Känns som jag redan tillhör Er här inne. Läst, läst och läst i många månader...tack för all hjälp och insikt Ni alla gett mig, ovärderligt och unikt kunna ta del av missbruket från alla håll.
Tackar ödmjukast!

Har varit på väg skriva många gånger men det var tydligen först nu det lossnade.

Har ett virrvarr i kropp och själ samtidigt som jag är fullständigt klar över vad som måste göras...

Istället för att berätta vägen hit så dyker jag rakt på mitt akuta behov av rådgivning.

Min man behöver hjälp, vill ha hjälp och åkte självmant akut till beroendemottagningen för få just hjälpen. Detta hände för 9 dagar sen.
Han var full men inte redlös trots sina 1,8 promille. Allt rasade för honom denna dag och jag befann mig och befinner mig utomlands pga jobb.
Väl inne hos läkaren fick jag ett telefonsamtal, med högtalare på, där jag möts av en arrogant skötare som undrar vad min man vill. Jag sa att vad de än gör så skicka inte hem honom igen eftersom jag är rädd han kommer göra sig själv illa! Riktigt illa!
Jag kunde för första gången på länge andas ut och känna att han äntligen har proffs runt sig..........
Falsk trygghet! Morgonen efter får jag klart för mig att de sänt hem honom mitt i natten trots att han bönat och bett om att få stanna!

Jag har redan tidigare fått en bra kontakt på ett beroendehem och ringer dem. Han blir hämtad till informationsmöte och vill bara bli inlagd.

Det finns, som ni kloka människor här redan förstått, en lång historia bakom allt detta. Min fråga är :

Hur mycket ska jag trycka på soc och läkare med allvaret för att de ska förstå? Hur mycket är de generellt invaggade i rutiner och glömmer individens unika behov?

Min man har varit i rullarna flertalet gånger och vet mer än de som utreder honom.....hur ska jag göra? Legat lågt en vecka men vill skrika, stampa och banka in i människorna runt om att det är bråttom! Det funkar inte med öppen vård och beroendehemmet säger detsamma. De menar han behöver läggas in en månad plus fördjupning.

Varför blir han mottagen med arrogans när han verkligen vill ha hjälp?
Hur kan jag hjälpa?

Gråter och lider med honom och samtidigt stretar jag mot mitt medberoende....ett liv i himmel eller helvete...svart eller vitt och så far man runt där i den grumliga gråzonen o försöker förtvivlat hitta ljuset och stigen trots de mascarafyllda tårarna....hjälp.....snälla nån där ute...måste ju orka...

Läser, gråter, velar, ändrar, börjar nya meningar men....nu blir det sändknappen...

Sorgsen

...en reflektion.
Visar sig att de som inte följde "reglerna" på behandlingshemmet är de som tagit sig återfall.
Även någon av dem på min anhörigvecka har fallit tillbaka men kämpar vidare komma tillbaka till nykterhet.

Få lever vidare som paret på facebook. Gratulerar dem och önskar dem allt gott.

Tyvärr finns de svårare problemen inte att läsa om. Inte som "här och nu-problem", förutom här, inte som jag kunnat hitta i alla fall.
Den typen av problem min man går igenom tex. Han har fullt upp komma igenom sitt.
Respekterar och är genomstolt över hans framsteg.

och önskar er välgång! Att du har kraft att hålla din linje (det tror jag!) och att din man snart får det lättare i sin kamp. Kram / mt

som inleder alla AA-möten över hela världen lyder i första stycket :

"Sällan har vi sett en människa misslyckas som utan förbehåll följt vår väg. De som inte tillfrisknar är de som inte helhjärtat kan eller vill följa detta enkla program."

Lite längre ner i texten kommer :

"De är av naturen oförmögna att förstå och utveckla ett levnadssätt som kräver omutlig ärlighet. Deras chanser är därför mindre än för genomsnittet."

Alla de jag känt genom åren och som tagit återfall har försökt gå sin egen väg. All erfarenhet som AA har samlat har inte tillkommit av en slump och allt bygger på att vi lyssnar på de som gått före för att själv slippa göra samma misstag. Dvs lita på "Di Gamle" och vara ärlig mot mig själv.

12-stegsprogrammet är ett väldigt enkelt program för oss som älskar att komplicera till allting. Bara vi litar på att det fungerar.

Gör det enkelt.

Sorgsen

...orden min man sa idag var. "de följde inte reglerna och det var ju enkla regler, som tv'n av..."
Han har ju varit igenom behandlingen innan och själv tagit återfall. En annan mening han sagt är "det är mycket mer som står på spel för mig nu"
Han går på många möten varje vecka och jag är så glad att inget jobb har kommit mellan och krävt hans tid. Nu märker jag han är lugnare.

Jag blev osäker hur det skulle bli när hans nya rutiner bröts när han kom till mig. Men det fungerade, han tyckte tiden gick fort här.
Kan vara därför han var lite avigare första dygnet hemma igen.
Idag var han mångordig och varm.
Imorgon blir också en bra dag, det känner jag.
Måndag träffas vi igen och han ser fram emot det, så sa han :)

Jag njuter och samlar i brahögen. Gott föder gott, som sagt.

Kram på er

Sorgsen

Blev åskådare till en liten händelse i tvättstugan.
En dam stod och skruvade på sig vid tumlaren.
Hon hade tid bokad till kl 13. 13.10 hade föregående bokare inte tagit ut sin tvätt ur tumlaren.
Irritationen stegrades hos damen och jag kunde inte låta bli att fråga varför hon inte tar ur den torra tvätten och lägger i korgarna på hjul som är avsedda för tvätten. Hon menade att det kan hon verkligen inte göra. Hon var tydligt irriterad över att ingen hämtade sin tvätt den exakta tidpunkten och stod hellre där och stampade än öppnade luckan och gjorde det själv. Jag gjorde det åt henne ;)
Intressant hur folk väljer använda sin energi.

Bara en liten händelse som gav mig ett leende

Lelas

Godmorgon, Sorgsen!
Ja, tänk vad folk väljer att lägga sin energi på....
Kram!
/H.

FylleFia

Men hade hon tänkt börja sin tvättid med att tumla? Visst hon kunde ju ha handtvättat något hemma men de sakerna brukar ju inte tåla tumling. Inte ens jag med mitt elaka humör hade retat mig där. Snällt av dig att hjälpa till men jag tror kan ha gjort henne ännu mer irriterad. Själv retar jag mig på luddfiltret, men bara när det är hundhår. Då är det faktiskt oförskämt att inte göra rent. Önskar dig en bra dag och same, same, det hjälper mig oerhört att läsa dina och Markattas reaktioner. På elaka alkisar och livet i allmänt!

Fia

Sorgsen

...var det Fia, tumla direkt ;) frågade ju inte varför, kanske har hon egen tvättmaskin. Vi har pratats vid utanför hissen tidigare och hon har fortsatt prata med mig efter detta.

Oavsett, tack för dina ord här hos mig.
Vi sitter alla i samma båt här inne, alkis eller fru till alkis, same shit som ska gås igenom. Arga, ledsna, irriterade, besvikna, uppgivna...allt är samma...bara vi själva styr vad vi säger och hur vi beter oss.

Kram kram

- japp så skulle jag kunna göra ibland. Bara tumla. Har tvättmaskin, gård och tvättlina - men inte alltid torrväder. Nästa gång kommer jag till dig Sorgsen, med våt-tvätten, och så fikar medan tumlaren torkar tvätten lagom torr. Det blir trevligt! / mt

Sorgsen

..att läsa om allas uppfattning, erfarenhet om "diagnosen" av medberoende.

Just nu hemma i lägenheten, den gemensamma. Under både första pch sista timmen hemma för byta bagage blev nästa projekt uppskjutet en vecka pga strejker och annat. Vilken bonus!
Först att få boka om resan och vara hemma men en ännu större bonus se makens reaktion. Minns inte när vi pratat som i eftermiddag, bara vanligt, plus varma kramar. Det är en bra dag idag.
Gårdagen hördes vi inte, trots han sa vi skulle. Jag hade en sån där dag där jag kände jag hade behov väga in balans. Han har varit väl kort i våra kontakter och det var mer än en gång i veckan jag funderade över om återfallet var nära.
Men, idag kom det en fras angående gårdagen som var snudd på en ursäkt. Jag ler just idag lika mycket inuti som utanpå.
Resten av veckan spenderar vi tillsammans. Han har planerat hjälpa sin mamma, det är längesen, mycket längesen. Nu kan jag också hjälpa till att skrapa och måla.
Äntligen kan den där brahögen få växa så det knakar.

Kram på er

Lelas

Härlig läsning, Sorgsen! :-)

/H.

Sorgsen

...var härlig.
Andra visade andra sidan och jag känner mitt hopp försvinner.
Jag analyserar inte men lever ju i det som sker. Mannen måste ha någon störning psykiskt!

Oavsett så hade jag en bra gårdag, trots att det skaver inuti. Mannen är sjuk, det är tydligt, och den ende han har runt sig utöver de stunder han är på AA är mig.
En person ringer honom ibland men honom pratar han mest negativt om inför mig. Jag har aldrig mött någon som är så genomsyrat elak. Mot sina AA-bekanta är han mycket klok och vänlig. Han dricker inte och verkar skötsam gentemot efterbehandlandet men större bitterhet och syra har jag aldrig stött på i mitt liv.
Han dricker inte, pch det är ju bra, men han har inget som "utsätter" honom. Inget umgänge, inget jobb, inga åtaganden. Mina släktingar söker sig inte till honom pch jag gjorde en total felbedömning i att vara kvar i lägenheten men honom över dessa "bonus"-dagar.

Han mamma är totalt fjärran från verklighheten och han är oförskämd även mot henne. Förnekelsen hos henne är skrämmande. Hörde tidigare av exet att hennes man, makens far, behandlat henne så...herre gud, säger jag bara...om ni dessutom visste vad hennes arbetsuppgifter varit blir man ännu mer skrämd. Hur blind kan man bli???

Nu mot nya mål och jobb. Tur jag har ett fungerande liv bland normala, levnadsglada människor!

Läser ikapp i trådarna och kommer smälta dessa dygnen under kommande vecka.
Får se om han tänker följa med mig över helgen, verkade så-förvånar mig.

Kram till alla som behöver

hoppas verkligen att jag får ge dig en irl-kram nästa vecka !!!
Till dess en cyberkram ♥

Sorgsen

Dina ord om en irl-kram gör mig rörd. Tror du vet hur mycket jag behöver en lång sån, en uppriktig och förstående.
Tyvärr kan jag nog inte räkna med att kunna komma ifrån nästa helg, särskilt inte nu när jag fick dessa dagarna oväntat ledigt.
Den tiden måste ju tas igen någonstans. Men jag hoppas och vill!

Lycka till i ditt och ger en varm kram till dig

Sorgsen

...en egen reflektion.
Det att jag skrev här gjorde att stegen i trappan känns lättare.
Bara ville skriva ner det. Kanske en liten vink till dem som läser men inte tagit steget till skriften. Det gör skillnad,o orden tar mig inte ur situationen men ger lite mer syre runt mig.

för bra att du har förmågan att skriva... så att du får syre. Det måste vara tärande att leva i denna berg- och dalbana som du gjort ganska länge nu... Vill du verkligen ha honom med dig i helgen?

Jag får den uppfattningen att han behandlar dig som en trasdocka... lever helt utifrån sina premisser - utifrån sitt mående i stunden, utan förmåga att sätta sig in i hur du har det. Ta hand om dig och var rädd om dig! Kramar, kramar / mt

Sorgsen

..väljer att inte ta striden för denna helgen. Ska jobba tidigt imorgon och från måndag kommer jag vara bortalängre period.
Han har ett antal flygresor inbokade för komma till mig då. Vi får väl se hur det blir med det. Nu är det status quo.
Jag kör mitt över helgen. Han hänger på när och om han vill. Flyget är bokat och han packar just nu. Vad han inte vet är hur mycket som är inbokat, han har visat noll intresse så vi får väl se vad som händer. Har inte berättat eftersom han sagt jag ska låta honom vara ifred. Det gör jag också. Tyst med underliggande irritation är hans sinne. På AA är det andra tongångar, det är ju bara bra, men han spelar bara ett falskt spel inför dem.
Fortsätter det så här så går jag. Mycket jobb fram till augusti, sen min semester och utvärdering! Rimlig tid för se förändring också.

Just nu kom han och var mjuk i rösten, ville informera sig om antal klädbyten. Utåt måste det ju se bra ut...hmmm...
Kärleken sinar...

att kärleken och tilliten (det som finns kvar) läcker ut...

Å andra sidan vet man ju inte... vilket helvete han (eventuellt) genomlider. På det sättet är det bra att du har den långa tidsplan du har. Då behöver du heller inte tvivla på ditt beslut om det blir så att gränsen är nådd i slutet av sommaren.
Ta hand om dig, var rädd om dig... varma kramar! / mt