Senaste kommentarer

Hej Cissi... & välkommen! Den här sommaren kan bli...

2009-07-03 22:42 av Mie - Hej Cissi... & välkommen! Den här sommaren kan bli din vändpunkt om du själv vill. Det är en prövning, livet testar oss på olika sätt, mer el minde... Har du tagit emot ngn hjälp? Berättat för ngn? Du är otroligt modig som berättar här. Ser fram emot att få höra mer om dej. .... / Mie.

Hej alla! Här blandas verkligen skratt o gråt,...

2009-07-03 21:10 av cissi - Hej alla! Här blandas verkligen skratt o gråt, inbjudande att delta. Så många kloka och erfarna röster. Pia, jag läste någonstans att du skulle ta upp en tråd om 16-stegsprogrammet för kvinnor, har du gjort det utan att jag hittat det? Skulle gärna hänga på där i så fall, tycker du verkar ha så himla mycket vettiga åsikter. Jag har en arbetskamrat som efter att ha läst Christina Doctares bok om...

Alkisar - av Rakel Torrdocka Finns köpa på...

2009-07-03 11:06 av Laila - Alkisar - av Rakel Torrdocka Finns köpa på https://www.vulkan.se Tankar, funderingar, tillbakablickar ur en nykter alkoholists perspektiv. Bygger på Torrockans blogg, fantastisk läsning, var nog denna som fick mig bestämma att det var nog: http://torrdocka.blogg.se/

Hej Berra! Åh vad du har det tufft nu! Bra att du...

2009-07-02 21:01 av Sonja - Hej Berra! Åh vad du har det tufft nu! Bra att du skriver ändå och inte tänker att du ska va kul och lattjobalajbanlåda hela tiden - att må piss ibland hör också till livet (tror jag). Hur gick det med din chef? Fick han tag i dig? För mig sitter det oftast i huvudet - vad andra pratar om bakom min rygg och ALLTID när min chef vill prata så VET jag vad hon kommer att säga (S, hur mår du...

P-O Enquists Ett annat liv är skitbra tycker jag! Jag...

2009-07-02 19:32 av Eva Kuera - P-O Enquists Ett annat liv är skitbra tycker jag! Jag trodde att boken enbart skulle behandla författarens väg ur sitt alkoholmissbruk. Så är det inte, utan snarare en självbiografi med start redan i barndomen. Nu får man bakgrunden också på köpet. Själva skildringen av missbruket och hur författaren tar sig ur det är emellertid mycket bra tycker jag.

.

2009-07-02 16:14 av Kvinna-mamma46 - .

En gris i plånboken??!! Hade jag inte vatt...

2009-07-02 13:12 av Adde - En gris i plånboken??!! Hade jag inte vatt nykter.....................!!

Vet du Berra... Jag tror att du ÄR älskad för den du...

2009-07-02 09:58 av Mie - Vet du Berra... Jag tror att du ÄR älskad för den du är. Men du har skygglapparna på dej. När jag mådde riktigt dåligt ett tag förut & jag vaknade på nätterna med ångest. Gav min mamma mej en liten liten pytte plast gris... ( jag har alltid gillat grisar ) En "göra det bra gris".en "lyckogris" & några ord om att jag skulle somna när jag blev trött, att kroppen fixar det här, att jag...

Tack Mie! Dina ord värmer... Jag vet att...

2009-07-02 00:58 av Berra - Tack Mie! Dina ord värmer... Jag vet att jag tänker helt puckat, men får inte bort dom... Det finns lite för mycket oro, vill ha det gamla invanda och trygga, samtidigt som mitt inre vill revoltera mot något... Men det är tufft när pumpen går i 280, och jag inte "vågar" att gå och lägga mig, för nästa dag så går jag igenom skärselden igen, skruvat, ja jag vet det.. Jag försöker ta mig...

Berra min vän... Allt du har att bidra med är av...

2009-07-02 00:30 av Mie - Berra min vän... Allt du har att bidra med är av värde, både för dej själv & för oss andra. Du är låg & känner ett bekräftelsebehov. Din självkänsla har fått sig en knäck & du försöker finna lite inre frid på konstgjord väg. Tyvärr så finns inga genvägar till lyckan. Ibland oroar vi oss över saker som kanske inte ens kommer att hända. Jag försöker skjuta bort orostankar när de sätter...

Hej Mie! Nejdå, jag tänker inte...

2009-07-02 00:00 av Berra - Hej Mie! Nejdå, jag tänker inte kola... Men jag blir så besviken på mig själv, byter ett beroende mot ett annat.. Det är dumt, men när "duktighetskänslan" har mojnat något så blir man åter sårbar... ..och så blev det för mig.. Har tusen griller i huvudet, och jag orkar just nu inte stå emot ett drogberoende som är något lindrigare än det andra... Visst, man kan få kasta in handuken när...

Snälla Berra... Dö inte i morg.. det vore för...

2009-07-01 20:37 av Mie - Snälla Berra... Dö inte i morg.. det vore för sorgligt. Kram Mie.

Håhå jaja! Så har summan av lasterna...

2009-07-01 13:01 av Berra - Håhå jaja! Så har summan av lasterna blivit konstanta igen... Har börjat röka, mitt j-la pucko! Jag som tidigare skrev att man inte blir speciellt röksugen efter det att man har rökt ciggarr... Går visst, har jag nu upptäckt... Ett år utan snus, dryga ett halvt utan alkolhol, så börjar man röka Bellman... Låter som en DÅLIG historia tycker jag... Just nu orkar jag inte ta tag i...

Hej! Hittade just erat forum...:) Är bokoman och har...

2009-06-29 23:58 av Pepsan - Hej! Hittade just erat forum...:) Är bokoman och har några absoluta favoritböcker- de handlar dock inte så mkt om alkoholism, men om "livet". Har iallafall gjort stort intryck på mig och fått mig att se på världen med lite andra ögon. Att förlora Gemma av Katy Gardner "Två barndomsvänner ger sig av på en backpackerresa till Indien. Esther är den vackra, framgångrika medan Gemma är klumpig, lätt...

Hej å Hå! Jorå Pia, jag lever... Satt i...

2009-06-29 11:04 av Berra - Hej å Hå! Jorå Pia, jag lever... Satt i natt och svarade med ett timslångt svar, men när jag skulle skicka det, så puff! ut i stratosfären för att sedan inte kunna backa tillbaka, hur kul är det? När man tar för lång tid på sig att svara, så blir man "tvångsutloggad", och allt det man suttit och hackat in i tangentbordet sitter numera Gud och torkar sig i röven med, eller nå't! Så lär er...

Berra!!! Var är du? Hoppas allt är bra. kram

2009-06-28 19:10 av Kvinna-mamma46 - Berra!!! Var är du? Hoppas allt är bra. kram

Aaa du är för härlig Berra! Underbart modigt att...

2009-06-25 11:24 av Kvinna-mamma46 - Aaa du är för härlig Berra! Underbart modigt att skriva ner dina känslor på detta sätt. Din shrink verkar mkt klok! Jag har precis totat ihop en lång haranga under en annan tråd och det handlar mkt om acceptance och mindfulness. Våra ego har sen barnben lärt sig att grubbla, älta över hur vi ska fånga lyckan trots att den finns i oss själva! Jag har varit exakt lika dan och kan visst...

Men.... Är det verkligen meningen att man ska trivas i...

2009-06-25 10:58 av Mie - Men.... Är det verkligen meningen att man ska trivas i dåligt mående... Trodde det var meningen att man skulle bearbeta sina tankar, känslor & erfarenheter för att komma förbi det där skit vädret. Visst vi behöver ändra vårat tänk, men... inte ska man väl behöva nöja sig att gå i regn utan paraply? El är tanken att vi ska hitta verktygen själva i vardagen & inte lita på att solen kommer...

Hej! Idag är det ingen bra start på...

2009-06-25 10:08 av Berra - Hej! Idag är det ingen bra start på livet, det är inte måndag, men jag är så där bara fruktansvärt ledsen bara... Jag var hos shrinken igår, hon berättade att mina förhoppningar inte skulle besannas, suck! Jag trodde att min deppighet kunde "självläka", eller fick åtminstone intryck av att den skulle det. Hon berättade att så inte skulle bli, utan jag var tvungen att höja min...

Mie, Känslan att erkänna är i o f s en skön känsla...

2009-06-24 20:41 av art - Mie, Känslan att erkänna är i o f s en skön känsla men den gör mig oxå livrädd.... Tanken på att inte kunna ta ett glas vin till maten eller en öl på sommaren... Men..! Nu inser jag ju rent intellektuellt att det är så... Men känslan... och suget inte minst måste ju hänga med. Egentligen känner jag att jag har kraft att stå emot suget. Är rätt beslutsam i o f s... Men just den delen att alltid...

Art... Är det inte lite lite skönt oxå att...

2009-06-24 18:58 av Mie - Art... Är det inte lite lite skönt oxå att erkänna? Insikt är början på ngt nytt. Jag tycker inte att det är konstigt om ngn säger att de inte kan hantera drickat & därför har bestämt sig för att avstå. Jag tycker att det är starkt & modigt. Att kunna ta till sig av sina inersta tankar & känslor är stort, det leder till lycka & harmoni med kropp & själ... / Mie.

Tack för era kloka synpunkter! Det är ju precis som...

2009-06-23 18:02 av art - Tack för era kloka synpunkter! Det är ju precis som Berra säger: "Det svåra brukar vara känslan att "aldrig mer" få ta något, att man hamnar utanför det sociala intaget av just alkoholen, att folk ska få reda på att man har/haft problem med spriten..." Men du har rätt; man måste nog ta ett steg och en dag i sänder - medans man fortfarande kan göra det själv... sedan blir ju problemet desto...

Hej Art! ..och välkommen... Visst gör det ont...

2009-06-23 09:41 av Berra - Hej Art! ..och välkommen... Visst gör det ont när man börjar inse hur läget verkligen är, när man gång på gång hamnar i samma förtret trots att man verkligen försöker skärpa sig... Och visst kan det låta jobbigt att kalla sig för alkoholist, man kanske skulle vilja säga att man har problem med drickat istället... Men samtidigt så tror jag att alkoholisten har många ansikten, inte bara den...

Hej Art och välkommen till forumet ! Om du fortsätter...

2009-06-23 07:34 av Adde - Hej Art och välkommen till forumet ! Om du fortsätter att skriva så kommer det jobbiga att bli mindre och mindre, det är skönt att få ur sig det som trycker på inifrån. Livet blir bara bättre och bättre utan alkohol ! Lycka till !

Hej alla, Jag är alkoholist och jag är ny här på...

2009-06-23 06:20 av art - Hej alla, Jag är alkoholist och jag är ny här på forumet. Har insett att jag måste göra ett val. Att leva utan alkohol. Midsommar började bra och trevligt men sedan blev jag skitfull i vanlig ordning och gjorde bort mig. Kan ibland kontrollera mitt drickande men alldeles för ofta kan jag inte det... Så jag är alkoholist och har tagit mod att erkänna det. Känns fördjävla jobbigt.... men ändå lika...

Underbart Mie! Det var en härligt tacksägelse, Tack...

2009-06-22 23:07 av Kvinna-mamma46 - Underbart Mie! Det var en härligt tacksägelse, Tack moder jord! Den ber jag att få kopiera. Jag blir glad när jag läser om ditt lugn, det är du värd! Lev och låt leva, i frid och kärlek. / Pia

Tack Adde... Det känns som ett lugn som har svept in i...

2009-06-22 15:50 av Mie - Tack Adde... Det känns som ett lugn som har svept in i min själ. En insikt om att jag blir starkare för varje min som går. Livet finns till även för mej. Jag behöver inte ursäkta mej för att jag xisterar, jag har rätt till mej själv & mitt liv. Tack moder jord för att solen skiner idag... TACK... / Mie.

Hej alla. Ja jag mår oxå så himla bra av att vara...

2009-06-22 15:34 av Kvinna-mamma46 - Hej alla. Ja jag mår oxå så himla bra av att vara nära naturen, ligga på en äng, vandra i skogen, höra vatten klucka, se på stjärnorna en klar natt. Det är suveränt! Det är ju där vi hör hemma, innan teknologin och materialismen tog över! Men visst är det fint med glassmaskin eller en sodastream ibland när man vill få en liten "måste hända något kick! :) " Alla såna kickar är dock bättre...

Se där jag ! Vännen Mie har tagit ett stort steg de...

2009-06-22 13:54 av Adde - Se där jag ! Vännen Mie har tagit ett stort steg de sista dagarna !! Det du skriver om skillnaden mellan förnuft och känslomässighet är just den gyllene halvmetern eller världens längsta halvmeter som jag skriver om ibland. Och mognadsprocessen tar jättelika språng ibland och ibland segar den på i värsta motlutet. Du har gjort min dag till en fullständig dag när jag läser om dina framgångar !! Ta...

Hej Pia, Mie, Lilja och alla andra... Nej Pia,...

2009-06-22 13:38 av Berra - Hej Pia, Mie, Lilja och alla andra... Nej Pia, idag "orkar" jag inte vara nedstämd, det tar alldeles för mycket av krafterna... Idag är det en sån där dag som bara går mig förbi, svisch så är den borta, förhoppningsvis! Förresten så var förra inlägget skrivet på Söndagen, haha! Jag "lever" nog lite på Lördagen och Söndagens fina väder, det fanns tid till att ladda batterierna, och jag kunde...

Pia... Ja, jag kan tro att vi har det rätt...

2009-06-22 10:51 av Mie - Pia... Ja, jag kan tro att vi har det rätt lika... På ngt sätt så har efterdyningarna drabbat mej hårdare än själva kaoset. Då fanns ingen tid för eftertanke. Jag försöker tänka på ett annat sätt. Känner att jag verkligen är värd att må bra, värd att få ha lugn & ro. Få umgås med vilka jag vill utan att få skit för det... Det är enkelt att tillåta andra att göra det, men inte sig själv. Jag...

Hej Mie. Så rätt, så rätt. Ta hand om själen så...

2009-06-22 10:24 av Kvinna-mamma46 - Hej Mie. Så rätt, så rätt. Ta hand om själen så följer kroppen med. Allt bra med dig? Piggare? Tänker ibland att du och jag har det väldigt lika, kommit en bra bit på väg men fortfarande drabbade av efterdyningar, trötthet t.ex. Skönt att du finns här, tycker det är strongt gjort att stötta oss när du själv haft en strulig alkis i ditt liv. Kram

.

2009-06-22 10:18 av Kvinna-mamma46 - .

Ja... Det är viktigt att förstå att jag har ett eget...

2009-06-22 10:17 av Mie - Ja... Det är viktigt att förstå att jag har ett eget val, jag bestämmer hur MITT liv ska se ut, vad jag får & inte får. När man har kommit förbi "tycka synd om mej själv som inte får el kan" känslan. Så har jag helt plötsligt ett eget val. Då känner jag mej mkt starkare & säkrare på vad som är rätt & fel. Det här gäller inte bara en person med beroendepersonlighet utan även för...

Go´morron Berra! Väldigt kloka och tänkvärda ord, jag...

2009-06-22 07:44 av ölburken - Go´morron Berra! Väldigt kloka och tänkvärda ord, jag kände mej väldigt träffad bitvis, dehär om att gå och tycka synd om sej själv för att man inte får dricka tex, stämde in på mej i veckan som var.Tack! Du har just givit mej några konkreta tankar som jag kan låna när de kommer nästa gång:) Skönt att du finns här! Kram till dej/ Lilja

Halloj! Nu går vi mot mörkare tider, om...

2009-06-22 00:19 av Berra - Halloj! Nu går vi mot mörkare tider, om man vill vara lite pessimistiskt... Jag har haft en helt OK midsommar, det enda som riktigt sket sig var vädret på midsommaraftonen, totalt ösregn, först 10 mm på någon timme, sedan ytterligare 15 mm mot kvällen, vi var ena riktiga blötdjur allihopa... Trots att vi hade meckat upp två rejäla partytält så slog det igenom duken när sedan haglet...

Tja Pia! Nä inte efter att sluta dricka,...

2009-06-19 00:31 av Berra - Tja Pia! Nä inte efter att sluta dricka, utan en "vanlig" utmattningsdepression varar så länge, på ett ungefär sa min läkare, och jag antar att han erfarenhet av det... Jag tror inte att den kommer sig av alkoholen, utan att det var alkoholen som lockade fram den.. Ha en fortsatt bra helg, nu håller vi på som bäst och förbereder för våra gäster i morgon. Det ska byggas partytält osv...

ok ångesten kan sitta i så länge alltså, kan vara en...

2009-06-18 18:53 av Jonas - ok ångesten kan sitta i så länge alltså, kan vara en sån ångest ja har då, har vart nykter i lite över 4a mån, ska kolla eft 6-7 mån hur de känns, nu pirrar de i kroppen ibland på morrnarna när ja gått upp känner mig lite rastlös o dan, ångest har ja titt som tätt, men tycker den börja lägga sig.. Har ju druckit sen ja var typ 14 år e 40 nu typ varje helg o stora mängder ätit dåligt när ja drack...

.

2009-06-18 18:13 av Kvinna-mamma46 - .

Jag förstod Berra... blev lite tårögd... helt otroligt...

2009-06-18 10:29 av Mie - Jag förstod Berra... blev lite tårögd... helt otroligt att mina erfarenheter kan vara till lite nytta för ngn annan. Hoppas att midsommar blir lugn på alla plan... Kram Mie.

Sidor