Som de flesta av er så har jag oxå ett låångt förflutet med A inblandat i mitt liv, olika mycket under olika perioder. För exakt ett år sedan klarade jag av att hålla upp i 3 veckor, sen smöög det sig på igen. Jag har familj med två barn samt en son sedan tidigare förhållande, nu när jag reflekterat extremt mycket sedan i tisdags då jag bestämde mig till 100% att göra en riktig förändring, så tror jag att A var en stor bov i detta. Vilket jag inte alls såg då.. Jag har druckit nästan varje dag sedan jag var 19 år , är nu 34.... Min nuvarande fru och jag har haft en riktig berg och dalbana sedan vi träffats och nu var det seperation på tal igen.
Vad är då annorlunda denna gången??
Jag har ju varit här så MÅNGA gånger förr..
Jag kan inte direkt sätta fingret på det men det känns liksom i hela kroppen denna gången att det är SISTA chansen att komma ur min avskyvärda kärleksrelation till spriten.
Vi har en årlig sammankomst nu till nästa helg med grabbgänget, jag har redan ringt dom och sagt att jag inte kommer dricka. Till min förvåning är dom faktiskt inte jättestöttande utan reagerar mest med tysthet och förvånan. Men denna gången bryr jag mig inte. JAG SKA inte ha med A att göra längre utan det är min familj som är det viktigaste! I morse berättade jag för min fru att jag har ringt mina kompisar samt att jag registrerat mig här (eller på echange först). Jag började gråta och berättade om hur jag smugit med flaskorna i källaren, ljugit om att jag inte druckit, kört bil några gånger för att "nödhandla" för att inte avslöja mig för henne.
Hon reagerade med att gå bort till mig och ge mig VÄRLDENS kram, (hon kramas nästan aldrig och har varit väldigt ofysisk de senaste åren)
Samtidigt så hämtade hon våra förlovningsringar som jag slängde av i fyllan för ett halvår sedan.
Skulle jag svika henne nu så har jag ju förlorat ALL värdighet.
Jag har bara varit nykter i 3 dygn, men fy f.n vad jag vill detta nu! Vill tacka alla här som skrivit och inspirerat mig något oerhört.
Jag kommer ha detta som en slags trygghet och försöka rapportera löpande hur det går, för jag vet att det är mycket känslor i detta forumet som kan få andra att vakna. Jag var inne här och läste för ca 3 år sedan då jag för första gången började inse att jag hade problem.
Tack för att ni finns!
Ha en fin dag och ta hand om den: // C

Calleqwerty

Förstår ditt dilemma patetisk,
Vilket självföraktsnamn föresten!
Allting blir ju lättare med mys med någon ny efter några glas, eller? Jag tror det kan bli MInST lika kul utan, man får lixom släppa på hämningar ändå, lära sig att det är OK att vara lite halvsjuk nykter, du kanske redan har den förmågan. Jag som kille hade tyckt det var SKITbra om min tjej inte drack, förutsatt att jag dricker själv. Man har ju ALLTID chaufför längre fram i förhållandet!
Tror faktiskt inte han bryr sig alls om du inte dricker såvida han är genuint "kär" idig.
Dessutom är du ju enklare för han att acceptera eftersom ni inte träffats sålänge.
Konstnären: det är en rätt dödande kommentar.. ;-) gillar den.

Avslutat konto

Ja, usch ja Calle, mitt nickname ger mig själv rysningar nu men då förstår du/ni hur jag kände mig när jag loggade in här första gången. Hade valt ett annat alias idag så antar att jag redan känner mig lite bättre. Small steps;) Ang min nya kärlek så hoppas jag att du/ni har rätt. Hör dock till saken att hans exfru hade alkoholproblem och han gav henne ett ultimatum att sluta eller skilsmässa. Tja, nu dejtar ju vi så då förstår ni vad exet valde. Är rädd att han ska upptäcka att jag är likadan och har egentligen bara ett val och det är att sluta helt så jag inte ballar ur med honom. Det lär hända förr eller senare när vi är på fest eller liknande. Men jag är rädd att han ska tänka att en gång alkis, alltid alkis. Han borde ju vara värd någon att kunna ta ett glas med. Men den risken får jag ta när jag berättar. Älskar han mig så stöttar han mig. Annars får det vara. Men det är inte lätt...

Uhj... Fattar problemet! Men med den bakgrunden är det helt nödvändigt att du är ärlig mot honom. Han är nog inte särskilt tolerant mot lögner eller mörkanden. Tala klarspråk och visa i handling att det här är ditt liv nu. Lätt att säga för mig, men du har inget val!

Lycka till!!!!!!!

Avslutat konto

Shit Muränan! Ursäkta språket men du har ju helt rätt! Har inte ens tänkt i dom banorna utan varit helt egoistisk och velat att han ska gilla mig. Jag är fan (ursäkta) skyldig honom att vara ärlig så han har en chans att backa om han vill. Han ska ju inte behöva gå igenom den skiten igen. Tänk att ljuga kring alkohol har blivit som en vana som jag inte ens reflekterat över tidigare? Tack för dina ord Muränan. Fick mig en tankeställare. Om jag älskar honom så förtjänar han ju min totala ärlighet i allt såklart. Kram

Ok - bra att du tog det så... Man vet ju aldrig...

Men om du är ärlig nu så visar du att du menar allvar och att han kan lita på att du inte kommer ljuga för honom. Risken att han drar är ju väldigt stor om han själv kommer på hur det ligger till...

Heja dig! Jag tror på dig!

Calleqwerty

Rätt. Ärlighet mot sin partner uppskattas, annars bygger man ju upp något på lögner.
Alkohol är skitbra om man vill bygga upp luftslott fyllda med garderobslik.

Avslutat konto

Calle, håller naturligtvis med dig. Känner mig lite fånig nu när jag läser ditt inlägg. Såklart kan man inte bygga en relation på lögner och ingen kärlek kan gro i ett sånt förhållande. När man är i alkoholens grepp så tänker man inte klart. Finns knappt gränser för vad man kan göra och inte göra i rusets falska famn. Jag har försummat både vänner, mina barn och familj när det varit som värst. Bara tänkt på mig själv. Lämna mig i fred så jag får supa ifred. Byggt lögn på lögn till ett högt ostadigt torn som har tagit all min energi till att inte rasa. Man VET att man ljuger och mörkar ovh ändå då sker det.. Läskigt..Vill ändra på det nu och den jag måste börja vara ärlig emot först är mig själv men det får inte ske på bekostnad av någon annan.

Calleqwerty

Återigen en skitbra dag!
Hade lite klydd på jobbet med en anställd men känner mig mycket starkare och säkrare på hur jag ska styra skutan nu när man känner sig fräsch varje dag. (Nästan, men då beror det inte på A) på vägen hem stannade jag och handlade på Willys eftersom jag ändå skulle hämta ut ett paket där, brukar alltid handla på ICA och då köper jag en alkoholfri dryck som heter beo, ryckte ett paket sådana (trodde jag) på willys. Åkte hem och öppnade å drack, såg då att den var på 2,25%. Tyckte jag kände av det liiite och fick faktiskt avsmak direkt! Gick ner i källaren och tittade på spritflaskorna som jag halsat av så många gånger och tänkte:
- där kan ni stå era jävlar, och inte en gnutta sug fanns där! Så jävla skönt, första dagen jag inte har haft sug ALLS!
Har ätit god mat och hoooopppas!! på att ungarna kan somna itid idag så vi kan få liiiite egentid idag istället och kanske använda den där saken jag hämtade på posten på Willys hehe.
Ni som läser här tror nog jag e någon slags översexuell mansgris, men ICKE!
Tycker bara det e en djävulskt fin och ofarlig livskrydda.

Calleqwerty

Har faktiskt inte "vänt" utan blivit lite ner, men mest upp hela tiden. Jag känner mig så säker på min sak så jag är lite "hög" av bara det.
Iallafall idag :-)

23 dagar för din del idag. 3,5 vecka nästan. Snart har du varit nykter i en hel månad. Det är så himla bra jobbat av dig! Hur länge sedan är det du var nykter en hel månad i sträck?

Calleqwerty

Bra dag återigen, om än lite trött.
Kunde inte sova igårkväll pga åska å hostande barn.//

Calleqwerty

Fortsätter här.. Dottern tryckte på spara..
Normal dag på jobbet och inga konstigheter mer än att 1tjänsteman fick utbrott i vanlig ordning. Känner fortfarande INGET sug alls efter A.. Käns bra.. Vet dock att det kommer många prövningar på min resa, i vanliga fall är jag väldigt kortsint, men känner ett genuint hat mot alkoholshelvetet. Jag har redan sett så många fördelar med att vara utan, bla:
Myycket mer tålamod med barnen.
Harmoni med min fru.
Bättre/oftare sex.
Starkare på jobbet.
Piggare totalt sett.
Inga ångestkänslor.
Tankarna kretsar inte kring A längre.
Körbar alltid.
Slipper kalibrera och förlita min körning på drägern.
Sparar pengar.
Ingen oro/skuldkänslor för mitt smygdrickande.
Inga idiotmail/sms skickade.
Känner mig "mognare" i min nya livsriktning/väg jag valt att ta.
Kan titta mina nära i ögonen utan att behöva dölja en undangömd skam.

Listan kan göras Låååång...

Nä nu ska svabba köksgolvet så jag inte får banner när frun kommer tillbaka, hon e hård mitt fruntimmer.

Calleqwerty

24 dagar!
Det är lika länge som man väntade på att få öppna sista luckan i julkalender, dvs en eeeevighet! :-)
Rätt hurtig dag idag, har börjat ta pappaledigt på fredagar i en liten jobbkombo.
Började med frukost, sen gick vi en lååång runda. Efter att vi käkat lunch så tog vi ungarna på cyklarna och gjorde en massa ärenden. Frun har precis lämnat huset för hon ska ut med en väninna ock äta, själv har jag en 3timmars bolognese på spisen och kikar ut över det nystartade garagebygget på vår tomt.
Det e fan skönt att leva utan sprit när man känner att allt flyter på i en mycket mer jämnare och harmoniskare gång ändå.
Just för tillfället finns det dock ett liitet sug på en whisky och en öl, men det blir det icke!
Vet att det hade blivit mer än det ändå.
Imorgon bitti ska jag upp kl 03.45 och köra ut på en av mina marker och se om den där stooora bocken vill visa sig även nu när de blivit lovliga.
Önskar alla här på forumet en fantastisk, nykter fredagskväll.

Ebba

Härligt!
Tomten borde faktiskt komma, ge dig en fin present denna 24:e dagen och passa på att dricka upp allt du har i källaren sen ditt gamla onyktra liv :)
Grymt bra jobbat, du skriver bra man lever sig in i dina texter och får skratta då och då. Tack för det!
Trevlig fredagkväll och smaklig måltid.

/ Ebba

Calleqwerty

Lååång dag.
Sov inte 1 min inatt, bestämde mig för att åka ut till marken kl 01.30 för att vaka på gris tills rådjuren blev lovliga, var helt rastlös.
Såg rätt mycket djur, några småbockar mm men inget skjutbart i mina ögon. Verkar som brunsten är helt över "redan".
Var hemma igen vid 8.30 efter att ha gott en låång runda och kollat spår osv.
Fick lägga mig några timmar när jag kom hem..
Resten av dagen har gått åt till att förbereda för kräftskiva här hemma, vilken är igång nu. Mest min frus kompisar så jag sitter och försöker få den minsta att somna..
Inte ett dug A sug trots att alla andra festar.
Iofs inte riktigt mina samtalsämnen när det är 5 tjejer som pratar interngrejer.
Ha en lövly lördag friends.
Se om det blir en runda i morgon bitti igen :-)

Låter som om det är lite jobbigt för dig nu. Ganska påfrestande med fester också. Men det är nog väldigt bra att du sysselsätter dig. Att du ger dig ut i skogen. Hoppas att du får lite lugn i själen igen snart.

Det låter som om ni bor helt fantastiskt. Jag får väl toppa med att ha tre rådjur och en älg som hälsar på i min trädgård flera gånger i veckan. Mumsar äpplen.

Tänker på dig!