Senaste kommentarer

Hej... Tror inte det är meningen att ngn ska sluta att...

2009-05-28 16:28 av Mie - Hej... Tror inte det är meningen att ngn ska sluta att ha egen vilja. Tanken med AA är inte att rekrutera folk som ska bli kristna. Kan det vara så att de försöker få den lilla människan att släppa taget & ta emot hjälp? Kanske är språket lite förlegat... men gör det ngt? Vad är vi stackars småttiga individer rädda för? Förändring & det okända? JA... det tror jag vi flesta är mer el...

Förlängd eller postakut abstinens Tidigare ansågs...

2009-05-28 16:26 av Jonas - Förlängd eller postakut abstinens Tidigare ansågs abstinensen vara över när de akuta symtomen hade klingat av eller när drogen hade "gått ur kroppen". Nu vet man att den akuta abstinensen ofta följs av en förlängd sådan, ibland kallad postakut abstinens. Den är mest uttalad vid alkohol- och bensodiazepinberoende, men beskrivs även vid opiatberoende och i viss mån då det gäller cannabis. Den...

Hej igen, Alla! Det är väl därför jag aldrig...

2009-05-28 12:53 av Berra - Hej igen, Alla! Det är väl därför jag aldrig har kunnat "format" mig till något politiskt parti, jag ställer hela tiden för många besvärande frågor, och ifrågasätter allas ibland övermodiga tro. Och precis som du skriver Nevertouch om sanningen börjar bli för saklig så hamnar den i någon form av force majore... Det är som i diskussionen vad som finns bortom hela universium, mera universium?...

Har lyssnat på den amerikanska AA-boken, en version från...

2009-05-28 10:52 av Nevertouch - Har lyssnat på den amerikanska AA-boken, en version från 70-talet, och Guds-snacket handlade främst om att hitta NÅGOT utanför sig själv att hämta styrka hos. Ett sorts placebo för själen. Kan förstå att många har problem med förespråkandet av en viss "hjälplöshet" men för att bli stark kanske man måste erkänna sig svag först. Men att ta anstöt av någons tro har jag svårt för, är fascinerad av...

Hej, Det är bara att gratulera dig Adde till att ha...

2009-05-28 10:21 av Trey - Hej, Det är bara att gratulera dig Adde till att ha hittat något som gör att du håller dig nykter och som gör att du mår bra. Alla måste hitta sin sanning. I Sverige är vi inte speciellt religiösa och vår statsminister avslutar inte sina tal med "Gud välsigna Sverige" som George Bush som sa "God bless America" i varje tal. Jag hävdar fortfarande att för många kan det vara "jobbigt" att Gud...

AA är religiöst obundet och vi som går där är ett...

2009-05-28 09:43 av Adde - AA är religiöst obundet och vi som går där är ett tvärsnitt av befolkningen, dvs både de som har en tro och de, liksom jag, inte bekänner sig till något samfund. Det tragiska enl min erfarenhet är att de som har mest kritiska synpunkter är de som inte varit med några gånger på AA. De skrämmer bort de personer som det kanske skulle vara sista räddningsplankan för. Enligt min mening är i stort sett...

..tänk vad tjurig forumet är när man har råkat tryckt...

2009-05-28 08:56 av Berra - ..tänk vad tjurig forumet är när man har råkat tryckt på fel tangent... Om det inte försvinner helt (hänt minst 6-7 ggr nu) så går det inte att få bort inlägget om det blev fel... Jaja, gör nya friska försök... Hej Trey! Jo jag håller med dig, det känns nog lite avdankat att pressa upp en bibel i nyllet på en när det är alkoholen som man har problem med... Jag tycker också att den egna...

Adde, bra svar. Ville skicka ut en lite provocerande...

2009-05-28 08:00 av Trey - Adde, bra svar. Ville skicka ut en lite provocerande fråga i hopp om att få de svar jag ville och det fick jag. Jag tycker ändå att om texterna är från 30-talet kanske kan ska "uppdatera" dem. Även icke-troende kan ju få stor hjälp av AA och man kanske tappar människor en som blir avskräckta och känner "detta är inget för mig, jag tror inte på Gud" etc. Men det var bara en tanke, har all respekt...

Trey ! Om du fokuserar på det som är viktigt inom AA,...

2009-05-28 06:34 av Adde - Trey ! Om du fokuserar på det som är viktigt inom AA, dvs "En önskan att sluta dricka", så blir livet så mycket enklare. Jag är inte religiös men idag har jag fattat att jag inte är ensam på min vandring i livet. Det viktiga för mig var att se utanför min lilla trånga värld och se att det fanns hjälp att få om jag bad om hjälpen. AA säger att "Gud, som vi själva uppfattar honom/den/det/henne" så...

Den sovande alkisen i oss är högst påtaglig. Jag har nu...

2009-05-28 00:12 av Fenix - Den sovande alkisen i oss är högst påtaglig. Jag har nu fått begreppen Fenix1 och Fenix2 att arbeta med. Fenix1 är den som vill leva ett rikt liv, som insett att alkohol stjäl alldeles för mkt från livet och som är beredd att göra ett val. Det här är Fenix2 inte alls glad åt. Han har tömt Fenix1 på energi, och bara låtit honom ha så pass mycket ork att han tagit sig till systemet. Fenix2 bryr sig...

.

2009-05-27 22:46 av Kvinna-mamma46 - .

Hej, Varför är det så himla mycket gud i AA. Jag...

2009-05-27 21:12 av Trey - Hej, Varför är det så himla mycket gud i AA. Jag trodde det var en myt men när man läser detta som Adde citerar av det som läses påp ett AA-möte: "Utan hjälp blir den oss övermäktig. Men det finns en som har all makt - denne ende är Gud. Må du finna honom nu!" Kommentarer är onödiga, men om jag inte tror så varför "må jag då finna honom"? Må jag bli nykter kanske är en bättre önskning, verkar...

God Morgon Världen! Igår när jag stod på...

2009-05-27 12:59 av Berra - God Morgon Världen! Igår när jag stod på baksidan så kände jag grillukten ifrån någon granne... Direkt kopplade min hjärna ihop detta med att "vad gott det skulle vara med en bira!".... Eller ett glas rödvin hade suttit fint... Hjärnan associerar direkt grilldoft med två typer av alkohol, inte med bearnaise eller potatissallad, nej med rödtjut eller pilsner... Det är en läskig koppling till...

Faan vad bra Berra. Du drar upp nya spår i hjärnan,...

2009-05-24 13:33 av Fenix - Faan vad bra Berra. Du drar upp nya spår i hjärnan, eller snarare ändrar riktning på de spår som redan finns men som jag insett är möjliga att förändra. Jag håller också på att sparka ut alkisen i min hjärna, men först ska jag strypa den faan och det ska bli mig ett nöje. (OBS, i alla andra fall är jag en hyfsat snäll och godhjärtad person tror jag, men i det här fallet har alla spärrar släppt!...

God Morgon Världen! Återigen en god morgon utan...

2009-05-24 10:29 av Berra - God Morgon Världen! Återigen en god morgon utan bakfylla och ångest, jag har receptet om någon vill ha! Är på landet där väldans mycket är förknippat med alkohol, det är här jag klämmer 1,5 backar starkbira i veckan under 3-4 veckor årligen, och på helgerna ca 10 burkar.. Dessutom någon liter rödtjut när grillen är igång, och några gin&tonic på småtimmarna... Ibland en virrepinne, någon...

Hej Mie! Du kan ju fortsättningsvis...

2009-05-23 00:09 av Berra - Hej Mie! Du kan ju fortsättningsvis påminna bror din att han har varit där... Låt honom inte glömma varför han tog sig dit, ångesten... Hjälp honom att komma på vad som skapade ångesten, alkoholen... Fråga honom om han är nöjd med denna erfarenhet, och om han vill återuppleva den? Hjälp honom att tänka vidare, att han egentligen begick två stora misstag... De första var orsaken till...

Ja... om han kunde förstå det...bror min... Om mina...

2009-05-22 23:06 av Mie - Ja... om han kunde förstå det...bror min... Om mina barns far kunde förstå det... Bror min har dragit från det där tillnyktrings stället... vad fan... kunde han inte rida ut stormen. Kunde han inte ta sig själv på allvar för en gångs skull. Först så skriker han efter hjälp för att sen fly ifrån den. Säger får se vad som händer... jag säger att det kommer inte hända ngt så länge du inte kommer...

Den här texten läses alltid i början av varje AA-möte....

2009-05-22 20:29 av Adde - Den här texten läses alltid i början av varje AA-möte. Den ger kanske en hum om varför vissa lyckas och andra inte : Sällan har vi sett en människa misslyckas som utan förbehåll följt vår väg. De som inte tillfrisknar är de som inte helhjärtat kan eller vill följa detta enkla program. Vanligtvis är det män och kvinnor som är så skapta att de inte förmår vara ärliga mot sig själva. Det finns...

Hej igen... följetongen bror forts... Han har...

2009-05-22 20:04 av Mie - Hej igen... följetongen bror forts... Han har hamnat på ngn form av tillnyktrings klinik. Hade enligt honom 2,8 i promille när han kom dit. Men när han har nyktrat till & ångesten börjar släppa så förstår han inte vad han gör där. & vill därifrån. Jag säger att jag tycker att han ska ta den här chansen att få hjälp. Be om ngt behandlingshem el dyl. Nämdemansgården finns ju här i närheten...

Hej... Har pratat med min bror... han är nu inne på...

2009-05-22 17:27 av Mie - Hej... Har pratat med min bror... han är nu inne på sin 5:e onyktra dag / dygn. Han ringde i morse & hade ångest... livet var pest & han var full som en kastrull. Jag försöker få honom att förstå att han måste inse att han har ett problem & sen söka hjälp. Bad honom göra Addes övning... att se sig själv i ögonen i en spegel & säga att : Jag är alkoholist. Men han har inte kommit...

Hej! Härligt med Spanien Mie, det kommer att bli...

2009-05-21 22:08 av Lise - Hej! Härligt med Spanien Mie, det kommer att bli härligt, bara att njuta av varej stund! Lise

hej mie .va roligt, en resa kan många ggr fungera som...

2009-05-21 13:57 av denial - hej mie .va roligt, en resa kan många ggr fungera som en vändpunkt. och din resa har redan börjat med planering och drömmar bättre än dom där hemska drömmarna.......vänligen denial

.

2009-05-21 11:14 av Kvinna-mamma46 - .

Kul att läsa om ditt hissäventyr Berra. Låter lite...

2009-05-20 23:42 av Fenix - Kul att läsa om ditt hissäventyr Berra. Låter lite symboliskt tycker jag, det tar sin tid att sega sig uppåt, men går botten ur går det djävligt fort utför. Som jag har lärt mig senaste tiden, så hade jag problem med alkoholen förr i tiden. Inte nu längre, inte om jag inte vill. Lär mig sakta att prova på nya stigar i stället för att automatiskt välja de upptrampande som leder till bolaget. Gott...

Hej alla knäppisar.... =o) Välkomna till...

2009-05-20 20:00 av Mie - Hej alla knäppisar.... =o) Välkomna till knäppisklubben...( inte bara alkisar som är knäppa ) TJOHO... Jag har best en resa till Spanien om 2 månader. 2 veckor vid stranden... LYX? Ja verkligen... Livet ÄR till för att levas... / Mie.

.

2009-05-20 18:56 av Kvinna-mamma46 - .

Kyss Livet! ..så brukar några säga när man vill...

2009-05-20 11:19 av Berra - Kyss Livet! ..så brukar några säga när man vill ta åt sig av livet, jag tycker som, ..om... Kyss Röven!, skulle vara en mer passande ordval för mig just idag... Och hur vet jag det då, jo för just idag så smakar livet skit, rent ut sagt... Och jag vet tamigsjuttonintevarför? Livet går upp, och ibland ner, just nu så känns det som om hissvajern har gått av... En historia föll mig in just...

.

2009-05-20 00:51 av Kvinna-mamma46 - .

Halloj! Lite reflektioner ifrån...

2009-05-19 12:39 av Berra - Halloj! Lite reflektioner ifrån helgen... Den alkoholfria Carlsbergen, jag upptäckte hur jädra snabb jag var på att svepa den, det går inte att sippa på en pilsner, no f--ing way... Den skulle bara "rinna" ner i halsen hela tiden, vet inte hur jag skulle reflektera över detta... Var det så att jag direkt skulle halsa i mig biran som på den gamla "goda" tiden, en 33:a får inte ta...

Hallå! Nu har vi lytt dig Mie, jag och frugan...

2009-05-16 17:15 av Berra - Hallå! Nu har vi lytt dig Mie, jag och frugan har flytt vår by med ett annat par och tagit in på ett hotell i nästa större stad, utan kids... Vi bara strosar omkring i vårsolen. stannar och fikar på en trottoarresturant, besöker någon kyrka och sitter bara och tittar på folk... Vi tog en skagentoast nyligen med ett glas vin, för alla utom mig, det blev ett glas tranbärsjuice.. Och Pia, nej...

Hej alla. Härligt härligt med all filosofi här....

2009-05-16 11:20 av Kvinna-mamma46 - Hej alla. Härligt härligt med all filosofi här. Och det som finns i gratis i överflöd är som vanligt det bästa, nyskrubbade golv, lukten av nyklippt gräs, sjungande fåglar, vackra citronfjärilar. Och kramar och kärlek till nära och kära. Och inte minst sms från mödrar"!!! Härligt Mie. Min mor peppar mig på msn. Skickar smileys och frågar mig strängt om jag tagit min antabus. Och om jag...

Hej Berra... Har inte hört den där om älgen &...

2009-05-15 19:51 av Mie - Hej Berra... Har inte hört den där om älgen & fälgen.... jag har nog bara hört den som inte är lika rumsren... Känner igen det där med tomburkar... shit, vad med tomburkar jag har pantat. Säckvis. Åkte till affären med stora sopsäckar. JAG... varför gjorde jag det? De var ju inte mina. Jo... några PET-flaskor hade jag nog varit med & delat innehållet i. Snusk luktade det oxå... Min mamma...

Hej Denial... Välkommen hit... Forts med allt som...

2009-05-15 19:33 av Mie - Hej Denial... Välkommen hit... Forts med allt som gör att det är lite lättare att skippa hänga med "polaren" alkohol. Känns det jobbigt ta dej till ngt AA möte. El kanske ta emot hjälp från kommunens beroende enhet? Hitta ngnstans el ngnting som kan ge dej kraft & energi. Superduktigt av dej att ha varit nykter i 12 veckor. Du vet väl om att du är viktig. Att du är värdefull precis som du är...

hej hittade forumet för 12 veckor sen . har varit nykter...

2009-05-15 17:57 av denial - hej hittade forumet för 12 veckor sen . har varit nykter bakom skärmen sen dess.drack väl 4-5 öl varjedag de senaste åren.har läst flitigt här men nu vill jag skriva. tycker det har blivit svårare med nykterheten de sista dagarna .försöker alla möjliga trix men känner mig orolig. bäst fungerar varma bad, the,choklad och påslagen dator. tack ni som skriver här denial

God Morgon Världen! Äntligen Fredag, snart...

2009-05-15 10:03 av Berra - God Morgon Världen! Äntligen Fredag, snart helg, ät en älg och en magnesiumfälg, ett stående uttryck jag hade i "min ungdom" varje fredag, jag hade ett annat också men det var en fräckis, mest ämnat till grabbarna i närmaste omgivningen... Jo jag är tacksam för att det äntligen är helg, och man kan (nästan) helt själv härbärgera sin tid till de sysslor man tycker mest om... Allt älskar man...

Hej alla som finns därute! Tack för er omtanke. Jag...

2009-05-14 13:29 av ana - Hej alla som finns därute! Tack för er omtanke. Jag ska väl ge tabletterna en chans,men har kraftiga biverkningar som yrsel och illamående.Magen krampar. Men jag hoppas det går över.Börjar med en låg dos på en halv tablett ska öka på sedan får vi se hur mycket jag behöver. Jag känner mig lugnare sedan jag träffade läkaren på psyk. Det blev nog lite för mycket av hjärnstress och tankar på att vara...

Hej... Jag är hemma 2 v till utöver de 2 jag redan...

2009-05-14 09:33 av Mie - Hej... Jag är hemma 2 v till utöver de 2 jag redan varit hemma... Sen kanske jag ska jobba lite mindre när jag kommer tillbaka, tom semestern kanske. Känns skönt att inte behöva fokusera på jobbet oxå. Mår fortf väldigt illa, känner mej yr, trött & orkeslös. Sover massor... men försöker även tänka poss & göra roliga saker. Träffa vänner. & gå ut i det vackra vädret & &...

Tack för tipset. Hur gick det med din sjukskrivning...

2009-05-14 09:08 av Kvinna-mamma46 - Tack för tipset. Hur gick det med din sjukskrivning Mie? Fick du förlängt?

Hej... Skaffa Spotify... Där finns massor med musik &...

2009-05-14 08:31 av Mie - Hej... Skaffa Spotify... Där finns massor med musik & lagligt dessutom... LEV... du har bara ett liv... / Mie.

TACK, TACK kära ni. Jag blir alldeles varm och...

2009-05-14 08:28 av Kvinna-mamma46 - TACK, TACK kära ni. Jag blir alldeles varm och tårögd här. Otroligt fint att få gensvar på mina tankar. Och att kunna förmedla hopp och inspiration. Och samtidigt bearbeta allt som hänt. Ibland känns det väldigt overkligt, ibland hugger rädslan till för att det ska hända igen. ' Ni är oxå fantastiska och jag följer vad ni skriver och tänker på er. Ska "ladda ner" musiken som ni tipsat om...

Sidor