Jag har läst härinne flera veckor. Först nu vågar jag skriva själv. Jag har försökt låta bli vinet i flera år. Det blir 3-5 glas varje kväll. Nu får det vara nog. Jag mår inte bra av detta, och barnen börjar bli så stora att de snart kommer märka att något är fel. Min äldsta sa för nåt år sedan " mamma, du måste verkligen gilla vin, du dricker det varje dag". Då var hon 9 år. Jag har barnen varannan vecka och sedan skilsmässan för några år sedan behövde jag inte längre smyga. Så träffade jag en ny man för drygt ett år sedan, och jag förstod tidigt att han var som jag och att jag inte borde välja honom. Men det gjorde jag. Och plötsligt var jag den i relationen som drack " lite". Jag var den som sa "inte mer nu va", eller " hur mycket har du druckit egentligen". Och på nåt sätt började jag genom honom se mig själv utifrån. Han somnar vid tv. Jag vänder mig om i sängen för att slippa lukta på hans alkoholångor när han andas....
Jag har föreslagit flera ggr att vi inte ska ha alkohol på vardagarna. Det håller inte, kanske en dag eller två.
Så nu är jag både beroende och medberoende. Vi har av helt andra skäl bestämt oss för att bli särbos i sommar, jag flyttar ut. Det blir nog bra. Då får jag chansen att komma på fötter utan att behöva dras med i hans göranden. Tills dess ska jag vara stark och hela min kropp. Jag vill inte dricka mer, jag vill leva ett liv här och nu, finnas för mina barn och mig själv!

Japp så känner jag mig. Men nu är äntligen all målning klar! Känner i kroppen att det den behöver är att få gå en riktigt lång promenad o sen yoga på det; bli vriden o vänd, töjd o genomandad.

Önskar också du kunde vara med, dina goda energier skulle tillföra massor!!
Så mycket spännande på gång just nu för mig inom yogan. Det peppar mig ännu mer att leva som jag lär!!

Och om det sedan bara blir en liten stund yoga så gör det ändå! Det händer så himla mycket både i kropp o själ!
Väntar på gästerna,min äldsta vän. Min äldsta o hennes yngsta är födda med en veckas mellanrum, mysigt! Vi hade ju tänkt utomhus aktiviteter...Men det blir nog bra!

FataMorgana

ör kanon :)!! Jag kör i stort sett en halvtimme varje dag. Min stund. Skulle vilja vidareutbilda mig men de kurser jag kollat på är både dyra och långt bort. Var har du utbildat dig, Sattva? Jag tycker om hela yogabegreppet och skulle vilja dyka lite djupare i det. Några förslag?

Jag tror de har gratis prova på i sommar, kolla på nätet!! Bra yogaklasser i olika former o längd. Jag kör det ibland för inspiration. Annars har jag två utbildningar. Den ena var mest teoretisk kring olika yogaformer o en hel del filosofi. Den andra en gedigen praktisk o teoretisk inkl mycket anatomi. Välj någon 200- timmars är min rekommendation. Då har man en ordentlig grund.
Det finns så mycket att fördjupa sig i, beroende på om det är filosofi, anatomi o biomekanik eller kanske mer de olika vägarna? Meditation är ju en annan del, andning. Finns så mycket! Jag har alltid varit fysiskt aktiv o yogade första gången - 95 eller så. Jag tyckte då att det var supermesigt eftersom det skulle KÄNNAS o vara SVETTIGT. Yogan jag gick då var mer meditativ. Sedam har jag ändå återanvänt till yogan o andningen i omgångar, tex under graviditeterna. Upplevde heller inte förlossningarna som jobbiga på samma sätt vänner beskrivit. Tror det handlar om yogan. Det var jag o kroppen tillsammans, jag litade på att kroppen kunde fixa det hela.
Suck vad långt. Min poäng är att jag gått till att se mer o mer av yogans olika delar, och uppskattar dem alla. Jag älskar ett riktigt svettigt tufft yogapass, men njuter lika mycket av lugn ton yoga, där närvaro, andning o att verkligen respektera o lyssna på kroppen är icentrum. Jag har klasser i båda sorter. Det är nog inte förrän senaste året eller två som jag på allvar börjatuppskatta de övriga delarna inyogsn, som inte har med fysisk yoga att göra. Dessa delar vill jag ge mer plats...

FataMorgana

Ska kolla vad som finns. Vill bara vara säker på att det är nåt seriöst innan jag bestämmer mig. Är också sugen att testa en sån där ayurvedamassage då man får oljan droppande i pannan o ner i håret. Ser väldans avslappnande ut. Sen lär man väl få tvätta håret i en vecka efteråt men det kan det vara värt:).

Har testat sån massage! Det är ljuvligt!!! Ljummen olja som stryks över hela kroppen o masseras in i håret...o sen strålen i pannan!! Prova om du kan!!!!

Nej vad kul Vilja! Jag har inte vågat prova så mycket, men suger åt mig allt jag kan av dessa tips! GLen hur rent praktiskt, blir det som en smet eller hur? Finns en grupp på fb.

Vilka kontraster. Är med äldsta vännen o hennes barn o mina barn på Liseberg. Sitter i solen som råkat titta fram och småpratar m min vän medan vi väntar på barnen som åker nåt vi inte vågar... Får en ingivelse att kolla fb snabbt. Och det första som kommer upp är ett alldeles nytt inlägg från en fd kollega som jag tycker mycket om. Vi umgås inte privat, men har haft mycket kul på jobbet. Hennes partner är död, omkommen. Tiden stannar, jag blir alldeles kall. Jag har ju träffat henne, och de verkade mycket lyckliga ihop. Tänker tillbaka på det datum som står som den dagen det hände o minns den dagen. AJ detta gör så ont i mig. Inte dem!!! Ja inte någon, men absolut inte dem!!!
Och livet pågår. Hela tiden, här och nu. Nej, jag ska aldrig ångra något jag gjort även om en del saker varit lite förhastade och spontana ibland...rentav ogenomtänkta. Jag ska inte hålla igen på livet. Livet är så skört.

Jag har drömt så konstigt i natt. Jag tror att fd kollegans tragedi har tagit än mer på mig än jag förstått. De var så unga, så lyckliga och så...stabila, verkliga. Måtte Jon ta sig igenom detta på något sätt...

Tack Vilja, du satte ord på känslan!!!
Ja vi måste erkänna döden. Först då kanske vi blir så aktsamma om livet som det verkligen förtjänar.

myrkotten

Läste i Viljas tråd att din särbo dröjer, har det ngt med hans vinbox att göra? Du har gjort ett klokt val tycker jag, barnens tid hemma får man aldrig tillbaka. Du verkar samlad och stark så du kommer säkert på ngt du kan sysselsätta dig med till på söndag. Kanske prova att tillaga foul. När särbon hör att du är fullt sysselsatt och tillfreds kanske han dyker upp tidigare, ja gör honom lite sotis. Kram Kotten

Tja, jag vet inte. Kanske. Men detta är rätt så likt honom. Han lovar stort o tar i mer än han mäktar med. Upptäcker sedan att det inte går, o backar. Jag är lite trygghetsberoende eftersom jag är uppvuxen i ett hem med just detta; man vet aldrig om det som bestämts blir av eller inte. Så jag är supernoga mot mina barn att hålla det jag lovar. Och inte lova mer än isf LdB hålla.
Men instinktivt faller isf ner i hålet när saker inte blir som det är sagt. Något Jag måste jobba med, eftersom jag aldrig kan styra hur andra människor kommer bete sig...
Tack gulliga Kotten!!!

Läst inne hos dig Vilja. Jag vet inte varför han gör så. Jag tror att han nog ville komma så länge som han sa. Sedan inser han att det blir för jobbigt rent praktiskt idag, dvs jobbar sent osv. Det har jag förståelse för. Men måndagen känns lite kymig. Han vill hem söndag för att hinna klippa gräset osv för att sedan ha sin lediga måndag fri. Känns sådär... Men det som kanske stör mig mest är att jag inte ens visar något. Jag är livrädd att uppfattas som kravfull. Att om jag säger att jag blir jätteledsen eftersom vi bestämt annat så kommer han inte alls istället. Vet inte ens om detta skulle hända eftersom jag aldrig visat något.
I övrigt var min make lite som den man du beskrev Vilja. Ville heller aldrig planera. Vad jag fick vara lok i det äktenskapet...

Men, jag mår ändå bra idag, sömnen gjorde gott!! Det blir som det blir, fokus är på mig o barnen!!!!

LenaNyman

Nu är det måndag och ny vecka. Hur var helgen? Med mannen och allt?

Att inte be om hjälp, att inte visa sig sårbar, att inte vilja ligga till last, att inte ställa krav... Vi kanske ska börja så smått, ändå, att visa var vi står, vad vi tycker. Lufta våra önskningar, vädra våra behov, ventilera våra känslor.

Måndagskram till en fin Sattva. Sattva kan betyda "pure" googlade jag mig till. Pure är perfa.

:)