Som de flesta av er så har jag oxå ett låångt förflutet med A inblandat i mitt liv, olika mycket under olika perioder. För exakt ett år sedan klarade jag av att hålla upp i 3 veckor, sen smöög det sig på igen. Jag har familj med två barn samt en son sedan tidigare förhållande, nu när jag reflekterat extremt mycket sedan i tisdags då jag bestämde mig till 100% att göra en riktig förändring, så tror jag att A var en stor bov i detta. Vilket jag inte alls såg då.. Jag har druckit nästan varje dag sedan jag var 19 år , är nu 34.... Min nuvarande fru och jag har haft en riktig berg och dalbana sedan vi träffats och nu var det seperation på tal igen.
Vad är då annorlunda denna gången??
Jag har ju varit här så MÅNGA gånger förr..
Jag kan inte direkt sätta fingret på det men det känns liksom i hela kroppen denna gången att det är SISTA chansen att komma ur min avskyvärda kärleksrelation till spriten.
Vi har en årlig sammankomst nu till nästa helg med grabbgänget, jag har redan ringt dom och sagt att jag inte kommer dricka. Till min förvåning är dom faktiskt inte jättestöttande utan reagerar mest med tysthet och förvånan. Men denna gången bryr jag mig inte. JAG SKA inte ha med A att göra längre utan det är min familj som är det viktigaste! I morse berättade jag för min fru att jag har ringt mina kompisar samt att jag registrerat mig här (eller på echange först). Jag började gråta och berättade om hur jag smugit med flaskorna i källaren, ljugit om att jag inte druckit, kört bil några gånger för att "nödhandla" för att inte avslöja mig för henne.
Hon reagerade med att gå bort till mig och ge mig VÄRLDENS kram, (hon kramas nästan aldrig och har varit väldigt ofysisk de senaste åren)
Samtidigt så hämtade hon våra förlovningsringar som jag slängde av i fyllan för ett halvår sedan.
Skulle jag svika henne nu så har jag ju förlorat ALL värdighet.
Jag har bara varit nykter i 3 dygn, men fy f.n vad jag vill detta nu! Vill tacka alla här som skrivit och inspirerat mig något oerhört.
Jag kommer ha detta som en slags trygghet och försöka rapportera löpande hur det går, för jag vet att det är mycket känslor i detta forumet som kan få andra att vakna. Jag var inne här och läste för ca 3 år sedan då jag för första gången började inse att jag hade problem.
Tack för att ni finns!
Ha en fin dag och ta hand om den: // C

Calleqwerty

Rent för trött för att skriva...
Ingen A i dag heller..
Bra dag själv med minstingen på dagen, maten blev kräftor från farfars dammar, ute å jaga, såg bara 1st gris... Försök att kolla film med frun, jag somnade..
Guten nacht, auf wiedersehn.
// Calle

konstnären

27 dagar inte illa calle. Bra gjort. Har själv ätit några impoterade kräftor som smakade apa. Farfars kräftor var nog goda.
Fortsätt så här
Morgonhälsning från Konstnären

Calleqwerty

Hej och tack för kommentarerna!
Mår bra som snus!
Fick tag i den store bocken bruse imorse.

Calleqwerty

Fan vad tiden går, känner mig fortfarande grymt stark i mitt beslut. Fattar inte det riktigt själv, jag brukar ha svindålig karraktär...
Nu ska jag iofs inte dra på för stora trissor inu, men det käns kungligt rätt inu.
Att alltid ha koll och inte bli en pajas, klart jag kommer bli tråkigare som nykter på fester då jag kan bli rätt rolig (tro det eller ej) till en viss nivå, sen kommer en massa andra jobbiga karaktärsdrag fram och då speciellt mot min fru. Nä god bless nykterheten.
Hade en fantastisk morgon! Var på den andra marken idag, fint väder och jag såg 9 hjortar, 2 getter och den där stora bocken som jag haft koll på länge, nu ska han bli mat till vår stackars familj i den stränga vintern, typ.
Sitter nu med min familj å kollar idol och mår allmänt skitbra faktiskt.
Alkohol e ett skit, ge fan i det och upptäck ett nytt liv! Alla ens gamla intresse blommar upp och får lixom nytt liv.
Ha en fin kväll på er!
Carlito.

Incognito_66

27 dagar är respekt!
Håller med dig, gamla intressen vaknar när alkoholhelvetet försvinner.
Vi planerar nu en natur- och fiskehelg med hela familjen. Något vi inte genomfört på säkert fem-sex år.

Ha det bra!

/ I

Calleqwerty

Härligt att höra Incognito, vi har ju nästan följts åt. (Om jag inte e fel på det)
Lät mysigt med fiske med familjen!
Här e det bera jag och äldsta sonen som är naturintresserade.. Men om dottern blir det så får mamma ge me sig :-)

Gott och höra att Carlito har det bra och att det går så bra för dig! Håller med dig - alkohol är ett jäkla skit! Aldrig mer! Vet du, jag är nog där. Där att jag börjar förlika mig med tanken på - aldrig mer! Inte kanske senare om ett par år, utan aldrig mer. :-)

Kram

hör era goa känslor över att slipps alkoholskiten. Jag är inne på dag 2, snart 3, men känner så starkt att det ska vara slut nu. Väntar nu bara ut några dagars avgiftningssymtom och sedan hoppas jag på god sömn och sköna mornar.

konstnären

Du låter fantastiskt stark och glad. BRA JOBBAT CALLE. Hjortsteken kan jag ta hand om, jag lagar fantastiska hjortstekar.
Skämt å sido. Trivs just nu med att vara nykter och klar i knoppen, inget sug alls och året närmar sig. Då du ska det bli fest.
hm, hoppas jag kan hitta alkofri skumpa, då ska jag dricka hela natten, och tacka livet som jag fått tillbaka.
Kram till dig calle
Konstnären

Ebba

Snart ett år!
Vad fantastiskt skönt för dig.
Härligt!
Jag hade två nyktra år och föll tillbaka som du vet.
Gör inte om mitt misstag :)
Kram Ebba.

konstnären

Tack Ebba för tipset, Pommac är gott det kanske det blir. Nej jag ska inte återvända till svarta hålet igen som jag kallar det.
Du låter glad nu Ebba och det glädjer mig. Måste ut med vovven nu hon är nödig min älskling, som såg mig när jag mådde som sämst
Morgonkram till starka Ebba
Konstnären, förresten Ebba hette min underbara farmor

Ebba

"Alkohol e skit, ge fan i det och upptäck ett nytt liv! Alla ens gamla intressen blommar lixom upp och får nytt liv."

Om någon hade sagt så till mig för tre veckor sedan hade jag suckat och himlat med ögonen samt tänkt att positiva jävlar inte har en aning om hur hemskt livet kan vara och att jag minsann inte ägnar mig åt mina gamla intressen eftersom att dessa intressen är tråkiga och inte längre intresserar mig.
Idag förstår jag exakt hur du menar och det är fantastiskt!
Plötsligt känns det som att livet består av en massa möjligheter och jag har fått lusten åter.
Jag vet att jag är nynykter och att bakslag kommer och går men just nu är jag bara lycklig, tacksam och glad över min glädje som kommit åter.

/Ebba, nykter dag 18.

Calleqwerty

Gött Ebba (skitfint namn dessutom)
Vi som insett fördelarna e som typ små mylittle ponys som skuttar runt helt lyckliga hela tiden och får nya kunskapssymboler stup i kvarten.

Hmmm. Knappt överdoserat netflix med dottern.

Calleqwerty

28 dagar, 4 veckor, är det 1månad?
Helt sjukt, har varit nykter 8,3% av 1 år!
Jävla bra start. Största provet blir som sagt var älgjakten om 1 vecka, men klarar min fru vara själv med barnen i 10 dagar så ska väl jag fixa att inte kröka ner mig...
Vanlig dag idag.. Jobb, mat, barn osv fast det ovanliga är att jag inte har något A-sug.. Har inte haft det alls på några dagar vilket käns skönt som attans. Harmoni känner jag, men har väl upptäckt 1 nackdel, jag har INTE samma driv på jobbet längre. Troligtvis har jag väl presterat som fan tidigare för att hålla uppe fasaden. Har som sagt var nästan 40 anställda och det vore ju FAN om jag inte kan hålla dom med jobb bara för att jag inte krökar. Detta kan ju vara och ÄR troligtvis bara inbillning men jag bryr mig nästan mindre om jobbet nu.. Kan ju iofs vara pga det inte kommit igång riktigt efter semestrarna samt att jaktsäsongen börjat + att jag lägger mer energi på familjen. Och vad vill mina barn helst ha?
- en närvarande pappa med OK ekonomi eller en helt onärvarande pappa som dom kommer ärva en bra slant av.
När jag läser vad jag skrivit ovan så inser jag att det verkar idiotiskt att det skulle ligga till såhär..
Men jag har och jag tror alla människor har en förmåga att förverkliga det man visualiserar, därav gäller det att ha en sund bild i huvet av hur man vill ha det i sitt liv och just nu gäller det att hitta en balans mellan jobb/familj.
För vad är väl viktigare än en närvarande pappa som inte dör i förtid pga alkoholskador.
Nä, det gäller att ta hand om det man lever för så länge man lever för sen är man död jävligt länge.
// Carlos

Instämmer med Ebba! Fantastiskt! :-)

Har också märkt att jag presterade mer förut. På alla plan. Men nu skiter jag mer och mer i det. Orkar inte. Har ingen lust. Har annat för mig! Tror att det delvis är som du säger, kompenserar för "annat". Tror också att man upptäcker massa roligt man glömt bort/struntat i förut. Men jag tar det som ett sundhetstecken! :-)

Calle, jag förstår att du tänker på jakten. Dels av tradition, dels att det är så många dagar. Jag tror i och för sig att du kommer klara det. Du är så stark i ditt beslut. Men det kommer nog tjatas en del på dig, så förbered dig på det. Vilka situationer kommer bli svåra? När och hur? Vad brukar hända? Tänkt sedan igenom på förhand hur du ska lösa detta. Bestäm dig, ha en plan.

Kram

Calleqwerty

Tack Ebba å Konstnären!
Är nog kär i er båda :-) Det är ju som en Cyberfamilj här inne med mer eller mindre förvirrade avatarer.