Har, som så många andra, läst här till och från under långa perioder i flera års tid. Bara det är ju ett tecken på att allt inte står rätt till. Nu känner jag mig dock redo att börja skriva själv. Mina erfarenheter av alkohol sträcker sig tillbaka ca tio år då jag började festa ganska hårt under studenttiden och jag insåg allt oftare att jag tappar kontrollen när jag väl dricker. Jag har inga större problem att gå längre perioder utan alkohol men så kommer en festkväll och jag tappar omdömet fullständigt. Jag insåg innan sommaren att jag hade hamnat i en mörk spiral som jag inte riktigt kunde ta mig ur. Ett antal händelser avseende boende och arbete hade lett till att jag på pappret levde min dröm. Men varför kändes det inte så? Jag gick till vårdcentralen och fick antidepressiva utskrivet och går på det fortfarande. Känner en enorm förbättring men vill nu också, en gång för alla, komma till bukt med alkoholen. En dröm vore att leva ett liv utan alkohol. Men jag vet inte om jag orkar stå emot det sociala. Som singel i 30-års åldern i Sthlm lever jag och mina vänner till stor del av min tid på stans barer. Det är naturligt att gå och äta middag och/eller ta ett glas på vardagarna. Däremot har vissa av de mer festliga vardagarna slutat i karatefyllor som absolut påverkat mig dagen efter på jobbet, något som för mig är helt oacceptabelt och som gör mig livrädd. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska ta bort alkohol helt och hållet ur mitt liv. Men jag kan inte tillåta mig själv att få minnesluckor mer, det skrämmer vettet ur mig. Var ska detta sluta?? Ibland är jag övertygad om att jag borde bryta med alkoholen tvärt, vid andra tillfällen tror jag att jag NU kan börja konsumera alkohol måttligt, försöker jag bara lura mig själv?

steglitsan

I dag när jag var ute och gick på väg till kontoret kom en kollega ikapp. Jag hade mina hörlurar som vanligt och hon frågade vad jag lyssnade på. Varför kunde jag inte säga att jag lyssnade på Fyllepodden? En podcast om alkohol producerat av IQ. Nej, hittade på en nödlögn och bytte samtalsämne. Undrar vad andra i omgivningen döljer från mig. Vilka frågor är det som jag ställer som de känner obehag för att svara på. Hade en diskussion med en person i min omgivning som inte kommit ut som gay på sin arbetsplats och att hen tycker att såna samtalsämnen såsom vad man gjort på semestern är fruktansvärda. Hen är på helspänn och är rädd för att frågan om vem han varit bortrest med kommer. <3

steglitsan

Det är väldigt vanligt att de i min omgivning upplevt sina värsta fyllor i mitt sällskap. Jag har alltid varit stämplad som en partytjej. Därför tycker alla att det är jätteroligt att deras värsta och galnaste kvällar oftast varit i sällskap med mig. Själv klistrar jag på ett leende när historierna berättas på middagar men inombords är det ytterligare ett kvitto på att allt inte stått rätt till på länge.

steglitsan

Virkningen går bra, tackar som frågar! Två halsdukar färdiga och ny påbörjad. Denna gång till en kollega. Testar ett nytt mönster och jag är ju inte bra så jag har fått riva upp och börja om flera ggr. Påminner om vägen mot ett nyktrare liv.

Har insett att virkningen verkligen fått mig att koppla av. Det blir nog en jäkla massa julklappar gjorda i soffan i höst. Imorgon blir det dock middag med bland annat en vinsnobb i sällskapet. Någon kommer säkert rynka på näsan åt mitt alkoholfria alternativ. Men orka bry sig. Är inte överdrivet förtjust i vin ändå. Egentligen finns det ingen alkohol som jag tycker är GOTT. En drink kan vara god men det är knappast alkoholens förtjänst. Mjölk exempelvis tycker jag är hundra gånger godare, men där går nog ändå min gräns. Det dricker jag bara i hemmets skyddade vrå.

LenaNyman

Tror jag virkade senast på syslöjden och vet därför inte hur avkopplande det kan vara. Men jag gissar att det är det här repetitiva som tilltalar dig? Maska efter maska, något byggs upp.
Så brukar jag känna det när jag hackar grönsaker eller rensar ogräs i trädgården.
Synd att det inte går att lägga upp bilder; vore kul att se dina alster, steglitsan.
:)

steglitsan

Ja jag tror också det, repetitivt och man ser ganska omedelbart ett konkret resultat. Det är av samma anledning som jag älskar att torktumla. För tio år sedan bodde jag utomlands. Då hade vi ingen tvättmaskin i vårt lilla skyffe till lägenhet så vi fick ta våra blåa IKEA-påsar med smutstvätt till tvättomaten runt hörnet. Jag älskade att sitta och vänta på att min tvätt torktumlades. Från skitit till blött för att sedan bli torrt och klart.

Hahahaha mina ser inte ut mycket för världen, men förhoppningsvis kommer de värma ett par halsar i vinter.

LenaNyman

... så är det nog en gudabenådad tur att man inte kan ladda upp foton på det här forumet...

Förresten nr 2: Du verkar ju kunna vara både avväpnande och kul. Kan du inte kliva ut ur den här vinängslan imorrn på middan och kläcka ur dig nåt som tom du själv häpnar över? Typ "åh, jag känner mig lite smått gravid ikväll så jag tror jag kör på alkoholfritt". Då sätter du även vinsnobben på det hala; vet hen bara en massa om procentviner tro?
;)

LenaNyman

... hittar man alltid nåt att måla, slipa och riva ner. Tavlor, däremot, bara gör jag. Målar dom inte. ;)

steglitsan

Älskar att gå vilse som i Gamla stan. Det gör jag gärna med flit. Jobbmiddagen är över och det gick förvånansvärt bra. Först högg det till lite när de började prata om de olika vinerna. Men jag påminde mig om min ångest, min trötthet, att jag aldrig kommer kunna nöja mig och att jag helt enlkelt blir alldeles bäng så jag nöjde mig med vatten. Inga konstigheter egentligen. Men när jag meddelade att jag skulle bege mig (ja, jag gick först såklart) så tog en mig i handen och frågade oroligt med låg röst"Hur är det egentligen" hahahahaha hon kände inte igen mig.

steglitsan

Nu går jag och lägger mig, nöjd och lättad för att jag inte drack något idag heller. I morgon kommer jag säkert vara lite trött men med vetskapen om att det inte är alkoholens förtjänst så stör det mig så mycket. Det är trots allt fredag i morgon. Hade planerat att åka till bokmässan men jag behöver ta det lugnt i helgen. Så jag stannar hemma och njuter av hösten. Min favoritårstid.

Ebba

av att läsa att du är stark och klok nog att klara av att fatta bra beslut och får vakna trött men inre trött för att du har druckit för mycket. Visst är det lycka - den känslan?

Jag har (såklart) aldrig varit på bokmässan, har du, är det mysigt?

Kram å ha en härlig helg.

steglitsan

Jag känner inget annat än fullkomlig lycka över mitt beslut igår. Kanske, kanske kanske hade jag tyckt att det var gott (och avslappnande) med en klunk eller ett glas men bara för ett ögonblick, och det hade snabbt försvunnit allt eftersom glasen skulle blivit fler. Nu känner jag berusningen över att inte ha alkohol i kroppen och den håller sig så mycket längre.

Ebba: Nej jag har aldrig varit på bokmässan tidigare men har haft det på min att göra lista i flera år. Jag älskar böcker, älskar att diskutera böcker och jag älskar att mingla så jag vet att jag hade stortrivts. Det är öppet för allmänheten så nästa år ska jag unna mig en weekend. Men i helgen blir det nog bio.

Brakfylld: Tack, det känns FANTASTISKT!!!!! Men så klart ovant eftersom instinkten är ju att jag blir glad av att det bjuds på alkohol, hjärtat nästan bokstavligt hoppade till när det var dags för dem att beställa dryck. Men så påmindes jag av mitt löfte till mig själv och jag är så glad så glad.

Det blir en fin helg känner jag.

LenaNyman

Fatta vilken lyckokänsla som genomfar en när man får lägga sig i sängen med en riktig tegelsten till kanonbok. Det är ... ja, det är närapå euforiskt.

Jag har slukat mestadels deckare på senare tid men funderar nu på att byta genre (du vet, bara för att jävlas med hjärnan lite).
;)

/LenaNyman (najs nytt nick, va?)

steglitsan

Jag välkomnar en lugn helg. Ikväll har jag inget planerat än att äta godis, titta på skräptv och virka en halsduk till min bästa killkompis. Kanske sover jag ett par timmar nu om ögonlocken blir tunga. Jag njuter till fullo. Men när vänner och kollegor frågar vad jag ska göra i helgen så får jag en panikkänsla över att de kommer tycka synd om mig. Det är ju så viktigt att allt är så uppbokat hela tiden. Min vardag är tillräckligt späckad som den är varför kan jag inte bara göra ingenting med ingen på helgen? Gärna tre helger i sträck för den delen. Men nej nej, jag tvingar fram att jag nog ska på bio med en kompis på lördag . Då är det som att de andas ut.

Antagligen har det att göra med att jag är singel in my Thirties. De blir ju så oroliga för mig. Att jag ska skaffa katt och bli tokig. Idag träffade jag en bekant på gatan som konstaterade att det ska bli gott med fredagsölen nu. Jag svarade: "Öl? Jag ska till garnaffären!". Jeezus jag trodde han skulle få en stroke.

steglitsan

Lena Nyman hade en av världens vackraste röster. Jag har alltid velat prata som hon. Hes och rapp. Bra val av nick!

Moa

Vad stark och modig du är som väljer bort alkoholen! Jag gjorde ju mitt val för en vecka sedan och det kändes så rätt.
Jag känner mig dock inte riktigt mogen att gå på fest ännu och se alla andra dricka och bli glada och lyckliga. Jag väljer hellre att sitta hemma och läsa böcker som jag kan försvinna in i. Vilken lycka att få besöka spännande platser och få vara med och lösa mordgåtor och umgås med kufiska utredare! Kan varmt rekomendera böcker av Adler-Olsen och Jo Nesbö.
Tack för din hälsning föresten! Den värmde så här en kall och ruggig kväll :)

Ha en fortsatt bre fredag!

LenaNyman

Jag dyrkar Jo Nesbö. Den senaste i Avdelning Q-serien av Adler-Olsen, Marcoeffekten, var lite segdragen tyckte jag. Läst något av Harlan Coben och Dennis Lehane?

Hej, förresten. Tror inte vi stött på varandra tidigare?