Challe2022

@FriNu Jag har inte kommit så långt i boken men han är ingen förespråkare av AA. Inte heller av läkarna som säger att alkoholism inte går att bota. Jag ska läsa färdigt och återkommer med en resention av boken

@Challe2022 Jag älskar sånna böcker! ” Tänka klart” av Annie Grace är också en sån bok.
När jag har hört alkoholjävulen vända och vrida på sig lite i sitt hörn vid vissa tillfällen har jag läst boken igen för att fylla på min övertygelse om att alkohol inte ska i min kropp igen!

Kram

Challe2022

Dag 43 Vaknade tidigt i morse kändes oroligt i kroppen varför vet jag inte kan inte sätta fingret på något särskilt. Varit ute och tagit en promenad men oroskänslan vill inte släppa. Inga funderingar på A i alla fall det går väl över under dagen. Vi kämpar på en dag i taget.

Challe2022

Dag 44. Oron i går gick över i ett stort sug efter A. Jag var på väg till bolaget flera gånger men lyckades ändra mig varje gång. Det känns bättre i dag inga planer på att gå och köpa A. Det är konstigt vad det svänger fort från att vara hur bra som helst till ett stort sug. Jag vill inte tillbaks till ruta ett igen för jag vet hur det blir man tycker att man gjort sig förtjänt av en öl, men börjar jag med en så slutar jag inte förens jag somnar. Ni får ha en bra dag vi kämpar på en dag i taget.

@Challe2022 Bra jobbat!💪. Det är typiskt att oro går över till sug efter alkohol. Vi har lärt vår hjärna att när oro kommer då ska den dämpas med alkohol. Hjärnan glömmer inte detta, det är så inlärt och går på automatik. Bra gjort av dig att stå emot och bryta detta automatiska tankesätt. Ju mer du står emot när sug kommer desto mindre kommer suget att bli framöver. När jag känner oro brukar det finnas något som skaver inom mig och det är inte alltid så lätt att veta vad det står för. Att prata om tankarna och känslorna man har med någon eller beskriva dem på ett papper, eller här, kan göra att man får tag på vad det är som oroar. Jag kommer ofta på vad som oroar mig när jag gör något fysiskt, som att jogga eller promenera. Tankarna och känslorna faller liksom på plats då.

Kämpa på, det blir bättre och bättre ju längre tid man är nykter. Att hamna på ruta 1 igen är destruktivt och suger😁.

Ha en fin lördag!❤️

Challe2022

@vår2022 Tack för kloka ord det känns skönt. Jag tror jag vet nu vad det var som oroade mig och när man tänker logiskt så går det över ha en bra dag.

Challe2022

Dag 45. Det känns bättre i dag ingen oro inget sug efter A. Nu ska jag försöka komma i gång att träna lite och gå ner lite i vikt. Det kanske blir tufft att göra flera saker samtidigt men jag provar i alla fall. Men hellre lite fet än full. Ha en bra dag vi kämpar på en dag i taget.

@Challe2022 Jag tror det blir lättare om du tränar ngt. Ger avslappning och lindrar oro…. Dessutom bra för allt, även det bästa för hjärnan har ju forskningen kommit fram till.👍

Challe2022

Dag 46. Bra start på morgonen två koppar kaffe och ingen oro i kroppen. Det är en skön känsla att vakna nykter en Måndag morgon. Vi kämpar på en dag i taget.

Challe2022

Dag 47. Känns bra i dag inget sug efter annat än kaffe. Bra jobbat Varafrisk hoppas vi kan följas åt en dag i taget. Det är bra att ha någon att kämpa med som ligger lika i antalet dagar. Ha en bra tisdag.

@Challe2022 Heja dig! Det är verkligen kanonbra att slå följe med någon som har ungefär lika många nyktra dagar. Då kan man växeldra. När den ena är svag är den andre stark och vice versa. Ibland behöver du flocken - och ibland behöver flocken dig. Forumet är min flock och därför tittar jag in här dagligen trots att jag har passerat treårsgränsen som nykter.

Kram 🐘

@Challe2022 Ja, det är väl jättebra att vi kan följas åt👍🏻Jag skriver inte riktigt varje dag men tittar in varje dag. Jag har ju varit på forumet som många i Det vidare livet men inte blivit nykter. Anledningen är, tänker jag, att jag har inte varit där. Jag har kunnat, vetat och förstått mycket men inte varit ”där” vilket beror på att jag behövde gå en fysisk behandling tillsammans m andra. Nu är jag mycket motiverad och det går framåt. 46 dagar idag! Heja dig och mig💪🏻

Challe2022

Dag 48. Onsdag morgon med en kopp kaffe det känns fantastiskt att vara nykter så många dar i rad. Det är längesedan detta hände och det känns bättre och bättre. Suget kommer och går och det gäller att stå emot. Vi kämpar på en dag i taget.