Hej allihopa! Ny här, så får väl börja med att skrapa fram en liten introduktion.

Min alkoholfria resa började för snart 4 veckor sedan. Före det var det säkert över 25 år sen jag haft en så lång torr period. Inte så att jag "druckit" i 25 år, men alltid har det funnits åtminstone en bastuöl, eller ett par avslappnande på fredagskvällen med i bilden. Ofta betydligt mera, bl.a. studenttidens fester kunde bli nog så våta. De senaste åren har det däremot blivit allt klarare att supen fått ett allt starkare grepp om mej och jag allt mindre kontroll över den. Sällan har jag druckit mej packad, men helnyktra kvällar har det varit väldigt tunnsått med under de senaste åren - spriten har mao blivit till något av en jämn plåga.

Jag är inte särskilt mycket för "en dag i sänder", så jag har bestämt att hålla mig torr året ut. Sedan borde jag ha möjlighet att göra ett nyktrare beslut om hur jag vill gå vidare. Inser nog att jag har stor risk att hamna i gruppen "bäst att avstå helt", men vet att det också finns mänskor som klarat av att tygla ett problemdrickande. Kännande mig själv, så tror jag att jag någon dag måste ta reda på vilken grupp jag tillhör. Jepp, jag är en katt (curiosity killed the cat).

Över huvud har det känts lättare att släppa än jag vågade hoppas på. Fysisk abstinens hade jag inte alls, om man inte räknar med några dåligt sovna nätter, men de kan lika bra skyllas på sommarhettan och strul med frun. På plussidan kan räknas att också vakentimmarna om nätterna nu är ångestfria. På det psykiska planet tar spriten (elller nu snarare icke-spriten) upp en hel del av mina tankar. Suget finns också kvar. Det försöker jag lätta bl.a. med att kvällsknapra på färsk chili (som jag odlar själv). Det begränsar godisintaget en del och vikten rasar, vilket definitivt är ett plus.

Nu är jag på min första arbetsresa som torr. Väldigt mycket alkotriggers där... Väntan på fältet, serveringen på planet, den ensamma kvällen på rummet... Jag gjorde min vanliga sväng och inhandlade kvällstugg att ha på rummet, före jag checkade in. Men i stället för hotellrumssats på några öl och, om jag stannar flera nätter, kanske vin och/elller en liten flaska rom eller whisky blev det att köpa två nollöl till mackan och nötterna. Så det här med att resa verkar tillsvidare gå bra. Utbudet i minibarerna har till all lycka aldrig lockat mig särskilt starkt, hoppas det fortsätter så. I morgon ordnas det antagligen helkväll på nån vingård, men det får jag nog avstå från den här gången. Jag är definitivt inte klar att sitta igenom en sådan med vatten i glaset.

Det känns alltid litet melankoliskt att resa från hem och familj, men den här gången föll jag in i en ovanligt djup melankoli på flyget. Vet inte hur mycket det beror på torkan och hur mycket på att jag köpte "Den osynlige mannen från Salem" som reselektyr. Den boken har en hel del melankoliskt mörker i bakgrunden och i sin huvudperson (åtminstone i början, inga spoilers please).

Meredith11

Tråkigt att höra med din pappa. Hoppas det går så bra som möjligt.
Kram,

LenaNyman

Båda mina föräldrar dog när dom var 54 år. Man kan ju prata mycket om hur sånt påverkar en, men när mamma eller pappa är på väg att lämna in så omdispostionerar ens rötter sig på nåt sätt. Jag är inte alls intresserad av nåt alkoholintag. Jag vill bara veta hur du mår. Pusspuss.

Stingo

Inte riktigt där ännu. Min pappas tillstånd är oförändrat, så ingen vet riktigt vartåt det här bär. Du har säkert rätt i att något kommer att hända inombords, men det är nog annorlunda att förlora en förälder som hunnit bli 90, än en som är dryga 50.

Stingo

Jag har nu nått målet på min resa. Jag har drygt 5 månaders nykterhet bakom mig och har hållit löftet jag gav till mig själv i slutet av sommarsemestern att vara nykter resten av år 2014. Det har varit 5 mycket givande månader, med underbara belöningar speciellt i hur jag mår inombords.

-alla mina mag- och tarmproblem är borta
-kilona har - nåja inte direkt rasat, men gått en hel del nedåt -
-kondisen har stigit så det känts direkt oförtjänt
-sömnen har varit så mycket bättre
-nattsvettningen är borta
-ångesten har hållits i schack
-jag har hållits allmänt friskare, efter de första veckorna

Jobbet har jag klarat mycket bättre. Jag börjar se möjligheter och en framtid, där jag tidigare ofta satt och undrade hur jag skulle klamra mig fast till pensionen (15-20 år till, sic).

På relationsplanet har det känts trögare. Det finns en hel del att reda ut och ta igen ännu mellan mig och Sophie och inom hela min familj, men det var väl att vänta. Och så måste man väl räkna med att om inget hade hänt i juli, så skulle jag knappast ha någon riktig familj kvar, så egentligen är framgången enorm där också.

Det finns en allmän optimism i mitt liv, som var försvunnen då jag drack. Egentligen tror jag att det här en väldigt realistisk känsla. Mina möjligheter är så mycket bättre nu.

Jag önskar ett riktigt Gott Nytt år till er alla och massor av tack för allt stöd jag fått på resan <3 <3 <3

__________
Och sen då? Min resa är slut, här börjar det vidare livet. Jag får öppna en ny tråd i det.

m-m

Så trevlig läsning såhär den sista dagen på året! Välkommen över till det "vidare livet" och lycka till med både relationerna och det fortsatta förhållningssättet till alkoholen, vad det än blir!
Kram m

Stingo

Ett par sista anekdoter från nyårsafton. Vid midnatt satt jag mig i bilen och körde till en strand i närheten, där jag tog mina första lyckade bilder av nyårsraketer. Betydligt lättare att göra utan alkoholvingel. Till middagen före var det dottern, som kom ihåg och krävde vår traditionella nyårsförrätt. Den hade både jag och Sophie helt glömt bort, då den är så starkt förknippad med snaps :)

Än en gång, ett stort tack till alla, som varit med om att göra min resa i nykterheten så lyckad. Hur det går för mig i fortsättningen kan du följa med i det vidare livet: "Mitt vidare liv - med eller utan?" https://alkoholhjalpen.se/node/7726 Hoppas att många vill vara med och kommentera där.

PP

Tjena och God fortsättning Stingo!

Har följt och läst till och från under hösten och vill verkligen passa på att tacka för det du bidragit med! Intressanta funderingar och ett stort engagemang. Samtidigt vill jag naturligtvis tala om att det är trevligt att få dela din glädje över att du har uppnått det mål och löfte du gav dig själv.

Jag har själv nu upplevt en andra nyårsafton utan alkohol, och skillnaden från förra året är enorm. Den förra i den absoluta ny-nykterheten var ganska svår och ensam. Den igår kändes som att lämna ett tufft år av arbete med nykterheten bakom sig, även om det fortfarande inte faller sig lätt att fira nykter på samma sätt som förr ;-)

Oavsett våra personliga mål så är det en härlig känsla när vi inte fortsätter att svika oss själva. Du har ju nu klarat just det, och jag ser fram mot att följa dig i det vidare livet!

Samtidigt tar jag tillfället i akt att önska alla gamla och nya på forumet ett riktigt gott och glatt nytt år!

//PP