Som de flesta av er så har jag oxå ett låångt förflutet med A inblandat i mitt liv, olika mycket under olika perioder. För exakt ett år sedan klarade jag av att hålla upp i 3 veckor, sen smöög det sig på igen. Jag har familj med två barn samt en son sedan tidigare förhållande, nu när jag reflekterat extremt mycket sedan i tisdags då jag bestämde mig till 100% att göra en riktig förändring, så tror jag att A var en stor bov i detta. Vilket jag inte alls såg då.. Jag har druckit nästan varje dag sedan jag var 19 år , är nu 34.... Min nuvarande fru och jag har haft en riktig berg och dalbana sedan vi träffats och nu var det seperation på tal igen.
Vad är då annorlunda denna gången??
Jag har ju varit här så MÅNGA gånger förr..
Jag kan inte direkt sätta fingret på det men det känns liksom i hela kroppen denna gången att det är SISTA chansen att komma ur min avskyvärda kärleksrelation till spriten.
Vi har en årlig sammankomst nu till nästa helg med grabbgänget, jag har redan ringt dom och sagt att jag inte kommer dricka. Till min förvåning är dom faktiskt inte jättestöttande utan reagerar mest med tysthet och förvånan. Men denna gången bryr jag mig inte. JAG SKA inte ha med A att göra längre utan det är min familj som är det viktigaste! I morse berättade jag för min fru att jag har ringt mina kompisar samt att jag registrerat mig här (eller på echange först). Jag började gråta och berättade om hur jag smugit med flaskorna i källaren, ljugit om att jag inte druckit, kört bil några gånger för att "nödhandla" för att inte avslöja mig för henne.
Hon reagerade med att gå bort till mig och ge mig VÄRLDENS kram, (hon kramas nästan aldrig och har varit väldigt ofysisk de senaste åren)
Samtidigt så hämtade hon våra förlovningsringar som jag slängde av i fyllan för ett halvår sedan.
Skulle jag svika henne nu så har jag ju förlorat ALL värdighet.
Jag har bara varit nykter i 3 dygn, men fy f.n vad jag vill detta nu! Vill tacka alla här som skrivit och inspirerat mig något oerhört.
Jag kommer ha detta som en slags trygghet och försöka rapportera löpande hur det går, för jag vet att det är mycket känslor i detta forumet som kan få andra att vakna. Jag var inne här och läste för ca 3 år sedan då jag för första gången började inse att jag hade problem.
Tack för att ni finns!
Ha en fin dag och ta hand om den: // C

Vickan69

Och är är en avtar till med skiftande grad av förvirring....

Har inte heller samma driv på jobb. Tror det är en kombo av starta upp och andra intressen. Det är väldigt sunt att ha viss distans till jobbet. Jag har kunnat jobba ihjäl mig, lite maniskt i vissa perioder. Har ofta tänkt att de andrahandsgäst tid för annat och familjen. Nu Örjan kanske på väg mot sundare tider...

Sp. många jag hört ledsna och bittra för att deras ofta pappor inte fanns under uppväxten. Vad ska de med pengarna till? Roligast att skaffa egna. Nej men allvarligt, vi har verkligen bara ett liv och en chans att vara föräldrar nu. Mina börjar bli små unga vuxna som tar intryck och redan är präglade. Snart är de inte med hemma och på semestrar längre så det gäller att vårda relationen nu. ( kan ångra en hel del men det är återstoden som gäller nu)

Grattis till storbocken! Har varit med på familjejakt flera gånger. En machovärld, verkligen. Tror en och annan i gänget kommer att fundera efteråt och också tycker att det örfilar mycket dricka.. Du grejar det, låter det som.

Kul att det går så bra för dig!

Calleqwerty

Hej Hej Hallå dagboken!
Idag har det varit ytterligare en såndär vanlig dag.. Jobbat lite extra mycket kanske för att kompensera för de tankegångarna jag hade igår, att jag tyckte jag slappnat av förmycket på jobb..
Har idag käftat med konsulter, rastat kunder och sökt lite avtal. Haft rätt dryga diskussioner med min fru angående min son. (Hennes bonus) så något mys lär det inte bli idag.. Var rätt längesen nu och har inte ens fått testa den där prylen jag hämtade posten... Lär dröja ett tag då hon e på ett jävla humör förmodligen av trötthet, med all respekt. Dottern e rätt trotsig och jobbig förtillfället. Typ NUUu får återkomma.

Calleqwerty

Hektisk dag...
Började som vanligt kl 06.00.
Duscha, körde till Jobb. Fullt upp med avtalsansökningar, bokslut samt isorevision. Allt på en gång..
Kom hem och hämtade största sonen hos en kompis, släppte av honom för att köra och hämta en ny gasoltub medans han bytte om till fotbollskläder. Sladda in på fotbollsplanen och sen hem och satte igång att röka en öring som vi bestämt vi skulle ha till middag, styckade ner rådjuret under tiden, vacuumpacka allt.
Hämtade sonen på fotbollen, inte bra.....
Han hade knuffat en annan kille ganska rejält, hände för ca 1,5 år sedan oxå. Dom drar lixom inte jämt + att min son har ett jävla humör när han sätter den sidan till.. Blev uppringd av föräldrarna och förklarade noga att vi har nolltolerans mot våld i vår familj samt att jag pratat med min son rejält om detta.
Skickade sedan ett sms att han skulle säga förlåt imorgon och om dom kunde rapportera om så skett.
Fick svar att ok, men att deras son var jätteledsen och det var inte första gången.
Suck... Likadant förra gången, det blev föräldramöte på skolan och hela kittet. Mötet började med att dom började prata om att det finns föräldrar som slår sina barn... Jag satt som ett frågetecken och undrade om detta verkligen var relevant. Nåja..
Jag skickade ytterligare ett sms där jag poängterade att vi verkligen klargjort för X att våld inte accepteras samt att dom kanske kunde prata lite med Y om att tänka på sin kommunikation. (Han kan vara en retsticka vilket fotbollstränaren + fröken förklarat samt jag själv sett det) Fick INGET svar. Han måste vara ett riktigt A-barn...
Jag har ju sträkt ut hela min arm och ursäktat min son men dom verkar begära något av oss som jag inte kan ordna, typ att han bytar skola. Eller är det bara deras "kultur" som gör att dom har ett hetsigare "inte se sitt eget fel" mentalitet som gör det.
Jaja. Drygt iallafall. Hatar tystnad. Bättre dom skriver att dom tycker jag e dum ihuvet eller något.
Ps. öringen blev torr som fnöske och smaka pi.
Ha en fin kväll!

Ebba

Herregud vad gott det låter med med rökt öring som du förmodligen dragit upp själv. Jag har inte fått i mig ordentlig middag. Så hungrig och blev avundsjuk. Tusen tack för att du lade till att den blev torr :)

/ Ebba, hungrig och får väl bre sig en macka för min kille går på sinnessjuk kost och träningsdiet just nu och jag kom hem sent, orkar inte svänga ihop nåt. Så....nu vet ni....hehe.

Vickan69

Ja, vad är det för diet Ebba? Sinnesjukt äckligt också? ;-)

Usch, vad det dör är jobbigt med barn och föräldrar.... Tyckte du var bra som tog kontakt. Om båda föräldrar säger att det där får ni reda ut själva. Vad händer då?

Hade en lärare som lät min och en annan ha samtal bara de två i flera veckor. De fick förklara och lyssna. Sedan verkade det lugna ner sig och inga mer bråk och det var ganska många år sedan.

Vad du hinner med!!

Ebba

Jag tycker allt du nämnde i din fråga låter gott, jag är så hungrig alltså.
Den töntiga kosten består av kyckling, lax, bladspenat, vatten, kaffe och sen tror jag inte att det är så mycket mer. Jo, tonfisk och kokta ägg. Ägg i mängder. Han blir grinig av denna kost och sur för att jag äter och njuter. Om du tänker följa denna kosthållning, glöm ej att salt är no no. Jag älskar mat. Så berätta gärna vad du tänker bjuda familjen på imorgon fredag?

Ebba

Jag älskar allt han äter (älskar mat - sa jag det?) men inte utan tillbehör och kryddor. Dessutom tränar han sex dagar per vecka och jag verkar medberoende. Får inte längre stanna på Max och käka en saftig burgare och han ringer mig och ber mig koka ägg :(

(skoja. Ej sur. Är bara tråkigt att äta ensam av den goda såsen och allt annat.)

Calleqwerty

E oxå tosig i att laga mat, så det där med diet går bort för mig.. Har lyckligtvis inte lätt för att gå upp i vikt (än) även om jag inte tränar.
Imorgon blir det... Gås. Hittade 2st som legat 6månader i frysen idag när jag var nere och frös in köttet, så eftersom jag e pappaledig imorgon så får den ena bli använd imorgon.
Blir väl klassikt med varm rödkål, gåsasås karameliserade potatis, brysselkål och äpplemos.
Redan sugen...

Calleqwerty

Tro nu inte att jag gör sådana anrättningar varje fredag, vi brukar hämta.... Men gillar inte att behöva slänga kött.

Ebba

Brysselkål och äppelmos jag dööör vad gott det låter. Okej Calle fråga din fru om Ebba kan komma på middag, berätta att jag är nykterist och snäll. Som tack är jag gärna barnvakt så ni får lite egentid. Ni kan gå på bio eller städa förråd eller ta en långpromenad.

(Alla förstår inte (mina) skämt så jag berättar att jag skämtar. Men det gäller inte att det låter gott det är allvar!)

God natt alla sov gott/ Ebba

konstnären

Jag kallar dig calle. Du verkar vara en riktig gourmet, och jag vill som Ebba äta gås åååå vad sugen jag blir. Jag är hungrig för jämnan, min man säger att när han ser mig äta borde jag väga 100 kg. Men vågen pendlar mellan 50 till 52 undrar vad som är fel, vill ju så gärna gå upp 10 kilo.
Skön nykter kväll till dig och din gås, jag intog gås när jag bodde i skåneland. Svartsoppan avstod jag.
Kram Konstnären

1. Älskar din humor! Sinnesjuk diet = underbart!
2. Ställ fram en stol till - du har middagsgäster!!!!
3. Ha en fin fredag!

Calleqwerty

Han inte med att skriva igår... Bra dag som vanligt med fokus på jobb, ungar och mat.
Gåsen blev iofs skitbra, men det blev stirrigt när vi skulle äta. 1 var gnällig och slog ut tallriken på golvet. (Av misstag), 1 skulle prompt sitta i knäet, 1 hade kompis och hade knappt tid att äta. Frun och jag kollade på en film på kvällen och idag har jah fått sovmorgon och ligger i sängen inu! Har inte hänt på länge.... Idag ska vi hitta på något mer kreativt med ungarna och INTE fokusera på mat.. Det blir lixom lätt fel med för komplicerad sådan i kombi med småbarn.
Ha en fin lördag!

Ebba

Smart taktik. Vill tipsa om något som kallas 'snabb makaroner'. Finns i alla matbutiker och ofta på små jour livs också. Tre minuter ska de koka. Kan dock vara jobbiga att städa bort från golv och bord. Klibbar fast liksom.

Önskar er en härligt kreativ dag.

/Ebba som kryssade i fri entré till museer i valtestet.

Calleqwerty

Börjar bli en matblogg detta...
Men idag blev det min sjäääks gott.
Grillad/lättrökad dovhjort med potatis och jordärtskocks pure, svamp med mozarella , rostade rotfrukter å whiskysmörsås.
Smuttade ca 0,5 fingerborg rött fin av min fru och pratade med henne om att man aldrig får det där lite brännsmaken i alkoholfritt vin.
Har någon här något förslag på gott rött alkoholfritt?? De jag smakat är INTE goda.
öl whisky och annat skit saknar jag inte smaken på (som dryck) . Men rött vin till bra kött e j..ligt gott.
Har inte en tanke på att börja dricka, men det höjer lixom matupplevelsen med rött vin, vitt har jag hittat sorter som funkar bra till typ fisk å skaldjur.
// Calle