Har, som så många andra, läst här till och från under långa perioder i flera års tid. Bara det är ju ett tecken på att allt inte står rätt till. Nu känner jag mig dock redo att börja skriva själv. Mina erfarenheter av alkohol sträcker sig tillbaka ca tio år då jag började festa ganska hårt under studenttiden och jag insåg allt oftare att jag tappar kontrollen när jag väl dricker. Jag har inga större problem att gå längre perioder utan alkohol men så kommer en festkväll och jag tappar omdömet fullständigt. Jag insåg innan sommaren att jag hade hamnat i en mörk spiral som jag inte riktigt kunde ta mig ur. Ett antal händelser avseende boende och arbete hade lett till att jag på pappret levde min dröm. Men varför kändes det inte så? Jag gick till vårdcentralen och fick antidepressiva utskrivet och går på det fortfarande. Känner en enorm förbättring men vill nu också, en gång för alla, komma till bukt med alkoholen. En dröm vore att leva ett liv utan alkohol. Men jag vet inte om jag orkar stå emot det sociala. Som singel i 30-års åldern i Sthlm lever jag och mina vänner till stor del av min tid på stans barer. Det är naturligt att gå och äta middag och/eller ta ett glas på vardagarna. Däremot har vissa av de mer festliga vardagarna slutat i karatefyllor som absolut påverkat mig dagen efter på jobbet, något som för mig är helt oacceptabelt och som gör mig livrädd. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska ta bort alkohol helt och hållet ur mitt liv. Men jag kan inte tillåta mig själv att få minnesluckor mer, det skrämmer vettet ur mig. Var ska detta sluta?? Ibland är jag övertygad om att jag borde bryta med alkoholen tvärt, vid andra tillfällen tror jag att jag NU kan börja konsumera alkohol måttligt, försöker jag bara lura mig själv?

Ebba

Älskling... höll jag på att skriva.
Men du, hur ska du kunna veta att det verkligen är jag Ebba som skickar ett mejl? Vem som helst kan det ju vara som försöker lura dig, jag är helt nojig över Internet sen ja du förstår... Vill aldrig att nån ska lura dig för du är så jävla fin. Du kommer få ett mejl av mig så snart jag kan.

Ebba

Imorgon hoppas jag att du får mejl. Jag tycker mejl är finare än mail ,så det är ett medvetet val.hahaha. åh gud om vår vänskap består livet ut kommer jag få skratta varje dag :) Men vad har jag att erbjuda?

LenaNyman

... de vägar livet tar för att vi människor ska få träffa dom vi behöver. Ebba och SL; ni två är ännu ett magiskt bevis på det. Och jag beundrar er för att ni vågar. Det kommer att gå så bra när ni träffas face to face första gången i verkliga livet, det känns i luften (ja, eller etern).

Ebba, det är klart att du ska gå från den här klarheten till nästa. Det är föredömligt friskt att göra det du gör; lyssna till sig själv och ta beslut därefter.

Hm, kan inte sova, jag som sovit rätt hyfsat några nätter nu? Gött var det i alla fall att läsa dom här sista inläggen. Livet är magi när man öppnar sig för det.

/Lena (med röda ögon på halvstång om några timmar)

Ebba

Så att man har någon att tänka sina tankar till. Jag vaknade med ett ryck i Vargtimmen (om den nu är mellan 3-4 har inte orkat kolla upp). Som skönt var hade DN kommit och jag förstår inte, plötsligt är DN intressant. känns som att jag är intresserad av allt i den på nåt sätt och som att jag förstår vad det står samt att det var värt pengarna att nappa på det bra erbjudandet som var sjukt billigt men dyrt för mig på riktigt alltså. DN brukar ringa mig. En gång sa jag "alltså tyvärr jag ger inga intervjuer just nu" när killen hade sagt "Hej jag heter x jag ringer från dagens nyheter" han blev helt ställd och jag avslöjade såklart direkt att jag skämtade. Kusligt tydligt exempel, det här med min inställning till DN, på vilket spratt ens eget huvud kan spela en när man har fel inställning. Jag ville tex ta livet av mig för att jag inte orkade vara med om allt det innebär att vara en människa på jorden och nu sitter jag här och är rädd för att dö för jag vill få fortsätta gå omkring på den här planeten för att se vad som händer i nästa ruta.

Lena Nyman - tack för stödet. Du är så härlig som ser oss mitt i ditt eget kämpande. Önskar att vi vore vänner i verkligheten men jag får vara nöjd med att jag i några minuter av den riktiga Nymans liv fick dela hennes liv i en hotellfoajé i Borlänge, hennes hund fick jag träffa också. Människans bästa vän sägs det har jag för mig?

Usch, jag har inte tid att vara vaken på natten. Måste samla sömn för att klara av att tänka positivt dagtid i ljuset.

Mycket är svårt nu i min verklighet med N och annat, förvirrande nog är jag samtidigt VÄLDIGT glad.

<3

Ett tips. Gör så här. Ebba skriver ett mail med en viss text blablabla och skickar till SL:s mail. Därefter lägger Ebba ut samma lilla text på SL:s sida här på forumet. Då vet SL att det är Ebba som skrivit till henne och ni kan maila med rätt adresser.

Hälsningar Smartot

PS. Vad roligt om ni verkligen fick träffas!!!! :-D

LenaNyman

... Muränan är en fena på schack. Och programmering. Även om hon aldrig testat.

Ebba, jag börjar känna likadant (om jag nu förstår dig rätt) kring en vanlig dagstidning. Allt står öppet för en och jag känner mig som en outslagen blomknopp eller en klump lera på en drejskiva eller en stamcell i ett labb. Potential. Upptäckarlusta. Nyfikenhet. "Nämen, vad är det DÄR och det DÄR och titta på det DÄR!" Jag märker att jag säger saker till Lucas om vad jag sett eller tänkt, kan vara nån liten pyttegrej bara, och då blir jag glad eftersom jag tidigare hade hållit tyst: "Har du inte lösningen på klimatpåverkan, Lena, är det lika bra att du inte öppnar munnen."
Jag härlig? Äsch, jag är kvinna och behärskar multitasking. Ska jag vara ärlig (och det ska jag) så kändes det inte så där, som jag skrev, till att börja med. Vafan, här går Ebba och drar härifrån medan SL - jädra människa - kommer att få njuta av dig fortsättningsvis. Du vet, jamenJAGdå! Så jag tänkte till, vände på det och insåg att jag också får vad jag behöver. Att jag i nuläget inte vågar det ni vågar (blev ju livrädd bara av att du virtuellt bjöd in mig på ett parti Yatzy) och att det är okej. Livet är klokt.

Nä, nu måste jag gå och göra någon nytta. So long så länge.

Ebba

Ta inte illa upp nu men den lördagen eller om det var fredag? trodde jag på riktigt att det möjligtvis var Annika Sundbaum Melin jag bjöd in på yatzy och tanken på det gjorde mig glad och varm. Jag gillar henne och vill att hon ska må bra vet du varför jo för jag bodde en snabbis i sumpan och läste en av hennes böcker och kände "gilla" när jag läste den. En dag i sumpan stod hon framför mig i bankomatkön, hon såg depp ut. Jag tog chansen och sa till henne det jag kände och då tändes som en sol i hennes ögon och hon blev så vacker!!! Vet du? Hon sa "men du ge mig din adress så skickar jag nästa bok" och en dag låg ett brev på hallgolvet med en bok som hon hade skrivit så fint i till mig. Annika - Om du läser det här ta inte illa upp jag kan lätt få fantasier av ord. Jag vet att du inte är den där brakfylld. Men jag tänkte det bra länge längre än man kan tro och nån kanske förstår hur sinnessjukt roligt det är. En sak till Annika om hon minns mig vet vem jag är om hon minns men jag väljer att lita på henne pga hennes vackra ögon och jag ska ge henne en kram om vi stöter ihop. Hon såg mig i ögonen och vice versa.

LenaNyman

Det är så himla skönt att åka karusell med dig! Man vet liksom aldrig var man hamnar och landar. Det är det jag kommer att sakna mest, tror jag, med att inte ha dig på forumet.

Ebba

Jag håller på att gå sönder.
Jag skulle behöva en vän som dig SL men tror att någon bara driver med mig precis som Markus Olsson grejen. Vågar absolut inte skicka ett mejl är rädd att det då kommer bli "hahaha pucko du har gått i fällan trodde du att nån ville vara din vän? "

Ebba

Jag går sönder.
Jag går sönder.
Jag går sönder.

LenaNyman

Sluta genast upp med att förminska dig själv på det där fullständigt idiotiska sättet! Det är en order!

Ebba

Jag tänker bara " gå inte i fällan gå inte i fällan gå inte i fällan" och jag är så otroligt liten rädd och ledsen just nu och tänker " det borde jag inte skriva för det är just vad de vill"

Stingo

...som det man lämnat ogjort. Åtminstone för mig stämmer det ordspråket precis.

Vad har du att vinna, Ebba? Och vad kan du förlora? Om du är otrygg med att tappa din anonymitet kan du fixa en egen anonym e-mail adress. Men jag kan alls inte tänka mig att nån försöker lura dig här.

Moa

Fina Ebba! Du har brytt dig och hjälpt så många här. Vi vill alla vara din vän och det som du och steglitsan har funnit ska du ta till dig och vara glad över! Det är inte enkelt att hitta en riktig vän...
Och du, var inte rädd. Känn hur du får vara liten en stund och vila i min famn. Schhhhh.... allt kommer att bli bra. Känner du?
Ta sedan modet och gör det du vill, känner är rätt.
Kram Ebba.

LenaNyman

Då får vi se nyktert på det här. Vad kan det bero på? SL kollar den mejlen sällan säger hon, har den kanske blivit inaktiverad? Att du skrivit rätt antar jag att du redan dubbelkollat. Har hon kanske skrivit fel? Glömt någon ändelse till exempel.

Jag förstår att ditt inre befinner sig i vild galopp.

Ebba

Jag är helt utmattad och det hände en grej idag, en person sa att jag är totalt personlighetsförändrad och borde söka hjälp och eftersom att den som sa det BORDE känna mig bäst i världen så fick det mig totalt att tvivla på allt fint. (Det var inte N som sa det.)