Som de flesta av er så har jag oxå ett låångt förflutet med A inblandat i mitt liv, olika mycket under olika perioder. För exakt ett år sedan klarade jag av att hålla upp i 3 veckor, sen smöög det sig på igen. Jag har familj med två barn samt en son sedan tidigare förhållande, nu när jag reflekterat extremt mycket sedan i tisdags då jag bestämde mig till 100% att göra en riktig förändring, så tror jag att A var en stor bov i detta. Vilket jag inte alls såg då.. Jag har druckit nästan varje dag sedan jag var 19 år , är nu 34.... Min nuvarande fru och jag har haft en riktig berg och dalbana sedan vi träffats och nu var det seperation på tal igen.
Vad är då annorlunda denna gången??
Jag har ju varit här så MÅNGA gånger förr..
Jag kan inte direkt sätta fingret på det men det känns liksom i hela kroppen denna gången att det är SISTA chansen att komma ur min avskyvärda kärleksrelation till spriten.
Vi har en årlig sammankomst nu till nästa helg med grabbgänget, jag har redan ringt dom och sagt att jag inte kommer dricka. Till min förvåning är dom faktiskt inte jättestöttande utan reagerar mest med tysthet och förvånan. Men denna gången bryr jag mig inte. JAG SKA inte ha med A att göra längre utan det är min familj som är det viktigaste! I morse berättade jag för min fru att jag har ringt mina kompisar samt att jag registrerat mig här (eller på echange först). Jag började gråta och berättade om hur jag smugit med flaskorna i källaren, ljugit om att jag inte druckit, kört bil några gånger för att "nödhandla" för att inte avslöja mig för henne.
Hon reagerade med att gå bort till mig och ge mig VÄRLDENS kram, (hon kramas nästan aldrig och har varit väldigt ofysisk de senaste åren)
Samtidigt så hämtade hon våra förlovningsringar som jag slängde av i fyllan för ett halvår sedan.
Skulle jag svika henne nu så har jag ju förlorat ALL värdighet.
Jag har bara varit nykter i 3 dygn, men fy f.n vad jag vill detta nu! Vill tacka alla här som skrivit och inspirerat mig något oerhört.
Jag kommer ha detta som en slags trygghet och försöka rapportera löpande hur det går, för jag vet att det är mycket känslor i detta forumet som kan få andra att vakna. Jag var inne här och läste för ca 3 år sedan då jag för första gången började inse att jag hade problem.
Tack för att ni finns!
Ha en fin dag och ta hand om den: // C

Ebba

Det finns hopp att vi en dag kommer stöta ihop med varandra av en slump när vi var och en av oss tror oss ha hittat en lugn glänta i skogen, där vi slår oss ned för att äta matsäck, andas frisk luft med djupa andetag och njuta av tystnaden.

Men det var väl en bra idé! Då behöver varken du (Ebba) eller jag svälta ihjäl eller leva på granbarr (lite ont om barr sedan Forexrånarna gömt sig hungriga i skogen), för Calle kommer ha en älg i bakfickan! Eller så kommer han inridandes i gläntan på en vit älg (alltså måste vi vara i Värmland, eller hur var det) med en bössa nonchalant slängd över axeln.

Ebba

och Stingo bjuder på chili och konstnärens hund värmer oss, vi blir nog rätt många i gläntan.

Wikipedia:

Shangri-La är den fiktiva, paradisartade plats som förekommer i James Hiltons roman Bortom horisonten (Lost Horizon), som utkom 1933. Platsen anges ligga i en djup dalgång någonstans bland bergen i Tibet och människorna som bor där åldras endast obetydligt. Historien om det mytiska Shangri-La baseras på Shambhala, en buddhistisk mytisk stad. Myten om Shangri-La har varit en förebild till många andra utopiska, fiktiva samhällen, exempelvis "Trala-la" i Kalle Ankas värld.

Sedan 2001 finns en ort vid namn Shangri-la också i verkligheten. Då bytte orten Zhongdian officiellt namn till "Shangri-la". Huvudorten Zhongdian hade då länge varit ett mycket populärt turistmål, och kommunen vann rätten i strid med åtminstone en annan kommun i samma provins.

Stingo

... en glänta med källa i så fall, så vi kan skåla med klart kallt källvatten ur våra kåsor.

Calleqwerty

Riktigt jobbig dag på jobbet.... Svindrygt när allt går emot en! Har en kund (som jag skrivit om här tidigare) som emotsätter sig det mesta, vi kan bestämma en sak på telefon men gynnar det skrivna han så är det ändå det som gäller. Nu får man skicka mail direkt efter som ref. till samtal som tyvärr aldrig bekräftas = misstankarna var rätt.
Blir så trööööt på det!
Efter jobb var det dock en bra dag där jag var på bio med dottern.
Pappaledig imorgon vilket jag tyvärr tycker käns sjukt stressande för tillfället..
Mycket gnäll nu...
Ha en bra kväll.

Stingo

och försök hitta lugnet. Jag har mer och mer börjat fundera på att börja träna avslappning. Vet bara inte riktigt hur, ännu. Yoga tror jag inte är för mig. Det är ju avslappning vi så ofta söker ur alkoholen (åtminstone jag) och det finns bättre sätt att nå den.

Calleqwerty

Hyffsat bra helg..
Fått gjort mycket där ute, men tyvärr spökar A så våldsamt mycket i mitt huve. Vi hade barnfritt igår helt oförberett, och jag fick väl lite för höga tankar. Lagade god mat och vi satt och pratade, röjde undan och tände ljus. la oss i soffan och kollade på film. När filmen var slut blev jag myssugen. INTE bra. Resten av kvällen gick åt att bli utskälld för att jag är typ översexuell. Likadant på morgonen då jag lät henne sova tills hon vakna, trippade upp för att inte störa henne. Kröp ner när hon vaknade, men då var det frukost som stod på agendan, sen bråk igen. Jag förstår att det måste vara skitjobbigt att vara mammaledig och att "det" inte finns där då på samma sätt. Men jag e faktiskt skittrött på allt tjat om trötthet. Jag e trött men myssugen de dagar jag är själv med ungarna. Jaja... Jag är väl lite översexuell och måste lugna det. Har lovat mig själv för många gånger att "nu jävlar". Ungefär som med A... Tyckte det dänpades och blev mer harmoni när jag slutade med A, men inte nu längre.

Calleqwerty

Hej!
Det har inte gått så bra ett tag.
Aldrig några mängder, men varit inne i min gamla trall igen. Jag e lite av expert på att dölja, så min fru har inte märkt något. Men jag lurar ju bara mig själv.. Nu har jag klarat 2 dagar inkl ett stort bröllop igår. Ingen A idag heller.

LenaNyman

Jag har en tanke om dig som person. Den kan givetvis vara helt fel men ändå, låt mig presentera den. Jag tror att du trivs ypperligt med att arbeta i projektform. Tydliga ramar, tydligt mål, en tydlig början och ett tydligt slut. Därför går det bra för dig i början; full av övertygelse och entusiasm. Men så tappar du med tiden styrfart eftersom, vafan, det här projektet tar ju aldrig slut. Det här är ju ett evighetsgöra. Ja, något sånt tänker jag om hur du är och resonerar som person.

/Lena

Calleqwerty

Hej hej Lena! Delvis rätt, jag tröttnar fort när jag känner att jag "kan" något. En kicksökare som hatar för mycket rutin/slentrian och nöjer mig inte med att bara "vara", tyvärr.
Ps, såg din namne ett antal gånger när hon var vid liv, hon var nog lite sådär oxå kan jag tänka mig.
// Calle

LenaNyman

... aldrig se henne "live". Men å andra sidan anade jag aldrig att jag skulle sitta på Alkoholhjälpens forum en dag med hennes namn som nick. Läser hennes biografi nu, dock.

Stingo

Jag skulle aldrig lita på att frun inte vet, eller åtminstone anar. Att dricka i smyg, är väl ett av de säkraste sätten att förstöra ett förhållande?

Kom igen, Calle. Du hade en bra start. Du kan om du bara vill.

Calleqwerty

Hej Stingo!
Skönt att det går så bra för dig, jag har inte känt mig lika motiverad av någon konstig anledning, men motivationen har kommit igen.
Har inte haft någon "fylla" alls, men insett att jag som vanligt tänjt på gränserna. Är supermotiverad nu igen. Jag har ett invant mönster sedan 15 år att dricka ett par whisky efter jobbet varje dag, problemet är att jag tycker det är SKITjobbigt att göra avkall på det de första 3 dagarna efter att jag kommit in i snurran igen. Nu har det gått 3 dagar vilket är skönt. Nästa hotbild är en kundresa om ca 3 veckor. Alla kommer bli SKIT missnöjda om jag inte dricker och är den roliga enetrtainern för kvällen. Men jag får väl klara det på något vis eftersom det är ett sådant tillfälle som kan sätta igång snurran igen.
Jävla A.... Men jag ska besegra den och inte bli ett offer. Ha en fin kväll!

Stingo

Som en av Richard Feynman's böcker heter. Inte fan ska du behöva dricka för att göra andra glada, dessutom tror jag inte alls de skulle bli glada att du dricker om de visste att du har problem och försöker sluta.

Visst vet jag att sådana där tillfällen är jobbiga, själv skall jag på arbetsmiddag med "gänget" på onsdag. Ingen av dem vet ännu, så få se hur de (och jag) reagerar. Fint att du har hittat motivation igen. Du verkar ha ganska samma lunk, som jag. Det blir ju inte mindre mängder med tiden, så bättre att bryta så tidigt som möjligt.

Men Calle... Behöver du verkligen a för att vara rolig? En nykter och kontrollerad "rolighet" är snarare vassare än fylleskämt. Men för vem ska du vara rolig? Hör du vad du skriver egentligen? Du behöver dricka för att inte göra andra besvikna - för att bli någon som du inte är längre... Du är värd bättre än så.

Bra att du är på banan igen. Kanske ska du undvika större frestelser ett litet tag fram över. Det gick ju extremt bra för dig fram tills du åkte på älgjakten. Det kanske vore bättre att låta "nykterheten sätta sig" lite först, eller hur känner du?

En annan sak. Läste ditt inlägg till Ebba. Om du läser i trådarna av Steglitsan och LenaNyman, så får förstår du mer.

Kram på dig

Calleqwerty

Såg det sen med Ebba .. :-)
Aja, ingen A idag heller, ligger å skurar dassen just nu. Hatar det :-) helt kastrerande känsla.
// Calle