Senaste kommentarer

Fickpussar var det.......

2012-10-31 07:10 av vill.sluta - Jättebra idé, detta skal jag börja med! /A

Hej stjärnan!

2012-10-31 07:05 av vill.sluta - I och med att han dricker såpass mycket. Så har han ett missbruk. Och du är en sk medberoende. Läs läs läs, stanna kvar här. Men tag även kontakt med någon jour. Dom vet bättre vart du skall vända dig och vem du bör prata med. Du nämner ordet skilsmässa, då har du kommit en bit i tanken. Prata om du orkar med din man om hur du tycker och tänker. Men har han inga problem så föreslå att ni båda är...

Helt rätt Nana.

2012-10-31 06:54 av vill.sluta - Må han få lida, alla helvetes kval. På samma sätt som du fått lida för att han skall få sina begär stillade. Nu håller du i trollpinnen. Visa vart skåpet skall vara, inte på ett elakt sätt. Men så du känner att du går ALLTID rakryggad ifrån honom. Lycka till, du är värd SÅ MYCKET BÄTTRE! /A

Man kan gärna börja

2012-10-31 05:38 av mulletant - här! Välkommen! Din berättelse är mycket vanlig här på forumet. Läs i olika trådar så kommer du att känna igen dig och få del av svaren. Jag hinner inte skriva mera nu men häng kvar så följs vi åt! / mt

Leken och Mellanområdet

2012-10-31 05:34 av mulletant - skulle (igen) vilja kunna skriva en enkel text om människans behov och betydelsen av platser för lek och vila. Och vår möjlighet att skapa dem. / mt

Kloka ord och ny bok

2012-10-31 05:29 av mulletant - Jag tar mig friheten att hänga upp två tavlor med visdomsord ... vackert textade och inramade. Tvekar lite över ramen så jag lägger dem bara på bordet tillsvidare. AA:s deviser - kan vara fem eller sex... välj själv Ta det lugnt Gör det enkelt En sak i sänder Det viktigaste först Lev och låt leva Endast genom Guds försyn Sinnesrobönen Gud ge mig Sinnesro att Acceptera det jag inte kan förändra...

Två år

2012-10-31 05:18 av mulletant - har jag läst på forumet och skrivit nästan lika länge. Min ingång var medberoendesidorna men jag upptäckte snabbt att jag hade lika stort utbyte av missbrukarsidorna. Periodvis har jag varit uppsugen av forumet och engagerat mig i alla "alla" - nu följer jag min "familj" och de nya som "talar till mig". Kollektivet var en oförglömlig sommarlek, miljonprogrammet är den vackra skogen där...

Nu irrar han omkring i huset oxå!

2012-10-31 04:45 av Stjärnstoff - Vaknade av att han var på övervåningen och stökade runt. När jag frågade vad han höll på med så svarade han något osammanhängande som jag inte förstod. Kan inte sova, kan inte sova.. Jag blir tokig på hans jäkla snarkande och öldimman i vårt sovrum!

tack trollis och vill.sluta

2012-10-31 03:58 av Nana - tack trollis och vill.sluta =) ja tycker det har vart lite märkligt med hans reaktioner då jag gått ifrån han o varit glad.. det gillar han inte, det är som att då kan han inte styra mig... det är då han kommit med alla möjliga kärleksförklaringar... sen när jag hamnat vid han igen då försvinner han, kan uppehålla allt med nåt telesamtal lite då o då, tills jag då tröttnat o sen har de vart igång...

Kan inte sova...

2012-10-31 03:34 av Dompa - ...så jag kokar sopppa och passar på att titta in igen. Ja, du frk Nynykter. Uppgiven och håglös? Jag förstår vad du menar...det är inte utan att jag känner detsamma. Samma historia upprepas till förbannelse...man blir less. Inte på alkoholisten...men på historien. Själv hänger jag kvar för att jag behöver fortfarande påminna mig om vad/vem jag är. Min historia är även den densamma...men ngn...

Skönt att höra

2012-10-31 03:02 av vill.sluta - Lycka till mannen! /A

Nana, visa att det

2012-10-31 02:33 av vill.sluta - Är du som håller i taktpinnen, och vill han vara med och leka så är det du som bestämmer. Lycka till, tror på dig girlie! /A

Jag orkar inte riktigt med

2012-10-31 00:25 av Nynykter - Jag orkar inte riktigt med forumet just nu. Blir uppgiven och håglös när jag tycker mig läsa samma historia om och om igen. Men det är olika människor som skriver. Och jag vet att just detta hjälpte mig en gång - att vi var så många i samma situation. Mitt liv har blivit så bra sen jag slutade dricka. Samtidigt har jag självmant försatt mig i en situation där jag både jobbar heltid och studerar...

Dialogen i huvudet pågår för

2012-10-30 23:32 av Minime - Dialogen i huvudet pågår för fullt, ögonen dras mot vinet i flaskorna här hemma. Tankarna på att nu har jag hållt upp ett tag kanske skulle ta ett par glas vin framåt helgen osv ...... Kan jag det? Eller är mitt problem så stort att jag ska avhålla mig helt för all framtid? Kräver inga svar men vet själv inte svaret. Vågar jag prova . Rätt skönt att varit nykter ett tag. Varför kommer tanken på...

Viktoria - vännen

2012-10-30 18:24 av mulletant - vilken fin dröm:) Kram från medresenären

Exakt så

2012-10-30 18:22 av mulletant - som du beskriver det trollis upplevde jag med kisse. Kanske ½ timme innan han dog var blicken tom och jag kände att han lämnat oss fast kroppen var vid liv. Jag har ett långt förflutet inom vården och började tidigt hävda att ansvaret för någon som ska dö är lika viktigt som ansvaret för liv. Det gör så gott att få ta hand om och göra... det är en väldig kraft i ritualer och riter i situationer...

på resa genom livet

2012-10-30 17:06 av viktoria - Kära A, läser ikapp här om dig och kisse. Vilken sorg min vän. Sänder de varmaste kramar. Jag drömde om dig härom natten. Vi satt mitt emot varandra på ett tåg. Vi klev på på varsin station men skulle till samma destination visade det sig. Som på forumet tänker jag, vi klev in på varsin sida - anhörig och missbrukare - men skulle nog åt samma håll ändå. Du finns i mina tankar ofta ofta.

Bra artikel om

2012-10-30 14:03 av höst trollet - Bra artikel om SOCKERBEROENDE!! Enligt Bitten Jansson finns det en koppling även till alkohol, då hjärnans belöningssystem triggas av samma signalsubstans (dopamin) som frigörs vid intag av socker/alkohol... Vet fortfarande inte om jag jobbar eller ej imorn, så jag önskar er alla en trevlig vecka! Drick med förstånd! Ta hand om er och varandra! / kram trollis http://www.expressen.se/halsa/...

En snabbtitt bara.. AA, eller

2012-10-30 14:00 av höst trollet - En snabbtitt bara.. AA, eller anonyma alkoholister (även Al-Anon) brukar ha regelbundna möten.. Goggla, så hittar du säkert något i din närhet.. De har möten både för oss medberoende (eller anhöriga, som en del väljer att kalla sig) Ring alkohol linjen, så tror jag att du kan få fler tips om ännu fler ställen/grupper för anhöriga.. Vad jag vet, finns inga direkta "väntetider", utan det brukar...

Klarar det oftast nu

2012-10-30 13:50 av Harry den Trötte - Tack för peppande ord vill.sluta. Har tagit mig ganska lång tid att inse att jag är en av dem som inte kan dricka alkohol och jag har blivit bättre och bättre på att inte göra det. Känns som att jag i 95% av fallen klarar av det nu men tyvärr är det fortfarande 5% av gångerna jag tar fel beslut och börjar igen. Det är de där 5 procenten som är min utmaning nu och jag ska ge vad jag har för att...

Till Harry

2012-10-30 13:37 av Miss K - Tough love, var ett bra uttryck. Håller med om att mycket kretsar kring alkohol i samhället. Hur gör du när du när du försöker sluta?

Du vill och kan........

2012-10-30 13:22 av vill.sluta - Du vet att du kommer må piss och ha ångest. Men du verkar även stark i din tro och övertygelse, när suget sätter in ut och spring, ta en promenad istället. Intala dig själv att: -NEJ!!! Inte idag, INTE NU!!! Käka en antabus, om du har. Men STÅ EMOT, NU DJÄVLAR! Du fixar detta. Tyvärr är det du själv som måste ta dessa beslut. Men om det är någon som fixar det så är det DU!

Tack, tack Trollis Det går

2012-10-30 13:16 av Miss K - Tack, tack Trollis Det går fort utför nu. Han har "missat" en läkartid och funderar nu på att fly härifrån. Tyvärr har han inget jobb, det är en del av problemet. Måste nog ta tag i och berätta för mina anhöriga nu. Har alltid haft svårt för det. Mina tankar cirklar bara kring allt detta nu, vet inte hur jag ska orka jobba. Kanske AA skulle vara bra, långa väntetider?

Trappa ner...

2012-10-30 12:59 av Harry den Trötte - Jag känner igen din sambos symptom, en ond cirkel är precis vad det blir och den är svår att ta sig ur. Min egna erfarenhet är att det inte går att dricka alkohol alls när man väl passerat gränsen. Det går givetvis under korta perioder - men förr eller senare åker man dit igen (jag tog själv ett återfall i helgen). Det är som att balansera på en knivsegg. Det är dock svårt att sluta helt, vårt...

Hej Miss K! Välkommen till

2012-10-30 12:19 av höst trollet - Hej Miss K! Välkommen till MEDBEROENDE-delen.. För det är just det vi är?! Egentligen, så vet du likväl som de flesta av oss, att vi måste sätta gränser, men det vi har svårt att klara/klura ut(?) är hur. Mitt råd, är att DU tar kontakt (som anhörig) med en beroendemottagning, för DIN skull! Gå på AA:s möten, de har sådana för oss medberoende. eller Al-anon om de finns där du bor, så kan du...

m-m

2012-10-30 11:29 av Harry den Trötte - Ja, ibland är suget svårt att stå emot när det är så mycket att det bara snurrar. Det är svårt att varva ner utan alkoholen, en känsla av frustration och rastlöshet innfinner sig hos mig. När jag är någorlunda pigg går jag oftast till gymmet eller sticker ut och springer, det är väldigt bra återhämtning. Men tyvärr är man alltför trött ibland och avslappningen via alkoholen känns som det enda man...

Att säga nej

2012-10-30 11:02 av Harry den Trötte - Höst trollet, det ligger nog mycket i det du säger. Jag har behova av att vara duktig och att folk ska tycka att jag är att räkna med. Tyvärr verkar det som att det slår tillbaka mot mig själv, som en ventil som brister när trycket blir för högt. Har nog dessutom någon form av kontrollbehov, jag behöver ha fasta rutiner och tid för mig själv för att känna att jag har kontroll. Det är när jag...

Hejsan Carp..! ;-D när di

2012-10-30 10:58 av höst trollet - Hejsan Carp..! ;-D när di klickat in dig på forumdelen, så finns det (i blått) en mening upp lite till vänster..där det står "skriv nytt diskussionsämne". klicka på det! Sedan kommer en "ruta" (den första, långsmala, är för rubrik till ditt ämne..) Där skriver du det du vill. sedan skriver du i den större rutan och klickar på "spara"..(under) Jag har undvikit "förhandsvisning", för det har hänt...

Skulle fixa en egen tråd som

2012-10-30 10:50 av uska - Skulle fixa en egen tråd som ni kallar det. Men jag klarar inte av det. Är en datoridiot. Kan någon förklara enkelt för mig hur man gör. USKA

Stress

2012-10-30 10:49 av m-m - Det finns ju klart orsaker till att man känner att man behöver komma bort från verkligheten.... Känner igen mig även om mina stressituationer inte är samma som dina. Att komma hem från jobbet när det har varit kaos och man inte hunnit tänka en enda tanke från början till slut, och det är lika mkt hemma så är behovet av alkoholens verklighetsflykt nästan oemotståndligt. Jag skriver nästan eftersom...

Hmmm, låter som du måste lära

2012-10-30 10:48 av höst trollet - Hmmm, låter som du måste lära dig ett litet ord på tre bokstäver! NEJ! Nej, stopp! eller bara "jag måste få tänka över saken", innan du svarar.. Våra närmaste måste få klart för sig, att vi kanske inte alltid är tillgängliga? .. Din uppräkning, fick mig att fundera på om du kanske har en "konflikträdsla" som gör att du inte vågar/kan tala om att nu hinner/klarar jag inte mer..? Istället, kanske...

Typiskt, fick ett

2012-10-30 10:37 av höst trollet - Typiskt, fick ett jobberbjudande med väldigt kort varsel.. Preliminärt redan imorgon, men det ser ut att bli från torsdag iaf.. Eftersom det messta här hemma är i ordning, så känns det rätt bra ändå.. Kisse har lovat hålla husse sysselsatt ;-D .. Föresten, så har huset stått kvar varenda gång jag komit hem förut, så varför oroa sig.. ;-p Allhelgonahelgen närmar sig och har tyvärr många gånger...

Signaler

2012-10-30 10:25 av Harry den Trötte - Det finns klara risksituationer för mig, det är när jag är utarbetad, när barnen har skrikit hela nätterna och det samtidigt krävs mycket av mig på jobbet, när jag känner att min tid inte räcker till trots att jag gör saker hela tiden, när listan växer i alla fall, när brorsan vill ha hjälp med att flytta en lördag trots att jag är helt utarbetad efter veckan, när frun gnäller på att något hemma...

Hej Harry!

2012-10-30 10:12 av höst trollet - Som Adde skriver, du har självinsikt.. Tycker att det är en god idé att ta kontakt med psykolog/beteendevetare, för att få hjälp med vad som triggar igång dina peioder.. Eller åtminstonde att du blir klar över signalerna.. För de flesta av oss får "signaler" om när det är dax.. Ibland är det så att ens närmaste omgivning, ser det tydligare.. Så det kan vara klokt att du involverar familj/kompisar...

Ta ett återfall

2012-10-30 09:32 av Harry den Trötte - Det är verkligen vad det handlar om, att ta ett återfall. Jag funderade i torsdags på att ta en Antabus men alkoholdjävulen i mig lyckades övertala mig att låta bli. Idag har jag tagit en Antabus och är på jobbet. Mår fortfarande inte bra fysiskt eller psykiskt men det är lite bättre idag än igår. Tänker ta kontakt med Beroendecentrum och eventuellt även psykolog. Måste komma tillrätta med mina...

Ja du Dompa.. Varför är

2012-10-30 08:34 av höst trollet - Ja du Dompa.. Varför är karlar så mycket "antingen eller"? Antingen, är de en hårsmån från döden, innan de frivilligt söker doktorn, eller så ligger de i sängen efter minsta nysning och helt klart om termometern visar 37,5..? Kanske är det också lite av de "gamla rollerna"...? Fast det drabbar tyvärr inte bara männen.. Mins när min fd svärmor föll och bröt armen för sådär 20 år sedan.. Vi ville...

Hej Nana, vännen!

2012-10-30 08:18 av höst trollet - Du har precis satt tummen på problemet.. Det handlar om makt och manipulation.. Han tror att han hittat din svaga punkt.. Visa honom att han har FEL! Han verkar tycka, att vilken reaktion som helst, från dig är att föredra, för då har du ju reagerat.. Dvs HAN har fått dig att reagera.. Håll ut Nana, spela inte med i hans spel! Styrkekramar / trollis

styrkan har jag problemet är

2012-10-30 08:12 av Nana - styrkan har jag problemet är att han vart tyst flera dagar... ja talade om det för vår vän som ska vara med mig o se hur han beter sig(de mesta har ju skett utan att de vetat om hur han är) de vart ingen bra reaktion... o jag förstår att andra rynkar på näsan... en sa att det handlar mycket om makt här.. att han på nåt sätt njuter av att ha kontrollen... det märks så fort jag behöver få kontakt...

Grattis till dina dagar, må de bli fler!

2012-10-30 08:00 av höst trollet - Tack för att du håller ut NyMan! Som du säkert konstaterat, så hoppar folk både på och av våra forumfordon.. Jag ger inte upp hoppet.. Det är ju det sista som överger människan. Ser att du har förstått, att "alla dessa dagar", som vad de än innehåller, som passerar faktiskt är LIVET! (som du skriver, på gott och ont..) kram /trollis

"Ett Paron till kompis" ;-)

2012-10-30 05:56 av Dompa - DEN var dålig! Skyller på att jag är nyvaken. Snyggt jobbat med den vita veckan och helgen dessutom. Men jag har ju hela tiden vetat att du har det i dig. Den där styrkan och självinsikten som faktiskt är ett måste för att kunna förändra sina dryckesvanor. Så vare sig du väljer att bli en gräddvit eller helvit man så kommer det att bli bra i slutändan. Tänk på hjärtat ditt...all denna träning...

Sidor