ok. Uppmuntrad av många gör jag ett försök. Jag heter Fia på riktigt. Men jag har förvandlats till FylleFia. Mår inte bra uatn vinet och mår inte bra när vinet tagit över mitt liv. Jag är 49 år och lever men min man som också dricker. Ibland gör jag tafatta färsök att sluta. Men då min man inte är inne på att försöka sluta eller trappa ner så blir det så svårt. Var och en svarar för sina egna val. Det har jag tagit till mig här. Men det är svårt att vara duktig när vindunkar bor i hemmet. För två månader misste jag mitt jobb av den anledningen att jag inte kan låta bli. Givetvis försökte jag mörka men alla mina sjukskrivningar blev en sjukskrivning för mycket. Ingen fara säger min man då han har jobb. Jävla fara tänker jag som skönk ännu djupare i boxen efter uppsägningen. Vi har inget liv utan allt kretsar kring när vi får dricka. Nu har jag varit vit sedan nyår men mannen dricker på. Ändå lyckas han sköta sitt arbete. Jag vet varken ut eller in längre. Känner bara att jag måste tillbaka till livet igen, efter tjugo aktiva alkoholistår. Fruktar att det kommer att bli jättesvårt. Skriver mera sen, men nu har jag kastat mig ut! Det får räcka för tillfället.

Fia

Sorgsen

...men kommenterar sällan.

Bara en vanlig torsdag, skriver en rad för visa jag varit inne och tagit del.

Att markera vad man tycker är ett sundhetstecken,
göra personliga påhopp är plumpt,
att göra dem medvetet är elakt,
att inte se konsekvens av handlande är omoget.

Bara ord till mina tankar.

Gillar det du skriver Fia!

Ha bra da'

FylleFia

Försöker lära känna mig själv. Dag 13 idag. Sitter timmar på självhjälpen och gör övningar. Läser trådar. Vill inte falla igenom igen så fyller blodsystemet med antabus. Min man är en ängel. Lovat att vara vit tills han kan sitta på en uteservering. Det är en början tycker jag. Man kan inte begära allt. Det känns även bra att en del av er har haft överseende med min ilska.

Fia

FylleFia

"Tjuvgods". Såg precis den otäckaste dokumentär jag sett på länge på stv. Har ni inte sett den så gör det på söndag. Jag inser att om det inte vore för min man så vore jag kanske där snart. Nu räcker det. Jag har allt att förlora men även allt att vinna och valet är mitt.

Fia

är ordet. Så lite som skiljer för att det kanske vore jag som befann mig där. Fy faan vad droger gör med människor. Känns verkligen att det bara finns ett alternativ, att aldrig mer släppa in skiten i kroppen.
Fenix

Putte72

Hur många små felbeslut i livet har man inte gjort som leder till en stor jävla härva?

Blir bara så trött. Ska jag skylla på min usla moral eller på bristen på balanserad kemi i hjärnan?

Var ligger felet? Är jag en människa? vad är en människa?

Hur kan jag medvetet fördärva för mej själv och omgivningen för berusningen?

Är jag så förbannat svag?

Blev iaf sorgligt självmedveten/p

Sorgsen

Också sett och bli lika berörd.
Det är så lite som kan vara avgörande i livet.
Att stanna upp, andas, ta sig en funderare vid vägskälen har jag försökt tvinga in som nåt slags mantra i huvudet.
Det behöver upprepas ofta för undvika snabba ogenomtänkta ord eller handlingar ta över.
Bitit mig i tungan så det blöder många gånger ;)

FylleFia

Nytt fall i helgen. Jag hatar det samtidigt som jag älskar det när jag håller på. Maken följer bar med så dag 1 igen! Antabusen tycks inte hjälpa. Trots ett piller på fredagsmorgon gick det bra att supa till på kvällen. Inte blev jag sjuk direkt. Nu ska jag ut i parken och svettas bort min ångest!

FylleFia

med dig! Men hur kan du ta piller samma dag som du dricker? Jag fick dödsångest när jag gjorde det får många år sedan en vecka efter sista tabletten. Så många fysiska reaktioner där hjärtklappningen var värst med 200 knop typ.
Fenix

FylleFia

Det ekar verkligen tyst härinne. Ingen skriver och jag kan inte tro annat att det är mitt och vill.slutas fel. För att vi skapade otrevnad.

Fia

och åter nej !!
Det är INTE ert fel !!
För att en grupp ska bli, eller vara, dynamisk måste det komma nya tillskott som ger ny näring till gruppen. En utveckling måste hela tiden ske. Så är inte fallet nu när forumet är stängt och det förstärks också av att det i normala fall även är svängningar i aktivitet.
Många vill skriva men inte sticka ut, vara en i mängden, och det spelar också in nu när aktiviteten är låg. Men fortfarande är det så att forumet läses av många som behöver läsa för sin egen utveckling så på så sätt kan vi hjälpa fast i tysthet. Jag har själv rörigt i mitt liv som inte beror på alkoholen så jag väljer att hålla en låg profil just nu och det kan ju vara så för många andra också.
Om folk väljer att reta sig på andra så är det deras eget val och ett val som bara gör att de själva mår dåligt.
Kör på så kommer det att lossna snart igen !
Kram !!

markatta

Tror som Adde skrev, att stiltjen på forum beror på att det ett tag varit stängt för nya användare.

Jag läste det du skrev i någon annan tråd om att du returnerat BiB till bolaget. Verkligen starkt av dig! Klappa dig själv på axeln för det var bra gjort. Så mycket som vi dömer oss själva när vi gör något dåligt så borde vi också få skryta när vi gjort något bra, eller hur.

Ta hand om dig

och de övriga, det är inte ert fel. Jag kan inte förstå varför forum inte kunde vara öppet för alla tills det nya är klart. Det nya tycks ju dröja. Det behövs nya människor här med nya friska tag.

För min del är det så att jag har varit här ett bra tag, kämpat samma kamp som så många andra med att sluta och falla igenom, sluta igen osv. Nu har jag klarat mej, tja 10 månader börjar det väl bli. Jag har sagt det mesta flera gånger om. Jag känner att jag inte har nåt nytt att komma med. Jag har kanske fullt upp med sånt som blev försummat medan jag drack. Med själva livet kanske, på gott och ont. Jag känner också att jag nu måste vara rädd om det jag uppnått och just nu orkar jag inte försöka stötta och hjälpa. Var och en måste få vara sej själv närmast när det gäller att lära sej leva nykter. Tror jag. Känner jag.

Vi är också flera som följts åt här och som nu varit nyktra runt ett år. Dom andra känner kanske likadant. Du Fia och ni andra kan också komma till det. Det går bevisligen. Nån skrev att vardan blev så tråkigt. Så kände jag också i början ibland men jag kan lova att det går om. Håll ut ett tag till!

Hej Magnus, kanske du kan lägga in en lägesrapport om vad som händer med forumet. Om det tar för lång tid kanske man kan släppa in nya medlemmar under tiden?
Som någon sa, det är aldrig ens fel att man träter, det är inte ens fel.
Fenix

FylleFia

Tack allihopa! Så snällt att ni svarde på min fundering. Nu förstår jag bättre. Inte handlar allt om mig fast jag som alkoholist lätt blir för självcentrerad. Och arg! Alla har fullt med sitt. Bättre det än fullt med vin! Så nu fortsätter jag min kamp här. Självhjälpen gör jag varje dag men ska även börja skriva mer. Kanske någon annan också hakar på så man kan utbyta tankar. Om inte så skriver jag för mig själv! En vecka in i nykterheten nu och mer ska det inte bli för jag har fått jobb och börjar på måndag. Där ska de slippa se en skakande, rödögd fylletant.

Önskar alla en bra dag! NykterFia

Tilde

Bra att du kämpar på, skriver och använder självhjälpen för din egen skull.
Det finns en god anda i det du skriver nu.

Lycka till med jobbet
och ha en bra dag Fia!