Som de flesta av er så har jag oxå ett låångt förflutet med A inblandat i mitt liv, olika mycket under olika perioder. För exakt ett år sedan klarade jag av att hålla upp i 3 veckor, sen smöög det sig på igen. Jag har familj med två barn samt en son sedan tidigare förhållande, nu när jag reflekterat extremt mycket sedan i tisdags då jag bestämde mig till 100% att göra en riktig förändring, så tror jag att A var en stor bov i detta. Vilket jag inte alls såg då.. Jag har druckit nästan varje dag sedan jag var 19 år , är nu 34.... Min nuvarande fru och jag har haft en riktig berg och dalbana sedan vi träffats och nu var det seperation på tal igen.
Vad är då annorlunda denna gången??
Jag har ju varit här så MÅNGA gånger förr..
Jag kan inte direkt sätta fingret på det men det känns liksom i hela kroppen denna gången att det är SISTA chansen att komma ur min avskyvärda kärleksrelation till spriten.
Vi har en årlig sammankomst nu till nästa helg med grabbgänget, jag har redan ringt dom och sagt att jag inte kommer dricka. Till min förvåning är dom faktiskt inte jättestöttande utan reagerar mest med tysthet och förvånan. Men denna gången bryr jag mig inte. JAG SKA inte ha med A att göra längre utan det är min familj som är det viktigaste! I morse berättade jag för min fru att jag har ringt mina kompisar samt att jag registrerat mig här (eller på echange först). Jag började gråta och berättade om hur jag smugit med flaskorna i källaren, ljugit om att jag inte druckit, kört bil några gånger för att "nödhandla" för att inte avslöja mig för henne.
Hon reagerade med att gå bort till mig och ge mig VÄRLDENS kram, (hon kramas nästan aldrig och har varit väldigt ofysisk de senaste åren)
Samtidigt så hämtade hon våra förlovningsringar som jag slängde av i fyllan för ett halvår sedan.
Skulle jag svika henne nu så har jag ju förlorat ALL värdighet.
Jag har bara varit nykter i 3 dygn, men fy f.n vad jag vill detta nu! Vill tacka alla här som skrivit och inspirerat mig något oerhört.
Jag kommer ha detta som en slags trygghet och försöka rapportera löpande hur det går, för jag vet att det är mycket känslor i detta forumet som kan få andra att vakna. Jag var inne här och läste för ca 3 år sedan då jag för första gången började inse att jag hade problem.
Tack för att ni finns!
Ha en fin dag och ta hand om den: // C

Calleqwerty

Mmm jag gör det dessutom 1 gång i veckan + att vi har städhjälp varannan. Lite överdrivet enl mig. Men.... Happy wife, happy life.
Rätt nöjd att jag e inne på 4e dagen helt vit nu.
Iofs löjligt att jag kom in i spiralen efter älgjakten igen, men jag har lärt mig en läxa och är lika inspirerad nu som i somras. Det enda positiva är att jag inte fick lära mig den genom att bli stupfull.
Kvällarna e bäst, blir inte sådär akut trött som när jag druckit något och efter 6-7tiden så har suget försvunnet..
Ha det gott!

Vad bra Calle! Låter hur bra som helst. Det handlar väl om att inte utsätta sig för alltför stora prövningar i början. Och om man faller, att orka resa sig igen och komma tillbaka. Du är stark hörru! :-D

Visst följer suget klockan?! Det är väl den inrotade vanan, antar jag. För mig är det värst på sen eftermiddag, inför middagen. När middagen är över, så är suget bortblåst. Det handlar alltså om att fatta att suget bara håller i sig en stund och inte är för alltid. För varje gång man besegrar suget, så inbillar jag mig att det krymper lite, lite till nästa gång.

Ha en bra dag!

PS. Har tre muggar som behöver skuras BTW, så du är välkommen!

Calleqwerty

Tack Muränan, Den eviga stöttepelaren!
Har fått en sån där ajfån 6 idag och detta e det första jag skriver med den. Den e lixom bara lite större än min förra, men oj vad jag är ovan! :-)
Allt käns faktiskt helt OK nu med livet. Som vanligt lite halvkaos på jobb, men det är väl det naturliga tillståndet.
Säger som en vän till mig:
- idioter uppskattar ordning, genier kan behärska kaos.
Inte helt sant förvisso, men man kan ju trösta sig.
Påtal om ordning, köpte denna telen i en applebutik, det var det spejsigaste jag sett! Kändes som man klev in i en science fiction film.. Rätt häftigt faktiskt, men ovant.
Imorgon e det jakt! Ingen A i dag heller. Sköönt!
Ha en fin kväll!
// Carlos

Calleqwerty

Blev inget skjutet, men en fin dag och fick se rätt mycket djur, svamp blev det oxå! Både trattkantarell och svart trumpetsvamp i massor.
Idag e det middag med företaget. Jag kör så det käns lugnt..

Calleqwerty

"Personalfest" gick grymt bra idag utan A.
Lyckades känna lycka och glädje med allt folk utan A.
Iofs lämnade jag nu innan det ev. "Brakar loss".
Men känner mig helnöjd med mitt agerande under kvällen.
Ha en fin kväll!

Calleqwerty

Livet e bra utan A! Men... Jag har ett litet annat dilemma vissa dagar. Jag kan vara svartsjuk och misstänksam, har sjukligt kontrollbehov. Nu har jag iofs varit drabbad i tidigare förhållande, men allvar.. Varför håller jag på såhär? Min fru e dö trött på att jag frågar vem hon skriver till osv. Det e bara vissa dagar jag snöar in på det. Sjukt oatraktivt beteende!! Hur lägger man av med det? Hon har aldrig visst någon tendens, men det sitter en liten jävel i mig som jag lät glida fram i förra förhållandet, och... Det visade sig att jag hade rätt den gången. Men nu får jag ju lägga ner.. Blev misstänksam idag när hon snabbt tryckte bort ett sms när jag kom, sen är det igång.. Förstår att hon e trött på det, det e därför hon trycker bort för hon blir nervös bara jag kommer när hon har mobilen. Måste sluta nojja!!!! Onödigt och som sagt var oatraktivt som fan. Jag har ju egentligen bra självkänsla, men mot min fru är jag som en nykär skolpojke inu, efter 7år och 2 barn lixom.. Precis som om jag förväntar mig varje dag att hon är nyförälskad imig när hon har fullt upp med ungar och hem medans jag jobbar. Hon e dessutom världens trognaste människa tillskillnad mot mitt x.
Ha det lövly!

Stingo

Inget jag vet hur man skall tag i, men att du själv ser det så tydligt bär förhoppningsvis en liten bit. All förändring (som att lämna spriten) kan nog leda till åtminstone tillfällig spänning i ett förhållande, så man får nog vara väldigt beredd att jobba med den biten.

Jobbiga känslor. Det kanske är mot den är bakgrunden som du faktiskt vill ha "mys" med frun så pass ofta? Många män känner sig ju sedda och bekräftade och älskade just genom sex. Har svartsjukekänslorna ändrats sedan du slutade dricka? Alkoholen förstärker ju gärna sådan känslor som svartsjuka, paranoia, kontrollbehov, misstänksamhet osv.

Ha en fin fredag!

Calleqwerty

Drack 1 öl och 2 glas vin idag efter jakten och innan min fru kom hem, vad var skillnaden denna gången?
Hon kom på mig! Jag ljög och sa att jag inte druckit, hon sa:
- hämta alkomätaren då!
Smart X2 calle, dricka + ljuga om att man druckit... Sjukligt sexigt faktiskt...
Klarat så "länge" nu igen... Men idag blev det slut på det.
Dock grymt bra att jag blev påkommen. E det min innersta vilja detta valet? Ja, det är det. Varför lurar jag mig själv då? - för att jag tror att jag kan dricka normalt.
Varför kan jag inte det då? För att det exkalerar och kommer sluta med ett helvete. Varför blir det ett helvete? Jo för att min innersta vilja är att vara lycklig i en lycklig familj. Skärpning Calle.

Vilken bra fru du har. Du ska vara glad över henne!

Jag tror att så länge man inte ger upp inför alkoholen, erkänner att man inte klarar av det - utan går omkring och tror att man kan hantera den - finns risk för återfall. Livet blir ju jäkligt jobbigt om man å ena sidan ska låta bli något, men å andra sidan tror att man egentligen inte behöver låta bli. Man håller upp, blir trygg, "glömmer bort" hur det var, tror att det är lugnt och riskfritt, prövar lite, det går bra, det går säker bra ett tag, men sedan sitter man där igen... Det är väl därför det är så svårt att lägga av.

Om man jämför med en nötallergiker. Hen prövar väl inte lite ibland om hen vet att man kan dö. Då skulle alla tro att allergikern var helt korkad som vågade riskera livet på detta sätt, istället för att acceptera att det inte går. Men om vi med a-problem vill pröva lite, så är det väl samma sak? Är vi inte helt galna som tror att det ska gå bra? Vi riskerar också livet.

Jag var själv väldigt nära att ramla dit förra veckan. Men det som Mic skrev i Berras tråd hjälpte mig faktiskt. Har du läst det? Ursprunget till kommentaren finns i LillPers tråd där Mic är så glad över att han känner att han kan dricka normalt igen. Det går någon månad och sedan skriver han i Berras tråd om hur det gick. Hans delning av sina erfarenheter hjälpte i alla fall mig väldigt mycket.

Har du läst din tråd från början på länge? Gör kanske det. Du är så himla motiverad och inspirerande. Kanske något som du kan plocka fram igen när det blir jobbigt?

Kram till dig

Stingo

Finns det alkohol hemma hos er? Det verkar viktigt för din fru att du inte dricker. Då kan du nog ställa krav på att det inte skall finnas alkohol hemma hos er, eftersom det gör svårare för dig att inte dricka. Hon kan dricka utanför hemmet, om hon vill.

Eller gick du hem via systemet?

Calleqwerty

Nä vi har hemma. Min fru dricker fre, lö och ibland ett glas på söndag. Men inga mängder mer än några gånger per år utanför hemmet.

Stingo

På riktigt. Det är mycket större tröskel att hämta från systemet än att öppna en flaska hemma.