Challe2022

Känner mig fortfarande sur på mig själv men det går väl över. Ska gå ut i vårsolen på promenad det brukar hjälpa. Det är inte värt något att dricka det är bara lura sig själv att tro att det blir bättre med alkohol. Det finns inte en enda fördel. Man får kämpa på en dag i taget.

Challe2022

Inget sug efter alkohol än så länge men man vet aldrig när det slår till. Man får försöka bryta vanorna och att hitta på andra saker som inte förknippas med alkohol. Jag kämpar på en dag i taget.

Challe2022

Börjar kännas bättre igen det löser inga problem med att dricka alkohol. Men det visste jag innan jag drack. Det smakade inte ens bra men det är väl ruset man är ute efter. Nu kör jag vidare på dag 4 en dag i taget.

Challe2022

Jag måste tala om för alla att jag försöker sluta att dricka alkohol. Det är skamkänslorna som sätter stopp för det. Men det är egentligen ingenting att skämmas för att erkänna att man har ett problem. Jag tror förstås att dom flesta förstår att jag har problem. Vi kämpar på en dag i taget.

@Challe2022 Börja med att slira lite på sanningen. ”Jag gör en hälsosatsning och ska därför inte dricka på en månad”. Sen när det har gått en tid och någon frågar kan du ärligt säga så här: ”Jag upptäckte hur mycket bättre jag mådde utan alkohol, så jag har bestämt mig för att göra ett längre uppehåll.” När både du och dina vänner är bekväma med det är du mogen att prata om det lite mer, om tillfälle ges. Det allra värsta behöver ingen veta.

Jag har berättat för folk lite pö om pö. Alla som känner mig väl har ju sett mig i gasen - och de är glada för min skull. Kollegor och bekanta behöver inte veta hur illa det var, men de flesta är nyfikna och imponerade. På sistone gör jag ingen grej av det alls, och ingen bryr sig. Jag har bara fått positiv respons tillbaka. Precis i början skyllde jag på bilkörning. Det tog nog 3-5 mån innan jag ville berätta om det för någon.

Kram 🐘

@Challe2022 Jag förstår. Det är ju inte precis lätt. Förut innan jag slutade dricka tyckte jag det skulle kännas jätteskämmigt att säga att jag slutat, men nu har jag pratat med grannen (där jag drack mig till minneslucka senast) så kändes det bara bra att göra. Också talat med några vänner. (Till dem som jag inte känner så väl så kommer jag att säga att jag slutat för att jag inte mår bra av alkohol och tänker ha det så så länge det känns bra.)
Det har faktiskt gått så lätt de gånger jag prövat (eftersom folk inte varit fördömande eller sagt något konstigt), så jag tänker att kanske den där skammen mest legat inom mig själv. Andra kanske inte tänker så. När jag druckit läsk där andra druckit alkohol har ingen frågat nåt alls om varför.
Allt blir ju lättare om folk vet. Annars blir det lite som att smussla igen, fast utan flaskor :)

Challe2022

Tack för förslagen det känns bra det är svårt att säga att man har problem. Då man tackar nej till alkohol så känns det som man måste ha en bra förklaring det är inte alla som accepterar nej tack. Men att skylla på att man ska köra bil kanske all tycker är bra. Jag får jobba vidare det är i alla fall skönt att vara nykter. Ha en trevlig påsk.

Challe2022

Då är påsken nästan över för i år och jag kommer i håg vad jag gjort hela påsken. Blev bjuden att ta en öl på påskafton men tackade nej med motiveringen att jag skulle köra bil senare och så pratade vi inte mer om det. Det gick förvånansvärt bra att sitta med utan att dricka öl jag höll mig till kaffe. I dag skall vi äta pizza med barnen (riktig husmanskost) Och då blir det loka. Ha de bra och vi kämpar på en dag i taget.

@Challe2022 Vad fint att det funkade så bra! Själv bjöd jag på en liten påskmiddag med vin eller påskmust eller afri öl. Alla drack vin utom jag som drack must blandat med afri öl (väldigt gott faktiskt). Ingen frågade nåt, tror inte ens att dom märkte eller funderade på det. (Det som jag tidigare tänkt skulle vara så svårt, verkar mest ha funnits i mitt eget huvud.)
Hade annars tänkt säga att jag inte mår bra av vin (vilket ju är helt sant), men nu var det ju ingen som frågade... ;)

Challe2022

Dag 15 Det börjar bli vårvärme ute och det är skönt att vara ute och promenera. Tittade på hockey i går utan att dricka alkohol och det gick riktigt bra. Det är bara att kämpa på en dag i taget.