Som de flesta av er så har jag oxå ett låångt förflutet med A inblandat i mitt liv, olika mycket under olika perioder. För exakt ett år sedan klarade jag av att hålla upp i 3 veckor, sen smöög det sig på igen. Jag har familj med två barn samt en son sedan tidigare förhållande, nu när jag reflekterat extremt mycket sedan i tisdags då jag bestämde mig till 100% att göra en riktig förändring, så tror jag att A var en stor bov i detta. Vilket jag inte alls såg då.. Jag har druckit nästan varje dag sedan jag var 19 år , är nu 34.... Min nuvarande fru och jag har haft en riktig berg och dalbana sedan vi träffats och nu var det seperation på tal igen.
Vad är då annorlunda denna gången??
Jag har ju varit här så MÅNGA gånger förr..
Jag kan inte direkt sätta fingret på det men det känns liksom i hela kroppen denna gången att det är SISTA chansen att komma ur min avskyvärda kärleksrelation till spriten.
Vi har en årlig sammankomst nu till nästa helg med grabbgänget, jag har redan ringt dom och sagt att jag inte kommer dricka. Till min förvåning är dom faktiskt inte jättestöttande utan reagerar mest med tysthet och förvånan. Men denna gången bryr jag mig inte. JAG SKA inte ha med A att göra längre utan det är min familj som är det viktigaste! I morse berättade jag för min fru att jag har ringt mina kompisar samt att jag registrerat mig här (eller på echange först). Jag började gråta och berättade om hur jag smugit med flaskorna i källaren, ljugit om att jag inte druckit, kört bil några gånger för att "nödhandla" för att inte avslöja mig för henne.
Hon reagerade med att gå bort till mig och ge mig VÄRLDENS kram, (hon kramas nästan aldrig och har varit väldigt ofysisk de senaste åren)
Samtidigt så hämtade hon våra förlovningsringar som jag slängde av i fyllan för ett halvår sedan.
Skulle jag svika henne nu så har jag ju förlorat ALL värdighet.
Jag har bara varit nykter i 3 dygn, men fy f.n vad jag vill detta nu! Vill tacka alla här som skrivit och inspirerat mig något oerhört.
Jag kommer ha detta som en slags trygghet och försöka rapportera löpande hur det går, för jag vet att det är mycket känslor i detta forumet som kan få andra att vakna. Jag var inne här och läste för ca 3 år sedan då jag för första gången började inse att jag hade problem.
Tack för att ni finns!
Ha en fin dag och ta hand om den: // C

Ebba

Gud. Så.Gott.
Jag har faktiskt inte en enda vän som är kock (riktig alltså) och det brukar jag sörja. En singelkille som arbetar som kock och är bästis med mig tänker jag mig, han ringer mig och säger: kom på käk måste ha råd angående en tjej jag dejtar som är vegan.

Fiske och alkohol går ju inte riktigt ihop med tanke på vattnet. Bra att du är nykter och imorgon kan du göra vad du vill, dina kompisar mår röv.

varje dag upplever jag som rejält mkt längre, tänker en hel del på varför...

Calleqwerty

Vet inte om dagarna blir så mycket längre, det känns nog så för min del i efterhand eftersom man efter en för blöt kväll inte minns allt likabra som när man e nykter. Däremot är jag mkt piggare överlag nu och sover nog mindre än innan, och då blir ju dagarna längre såklart.

konstnären

Själv har jag inte testat alkofria viner och inte rödvin. Får vara för min del. Matblogg, ja du skriver ju om dina goda anrättningar. Underbart gott med hjort, säger som Ebba varför har man ingen vän som är kock.
Fin dag calle
Konstnären

Stingo

...är ett helt säkert sätt att få mig att följa. Funderade själv i tiden så där halvallvarligt på att bli kock, men kom fram till att det är ett intresse som också fungerar väldigt bra som hobby. I dag skall det bli långgrillade/lättrökta kycklinglår.

Bubbelvatten får duga som dryck, är väldigt misstänksam mot alkoholfria viner. De jag stött på har varit sura och jävliga, antagligen för att undvika associationer till saft. Men måste erkänna ett jag inte provat på många, många år, så kanske man borde ge dem en ny chans?

Stingo

...upplever jag inte som längre än tidigare. Tvärtom har jag litet svårt att förstå dem som säger att de hinner med så mycket mera. Kanske delvis för att jag oftast var högfunktionerande också fast jag drack och nu lägger ganska mycket energi på processen med att sluta och också kanske unnar mig mera medvetet rofylld tid?

I går då jag kände mig dålig blev jag direkt orolig över hur snabbt dagen bara gled förbi. Jag brukar ju alltid ha stenkoll på tiden och så försvinner helt plötsligt flera timmar, utan att jag överhuvudtaget märker det.

Ebba

Känner att du Stingo kommer bli en tillgång här i forumet.
Likt alla andra som ansluter till skaran.
Funderar på att ringa Gotland och föreslå en sak. Gotland ska bli en helt alkoholfri ö där ingen alkohol får säljas, serveras eller drickas. En fristad liksom. Men det är väl bara jag och alla andra lyckliga och nyktra My Little Ponys (Calles uttryck) som skulle rösta ja till det förslaget. Stockholmsveckan drar ju in enorma summor.

/Ebba

Ebba

Hade mängder av såna i neonfärger på åttiotalet då jag var barn och det var vad vi alla lekte med. Önskade mig slottet men fick det aldrig.

Calleqwerty

Söndag, fast utan ångest faktiskt.
Skulle dock velat ha lite egentid i helgen, men det är inte ens lönt att tänka på när jag åker 150mil hemifrån i 9-10 dagar på torsdag..
Idag gick jag upp tidigt med ungarna, gjorde frukost osv till ungarns + övernattningskompis.
Sedan har dagen bestått av loppisbesök, städning och , och inte mycket mer faktiskt.
Har varit rätt slö och inte orkat göra för många knop. Den lille somna för 2 timmar sedan så jag bääävar för natten...
Egentligen e jag faktiskt sjuuuukt rastlös, men jag kommer lixom ingenstans, skulle vilja plocka svamp, fiska el. Jaga just nu. Men får givetvis prioritera ungarna såklart. Synd att man har lite egoistiska tankar ibland...
So long

Vilka anrättningar du gör Calle!

Vi har alltid ägnat maten stor betydelse i det här hemmet. God mat, bra råvaror osv. Men nu, senaste månaden så känner jag mig helt ointresserad och oinspirerad. Tycker det är skittrist att stå vid spisen och tar varenda genväg som går. Det är inte utan att jag börjar undra om matintresset varit ett svepskäl för att korka upp en god flaska vin...! Det är inte alls lika kul med maten längre. Kan lika gärna micra rester så är det över. Min man och jag har alltid "chockerats" över folk som bara slänger i sig maten för att ha det gjort. Som ett nödvändigt ont liksom. Just nu känns det så.

Av denna anledningen är det skönt att läsa att man kan hålla sitt matintresse vid liv som nykter! MatCalle alternativ ViltCalle inspirerar på många plan ;-)

Stingo

Har just öppnat en vakupack med varmrökt lax och låtit familjen fixa mackor av det till middag. Kanske inte något helt nytt, men det kan nog ha blivit mera av sånt under den senaste månaden. Å andra sidan har jag alltid haft två helt olika sätt att äta. På det ena njuter jag av god mat och på det andra intar jag föda för att få näring och bli mätt. Båda fungerar för mig och sätt nummer två är väldigt praktiskt, då man behöver klara sig med maten på någon sämre lunchrestaurang, eller så.

Men (bara) "ett svepskäl"? Varför så svartvitt? Säkert kan det ha varit en delorsak, men månne inte intresset för riktigt god mat hittar tillbaka också utan vinet.

Jo, Stingo, tyvärr är hela jag svart/vit, på/av, med/emot... Avspeglas nog i det mesta... Men klart var det inte BARA därför - jag generaliserade lite.

Ha en fin kväll!

Calleqwerty

Igår var en mkt dryg dag.
Trött så in i h..vete på jobbet i samband med Iso-revisionen vilket i sig själv är ett sömnpiller..
Minsta sonen sover extremt oroligt på nätterna för tillfället och skriker som en tenorsångare 25-tusen gånger / natt.
Kom hem efter jobb och tvingade mig igenom kvällen tills ungarna somnade, sen drog det igång igen.... fick lägga mig på soffan kl 04-06 vilket var gudabenådade timmar.
Den lille hade någon virusförkylningshistoria vilken jag verkar ha fått då det känns som jag rökat en limpa cigarettar när jag vaknar samt en jävla huvudvärk.
Det känns dock något bättre idag. Ska erkänna att jag var sjukt sugen på en stor j..la whisky igår när jag kom hem, vilket jag nämnde för frun.. Hon tyckte jag skulle göra det bara jag blev positivare. hmmm Nä. Jag gjorde inte det. Har heller inga planer på att göra det utan detta får reda ut sig själv till jag fått lite sömn och frisknat till så jag blir en wunderbahr positiv människa igen.

Ha en lövly dag !

Zelda

Hur bra gjort av dig som inte drack något. Det är ju dom tillfällena som är tuffa, när man är trött och känner less. Men att tänka som du gör, att "härda" ut, det kommer bättre dagar, då man faktiskt mår himla bra och allt är okej, hjälper. Så all heder till dig!!!

Bra gjort Callen! Det är tufft med småttingar hemma. Även om de är världens bästa, så är det tufft att inte få sova. Du gör det bra, tycker jag. Bra att du inte föll för drickat! Får väl tänka på att man inte blir piggare av det precis... Det gör INTE livet enklare.

Positiv...?! Ja, välkommen i klubben... Häxan Surtant för egen del...

Åker du på torsdag? Har du någon plan/strategi för hur du ska hantera de olika situationer som kommer dyka upp? Du är stark Calle. Du kommer fixa det här.

Kram

Calleqwerty

Snälla, diskutera inte planer/strategier/dokumentation med mig nu när jag har ISO omcertifiering på jobb Muränan ;-)
Men den specificerade planen är väl:

Process - Kunskap och insikt om Alkoholens skadliga verkan på min livskvalite'

- Syfte och Bakgrund
Jag ska se till att kunskapen om Alkoholens negativa effekter på familjerelationer och arbete är tillräckliga för att förebyggas så att en tilfredställande Livsmiljö på arbetet och i hemmet uppnås.

Omfattning:
Calleqwerty enbart

- Aktivitet
Informera människor i min närhet om min insikt. Ta lärdom av andra människors erfarenheter i ex. Alkoholhjälpens forum.
Utvärdera efter 1 års uppehåll från alkoholintag.

Dokumentation:
Dagbok i Alkoholhjälpens nätbaserade forum under signumet Calleqwerty.
Avikelser. (Se sammanställning K.9.18)

Detta får bli min handlingsplan ;-)

// Calleqwerty