Jag har läst härinne flera veckor. Först nu vågar jag skriva själv. Jag har försökt låta bli vinet i flera år. Det blir 3-5 glas varje kväll. Nu får det vara nog. Jag mår inte bra av detta, och barnen börjar bli så stora att de snart kommer märka att något är fel. Min äldsta sa för nåt år sedan " mamma, du måste verkligen gilla vin, du dricker det varje dag". Då var hon 9 år. Jag har barnen varannan vecka och sedan skilsmässan för några år sedan behövde jag inte längre smyga. Så träffade jag en ny man för drygt ett år sedan, och jag förstod tidigt att han var som jag och att jag inte borde välja honom. Men det gjorde jag. Och plötsligt var jag den i relationen som drack " lite". Jag var den som sa "inte mer nu va", eller " hur mycket har du druckit egentligen". Och på nåt sätt började jag genom honom se mig själv utifrån. Han somnar vid tv. Jag vänder mig om i sängen för att slippa lukta på hans alkoholångor när han andas....
Jag har föreslagit flera ggr att vi inte ska ha alkohol på vardagarna. Det håller inte, kanske en dag eller två.
Så nu är jag både beroende och medberoende. Vi har av helt andra skäl bestämt oss för att bli särbos i sommar, jag flyttar ut. Det blir nog bra. Då får jag chansen att komma på fötter utan att behöva dras med i hans göranden. Tills dess ska jag vara stark och hela min kropp. Jag vill inte dricka mer, jag vill leva ett liv här och nu, finnas för mina barn och mig själv!

LenaNyman

Med varje inlägg du skriver här utkristalliseras alltmer vilken slags människa du är.
Modig. Stark. Klok.

Varm kram till dig från mig.

harrim

Jag läste någonstans att de tre mest stressande händelserna som vi kan råka ut för är: skiljsmässa, flytta och att byta jobb (kanske inte i den ordningen). Du har gjort allt detta samtidigt. Det är inte konstigt om marken gungar. Jag har läst din tråd och tycker att du har gjort en fantastisk resa.

myrkotten

Tjaba, tjena, hallå - Sattva. Jag var ihop med en man som jag visste drack för mycket redan innan vi började "kila stadigt", tyckte det var okej för han skulle då inte döma mig. Det gjorde han inte heller, han tyckte jag var relativt måttlig. Jag gjorde slut i juni bl a för att kunna sluta dricka, saknar jag honom? Nej, men jag saknar någon. Mer ensam än någonsin. Gjorde jag rätt? Ja, det var rätt att avsluta vår relation, men just nu saknar jag honom. Så ingen kan råda dig till vad du ska göra. Tycker du är duktig som prioterar barnen, har en väninna som har ett enormt behov av att alltid ha en man vid sin sida, hennes yngsta har fått flytta ohälsosamt många gånger. Mitt barn skulle däremot må bra av att morsan var lite mer aktiv, jag lever som om jag redan vore ålderspensionär. Mina föräldrar på dryga sjuttio är mer hålligång i än jag. Fan va tufft av dig att fixa antabus, berätta gärna exakt hur det går till, vill inte utlämna mig så till en läkare, är lite paranoid om vilka som får tillgång till den informationen, min dotter är mitt allt, vill inte ha socialen smygande runt knuten, inte för att jag tror att de skulle göra ngt radikalt då jag anser att jag är skötsam, men allt strul på jobbet får mig att tänka konstiga tankar. Märker när jag skriver att jag är under isen, vill bara delge dig lite funderingar så du inte gör ngt överilat med mannen, låt det bero tills du känner dig säker är mitt råd till dig. Kramisar kotten

Tack att du delger!!!
Jag kommer inte göra något överilat m mannen, det enda jag bestämt mig för just nu är att inte fundera så mycket över framtiden utan att vara här o nu. Och här o nu är min hälsa o barnen det som ska få min energi. Mannen blir en bonus.
Jag har bokat tid hos en privat läkare, mest för att jag jobbar i kommunens hälso o sjukvård och vill liksom inte sitta i professionella sammanhang med den läkare jag träffat....Jag kommer helt enkelt säga att jag inte kan ha de uppehåll jag vill och behöver på egen hand, att jag alltid dricker vin på helgen fast jag inte vill. Och att jag vill hejda detta innan det går för långt.
Jag tänker på dig o hoppas att du hittar en väg ut ur din under isen känsla. Göra nåt m dottern? Simhallen är alltid mysigt att göra m barnen tycker jag, o sedan en fika. Det funkar ju oavsett ålder?
Kram!!!!

Oj, ja jag vet inte Vilja. Vår inne o läste tidigare idag o även ditt inlägg. Ja nåt har hänt. Men vet du, det går inte att ta det personligt. Jag tyckte inte du skrev något konstigt alls. Och jag håller med dig om att det måste vara äkta. Respektfullt och vänligt, men äkta. Nej alla går inte ihop m alla. De som väljer att lämna forumet har gjort det med samma fria val som att gå med. Jag tror att just detta forum som rör så mycket känsloladdade ämnen kommer innebära ett snitt av människor i stort. Och också reaktioner och beteenden som är ett snitt av oss alla. Det kommer alltid finnas dem som störtar ut ur ett klassrum/ mötesrum/ kontor med buller och bång. Och den som håller masken men går hem och aldrig vill komma tillbaka. Och dem som håller masken men är ledsna egentligen. Och dem som tar det som händer som en lärdom.
Oj vilket svammel. Har haft yoga för grupp jag aldrig träffat ikväll. De hade trott de skulle få annan typ av yoga eftersom sådan info gått ut. De flesta var nöjda. Men av 15 närvarande, var en tydligt missnöjd/ svårläst, ca hälften av de andra klart nöjda och andra hälften neutrala. You can't please them all... Och så är det nog härinne också. Ibland tror jag att det krävs en hel del ödmjukhet och öppenhet. En förmåga att kliva utanflrbsig själv och ta in det andra säger utan att värdera. Och vi har olika förmågor med oss.
Kära Vilja, tvivla aldrig på din magkänsla o din övertygelse!

Lånar din tråd Sattva:
Vilja: Jag såg inlägget där han bestämde sig för att lämna. Det var publicerat en kort stund. Sen raderades tråden. Han hade pratat med sin fru och hon hade sagt att han skulle lämna sånt som tar tid och energi och inte bidrar. Och det är kanske klokt att lämna för honom. Han går in i en annan behandling nu och han skrev inlägg som upprörde känslor där han hade svårt att hantera responsen han fick. Så det är kanske till det bästa för honom. Både Vändningen och Heatpump var ju rätt personliga på forumet och hade delat med sig rätt ordentligt. Det var lätt att engagera sig i dem just därför. Jag kan på sätt och vis förstå att de vill ha tråderna raderade, men tycker att det blir lite märkligt när trådarna bara försvinner så där. Kanske en liten "nu lämnar jag" tråd för att de som saknar inte ska gå i ovisshet borde publiceras. Jag känner som du Vilja, kan vi inte stanna här och reda ut, men jag tror att det Sattva skriver om olika personlighetstyper stämmer bra här. När Forumet upprör känslor som gör att det tar för mycket tid och energi då ska man nog lämna för sin egen skull. Det är att välja sig själv. Synd att inte alla fick tillfälle att läsa lämnainlägget. För han stormade inte ut ur klassrummet, utan bestämde sig efter diskussion med kloka personer för att den här skolan inte funkade så bra för honom, så han provar en annan.

Det ger en förklaring. Håller med Vilja o dig om att när man är en person som vill resa ut, förstå, komma till klarhet, är det oerhört frustrerande att inte kunna följa denna process. Tack att vi fick klarhet!
Sedan är det som du säger, att vissa personlighetstyper engagerar sig mer o vill verkligen hjälpa på djupet. Då far man illa när dem man lagt så mycket av sina känslor, empati o engagemang plötsligt bara försvinner. Jag håller med om att många av oss skulle må bra av en "ställtidstråd" där vi hinner avsluta relationen på det sätt man faktiskt avslutar när man "känner" varandra. För vi skapar relationer härinne. På riktigt.

Vilja: ❤❤❤❤❤❤❤❤❤

SÅ unga o kloka är vi, de sena 60- talisterna!!
Jag har patienter födda i slutet av 70- talet o tror när jag ser dem att vi är jämngamla... Så har jag kollegor födda på mitten / början av 60- talet som jag tycker ser jäääättegamla ut...dags för realitycheck Sattva!!!
Nej helt ärligt har jag en ålderskris. Ser min hängande rumpa o undrar vems den är. Dottern tar en närbild o jag ser saker i ansiktet jag bara trodde min mormor hade... Har haft åldersnojja hela helgen...
Men igen , återigen på yogamattan, påminns jag om att allt vi faktiskt har, det vi är, ryms inom denna lilla kropp o själ som ryms på yogamattan. Det är i slutändan hur vi möter oss själva som spelar roll. Vilken respekt vi ger vår kropp o själs behov kommer att återspegla vår attityd mot omvärlden. Den respekt o kärlek vi ger vår granne på mattan intill kommer att återspegla det vi ger vår närmsta omvärld.
Jag tror på retrospektion o jag tror på det visavi oss människor!
Härinne på forumet ser jag så mycket gott! Låt oss lägga vår fokus på det!!

Pratat m särbon nu ikväll att kroppen inte orkar mer, inte heller psyket. Har varit hemma från jobbet idag. Gick upp som vanligt m yrsel o gjorde mig iordning. Men insåg att jag inte kan köra bil sån här. Var yr redan i söndags kväll o även i måndags. Nu fick det bli ett par dagar hemma. Och det blev vin - för mycket - även i helgen hos särbon. Så nu har jag sagt att vår livsstil ihop inte funkar. Han är kollugn som vanligt. Skönt. Min läkartid blev uppskjuten en vecka så det är nästa vecka. Kommer då be om antabus. Jag vill inte mer. Punkt.

Jag är övertygad om att det finns en ny början i slutet av universum Vilja!
Vaknade med huvudvärk som vägrade ge sig, så det blev ännu en dag hemma i soffan...

HelenaN

Hej tjejer! Kom in här på snabbvisit och såg att ni funderade på det här med ålder. Då slog det mig att den åldersnoja jag själv hade massor av när jag var i er ålder (10 år sedan) nästan försvunnit! Bara så där, utan att jag gjort något för att det ska hända. Och jag tycker till och med att jag är snyggare nu än när jag var 48 :) Trots några fler rynkor och mindre spänst i baken. Inte helt fel att vara på andra sidan klimakteriet alltså....

Och jag fortsätter leva nykter och mår bra. Har kommit igång med utbildningen och börjat drömma om att ändra yrkesinriktning så här på gamla dar. Livet är m a o så bra det kan vara.
Kram på er!

Då finns det alltså ljusning;) Vad kul att höra ifrån dig o vad skönt att allt flyter på! Spännande m utbildning!!!
Ser fram emot din nästa visit hitin❤

Varit iväg o yogat sedan i torsdags. Bara att komma till en miljö där hälsans o andens väg sätts i fokus, genom det man gör o är. Jag kan förstå människor som går i kloster, ger sig in i sekter osv. Man går in i en alternativ, bättre version av sig själv. Det blir så enkelt allt. Har försökt behålla enkelheten sedan jag kom hem igår. Så nu går jag o lägger mig, för kroppen o sinnet behöver sova...