Senaste kommentarer

Hej Märta! Om man tittar på tiden för...

2010-02-28 05:56 av Berra - Hej Märta! Om man tittar på tiden för inlägget så verkar det helt knäppt... Klockan är 05:11 på Söndagsmorgonen, jag har somnat i soffan efter en myskväll med familjen, och vaknat av extrema hostattacker eftersom jag har börjat röka sedan i somras... Ja jag vet att det är dumt, mycket dumt att börja röka, men summan av lasterna är väl konstanta antar jag.. Det ger mig ett visst "lugn...

Jag känner något oerhört för er som lever i...

2010-02-27 16:58 av Adde - Jag känner något oerhört för er som lever i destruktiva förhållanden. Jag vet att alkohol och droger är en utlösande faktor men det kan ALDRIG någonsin tillåtas ursäkta någon form av våld, vare sig psykisk eller fysisk. Jag önskar er, av hela mitt hjärta, all styrka att kunna återta era egna liv och få leva i harmoni med er själva.

Hej Berra Underbart att du delar med dig. Jag tycker...

2010-02-27 16:28 av Märta - Hej Berra Underbart att du delar med dig. Jag tycker att det är fantastisk läsning. Jag har några personliga frågor till dig, du svarar om du vill. När jag läser vad du skriver så undrar jag dels vad som egentligen fick dig att ta ditt beslut att lägga av med alkoholen och vad som hände när du blev tvungen att konfrontera dig själv? När jag kom till insikt att jag lever i ett medberoende var det...

Hej Lillablå Vill bara säga- lita på din magkänsla....

2010-02-27 16:07 av Märta - Hej Lillablå Vill bara säga- lita på din magkänsla. Jag vet att det är svårt men försök. Finns det aggressiva tendenser när han dricker så kommer det att bli värre med tiden. Mitt ex, som jag känner utan och innan sen ungdomsåren, kan vara den underbaraste och vackraste människa jag vet. Han är och kommer alltid att vara mitt livs kärlek. Dock ökade hans aggressiva beteende hela tiden under vårt...

Jag håller med dig Frippe men har också förståelse...

2010-02-27 15:12 av Mickey - Jag håller med dig Frippe men har också förståelse för Mazzas inlägg. Jag och andra här hoppas ju på att man kan "förändra" sitt dryckesmönster. En del vill och väljer att sluta helt. Andra som jag själv väljer en annan väg.

Antar att du har rätt. Eller egentligen vet jag, Men jag...

2010-02-27 07:58 av lillablå - Antar att du har rätt. Eller egentligen vet jag, Men jag vet inte hur jag ska hantera det. Nu har han varit extra supergullig och omtänksam, väntat med att marinera köttet i vinet tills jag kommer hem för att jag inte ska tro nåt, och druckit 14 stora stark i garaget under 4 kvällar i veckan. Nu undrar jag mest hur jag ska gå vidare. Ska jag gå vidare själv, eller ska jag försöka hjälpa? Och...

Fenix det är du som är bryggan

2010-02-26 23:34 av vana - Fenix det är du som är bryggan

Tack Adde, du finns där som en brygga i sjön att hålla...

2010-02-26 23:13 av Fenix - Tack Adde, du finns där som en brygga i sjön att hålla sig till när det blåser. Oavsett vad som händer - just det. /Fenix

Mitt liv har blivit betydligt lättare sen jag började ta...

2010-02-26 19:30 av Adde - Mitt liv har blivit betydligt lättare sen jag började ta ett beslut varje morgon om att inte dricka just idag oavsett vad som än händer. Och att jag INTE tar det första glaset. Ha det bra !

Hej alla och tack för fin respons. Ja, som jag känner...

2010-02-26 17:51 av Fenix - Hej alla och tack för fin respons. Ja, som jag känner har alla rätt. Du ska ha stort tack Mazza, det har jag tänkt skriva tidigare. Ditt inlägg gick rakt in som en magspark, för det är sant. Vad väntar jag på? Ja, visst faan vet jag precis vad som är rätt beslut för mig. Men så förhalar jag det än en gång, och nu använder jag min mors död som förevändning. Samtidigt förstår jag frippes tankar,...

Jag tycker mazza har en poäng med det han vill...

2010-02-26 17:34 av vana - Jag tycker mazza har en poäng med det han vill säga. Han skriver just det som jag tänkt ett tag men nu präntar. Visst vi ska va försiktiga men inte så försiktiga att vi blir medberoende va? Det är lätt hänt att stryka medhårs här. "Oj har du druckit men kom igen,nästa gång går det bättre." Den som får återfall gång på gång kommer förmodligen ändå att sluta skriva här,tror du inte frippe. Vi har...

Mazza, det är väl där hela problemet ligger? Man vill,...

2010-02-26 16:52 av frippe_d - Mazza, det är väl där hela problemet ligger? Man vill, man vet vad som är rätt och fel men man orkar/kan inte stå emot. Jag har läst denna tråd och några till och man ser hur folk kämpar. Det är så mycket vilja och beundransvärd bestämmelse att detta är det jag vill och sen ändå trots allt detta bra så blir det återfall. Jag tycker man skall vara väldigt försiktig med att bemöta återfall på det...

Hej Märta! 1000:e inlägget, Wow, en...

2010-02-26 11:05 av Berra - Hej Märta! 1000:e inlägget, Wow, en milstolpe, bara det..! Inte hade jag några som helst förväntningar på vad detta forum skulle betyda för mig då, då för 15 månader sedan... Att jag sedan inte är som alla andra, och har detta som en form av blogg eller dagboksanteckningar, hade jag aldrig en aning om, men vi är alla individer... Jag vill med mina rader öppna mig för er och med mina...

Hej Berra Det är så härligt att läsa dina...

2010-02-25 13:10 av Märta - Hej Berra Det är så härligt att läsa dina personliga betraktelser. Jag får en helt ny förståelse av alkoholens konsekvenser. Jag tycker att du är så strong som kämpar på, förstår att det kan ta lika lång tid att ta sig ur ett beroende som att hamna i det. Undrar hur lång tid det tar att ta sig ur ett medberoende. Det är också en daglig kamp men det blir lite ljusare för var dag som går trots allt...

Håhå jaja..! Torsdag...igen! Livet...

2010-02-25 09:42 av Berra - Håhå jaja..! Torsdag...igen! Livet rullar vidare, och jag är varken glad eller ledsen, lite mitt-i-mellan... Kanske som det ska vara... Lite trött efter mina sena kvällar, har fortfarande svårt att komma i säng... Jag mår som bäst på kvällen, det finns så mycket att "göra", och jag vill inte krypa ner mellan lakanen, dagen tar ju slut då... Vad gör jag då, tja tvättar är ju en av...

Hej Fenix Tråkigt att höra om din mor, verkligen....

2010-02-24 16:31 av Mazza - Hej Fenix Tråkigt att höra om din mor, verkligen. Fattar jag det rätt som att du tog det som en intäkt för att kunna ta dig bläcka eller har jag missat något? Du är en av dem som jag brukar läsa om när jag mellan varven "tittar in" på forumet och... ja, jag undrar lite om din syn på nykterhet, men kanske främst om din ärlighet. Att vara medveten om sina problem och förkunna alkoholens dåliga...

Tillbaka till livet, mitt i veckan... Det är Onsdag,...

2010-02-24 13:40 av Berra - Tillbaka till livet, mitt i veckan... Det är Onsdag, och för mig är det en "mellandag"... Dagen mellan allting och ingenting, från en helg till en annan... Från historia till kommande, det har sjunkigt in det som har hänt, och en viss förhoppning om det som komma skall... Det finns saker som man vill ska hända, som man hoppas på, och saker man inte vill ska hända. Saker som jag rår på, och saker...

Han är i ett beroende...varför gömma vin och dricka...

2010-02-23 21:36 av Malcena - Han är i ett beroende...varför gömma vin och dricka ensam? Tyvärr så får du inse att din kille har problem. Hoppas att han också inser det snart. Kram!!

Träffade T för 8 månader sen. Och jag är rädd att han...

2010-02-23 21:26 av lillablå - Träffade T för 8 månader sen. Och jag är rädd att han inte har en helt sund relation till alkolhol. Tyckte redan från början att han kanske drack lite mycket, men tänkte inte så mycket på det. Det var inte så att han blev påtagligt berusad, mer att han drack ett par öl varje kväll. Dessutom drack han dem gärna i garaget, hans fristad, där han trivs, hans garage... Jag har uttryckt min olust över...

Tjoho Gott Folk! Det är Tisdag, och det är...

2010-02-23 13:00 av Berra - Tjoho Gott Folk! Det är Tisdag, och det är redan 20% bättre än Måndagen... Hur räknar jag, jo 5 arbetsdagar ger 20% per dag, och en har redan gått... Onsdag vid lunch så är det halvtid, och nedförsbacke, det gäller att tänka positivt... Varför är jag så jäkla glad då? Impulsköp förståss, eller ett beräknat sådant, ja det där lät konstigt, jag vet... Till saken hör att våran gamla...

Tjena! Tillbaka till verkligheten...

2010-02-22 10:37 av Berra - Tjena! Tillbaka till verkligheten igen... Har haft en liten "frizon" med att hasa lagg i fjällen några dagar... Det var en väldigt skön känsla att få "byta bort" tiden ett tag... Inte för att jag är någon Benstark, utan det fladdrar misstänkt om mina skidor... Är ganska värdelös egentligen på skidor, problemet med att fötterna dör för mig gör att jag inte kan njuta så speciellt...

Jag trodde ofta och skyllde på yttre omständigheter att...

2010-02-18 23:27 av FREEDOM - Jag trodde ofta och skyllde på yttre omständigheter att saker blev som det blev. Att min pappa dog, men jag drack även då han levde, att jag hade det dåligt ställt, jag drack även när jag hade det bra ställt, att tjejen tjatar,, drack även då hon inte tjatar. Jobbat för mycket,, drack även då jag inte jobba. Ätit för dåligt, blev för full även om magen var mätt. Även i nyktert tillstånd befann...

Tack för ditt delande Freedom. Precis så är denna...

2010-02-18 23:11 av Fenix - Tack för ditt delande Freedom. Precis så är denna märkliga och destruktiva sjukdom. /Fenix

Faktum är att de flesta alkoholister, av ännu okända...

2010-02-18 23:02 av FREEDOM - Faktum är att de flesta alkoholister, av ännu okända själ har förlorat sin valfrihet när det gäller alkohol. Vår så kallade viljestyrka är praktiskt taget obefintlig. Vi är, vid vissa tidpunkter oförmögna att med tillräcklig kraft medvetandegöra för oss själva minnet av det lidande och den förödmjukelse som vi upplevde så sent som för en vecka eller månad sedan. Vi är försvarslösa mot det första...

KRAM

2010-02-18 22:49 av Mie - KRAM

Tack ska ni ha!!! Vi syns och hörs. /Fenix

2010-02-18 21:17 av Fenix - Tack ska ni ha!!! Vi syns och hörs. /Fenix

Beklagar Fenix.

2010-02-18 21:11 av victoria - Beklagar Fenix.

:) Det är väl det jag är till för! Så du inte...

2010-02-18 21:03 av Kvinna-mamma46 - :) Det är väl det jag är till för! Så du inte försvinner härifrån. Beklagar din sorg. Skönt att det gick smärtfritt ändå. Många varma kramar Pia

Hej Pia, du har en kuslig förmåga att leta upp mig när...

2010-02-18 20:58 av Fenix - Hej Pia, du har en kuslig förmåga att leta upp mig när jag inte vill det:-) Min mamma dog i dag, så jag trillade dit ikväll på den grejen, precis vad Carr skrev att man inte ska göra. Men det var ju löjligt, en sådan riktig trigger händer precis nu. Men jag har full förtröstan, även om jag tillät mig ett fall bakåt, så har jag bara skjutit upp slutdatumet tills i morgon. /Fenix, sorgsen men ändå...

Hej Märta. Mindfulness äger! Jag har lärt mig och...

2010-02-18 20:55 av Kvinna-mamma46 - Hej Märta. Mindfulness äger! Jag har lärt mig och använder det hela tiden... ja nästan i alla fall. :) Jag var medberoende till min son som har en tvång-ångest sjd och jag var även beroende av alkohol. Mitt största problem så här i efterhand var helt klart medberoendet och hur jag skulle ta mig ur det, man vill ju bara väl och hjälper och hjälper, slätar över, ursäktar... och underlättar på...

Hur går det med the easyway Fenix?

2010-02-18 20:47 av Kvinna-mamma46 - Hur går det med the easyway Fenix?

Hej alla ni... Och stort tack för ert stöd. För mig...

2010-02-18 13:35 av Märta - Hej alla ni... Och stort tack för ert stöd. För mig är varje dag just nu en inre kamp. och jag borttas med tankar och känslor som tar sin egen väg. Jag är ockuperad av vad han gör, hur han mår, ska jag kontakta honom etc. Men jag vet att så fort jag hör av mig så har jag åter tagit på mig ansvaret för situationen, den som hans alkoholism är orsaken till. Jag funderar mycket på vad min kärlek till...

Hej Märta! Det är inte lätt att släppa...

2010-02-18 01:07 av Berra - Hej Märta! Det är inte lätt att släppa taget om den man älskar, men alkoholen har ju en förmåga att alltid vilja tränga sig först, alltid prioriteras högst. Man måste ta lärdom, om nackdelarna överskrider fördelarna i ett förhållande, så får kärleken stå tillbaka om kraften till alkoholen är större... Det är säkert ett svårt beslut, men om allt det där gulliga plötsligt blir nattsvart,...

Märta... Du är värd ett liv i lycka, harmoni &...

2010-02-17 21:18 av Mie - Märta... Du är värd ett liv i lycka, harmoni & balans med tanke & själ... Kram, tänker på dej / Mie.

Du verkar så stark Fenix! Jag blir impad trots att jag...

2010-02-17 19:21 av Mickey - Du verkar så stark Fenix! Jag blir impad trots att jag har klarat att sluta själv. Det känns nästan overkligt att ha klarat att vara nykter så länge. Det är nästan så att jag blir avundsjuk på att du kan sluta. :-) Jag vet att det låter lite skumt. Men man har ju alkispersonligheten som en del av sig själv.

Lycka till Märta med ditt fina beslut ! Skriv gärna och...

2010-02-17 19:05 av Adde - Lycka till Märta med ditt fina beslut ! Skriv gärna och berätta hur det går för dig. Det är många som behöver läsa att det går att göra en förändring till det bättre.

Hej alla duktiga, modiga och kloka Jag har läst,...

2010-02-17 17:58 av Märta - Hej alla duktiga, modiga och kloka Jag har läst, gråtit och känt igen mig i så mycket. Jag har precis brutit upp ett förhållande i medberoende för andra gången. Min kille träffade jag första gången när jag var 17 år. Vi blev väldigt förälskade i varandra men var för blyga att inleda något. Sen sågs vi först sommar-08 och då blev vi blixtförälskade igen. Hans syskon som jag känner väl varnade mig...

Fd alkoholist. Fd rökare. Man kan inte låta bli när...

2010-02-17 09:29 av Kvinna-mamma46 - Fd alkoholist. Fd rökare. Man kan inte låta bli när man har läst boken. Han har så rätt så rätt. Tack för tipset fenix!

Bra Pia, har du äntligen blivit icke-rökare? /Fenix

2010-02-17 07:52 av Fenix - Bra Pia, har du äntligen blivit icke-rökare? /Fenix

O jag har inte rökt på ett dygn nu.. :)

2010-02-17 07:49 av Kvinna-mamma46 - O jag har inte rökt på ett dygn nu.. :)

Sidor