Som de flesta av er så har jag oxå ett låångt förflutet med A inblandat i mitt liv, olika mycket under olika perioder. För exakt ett år sedan klarade jag av att hålla upp i 3 veckor, sen smöög det sig på igen. Jag har familj med två barn samt en son sedan tidigare förhållande, nu när jag reflekterat extremt mycket sedan i tisdags då jag bestämde mig till 100% att göra en riktig förändring, så tror jag att A var en stor bov i detta. Vilket jag inte alls såg då.. Jag har druckit nästan varje dag sedan jag var 19 år , är nu 34.... Min nuvarande fru och jag har haft en riktig berg och dalbana sedan vi träffats och nu var det seperation på tal igen.
Vad är då annorlunda denna gången??
Jag har ju varit här så MÅNGA gånger förr..
Jag kan inte direkt sätta fingret på det men det känns liksom i hela kroppen denna gången att det är SISTA chansen att komma ur min avskyvärda kärleksrelation till spriten.
Vi har en årlig sammankomst nu till nästa helg med grabbgänget, jag har redan ringt dom och sagt att jag inte kommer dricka. Till min förvåning är dom faktiskt inte jättestöttande utan reagerar mest med tysthet och förvånan. Men denna gången bryr jag mig inte. JAG SKA inte ha med A att göra längre utan det är min familj som är det viktigaste! I morse berättade jag för min fru att jag har ringt mina kompisar samt att jag registrerat mig här (eller på echange först). Jag började gråta och berättade om hur jag smugit med flaskorna i källaren, ljugit om att jag inte druckit, kört bil några gånger för att "nödhandla" för att inte avslöja mig för henne.
Hon reagerade med att gå bort till mig och ge mig VÄRLDENS kram, (hon kramas nästan aldrig och har varit väldigt ofysisk de senaste åren)
Samtidigt så hämtade hon våra förlovningsringar som jag slängde av i fyllan för ett halvår sedan.
Skulle jag svika henne nu så har jag ju förlorat ALL värdighet.
Jag har bara varit nykter i 3 dygn, men fy f.n vad jag vill detta nu! Vill tacka alla här som skrivit och inspirerat mig något oerhört.
Jag kommer ha detta som en slags trygghet och försöka rapportera löpande hur det går, för jag vet att det är mycket känslor i detta forumet som kan få andra att vakna. Jag var inne här och läste för ca 3 år sedan då jag för första gången började inse att jag hade problem.
Tack för att ni finns!
Ha en fin dag och ta hand om den: // C

Zelda

Ska lyckas jag med, så himla bra av er, muränan, konstnären och alla andra som kommit så långt, att ni fortsätter att skriva, det är en otrolig hjälp och peppning för en som precis startat ett nyktert liv.

Vickan69

Istället för tråkiga med sprit. Så bra. Min man sa igår, när jag istället för pliktskyldiga saker jag borde göra funderade på att träna, att träna är roligt och man ska göra roliga saker.

Han slutade för över ett år sedan och började dra i sig mycket godis. Reflekterade över det och slutade med socker också. Många här som nämnt sambandet mellan A och socker och att det gått lättare med sockerfri diet. Men en sak i taget kanske...

Ha en fin dag!

Ja, men visst har du rätt Vickan! Du kan ju räkna på hur mycket socker/energi alkohol innehåller... suck! Men som du säger - en sak i taget! Annars vore det väl en höjdare om vi gick all in. Bort med alkohol, socker/godis, alkoholfri-öl/vin/cider, snus/cigg om någon nyttjar det, värktabletter, andra tabletter, coca cola, kaffe/te, rött kött... Finns det något kvar mer än sallad och utspätt kranvatten?? Sign me up för alkoholen - resten "tar vi imorgon". Kram

Ja, jag ser ju lite dåligt, så man vet aldrig vad man får med sig hem i svampkorgen...! Var i Holland ett tag och där, där fanns det svampar. Hua - evigt tacksam för att jag låtit bli den typen av droger!

Calleqwerty

Jag e typ skitbra!
Eller det har iallafall varit en skitbra dag.
Kreativ på jobbet, klara mitt BE körkort efter jobb, ätit hämtnat för min fru e bakfull, e nu ute med ungarna så att hon ska få vila sig ett par timmar i utbyte mot sex ikväl :-) haha.
Vad gör man inte...
Kanske för mycket info, men va fan så e mitt liv. Dessutom e jag en man, och vi e som hundar, lätta att styra med enkla behov. Tjejer e som katter, de går dit grädden är godast och charmar sig fram.
Lite generalisering dock, orden är min farfars när han skulle förklara för mig hur tjejer var när min första dumpat mig i 14 års åldern.
Ha en sinnesbra kväll!
// Calle

Calleqwerty

PS. Det blev inget :-)
Jag orka inte, har nog inte hänt NÅGONSIN tidigare. Ytterligare en positiv effekt av nykterheten. Jag blir kanske mer spännande och oförutsägbar nu när det gäller den biten.
// mystiske Carl.

Gapskrattade åt ditt inlägg på Konstnärens sida! Älskar din humor! Sedan får jag be om ursäkt till dig att jag bidragit till utflippet. Förlåt, ska bättra mig och bara skriva om tunga och seriösa saker. Typ Lars Norén och döden.

Ha en bra dag! :-)

konstnären

Morning på dig
Ha du det skall till mycket mer om jag ska bli chokad över din s.k. öppna dagbok. Det är ju kul att få lite inblick i andra, så är vi ju funtade.
Liknelsen mellan man och kvinna är väldigt träffande. Mjau. Det var väl din morfar som sa.
Hoppas oxså vi ska hitta tillbaka, men mannen har blivit en mussla, försöker öppna skalet, är det öppna musslorna man ska slänga eller tvärtom
dom stängda. Tiden får utvisa hur allt blir. Kan bli så ar på hur mycket alkohol förstör. Ändå är man en torris som avstår, eller vi är vinnare i våra
egna ögon.
Skönt att det går bra för dig, glädjer mig.
Ha det fint
Konstnären

Calleqwerty

Haha, ni e ju för sköna.
Jag har så svårt att vara allvarlig när jag är på bra humör.. Har kommit in i ett jävla stim där allting käns skitbra.
Enda mörka molnet är älgjakten om 2 veckor...
10 dagar med sinnesjukt drickande med 3 nära vänner. (Givetvis inte under jakten...)
Jag brukade nog snitta ca 3l starksprit, 4flak öl å någon bag in box på denna resa...
Jag skiter väl mest i hur dom andra reagerar men frågan är hur det kommer vara att va på uteställe vilket vi är på torsd, lörd, innan jakten samt fredagen efter efter jakten. Dessutom blir det ju middag varje dag med snaps öl å vin under jaktveckan iofs små mängder då.
Men.. Det blir ÅRETS prövning, men sen e det ju gjort....

Åh jösses! Vilken konsumtion! Förlåt, men det är ju ganska mycket... Vet du vad? Jag tycker du ska vända på det här. Prövningen ligger i att lyckas dricka allt det där och fortfarande kunna hålla i bössan. Din prövning, dvs att vara nykter är ju en barnlek jämfört med detta. Skämt å sido men lite sanning, eller hur?

Nu kommer pekpinnen fram också. Du kanske skulle kunna skippa krogen före och efter? Låter som om du behövs hemma. Det kanske inte är någon karlakarl ursäkt, men du lär ju bli belönad på så sätt du önskar. Det låter faktiskt tufft för din fru att orka själv så mycket under den heliga jakten. ELLER HUR?! För egen del hade jag nog laddat bössa och siktat på något annat än älg om min man skulle roa sig så länge på egen hand...!

Nu har jag skällt färdigt.

Calleqwerty

Jag vet att det e tufft för henne att vara själv i 10 dagar... Vi har pratat om det mycket.
Jag kompenserar henne med annat under resterande år... Men det är andolut ett ämne hon gillar att ta upp när jag är negativ till ngn fest el dylikt hon ska på, vilket är rätt ofta.
Då biter jag mig i tungan direkt..
Anledningen att jag inte kan skippa uteställena är pga att vi åker 150mil enkel resa...
15 års tradition med samma gäng, inte skitlätt att bryta.

Avslutat konto

Wow, vilken prövning med en sådan resa!
Visst är det sorgligt att man själv känner sig stark att stå emot att dricka men är nästan mest rädd för att falla för trycket från människor runtomkring en. Det är som många skriver här mer ok att dricka än att låta bli. Har många gånger suttit på fest och fått höra att jag är såå tråkig för att jag inte druckit. Schysst va?! Skyllde på allt från att jag jag körde till att jag åt penicillin. Folk började undra om jag hade kronisk infektion i kroppen till slut. Vet inte om det är/var då för er att det jobbigaste i början är att fundera ut ursäkter? Önskar ibland att jag får någon allvarlig sjukdom som gör att jag inte kan dricka. Sjukt va? Då är man ju redan allvarligt sjuk när man tänker så. Fast i huvudet...

Calleqwerty

Min nya strategi är att säga att jag har en vit månad, sen när det gått en månad så säger jag att jag upptäckt att jag trivdes så jävla bra med det så jag ska försöka vara utan sprit i ett år.
Sen när det gått ett år börjar dom väl vänja sig.
Då säger jag bara att jag trivs bättre utan A.
Skiter faktiskt i vad dom tycker, passar det inte så behöver jag inte umgås med dom.

Avslutat konto

Är just nu inne på att köra samma strategi att säga att jag taggar ner med alkoholen efter semestern. Vit helg, vit vecka osv. Mitt största bekymmer är just nu att jag nyligen träffat en ny man. Vi har ett distansförhållande och träffas mest bara på helger. Då blir det ju förstås goda middagar med vin till och en öl vid själva matlagningen osv. Har hittills aldrig spårat ur med honom. ÄN! Han kan hantera sitt drickande och vet sin gräns så han är bra för mig. Min rädsla är att han inte vill träffa mig om jag inte dricker . Tycka att det är trist att jag sitter och smuttar på vatten. Jag vet att jag inte borde tänka så utan känna att isåfall är han inte rätt för mig men det gör jag inte. Vad alla andra tycker och tänker skiter jag faktiskt också i egentligen. Men med honom är det annorlunda. Vi har inte kommit till någon vardag ännu utan är bara i mysfasen där alkoholen har haft stor roll om än i små mängder.

konstnären

Han tycker nog inte att du är trist. Förstår hur du tänker. Du kan väl efter ett tag kanske säga som det är. Hade själv problem med
alla förklaringar nu säger jag ofta JAG HAR DRUCKIGT FÄRDIGT. Blir inga kommentarer, men lite tyst. Men jag bryr mig inte
om vad andra tycker om mitt beslut.
Lycka till
Konstnären

Avslutat konto

Hoppas att du har rätt, Konstnären. Hursomhelst tänker jag inte ta första glaset idag. Behöver bli fri från alkoholen och tänker inte ens låta kärleken äventyra det. Är kärleken tillräckligt stark så funkar det ändå. Men lite rädd är jag...