyktert tillstånd. Svårt att bli elak mot en sådan person. Vi får konferera om det. Någonstans mellan all vänlighet går gränsen mellan var alkoholisten talar för att slippa bli siste man kvar ombord på alkisbåten och den snälle man vi valde att leva ihop med. Men var???

Klara av helgen, snälla Fia, även om jag vet vilka odds du slåss mot!
Kramar och mod till dej! /MB

FylleFia

ha! Jag är fortfarande nykter. Eftersom jag är så trött av bara naturlig trötthet men också av att invänta att min man super sig till sömns. Mitt tanke är att det vore väl en lätt fälla att falla i där. vara lite social. Men nej, jag blev bara glad att han somnade och det är inte mitt fel att han super. Inte hans fel att jag gärna vill supa. Tack för era inputs. Det är ju just det? Snällheten hos min alkoholist? När jag själv är lika sjuk. Hur slåss man nu? Eller kämpar? Tack för input MB Och Maria. Vi verkar sitta någorlunda likadant till,jag och MB. Medans Maria ger mig delvis makens syn. Konferera med och eventuellt konfrontera mannen vill jag. Men inte nu då han somnat i soffan. Skönt tänker jag att han inte ska stinka brevid mig. Nomal tanke? Nu ska jag blötlägga efter makens gourmémiddag och sedan sova.

Fia

Mammy Blue

som sägs i dimma är meningslöst, så vänta tills i morgon eftermiddag.

Ska bli lärorikt att få höra hur du löser detta, det verkar som om du har mer mål i mun än vad jag har, jag är en mes som hellre tiger och lider, konflikträdd som få...
/MB

vill.sluta

Har skrivit ett svar till dig i min tråd.
Vad dumt av mig att du skulle vara snäll osv.
Du är nog som alla tjejer hoppas jag.
Ville bara ge dig lite klapp på axeln, men
DU hae ju redan genomskådat???? Mig........

Om jag enkelt säger såhär ang. din mans drickande:

- Du kan alltid leda en häst till vattnet, men du kan inte tvinga hästen att dricka.

Gubben din måste SJÄLV VILJA dra ner på alkoholkonsumtionen eller sluta dricka.
Ett led i den riktningen är att du, som Maria förklarade, slutar att dricka.

Som den alkolist du är kanske det kan vara den morot du behöver för att du skall kunna sluta?

Då hjälper du dig själv men även gubben.
Du gör detta för er.

Och Rätta mig om jag har fel, men detta om ngt är väl snällt?

Jag hoppas och tror att du är snäll och god.

Förlåt för inhoppet i din tråd, du verkar vara arg på mig? Var inte det.

Det blev fel i början men jag har bett (tror jag) alla inblandade om ursäkt, även dig.

Vad mer vill du jag skall göra, förutom att hålla mig borta från din tråd.

Vilket jag naturligtvis kommer att göra.

Du får när du vill komma och hälsa på i min tråd, bara du inte är så arg på mig!

Kramar/A

viktoria

Andreas, kan du inte tona ner dig själv lite? Jag blir helt jävla dränerad av ditt tugg varje gång jag loggar in och försöker läsa någon av tjejernas trådar. Du är överallt men ingenstans. Precis som Fia uppfattar jag det som att du mest är intresserad av att synas och hojta och tjoa själv, för du verkar knappt ha tid att läsa och definitivt inte ta in, vad andra skriver, utan har mest bråttom att svara...vad som helst. Hur kan du komma med så mycket råd? Du har ju inte hittat lösningar som funkar för dig själv till att börja med. Du tycker att andra ska fokusera på sig, och vara sunda egoister för att klara av att sluta dricka, men du då? Du fokuserar ju på ALLT utom din egen alkoholproblematik. Eller, det är kanske ingen problematik, du har ju ostar och marmelader!? Vad gör du isåfall här? Detta är inte en plattform för att hitta nya polare. Att det skrivda ordet skulle vara problemet tror jag inte ett dugg på. I det här fallet har det bara blivit en ursäkt att ta till. Jag ber dig nu, på allvar, att varva ner, för du förstör faktiskt en massa diskussioner som skulle kunna leda någonvart om de inte alltid avbröts av ditt babbel.

som lever med en missbrukare samtidigt som ni själva kämpar och vill skapa ett nyktert liv... För länge sen var jag på väg dit men satte stopp för mig själv och lyckades dra ner min egen a-konsumtion. Här på forumet är jag alltså renodlad medberoende och numera nykter. Oftast "tror" jag - det är så svårt att säkert veta. Dock är jag rätt säker på att den enda man kan förändra är sig själv och nästan lika säker på att när man bestämt och envist förändrar sig själv så påverkas de i ens omgivning.

Man behöver inte bli elak (det är inte nödvändigt) för att säga ifrån och göra sitt eget val. Man behöver inte säga något om den andre heller. Det räcker långt att klargöra för sig själv
hur det egna livet ser ut
vad "jag" tänker och känner inför det
vad jag behöver och
vad jag önskar av dig för att det ska kunna bli så

och tala om det!

Ni ser att jag är i "giraffspråkstagen" (heter eg NVC) - kan inte låta bli för det finns en sån styrka i det. Sina egna tankar, känslor, drömmar och önskningar äger man alltid rätten till och ingen annan kan säga att de är fel. Var och en väljer själv sitt liv. Det är faktiskt så i grunden även om livet är olika för oss alla.

Kram på er - ta hand om er, stå på er (annars gör nån annan det) och tack för plats i tråden FF! / mt

det har jag också tampats med. Han är inte alkoholmissbrukare i den bemärkelsen men dricker för mycket så jag är en typiskt medberoende också. Jag har nog varit i den fälla som mulletant beskriver att hon höll på att falla i. Jag drack mer för att vara på samma nivå. När jag slutade kom vi i obalans. Det har tagit tid och varit både hårda ord och böner men nu börjar det nå fram. Maken är så glad över min förändring och jag har gjort precis som mulletant beskriver, berättat vad jag känner och vad jag önskar. Utgående från MEJ. Jag har sagt att han får fortsätta dricka för mycket om han vill men då får han acceptera att jag inte vill ha med honom att göra DÅ, under fyllan. Inget annat ultimatum. Jag vill inte umgås med honom då för han blir en annan person, snäll fortfarande och kärvänlig men fånig, lite dum i huvudet:). Liksom Fias man så lagar han gärna mat då men den smakar bättre när han lagar mat nykter! Jag sa också att han får då bädda åt sej i gästrummet. Det har tagit ungefär ett halvår med upp och ner men nu har det varit riktigt bra över jul-och nyårshelgen. Jag ser att han inte fyller på sitt glas och att han inte köper hem samma mängd. Det finns hopp. Han märker förstås också att jag är gladare och att allt blir trevligare om han håller sej nykter. Han får dricka, det stör mej inte, men han får inte bli BERUSAD. Det är skillnad på det. Budskapet från mej är att det kan ta tid men det går att få det bättre. Man måste börja med sej själv och ställa krav har man också rätt till när man bor ihop. På samma sätt som väl ingen längre accepterar att en rökare sitter inne och blossar. Jag säger lycka till och kämpa på!

FylleFia

usch ja. Medberoende, har jag även blivit en medberoende? Tror det men orkar inte tänka tanken ut. Jag har den sista tiden sedan mitt egna fylleri faktiskt slutade i arbetslöshet verkligen försökt att tänka till. Jag är nog inne i det där stadiet att jag inser att jag kan inte dricka. Jag vill inte dricka ska väl följa sen. Men det är tufft när jag hasar in i köket och ska diska upp efter mannens gourmémiddag och vindunken står på köksbänken. Ölen ligger i kylen. Så lätt det vore. Men jag kan inte. Jag vägrar. Mannen sover fortfarande. Lotsade honom från soffan till sängen när jag själv steg upp. Hoppas vi kan prata när han vaknar. Prata på allvar. Giraffspråk! Läser om medberoende och nickar igenkännande samtidigt som jag inte är där. Jag vill ju också ta ett glas. Ett glas skrev jag men menade ju minst en flaska. Men jag vägrar ge mig. Inte så konflikträdd skrev MB. Visst är jag konflikträdd ibland men inte till absurdum. Eller kanske. Hade jag haft en egen ekonomi hade jag hastat ut igår kväll. Bara scheckat in på ett hotell. Tur att jag inte kunde det eftersom jag älskar min man. Ska försöka prata igen när han vaknar men tror inte vi kommer så mycket längre. Jag kan ju se glädjen i hans ögon när jag bara slutar tjata och lyfter mitt egna vinglas. Men jag kan inte.

Fia

- vilket jobb du har framför dig! Följ Stigsdotter, viktoria (med c ska det eg vara har jag lärt mig), Maria, santorini och andra jag glömt nämna - vilken samlad styrka det finns där! Också i många trådar längre bak i tiden... Kram och håll ut! / mt