Hej allihopa! Ny här, så får väl börja med att skrapa fram en liten introduktion.

Min alkoholfria resa började för snart 4 veckor sedan. Före det var det säkert över 25 år sen jag haft en så lång torr period. Inte så att jag "druckit" i 25 år, men alltid har det funnits åtminstone en bastuöl, eller ett par avslappnande på fredagskvällen med i bilden. Ofta betydligt mera, bl.a. studenttidens fester kunde bli nog så våta. De senaste åren har det däremot blivit allt klarare att supen fått ett allt starkare grepp om mej och jag allt mindre kontroll över den. Sällan har jag druckit mej packad, men helnyktra kvällar har det varit väldigt tunnsått med under de senaste åren - spriten har mao blivit till något av en jämn plåga.

Jag är inte särskilt mycket för "en dag i sänder", så jag har bestämt att hålla mig torr året ut. Sedan borde jag ha möjlighet att göra ett nyktrare beslut om hur jag vill gå vidare. Inser nog att jag har stor risk att hamna i gruppen "bäst att avstå helt", men vet att det också finns mänskor som klarat av att tygla ett problemdrickande. Kännande mig själv, så tror jag att jag någon dag måste ta reda på vilken grupp jag tillhör. Jepp, jag är en katt (curiosity killed the cat).

Över huvud har det känts lättare att släppa än jag vågade hoppas på. Fysisk abstinens hade jag inte alls, om man inte räknar med några dåligt sovna nätter, men de kan lika bra skyllas på sommarhettan och strul med frun. På plussidan kan räknas att också vakentimmarna om nätterna nu är ångestfria. På det psykiska planet tar spriten (elller nu snarare icke-spriten) upp en hel del av mina tankar. Suget finns också kvar. Det försöker jag lätta bl.a. med att kvällsknapra på färsk chili (som jag odlar själv). Det begränsar godisintaget en del och vikten rasar, vilket definitivt är ett plus.

Nu är jag på min första arbetsresa som torr. Väldigt mycket alkotriggers där... Väntan på fältet, serveringen på planet, den ensamma kvällen på rummet... Jag gjorde min vanliga sväng och inhandlade kvällstugg att ha på rummet, före jag checkade in. Men i stället för hotellrumssats på några öl och, om jag stannar flera nätter, kanske vin och/elller en liten flaska rom eller whisky blev det att köpa två nollöl till mackan och nötterna. Så det här med att resa verkar tillsvidare gå bra. Utbudet i minibarerna har till all lycka aldrig lockat mig särskilt starkt, hoppas det fortsätter så. I morgon ordnas det antagligen helkväll på nån vingård, men det får jag nog avstå från den här gången. Jag är definitivt inte klar att sitta igenom en sådan med vatten i glaset.

Det känns alltid litet melankoliskt att resa från hem och familj, men den här gången föll jag in i en ovanligt djup melankoli på flyget. Vet inte hur mycket det beror på torkan och hur mycket på att jag köpte "Den osynlige mannen från Salem" som reselektyr. Den boken har en hel del melankoliskt mörker i bakgrunden och i sin huvudperson (åtminstone i början, inga spoilers please).

Jag kommer köpa vin till mina musslor och till grytorna. Då blir det en ingrediens som alla andra. Men det kanske beror på hur man känner för att hantera alkohol. Första gången jag gjorde min köttfärssås och stod med rödvinsflaskan i handen bredvid spisen - ja - då blev jag våldsamt sugen. Nu går det bra, fast nu finns det å andra sidan sällan någon slatt...

När det gäller mat som kräver sprit. Jag drack nästan aldrig det, så det är verkligen bara en ingrediens. Du får väl fundera på hur a-fritt du vill ha det där hemma.

konstnären

Helt klart har mina matvanor förändrats, det har blivit lite håglöst och insperationslöst. Är det månne vinet som styrt vad jag ätit, tror det. Inte lika roligt. Blir ofta vardagliga rätter och kommit på mig även helger att ingen extra vagans förekommit på ett drygt år. Jag som älskar en blodig biff har helt enkelt inte ätit det på denna långa tid.
Det är ju förförligt och det ska jag ändra på. Visst jag erkänner att det var roligare med ett glas på diskbänken samtidigt som jag lagade mat.
Alkoholen får inte styra det oxså, från och med nu ska jag ändra på det.
Ha det fint stingo
Konstnären

PP

Två bra möjligheter om man bli orolig för att dricka vinet:

Frys ner lagom stora mängder i plastpåsar. kan lova att man inte blir så sugen på att dricka det när man lagar mat ;-)

Köp alkoholfritt matlagningsvin, fungerar det med (och är utan alkoholskatt)

//PP

Stingo

Ha, det där med att frysa matlagningsvin är allt en ide. Jag skulle bara bli vansinnigt nyfiken på hur det smakar som fryst och upptinat (på riktigt).

Litet matstuk har jag kvar i mig. Tillräckligt åtminstone att bli indignerad då jag beställer en risotto med lammfile, och får in en sjujävla hög grötigt ris i något slag ostsås, med en liten bit lamm ovanpå. Inte en endaste grönsak i hela anrättningen! Nåväl, efter att ha käkat smörgåsar i två dygn var jag nog hungrig för allt det där riset, så jag åt nästan hela portionen och nöjde mig med att det nog var bättre för mig än Haute Cuisine, åtminstone just nu.

Stingo

Också de gamla traditionella hotellen i Europa har börjat fasa ut badkaren och lägga in dushskåp istället. Och visst är det bättre att inte behöva hoppa över badkarskanten, då man har brottom iväg en vardagsmorgon, men ibland skulle det vara så väldigt skönt att få lägga sig ordentligt i blöt ( i brist på bastu;)

LenaNyman

Om vad som händer i hjärnan efter två månaders avhållsamhet och längre från alkohol. Har du nån länk du kan tipsa om, Stingo? Har letat på nätet men bara hittat sajter som tar upp vad som sker i hjärnan precis när man dricker och precis efteråt.

Stingo

Tyvärr har jag inga länkar här och nu, kanske jag kan hitta något när jag är hemma igen. De texter jag refererade till är på finska och går inte in djupare på vad som ligger bakom.

Vad jag har läst finns det åtminstone två helt olika kemiska processer, som inverkar. Hjärnans serotonin- och dopamin cykler och sedan leverns förmåga att producera ett enzym som metaboliserar alkoholen snabbare. Serotonin/dopamin funktionen inverkar direkt på hur vi mår och hur vi kan uppleva glädje, lugn mm. Leverfunktionen inverkar på hur mycket vi behöver dricka för att uppnå samma promille och hur snabbt fyllan sjunker.

Alla dessa processer blir störda av långvarigt alkoholmissbruk och kräver lång nykterhet för att normalisera sig. Sen kommer det helt psykiska med att bryta dåliga vanor därtill... Och säkert en massa annat som vi inte vet så mycket om ännu.

Stingo

En grej jag själv gärna skulle vilja hitta mera djuplodande information om är de olika typerna av alkoholmissbruk. Grovt beskrivet "periodarna", som inte kan få igen korken och dricker kopiöst då de kommit igång, men kan ha längre uppehåll och "smuttarna", som sällan blir väldigt fulla, men dricker varje dag, hela tiden. Det här tänker jag mig att är starkt kopplat till om vi primärt använder a. som upper eller downer. Själv har jag varit typisk smuttare (efter studietiden) och upplever också att a gör mig snarare lugn än uppspelt.

Men, som sagt. Vetenskapliga undersökningar om de här skillnaderna och vad de tex kan betyda för den som vill sluta har jag inte hittat.

Autumn

Ditt inlägg om smuttare/periodare fick mig att fundera till lite.
För egen del i dagsläget skulle smuttande bara vara en plåga. Dvs att vara tvungen att sluta efter två -tre glas. Men då jag tänker efter lite så tror jag faktiskt att det var det jag gjorde för ett antal år sedan dvs ett par tre glas varje kväll för att koppla av. Men ändå hade jag någon sorts kontroll att stoppa där. Speciellt vardagar.
I nuläget har det tyvärr nästan varit så att det behövs en riktigt ordentlig fylla innan jag kan sluta. Då kroppen och och det mentala är kört i botten. Sedan några nyktra dagar igen.
Ja det är mina erfarenheter, eftersom du verkar klura mycket på detta.
Hoppas du har det bra på resan!

Stingo

Om jag förstod rätt har du alltså haft ett sluttande, som övergått till mera vågvis, då missbruket blivit allvarligare?

Jodå, på fredag får jag åka hem igen. Var ute på middag ikväll med vänner, som jag suttit och druckit med många ggr tidigare. De tyckte jag var mycket ofinsk, då jag beställde in nollöl, men gillade min förklaring, att jag bestämt ge mig själv en nykter höst. Verkade faktiskt litet imponerade, men diskussionen flöt fort vidare till annat, vilket var helt som det skulle. En fullt positiv erfarenhet mao och trevlig kväll, där ingen drack mer än två öl.

Meredith11

Vad bra det lät med den sociala kvällen, att det räckte med en kort förklaring, och sen var det inget mer med det. Överhuvudtaget tror jag rätt många kan förstå en förklaring att "jag tänkte köra alkoholfritt ett tag" , inte minst för att många fler än vi själva har övervägt det.

Läste för övrigt på länkarnas sida att ca 1 miljon i Sverige tros ha ett riskbruk av alkohol, så vi är många. (Innefattande olika varianter )

Bra jobbat av dig på middagen! Skönt när det inte behöver bli mer komplicerat än så. :-D

Nu har jag funderat lite till om smuttarna/periodarna. Har nog varit en smuttare. Behöver inte dricka så mycket, men hellre ofta. Under våren så blev dock ofta, mycket mer ofta. Dessutom krävdes också samtidigt mer alkohol för att jag skulle vara nöjd. Det var då jag insåg att det höll på gå åt h-vete. En smuttare löper nog stor risk att hamna i utförsbacke.

En sak som ställt till problem i min hjärna är just att jag egentligen inte druckit så stora mängder. Klart jag haft karatefyllor och i vissa sällskap/situationer visste jag på förhand att det inte skulle gå bra. Men i vanliga fall var jag helt nöjd med att dela en flaska vin med mannen. Men för min del så spelar det ingen roll hur mycket jag drack egentligen. Det var för mycket för mig, eftersom jag kända att jag MÅSTE dricka. Det ligger en skillnad i att kunna dela en flaska vin och vara nöjd med det, till att känna att man måste dela en flaska vin för att vara nöjd.

Får du åka hem snart eller hur ser det ut?

Ha det gott! Kram

Stingo

... så borde jag vara åtminstone nästan hemma. Har redan gjort check-in på nätet och borde komma igång med packandet. Skall bli väldigt skönt.

Den där middagen i går var litet väl kryddig tom för en chiliodlare och jag fick tillbringa en god del av morgonnatten på byttan. Hade det funnits Underberg eller Fernet Branka i minibaren är det nog stor risk att jag hade tagit en sådan då. Det hela gick till all lycka om på några timmar, också utan, men det var nog litet nervöst med en halv timmes tunnelbana från hotellet till arbetsplatsen, helt utan byttor.

Stingo

Litet svårsmält mat bara. Har varit OK i över ett dygn nu.

Stingo

Den tog. Om du läser vad jag nyss skrev i Ebbas tråd, så förstår du.

:):):)