Hej allihopa! Ny här, så får väl börja med att skrapa fram en liten introduktion.

Min alkoholfria resa började för snart 4 veckor sedan. Före det var det säkert över 25 år sen jag haft en så lång torr period. Inte så att jag "druckit" i 25 år, men alltid har det funnits åtminstone en bastuöl, eller ett par avslappnande på fredagskvällen med i bilden. Ofta betydligt mera, bl.a. studenttidens fester kunde bli nog så våta. De senaste åren har det däremot blivit allt klarare att supen fått ett allt starkare grepp om mej och jag allt mindre kontroll över den. Sällan har jag druckit mej packad, men helnyktra kvällar har det varit väldigt tunnsått med under de senaste åren - spriten har mao blivit till något av en jämn plåga.

Jag är inte särskilt mycket för "en dag i sänder", så jag har bestämt att hålla mig torr året ut. Sedan borde jag ha möjlighet att göra ett nyktrare beslut om hur jag vill gå vidare. Inser nog att jag har stor risk att hamna i gruppen "bäst att avstå helt", men vet att det också finns mänskor som klarat av att tygla ett problemdrickande. Kännande mig själv, så tror jag att jag någon dag måste ta reda på vilken grupp jag tillhör. Jepp, jag är en katt (curiosity killed the cat).

Över huvud har det känts lättare att släppa än jag vågade hoppas på. Fysisk abstinens hade jag inte alls, om man inte räknar med några dåligt sovna nätter, men de kan lika bra skyllas på sommarhettan och strul med frun. På plussidan kan räknas att också vakentimmarna om nätterna nu är ångestfria. På det psykiska planet tar spriten (elller nu snarare icke-spriten) upp en hel del av mina tankar. Suget finns också kvar. Det försöker jag lätta bl.a. med att kvällsknapra på färsk chili (som jag odlar själv). Det begränsar godisintaget en del och vikten rasar, vilket definitivt är ett plus.

Nu är jag på min första arbetsresa som torr. Väldigt mycket alkotriggers där... Väntan på fältet, serveringen på planet, den ensamma kvällen på rummet... Jag gjorde min vanliga sväng och inhandlade kvällstugg att ha på rummet, före jag checkade in. Men i stället för hotellrumssats på några öl och, om jag stannar flera nätter, kanske vin och/elller en liten flaska rom eller whisky blev det att köpa två nollöl till mackan och nötterna. Så det här med att resa verkar tillsvidare gå bra. Utbudet i minibarerna har till all lycka aldrig lockat mig särskilt starkt, hoppas det fortsätter så. I morgon ordnas det antagligen helkväll på nån vingård, men det får jag nog avstå från den här gången. Jag är definitivt inte klar att sitta igenom en sådan med vatten i glaset.

Det känns alltid litet melankoliskt att resa från hem och familj, men den här gången föll jag in i en ovanligt djup melankoli på flyget. Vet inte hur mycket det beror på torkan och hur mycket på att jag köpte "Den osynlige mannen från Salem" som reselektyr. Den boken har en hel del melankoliskt mörker i bakgrunden och i sin huvudperson (åtminstone i början, inga spoilers please).

Stingo

Känns nästan kusligt, eftersom jag just nu funderar mycket på att lämna forumet. Inte helt och hållet, men bara titta in då och då, som många andra. Skrev ren ett lång inlägg om varför, men lyckades schabbla bort det, så det får vänta.

Supertrött just nu. Till all lycka börjar jag redan julledigheten, så det finns flera dagar att dela upp julstressandet på.

LenaNyman

Följ din utveckling.

Så tänker jag. Är det dags att titta in då och då för dig, då är det dags för det.

Med värme.

/L

och även LenaN för den delen... Jag är en av dem som numera tittar in nu och då. "Följ din utveckling" är ett klokt råd - tror jag, alla måste ju gå sin egen väg. För mig var forum länge en livlina som kändes helt nödvändig. I olika omgångar har jag släppt taget, kommit tillbaka, följt nya "generationer... Egentligen vill jag bara tacka för er närvaro och allt ni delar av egen resa och stöd till andra. Tack! Kramar! Julglädje önskar jag er! / mt

Stingo

Har firat vintersolstånd med familjen och kastanjer. Prövade för första gången (på mycket länge) på ett a-fritt rödvin. Ingen höjdare precis. Tror de får bli i butiken i framtiden.

Om två timmar börjar vi gå mot ljusare tider igen, önskar alla en riktigt trevlig vår.

Stingo

Jo, så får det bli. Jag kommer att ha rödvin i glaset på julafton. Några mängder att tala om blir det inte, men i alla fall. Varför? Jo för att vi firar med mina föräldrar och pappa är åldersdement och haft alkoholproblem i över 50 år. Jag bara inte vill att han med 5 minuters mellanrum skall fråga "varför har du inget vin?", skall du inte ha litet vin?". Skulle inte bli så mycket julstämning av det.

Annandag blir det andra utmaningar. Bjuda vänner hemma och servera dem vinglögg och vin, utan att dricka själv. Men ingen av dem är dement (ännu;), så det borde gå bra.

Annars skulle det här kanske inte vara så mycket att fundera om, men det är litet jobbigt med barnen. De är ännu klart nervösa om alkohol och hade egentligen helst sett att vi på annandagen hade hållit huset a-fritt. Julafton verkade de ha lättare att hålla med om, de känner väl sin farfar. Hoppas vi gör rätt här, barnen behöver också nya ofarliga erfarenheter med alkohol, om de skall klara sig i längden.

det tror jag var en av de sämre argument jag hört.Att din pappa skulle vara orsaken till att du ska ha alkohol i glaset
Att du väljer att inte ta hänsyn till dina barn,men däremot till dina vänner och att de går för dina barns välmående och ska få ha sin glögg osv.
Admi får ta bort detta om han vill.Jag vet att man ska smeka medhårs.Men att du med ovanstående sk argument tar dig rätten att ta dig vin i morgon och servera alkohol i dina barns(nervösa) åsyn.De håller inte nånstans och det tror jag du vet innerst inne.Du väntar kanske på att en arg ullabulla ska smälla dig på fingrarna.Projektion tror jag det kallas i mitt fall.Exet väljer att sitta och dricka i morgon före att umgås med mig eller sina barn och barnbarn så förlåt om jag tar i för mycket.

Stingo

...men kanske det ändå vore bra att försöka hålla isär sitt eget och andras liv.

Jag har från första början berättat att jag håller en helnykter period till slutet av det här året och sedan ser hur jag går vidare. Jag har på sistone funderat en hel del på om det går att vara kvar på det här forumet om man aktivt söker sig till ett normalt liv med måttligt alkoholbruk, eller om helnykterhet är det enda målet som tolereras. Ditt påhopp (jo det känns det som) säger tyvärr en hel del om den saken.

Hoppas du kan få en lugn jul, även utan exet.

och önskar dig också ett fortsatt bra liv med eller utan alkohol.Jag hoppas också att min kommentar inte ska få vara den som gör att du hoppar av forumet.Då ber jag allra ödmjukast om ursäkt.Jodå vi hoppas också att han ska komma till sans och släpa sig runt och visa upp sig så alla får andas ut lite.

Hej!
vill bara inflika med att självklart är man välkommen här oavsett om målet är helnykterhet eller om man vill kunna dricka måttligt. Kanske går detta att underlätta på forumet på något sätt genom att ha en egen tråd om det eller liknande. Vi ska också fundera på hur det går att göra så alla som vill förändra sina alkoholvanor till antingen att vara helnykter eller till måttfullt drickande kan vara hjälpta av forumet.

Rosette/ Alkoholhjälpen

steglitsan

Jag är övertygad om att total avhållsamhet inte är den enda lösningen för alla som trampat snett med alkoholen. Men även jag har känt att det stundtals inte finns utrymme här att resonera kring måttfullt drickande eftersom för de allra flesta råder absolut nolltolerans. Hoppas du får en fin jul Stingo och hoppas du verkligen att du stannar. Det här forumet behöver lite mer Finland ;)

God Jul!

förlåt..just nu skulle jag tom gå med i sverigedemokaterna om de var för att inför alkoholförbud i Sverige.Min frustration spillde över på dig och det ska inte upprepas.

Stingo

Jag ber också om förlåt. Mitt svar var onödigt hårt och att antyda att du skulle bli orsaken att jag kanske lämnar forumet var direkt fult gjort av mig. Så är det naturligtvis inte. Jag förstår hur svårt du måste ha det just nu (nej, det gör jag antagligen inte, men jag försöker). Önskar verkligen att du skall kunna ha en så god och lugn jul som bara är möjligt.

Och du får definitivt fortsätta kommentera här om du vill. Du tvingar mig att tänka efter och det är nyttigt för mig (som jag väl sagt redan tidigare).

nya_mia

Jag har också liknande mål som dig. Att först vara helnykterist för att få rätsida med allt för att sen välja om jag vill helt avstå eller dricka måttligt. Jag tror processen kan ta längre tid än vad man tror. Jag har aldrig satt någon gräns, utan försöker vara totalärlig mot mig själv. Och just nu tycker jag att jag ska vara helt avhållsam tills vidare. Och det kanske känns annorlunda om t.ex 2 mån!

Stingo

... får jag fullt på annandag. Själv känner jag mig färdig att pröva _mycket_måttligt_ drickande, men tilliten finns inte inom familjen än, så det får bli senare (förutom det där ena vinglaset på julafton), jag har ingenstans bråttom. Skulle jag ha det, så skulle jag inte vara färdig.

Skall dessutom på full check inom arbetshälsovården kort efter jul och är supernyfiken på hurudana mina nyktra värden är. Vill inte förstöra dem med att tex dricka på nyår.

Stingo

...får nog återkomma till den senare. För mig är nog den viktigaste frågan varför, när och hur jag dricker. Vilket alla är svåra frågor och kräver att man lyckas med att vara ärlig mot sig själv. Absoluta mängder är lättare att mäta.

Akvariet

Vill bara snabbt ge min syn på det här med måttlighetsdrickande eller nolltolerans. Jag har själv rört mig hit eller dit i frågan på detta forum. Just nu tänker jag så här: jag har inte druckit sedan 6 augusti och eftersom jag mår så bra av det har jag just inga planer på att riskera detta genom att börja dricka igen. Jag tycker också valet i vardagen är lätt, jag behöver inte förhandla med mig själv om jag ska ta inget, ett eller två glas vin. Och för mig finns en befrielse i det. Men att säga att jag aldrig mer kommer att dricka, det gör jag inte. Jag skulle nog helst vilja, som så många andra här, att det här inte var en fråga för mig, att det bara "fungerar" och jag inte behöver kämpa med det.
Men oavsett vad jag har för åsikt så är styrkan med detta forum att jag har en möjlighet att möta och diskutera dessa frågor med andra som har andra åsikter, ambitioner och perspektiv än jag själv. Och att alla vi som är här är här på det sättet vi vill vara, skriver ofta eller sällan, eller bara läser. Så Stingo, lycka till med ditt glas rödvin idag. Jag hoppas du får en bra julafton och att det smakar gott. Själv håller jag mig till NA.öl

Stingo

... på julaftonen. Min pappa fick en sjukdomsattack och fördes till sjukhus, så orsaken till vin försvann och julaftonen blev småskalig och lugn, utan en droppe A på bordet. Saknade inte vinet alls, men saknar nog en stark efteråt, för att sätta ordning på magen.

Min pappa mår rätt bra (säger de), men han är i den åldern och det skicket att det är väldigt osäkert om han kan komma hem efter en sådan här resa.