ok. Uppmuntrad av många gör jag ett försök. Jag heter Fia på riktigt. Men jag har förvandlats till FylleFia. Mår inte bra uatn vinet och mår inte bra när vinet tagit över mitt liv. Jag är 49 år och lever men min man som också dricker. Ibland gör jag tafatta färsök att sluta. Men då min man inte är inne på att försöka sluta eller trappa ner så blir det så svårt. Var och en svarar för sina egna val. Det har jag tagit till mig här. Men det är svårt att vara duktig när vindunkar bor i hemmet. För två månader misste jag mitt jobb av den anledningen att jag inte kan låta bli. Givetvis försökte jag mörka men alla mina sjukskrivningar blev en sjukskrivning för mycket. Ingen fara säger min man då han har jobb. Jävla fara tänker jag som skönk ännu djupare i boxen efter uppsägningen. Vi har inget liv utan allt kretsar kring när vi får dricka. Nu har jag varit vit sedan nyår men mannen dricker på. Ändå lyckas han sköta sitt arbete. Jag vet varken ut eller in längre. Känner bara att jag måste tillbaka till livet igen, efter tjugo aktiva alkoholistår. Fruktar att det kommer att bli jättesvårt. Skriver mera sen, men nu har jag kastat mig ut! Det får räcka för tillfället.

Fia

FylleFia

tack för peppet tjejer! Har duschat och målat på lite ansikte. Nu ska jag ut. Denna sjukdom ska inte få hindra mig. På vägen ut tar jag med mig vindunken och en korgstol upp på vinden. Kan ju inte hindra mannens drickande men tänker att han kan dricka där. Lite inspirerad av Villervalle som ett tag satt i ett förråd och drack. I köket kan inte vindunken stå och alla sätt är väl bra? Imorgon ska bli dag 2.

Fia

Mammy Blue

Det är detta som forumet är bäst för - att sno andras bra idéer! ;-)

Kram!

Stigsdotter

Bussigt att du släpade upp en korgstol till honom också: "där kan du sitta med din vindunk" liksom! Ser framför mig en lite smådesperat man som hukande under ett snedtak sitter bland spindeltrådsdammigt bråte och undrar om det verkligen är värt besväret...?

vill.sluta

Tänker på korgstolen och vindunken
På vinden.....' Hs ha ha ha ha

seså, nu ser vi framåt och! GLÖMMER det som varit. Precis som underbara Trollmorsan och FANTASTISKA Stigsdotter så fint uttruckte det.
Är det högt i tak på forumdelen.
Men som Adde så korrekt pekade på, fokus flyttas
Och mya användare kan skrämmas bort.
SÅ FÅR INTE SKE.

Nu har vi fokus på att ta dig till dag två i första hand. Det är en guppig väg detta, håll i hatten.

Jag tycker du är superduktig som dels tagit dig hit,
men även startat din egen tråd. Där du kan, när det känna tungt och motigt gå tillbaka och läsa hur du tagit dig fram under resans gång.

Jag skulle inte byggt vidare min konversation på vad jag läst i en annan tråd.
Förstår hur dum och elakt det måste sett ut?

Men jag hoppas ingen är här för att vara elak ller dumM. Men fel kan det bli, vi kan bara lära oss vad som hör att det blir dessa fel.

Men jag skall fokusera mer på MIG och mitt mående, genom det även förstå mig själv bättre.
Och på så sätt lättare kunna hjälpa avstå alkohol.

Men om du läser i min tråd, "nu får det faaaan vara slut!!!!" Så ser du att sedan oktober har jag inte klarat av att hålla upp tre
Helger i rad.
SEDAN OKTOBER!
Så var inte ledsen att du bommade.
Glad min, påt igen bara vännen.

Nu ska! 2013 bli vitt, och du är ju oxå
Med i klubben!

Du är one of a kind!
/A

FylleFia

kände att det var ganska kallt på vinden så jag får nog slänga in en filt också. Mår bättre nu. Av något så litet som att jag lyckades ta mig till både bank och livsmedelsaffär. Inte lätt med den ångesten jag hade imorse. Men nu gör jag ett nytt försök. Ska ta ännu ett snack med min man fast jag tror inte han kommer att förstå. Enligt honom är det inget problem att vi bara dricker. Inte heller något problem med att jag är arbetslös. Han tjänar ju nog för två. För mig är allt detta stora problem. Att jag dricker och att jag är hänvisad till hans pengar. Då borde jag väl åtminstone vara trevlig och dricka med honom kan man tycka. Men jag kan inte längre! Känner att jag raseras. Skönt att jag hittade hit!

Bara Fia

vill.sluta

Det är ingen skön känsla att"bara" gå hemma och serva. Jag vet, jag gick hemma själv ett antal månader/år efter min olycka.
Visst kan tyckas vara skönt , men inte om man kämpar mot vinet.
Du skall se att du fixar detta. Ang arbete så låt det landa och att kombinera jobbsök med att dricka vin är ingen bra kombo.

Men om suget blir föööör stort, gå iväg från vinet. Gör en kopp te och sätt dig vid datorn och läs.

Skriv, gör ett aktivt val. Ta en långpromenad.

Lista upp alla fördelarna med ATT dricka, gör sedan en likadan lista med saker som är bra om man INTE dricker.

Gör denna lista synlig och lättillgänglig.
Och när du känner dig lite vissen och låg, se på listorna och gör ditt val.

Då kanske du kan proppa pappret med bra saker för att INTE dricka i näbben på papegojfaaaan som
Hoppar på axeln och vill att du skall dricka.

Det är DITT välmående och välbefinnande som skall vara i fokus.
Inte mannens, eller papegojfaaan.

DITT!!!

kramar vännen!
/A

Villervalle

Som du nog har noterat här så är dom flesta av alkoholisterna väldigt stingsliga och hugger direkt om dom känner sig oförättade. Jag är naturligtvis glad över att du reagerade på påhoppena som varit, men du behöver inte vara orolig för mig. Jag tar inte skit av någon och ignorerar det helt sonika så det istället får framstå i sin egen nakna dumhet.

VV

vill.sluta

Tack, och jag ber dig om ursäkt o, hoppas art det irdnar sig med ditt också.
Skönt art höra att du är lite hård, men det visste jag sedan förut då vi haft våra debattler.

Så åter, sorry klapp på axeln och jag sträcker fram en hand!

/A

Villervalle

men som sagt, ingen fara på taket. Det blir nog bra, bara mor får bakat. Som gubben sa ;-)

VV

FylleFia

tack Villervalle och vill.sluta! Stingsliga känner jag igen. Både jag och mannen är ju det. Igår blev han skitförbannad när jag lade fram mitt förslag om korgstolen. Så han vände i dörren och gick på lokalkrogen. Bra. Där får han gärna dricka. Bara inte hemma just nu. Nu ska jag försöka ta dag 2.

Fia

vill.sluta

Fast jag tycker att du borde berätta för honom om dina tankar och framför allt, dina känslor.
Och hur du känner dig är inget man kan förringa.

Du har det ekstremt kämpigt nu, med jobb, drickat och säkert livet o allmänhet?
Du vet, i nöd och lust. Ni kommer ju genomgå detta tillsammans. Äben om han inte känner som dig, borde du låta honom veta hur du känner dig.

Det känns i mitt bröst när jag försöker sätta mig in i hur du känner dig vännen.

Endast dag tre och det är ju mer än halva veckan, om man räknar mån-fre.
Snyggt jobbat flickan!
Se vad lätt det går ibland.........
Kramar!
/A

Mammy Blue

Förhoppningsvis kommer han att begripa att du menar allvar med att sluta dricka! Annars får du dunka (!!) in det i skallen på honom. Nej skämt åtsido, det här är så viktigt för oss vi MÅSTE prioritera oss själva nu.

Kram!

Stigsdotter

Det kan vara svårt för mannen att se att du vill komma till rätta med ett problem som han inte riktigt (vill) se. Om han förstår DITT problem måste han också titta på SIG SJÄLV, och DET kan vara himla jobbigt.

Det tog ett tag för min karl att fatta att jag inte vill ha, inte KAN, ha alkohol hemma. Det är väl bara att låta bli att dricka. Det var först när jag berättade att den där ginflaskan du håller i nu, det är inte den du köpte utan det är den 3:e "upplagan" som han verkligen fattade. Han klagade på att jag var en fyllekärring men samtidigt ville han inte hjälpa mig på det sätt som behövdes!

Nu har det gått så långt att han igår berättade att han själv kommer att stå över en "provningsresa" och dessutom försöker övertala en vän som behöver dricka mindre att göra detsamma. Jag önskar bara att vi kunde prata om det, men det är ju en bra utveckling i alla fall...

Håller på dig!

vill.sluta

Hoppas att du mår bra och att du är snäll mot dig själv?
Saknar dig härinne, du är smart, rolig och vågar stå upp och säga ifrån när du tycker något blivit fel.

Du kan ju faktiskt ha fullt upp på din front oxå!
Men om du har en sekund till överst, skriv ett litet hej så jag vet att du har det ok.

D det betyder oerhört mycket att du kommer in här och läser samt skriver.

Jag tror att du skulle komma att bli den där
Braiga tjejen, bland alla andra jättebra döttrar,Markattor och troll.
Det ÄR en fantastisk stämning härinne.
J
Jättetråkigt att du kom in i min konversation med Dompa, jag byggde bara vidare på en tidigare disskution.

Omöjligt för dig art veta, utan du tog Dompa helt korrekt iförsvar.
Resten som hände sedan är avklarat.
Jag har bett Dompa och Villervalle om ursäkt.

Det viktiga är att vi läger fokus på de som vill ha en förändring som du.
Jag saknar dig, nu ropar jag på dig i din egen tråd!

Fia snälla kom tillbaka, kramar och hoppas jag med min bufflighet inte skrämt iväg dig?
Du behövs här, jag behöver dig!

Kramar/A

FylleFia

ingen har skrämt iväg mig. Jag kom in här fel på forum vill.sluta, började ifrågasätta hur ni har det här. Men jag kan lova att inget handlar om dig. Har bara fokuserat på min cv idag. Letat lite jobb. Fortfarande nykter. Det är tufft med mannen hemma. Igår drack han vin hemma. Vägrade sitta på krog eller vind och det får jag väl acceptera. Det är även hans hem. Jag satt i annat rum och sura efter en långpromenad på kvällen. Blir samma ikväll. Hoppas jag. Jag tackar för input om din karl Stigsdotter. Om att han äntligen förstod att ingen alkohol får finnas hemma. Men jag har läst din tråd och din man är ju inte alkoholist själv. Kanske är det ännu svårare att få en alkoholistman att förstå att vi inte dricker hemma? Jag vet inte.

Fia

vill.sluta

Hade en riktigt fin mouserande som hade stått ute och var så där läskigt god och kall.

Frågade om den underbara ville ha lite skumpa,
Men nej det ville hon inte.
Så jag SLUKADE allt själv, började även värdera min nykterhet..''
Men men dag ett imorgon.........
Skönt att höra från dig Fia.
Kramar/A

Tt

Stigsdotter

Borde egentligen inte spela någon roll, det är ju för DIN skull det inte skall finnas något hemma, det är du som är alkoholisten i så fall och om han vill dig väl ska han respektera detta. Så tänkte jag.

Jag vet inte hur jag skall kategorisera min man, jag har ju så länge varit koncentrerad på mitt eget drickande, men han har ett stort intresse för alkohol och det händer relativt ofta att han dricker för mycket, vilket han själv har sagt. Det pratas mycket om fyllor och alkohol på fester osv. Sedan kanske han inte är alkoholist för han har nu dragit ned mycket på sitt drickande men han har helt säkert ett alkoholistiskt beteende ibland i det att han inte kan sluta när han kommit över en viss gräns. Men han verkar medveten om att det ibland blir för mycket - att han har sett mig har också gjort att han tittat på sig själv tror jag.

Om din man är "värre" däran så har han inte, vill han inte, ha den insikt som du har kommit till nu. Men, återigen, om du som hans förmodade allra käraste människa säger att DU har problem och inte klarar av att ha alkohol hemma så skulle jag önska att han respekterade detta oavsett egna problem.

FylleFia

jag läser nästan allt som skrivs. Fördelen med att vara arbetslös? Blir glad för det stöd jag får och ledsen för att jag inte kan ge något själv just nu. Men det är av främst två orsaker. Min nykterhet är så skör så jag måste koncentrera mig på den och mannens kommande helgfylla. Den andra orsaken är ju att jag inte känner er än. Såg hur det gick sist när jag lade mig i. Nu läser jag om Stigsdotter och vill säga något tröstande och snällt. Men jag har inga svar. Men jag läser nästan allt och är så tacksam för att jag hittat hit. Vilka fantastiska männiksor en del av er verkar vara.

Fia