Har, som så många andra, läst här till och från under långa perioder i flera års tid. Bara det är ju ett tecken på att allt inte står rätt till. Nu känner jag mig dock redo att börja skriva själv. Mina erfarenheter av alkohol sträcker sig tillbaka ca tio år då jag började festa ganska hårt under studenttiden och jag insåg allt oftare att jag tappar kontrollen när jag väl dricker. Jag har inga större problem att gå längre perioder utan alkohol men så kommer en festkväll och jag tappar omdömet fullständigt. Jag insåg innan sommaren att jag hade hamnat i en mörk spiral som jag inte riktigt kunde ta mig ur. Ett antal händelser avseende boende och arbete hade lett till att jag på pappret levde min dröm. Men varför kändes det inte så? Jag gick till vårdcentralen och fick antidepressiva utskrivet och går på det fortfarande. Känner en enorm förbättring men vill nu också, en gång för alla, komma till bukt med alkoholen. En dröm vore att leva ett liv utan alkohol. Men jag vet inte om jag orkar stå emot det sociala. Som singel i 30-års åldern i Sthlm lever jag och mina vänner till stor del av min tid på stans barer. Det är naturligt att gå och äta middag och/eller ta ett glas på vardagarna. Däremot har vissa av de mer festliga vardagarna slutat i karatefyllor som absolut påverkat mig dagen efter på jobbet, något som för mig är helt oacceptabelt och som gör mig livrädd. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska ta bort alkohol helt och hållet ur mitt liv. Men jag kan inte tillåta mig själv att få minnesluckor mer, det skrämmer vettet ur mig. Var ska detta sluta?? Ibland är jag övertygad om att jag borde bryta med alkoholen tvärt, vid andra tillfällen tror jag att jag NU kan börja konsumera alkohol måttligt, försöker jag bara lura mig själv?

Tack för att du delar med dig SL. Vi har alla gjort vår beskärda del av skit under inverkan av alkohol...

Du undrar om du är alkoholist eller har alkoholproblem osv? Jag ägnade mycket tankemöda åt det för egen del i början av nykterheten. Men kom till slut fram till - spelar det någon roll vilken etikett jag sätter på mig själv? Jag har helt klart ett problem med drickandet och alkoholen ställer till problem för mig. Det räcker för att jag ska sluta. Om jag är alkoholist? Jag vet inte, antagligen. Behöver jag testa igen för att få veta - nä...

Kram till dig

LenaNyman

... under ett antal år. Jag skriver "ägnade" eftersom jag inte tyckte att jag led av det så värst. Ett rätt bra sätt att fylla sig utan att gå upp i vikt, tyckte jag snarare. Har inte petat så mycket i den dammråttshögen...

En god dag önskar jag dig, SL!

Ebba

Jag läste Rocky idag och kom att tänka på att du skrev att du har varit hemligt förälskad i honom för några år sedan.
Det är så himla gulligt för Rocky verkar intresserad av en tjej nu. Åååååh du kommer fatta när du läser man liksom bara vill vill vill att han ska få vara fint jävla kär i någon som är rädd om honom. Jag har ju nyligen börjat läsa Rocky så jag vet inte om han har varit det förut men hur som helst det vore han värd. Har du sett Sons of Anarchy? Jag och Nisse kollade det förut, det var senast vi hade något gemensamt. Men du vet till slut orkade man inte mer tjafs och ville bara att allt skulle ordna upp sig och att de skulle sluta upp med dumheter och bara le i lugn och ro och kramas i FRED med allt. Typ så. Rocky får mig att känna mig mindre ensam, en liten ritad hund liksom :) Kram Ebba

steglitsan

Nä är Rocky intresserad av en tjej?! Ok ok jag unnar honom livslång kärlek och sånt MEN det stinger till lite. Någon gång har jag tänkt att jag ska börja hänga på hans stammishak bara för att kunna närma mig honom (Martin Kellerman alltså, men det är ju samma sak). Men så blev jag rädd för mitt stalkerbeteende och lade ner projektet. En gång fick jag dock en teckning på Rocky dän han satt med en polare på en kulle och drack öl. Den var signerad och dedikerad till mig, en present när jag skulle flytta (den var dock inte från honom, vi känner inte varandra). Den ramade jag in. Undrar var den är någonstans.

Har inte sett Sons of Anarchy men hört desto mer, du rekommenderar? Jag behöver nya serier att följa.

Ebba

Nä just den kan du skippa eller säsong 1-3 kan du se och Mad Men ska du inte se om du dricker och ska träffa folk. Fy fan ångest det gjorde jag och sa en replik typ den vidrigaste av alla i hela Mad Men till en kille på en fest. Fan fan fan fan fan. Ångest. Skulle ALDRIG säga den repliken nykter. Förstår du mig och hur jag menar? Med att säga något på fyllan som man ALDRIG skulle säga annars. Iiiiiiih. Poff! Vill försvinna när det går upp för mig i repris vad jag har sagt. De skulle bara veta hur snäll jag är nykter.

Hoppas du mår bra...

Kram Ebba

steglitsan

Jag skulle nog säga att större delen av det som kom ur min mun när jag var full skulle jag filtrera bort när jag är nykter. Jag förstår med andra ord.

steglitsan

Har någon blivit lite lättirriterad i början när ni slutat dricka? Det kan ju vara fler anledningar än min avhållsamhet som gjort mig stingslig ikväll. Dessa saker har fått mig att sucka och himla med ögonen idag:

1) jag har fått en massa sms när jag jobbat. Blir irri av att folk förväntar sig av att jag ska kunna svara. Jag har också blivit irriterad över att vänner som jag bestämt träff med hör av sig och undrar vad planerna är (jag vet, här är det jag som är sjuk i huvudet).

2) Haft ett flow på jobbet och sen var jag tvungen att avbryta för att träffa kompisen som jag bestämt sedan länge att jag skulle träffa idag.

3) Kompisen smsar (suck!) tidigare idag och säger att hon tar med sin nya kille som jag aldrig träffat tidigare. Så vi TRE ska nu få en kväll ihop. Jag som trodde att vi skulle ha eget häng. Jipppiee....? Nej inte jippie..

4) Vi går på stand up.

5) Människor på stand up dricker, blir högljudda och skrattar åt nonsens

6) Min kompis kille är så tråkig att klockorna stannar.

7) Nr 3 igen, jag blev VERKLIGEN irri

8) Jag inser att jag inte gillar stand up

9) Jag fick stå under hela "showen" så jag blev trött i fötterna

10) Jag inser att jag är lättirriterad

/SL- ägnat hela kvällen åt att hitta syndabockar. För ALLT.

steglitsan

Diskuterade med vännen som jag hängde med idag (innan hennes dude dök upp) det faktum att jag drack alkoholfritt vin. Jag konstaterade att jag egentligen inte gillar alkohol särskilt mycket. Sen lade jag till att jag har nolltolerans på vardagar eftersom jag inte vill bli trött dagen efter. Så dyker hennes nya kille som beställer något alkoholhaltigt i baren och konstatera att det nog bara får bli ett par stycken eftersom HAN SKA OPERERA i morgon. Det vill man inte veta nästa gång man ligger under kniven.

Då alltså, när jag slutat dricka. Inte nu längre, nu är det tvärtemot. Jag är mera tålig när jag själv mår bra. Men när man slutat dricka verkar det hända mycket. Hjärnan får inga gifter längre utan klarnar. Man är tvungen att se verkligheten som den är när man inte kan bedöva längre. Och då är det extra svårt i sammanhang där andra dricker och blir löjliga, som man tycker. Jag minns inte att perioden skulle varit så lång. Glädjen och stoltheten för att jag lyckats bryta tog över ganska snabbt. Men just tillställningar med alkohol försöker jag undvika. Intresserar mej inte men jag är ju i övre åldersgruppen också. Du jobbar på bra SL, fortsätt så! bra att du analyserar och skriver ner, det är rolig läsning och det är bra att skriva ner sina tankar. Det klarnar liksom medan man skriver. Själv har jag nu varit nykter i två år och fyra månader och ska snart på en semester all inclusive, hehe! Känns lite onödigt men jag får ta igen det på glassen...

Ha ha ha... Kära SL... Det är nog bara en naturlig fas. Milde tid vad jag har varit arg och irriterad på allt och alla!!! Du kan ju läsa om när jag löper amok på parkeringen...

Förlåt att jag skrattar, men det är av igen-känning. Du kommer över det! Jag lovar! Först är man nynykter och allt skimrar i rosa. Sedan arg, förbannad, ledsen, irriterad osv. med starka känslostormar. Sedan blir det vardag och man lugnar ner sig. Och faktiskt kanske blir lugnare än vad man någonsin har varit. Mer tålamod, större förståelse - men inget utrymme för tjafs.

Håll ut...! K R A M

LenaNyman

... understatement. Jag blir så vansinnigt irriterad att jag nästan inte kan uppföra mig bland människor, hatisk nästan. Nu har ju jag rätt rejäl pms med ett jävla humör både vid ägglossning och strax innan man ska börja söla med mensskydd, så det bidrar såklart. Men lättirriterad har jag allt varit under dom här dagarna. Låter bra att det dämpas med tiden. Vi får se tiden an, helt enkelt, SL.

steglitsan

Idag ringde min lilla mamma och berättade att hennes syster gått vidare. Min lilla moster som varit så sjuk. Det var väntat men hur kan man förbereda sig egentligen? Min lilla mamma som är så ledsen, och villrådig. Hon har förlorat båda sina föräldrar och nu hennes enda syskon. Nu är det nästan bara vi kvar. Åker till barndomshemmet imorgon och kramar om henne. Stackars pappa, kan tänka mig att han är lite tafatt ikväll.

steglitsan

Ibland vill jag bara vara egoist och skrika ut vad jag vill. och vet ni vad?! Detta är min tråd så here it goes:

-JAG VILL INTE ATT MINA KÄRA SKA BLI SJUKA OCH DÖ!
-JAG VILL OCKSÅ TRÄFFA KÄRLEKEN
-JAG VIL HA ETT NORMALT FÖRHÅLLNINGSSÄTT TILL ALKOHOL
-JAG VILL TA MIG AN MINA UPPGIFTER DIREKT UTAN ATT SKJUTA UPP DEM
-JAG VILL KUNNA LEVA UTAN GODIS
-JAG VILL ATT EBBA SKA KOMMA TILLBAKA
-JAG VILL KUNNA HA EN NORMAL RELATION MED MINA FÖRÄLDRAR
-JAG VilL BLI NORMAL
-JAG VILL VARA EN BRA VÄN
-JAG VILL HA EN TALANG
-JAG VILL BÖRJA LAGA MIDDAG OCH FRUKOST REGELBUNDET
-JAG VILL HA BÄTTRE KONTROLL ÖVER MIN EKONOMI
-JAG VILL BLI BÄTTRE PÅ ATT STÄDA
-JAG VILL BLI BÄTTRE PÅ ATT TA DISKUSSIONER

LenaNyman

Ut med skiten bara!

Jag skulle väl kunna skrika ut precis detsamma som du, med undantag för punkt 2. Och även om mina föräldrar är döda så gäller underligt nog punkt 7 även för mig, i alla fall beträffande min far. Punkt 8 har jag lagt ner för länge sen, förresten.

Laga mat regelbundet när man är singel är ... ja, vi vet ju hur det är.

Jag är skitkass på rutiner. Avskyr att städa, såvida det inte är så dyngigt att man verkligen ser skillnad på före och efter. Och jag vill kunna ta diskussioner rakryggat, utan att vara rädd för att bli illa omtyckt. Att säga stopp (som du så elegant gjorde med mansgrisen). Att inte låta sig invaderas.

Jag skulle vilja vara duktig på att hantera ett pianos tangenter.

Jag har nästan aldrig någon koll på hur många tusen jag ska betala in när kreditkortsfakturorna ramlar ner i brevlådan. Det funkar ändå, men det är nog bara ren tur.

Jag vill ta hand om mig själv mycket bättre än jag gör i dagsläget. Värna mig.

Jag vill ha en lugn maggrop, ett balanserat sinne.

Tack för ditt utbrott. Kändes som det behövdes. För mig också. Att "lyssna på" alltså. Himla härlig upplevelse att höra dig gå upp i falsett.
;)

/Lena

Kära SL. Du har verkat så lugn, sansad och kontrollerad hela tiden. Men pass på - heja dig - och ut med allt!

Jag beklagar verkligen din mosters bortgång och hoppas att du orkar dig igenom helgen med ledsen mor och tafatt far.

Skickar dig en stor, varm kram. Tänker på dig <3

Tar mig friheten att kommentera dina punkter från mitt egen perspektiv jag också:

-JAG VILL INTE ATT MINA KÄRA SKA BLI SJUKA OCH DÖ! --> Inte jag heller!!! Gud förbjude!!! :-O
-JAG VILL OCKSÅ TRÄFFA KÄRLEKEN --> Efter 100 minor och en och annan sjunkbomb, så stod han där en kväll... Du kommer också träffa någon!
-JAG VIL HA ETT NORMALT FÖRHÅLLNINGSSÄTT TILL ALKOHOL --> Tja, vem vill inte det... Men nu är nykter = normalt.
-JAG VILL TA MIG AN MINA UPPGIFTER DIREKT UTAN ATT SKJUTA UPP DEM --> Jag säger bara en sak - KBT. ;-)
-JAG VILL KUNNA LEVA UTAN GODIS --> Jag också! H-vete...
-JAG VILL ATT EBBA SKA KOMMA TILLBAKA --> Jag också... :,-(
-JAG VILL KUNNA HA EN NORMAL RELATION MED MINA FÖRÄLDRAR --> Jag också...
-JAG VilL BLI NORMAL --> Jag har gett upp!
-JAG VILL VARA EN BRA VÄN --> Jag också. Fast jag tror du är det. Du verkar vara en himla go person här på forumet. :-)
-JAG VILL HA EN TALANG --> Jag har gett upp!
-JAG VILL BÖRJA LAGA MIDDAG OCH FRUKOST REGELBUNDET --> Planera, handla, laga är mitt liv idag. Som singel åt jag apelsiner. Bara.
-JAG VILL HA BÄTTRE KONTROLL ÖVER MIN EKONOMI --> Det kommer du få som nykter!
-JAG VILL BLI BÄTTRE PÅ ATT STÄDA --> Jag kommer över och så har vi kurs. Det här kan jag. Och organisera! Mums! Tysk ordnung!
-JAG VILL BLI BÄTTRE PÅ ATT TA DISKUSSIONER --> Det kommer du bli som nykter! :-D Tycker du klarade mansgrisen i veckan bra BTW.

Ebba

Jag kan dalmål jag, har varit mycket i Borlänge av olika orsaker.
Äh. Jag har inte längre ett behov av alkoholhjälpen. Jag är färdig för nu, jag är klar och känner mig nöjd. Har inte en aning om vad jag har skrivit i min tråd jag kör på känslan här och nu även om det är tillbakablickar. Allt i min tråd är sant utom en sak. Mannen på psyket gav mig inte Bob Dylan utan Elvis :) Det var en annan som gav mig Dylan. Ibland måste man ändra för att skydda om ni förstår?
Plats, ålder, kön. Jag är helt jävla dum i huvudet för vad skriver jag om? Ofta möten med människor. Riktiga varelser. Jag stjäl ju dessa människor och så är jag sur för jag tycker att vissa stulit mig. Jag är seriös nu jag har tänkt tanken att be Magnus radera hela min tråd just därför. Det ät verkliga människor och deras liv, jag mötte dessa människor och har dem inom mig och vad gör jag? skrivet om dom :( SL, jag tycker så mycket om alla här i forumet. Kommer ALDRIG glömma den här platsen där vi alla möttes. Du och jag är de enda som varit öppna med var vi bor. Okej du är typ innerstadstjej och jag förortsbrud men vi är ändå väldigt lika :) <3 Nästan så jag tror det är dolda kameran och att någon driver med mig????????? Jag hittade en sak här hemma idag och tänkte faktiskt "den här vill jag skicka med post till SL" Men jag har inte din adress vet inte ditt namn... Skulle du blivit glad över ett litet brev från mig? Jag tänkte "åh vad smart då kan jag skicka med mitt telefonnummer så kan vi messa våra tankar kring A typ. Istället för att skriva här" men faaan jag har ju inte hennes adress :( Hoppas vi stöter ihop på IKEA av en slump nej nu vet jag. Jag ser en tjej sitta och läsa Steglitsan på en bänk och säger: SL? Du bara: Sjääälvklart.

<3

Sorry att jag lämnar er men jag blev färdig, känner det i hela kroppen. Måste vila, andas, tänka, läka, reda ut, förstå, våga hoppas,älska min nästa så som jag/mig själv m.m
Men ni finns kvar i mig jag har extremt bra minne som ni kanske har märkt? För sådant som fastnar i mig och intresserar mig.
Berlin trodde jag på riktigt var ett land. Heeelt otroligt. Jaja så cool är jag inte jag har aldrig varit i Berlin eller London. Inte intresserad. Men jag kan alltid ändra mig.
/Ebba

steglitsan

Jag satt och virkade på en halsduk och tänkte, fan jag borde typ lämna den till Ebba på någon väl dold plats. Så kunde du smyga dit och hämta den vid en annan tidpunkt. Tänk om vi kunde ha en plats där vi kunde lämna meddelande till varandra? <3 Ett säkert ställe där det inte finns någon risk att någon hinner ta bort det innan den andre varit där. Så fint.

Ebba så här vill jag göra:
När jag reggade mitt konto här så gjorde jag en hitte-på mail för att jag ville inte gå ut med min vanliga, den har jag bara till detta. Du får den här; steglitsan@gmail.com. Jag kollar den nästan aldrig. Du behöver inte använda den, jag kommer inte be dig göra det. Vad du gör med detta är helt och hållet upp till dig. MEN jag mår bättre av att veta att jag någon gång på något sätt kanske har en möjlighet att stöta på dig igen. Kanske händer det, kanske inte?! Så är det mesta här i livet.

Iväg med dig nu fina du - hoppas du kommer att få uppleva all kärlek du förtjänar.

Din SL

PS. Who gives a shit about Berlin, anyway?!

steglitsan

Ibland behöver man ett perspektiv eller två, tack Muränan för att jag fick det av dig ikväll. Hahahaha jag känner mig redan mindre ensam. Sov så gott! Hoppas du får en fin helg.

PS. Alla organiseringstips tas emot med stor tacksamhet :)