Jag kan inte sova. Jag har funderat mycket över mitt liv och mina absolut dåliga alkoholvanor. Nu måste jag sluta innan jag förlorar allt. Jag letade på nätet efter ett hjälpmedel och nu är jag här. Jag är glad att jag hittat hit för att nu är situationen akut. Jag behöver en plats där jag får skriva av mig, helt enkelt. Mitt problem har egentligen pågått i flera år. Endast nu inser jag att JAG HAR ETT ALKOHOLPROBLEM! Idag är dag noll av mitt alkoholfria liv. Under alla dessa år av drickande har jag ljugit och gjort otroligt många dumheter som kostat mycket pengar och som nästan förstört mitt äktenskap. Nu säger jag STOP! Jag försöker förstå varför jag egentligen dricker/drack? Men jag kommer inte fram till en bra förklaring, egentligen. Allt känns som en ursäkt. Varför har jag varit så själv-destruktiv?

@Crusade Grattis till dina elva dagar🥳❤️Var stolt! Du är fantastisk!

När jag läser ditt inlägg uppfattar jag det som att du kommer fr ett annat land. Stämmer det? Det spelar i och för sig ingen roll var vi kommer ifrån utan det vi har gemensamt är vårt alkoholberoende. Men, du skriver att du har bott vid Medelhavet flyttar t Sverige t en by in the middle of nowhere. Dessutom verkar det som din man vill styra över dig, han vill inte att du ska ha läppstift el parfym på dig inte heller att du klär upp dig. Men du vännen….det känns som om du har det väldigt tufft. Du bestämmer om du vill ha läppstift, parfym på dig el om du vill klä upp dig. Och om det är någon man ska kunna vara sig själv med så är det ju sin man. Känner du någon annan där du bor? I närheten?

Du är en stark kvinna! Kom ihåg det❤️

Kram🥰

@Crusade Grattis till 11 dagar!🥳 som nykter får man nyktra tankar. Man kommer i kontakt med sin riktiga och äkta känslor där inom sig. Känslorna bedövas inte längre med alkohol och man flyr inte från sina känslor och sitt liv. Ofta finns det något underliggande som skaver som man vill undvika att ta itu med och bedövar istället med alkohol. Som nykter blir det lite tydligare hur man mår och hur man trivs i sitt liv. Är det här det liv man vill ha och leva? Vill man fortsätta att leva så? Vilka förändringar vill man göra? Hur vill man att livet ska se ut och vad vill man att det ska innehålla för att man ska må bra? Varför drack man som man gjorde egentligen? Vilka behov har jag och vad kan jag göra för att få behoven tillgodosedda och må bra?

Jag har precis om du som nykter börjat stå upp för mig själv. Jag har fått bättre självkänsla och självförtroende som nykter. Jag bottnar nu i mig själv. Jag står upp för mig själv för att inte förlora min egna värdighet, det är det sista jag vill förlora. I min värdighet sitter min styrka och min beslutsamhet, jag tar makten i mitt liv. Där finns min selfcompassion, min tilltro till min egna förmåga att jag klarar av saker och kan ta egna beslut utefter mina egna behov. Självklart kan man tillsammans diskutera olika saker kring hur man vill ha det, men det ska täcka bådas behov och man får hitta ett sätt som kan uppfylla detta. Det viktigaste för mig själv är att stå upp för mig själv och inte köra över mig själv och mina behov, för andra skull. Det gynnar mig inte alls och får mig att må dåligt.

Du är i en bra process där du lär känna dig själv igen. Det kan bli riktigt spännande om man utforskar den nyfiket även om man måste göra stora förändringar i sitt liv. Man har bara ett liv och det måste man ta hand om och vårda. Att vara nykter är en förutsättning och det bästa sättet att börja ta hand om och ta ansvar för sitt liv❤️

@Crusade Jättebra att du skriver ner vad du tänker och känner. Det är alltid bra att bollplanka sina tankar med andra. Ett plus ett blir två även när man diskuterar - det vill säga man får aha-upplevelser och förädlar liksom grundtanken i diskussion med andra.

Dock vill jag varna dig för att göra något förhastat. Du verkar väldigt impulsiv till din natur. Ena dagen är du på väg utomlands och andra dagen funderar du på att kanske skilja dig. Fly inte från det jobbiga! Ha tålamod - allt kommer att landa mycket mer grundat när du gett dig själv mer tid.

Det viktigaste du kan ge dig själv nu är nyktra dagar. Ska du göra något mer än det så bör du få in motion och bra kost i ekvationen också. Thats it. Låt det stanna där med förändringar just nu. Allt klarnar så småningom.

Kram 🐘

@Varafrisk @vår2022

God morgon. Det stämmer att jag kommer från ett annat land där kulturen var helt annorlunda.

När jag kom hit lärde jag mig språket och försökte jag att anpassa mig. Men det gick inte riktigt, vad jag än gjorde. Jag lärde mig om ´att vara lagom´ och Jante Lagen heter det om jag kommer väl ihåg. Jag kunde inte vara mig själv ... så jag drack för att orka med vardagen.

Men nu nykter har jag tagit steget att komma ut igen genom att delta i studiecirklar osv med andra som också känner sig ensamt. Det var ett bra beslut. Då märker jag att jag inte är ensam och vi pratar tillsammans hur vi kan aktivera oss själva bland annat.

Det viktigaste är effektivt att jag börjar komma upp för mig själv. Det tycker jag nu - inte när jag drack - att jag är värd.

Tyvärr så har jag inte riktigt en bra kompis här. Det skulle jag gärna träffa, en dam också min ålder så late sixties så att vi kan till exempel resa iväg tillsammans eller ta en fika tillsammans.

Det kommer kanske ... jag är positiv nu och det är en stor förändring nu att jag är nykter.

Som tidigare skrivit, endast fördelar med att vara nykter.

Kram på er
xxx

@Crusade Så bra att du berättade mer. Tänkte just på dig igår kväll och funderade över hur du mår i det stora hela.
Det är aldrig bra att vara ekonomiskt beroende av någon. Inte heller för den andra parten för den delen. Det blir en obalans i förhållandet. Inte heller är det bra när en man försöker styra hur en kvinna klär sig eller vika hon ungås med. Det är en slags kontroll. Det kan vara mer eller mindre, men aldrig bra.
Jag undrar vad som gör att ni bor i denna lilla by? Finns det ingen möjlighet att flytta närmare en stad, där du kanske har större möjligheter att få jobb och andra sammanhang? Vi behöver ju vänskap och sammanhang, tänker jag. Bara en man räcker inte. 😌
Jag tror att du nu börjat fundera över ditt liv och det som egentligen skaver i botten. Det är jättebra, men låt det ta tid, som någon skrev. Allt kommer att klarna och då vet du vad du ska göra.
Ps fint att du är med i olika cirklar! Kram 🥰 ❤️

@Crusade Heja dig! Nykterheten först och vad roligt att gå med i studiecirklar, ett bra sätt att träffa nya vänner! Och genom att vara och känna sig positiv tror jag man blir som en magnet. Jag märker på jobbet att många kommer till mig, tycker jag är rolig att hänga med på fika och lunch nu när jag är nykter eftersom min person blivit mer öppen/ärlig/sprallig. Jag tror på dig👍🤗

@Amanda L Som vanligt igen vaken mitt i natten. Läste att det är ganska normalt för vissa, speciellt i början. Att flytta ligger inte på kartan. Vi har tyvärr inte möjligheten av ekonomisk anledning.
Men nykter som jag är nu försöker jag att göra det bästa av min situation. Jag hittar lösningar för eventuelle problem, vilket jag inte kunde när jag drack ...

Vi hamnade här för att det var billigt att köpa ett hus här ... Efter en ekonomisk katastrof utomlands med min man´s restaurang hade vi nästan ingenting kvar. Jag berättade om detta äventyr i ett tidigare inlägg.
Att flytta nu är ekonomiskt sätt en stor risk som vi inte vågar ta just nu.

Men jag försöker att hitta lösningar nu för att bryta mitt isolemang. Och mina känslor av ensamhet. Det finns ett stödcenter i kommunen som jag upptäckt tack vare min terapeut som pratade om det.

Där kommer vi tillsammans och pratar över olika ämnen. Syftet är att komma ut och träffa andra som också känner sig isolerad och ensam. Det funkar bra för mig.

Jag tar emot all hjälp och alla tips jag får.

Yes. Bästa beslut någonsin, att sluta dricka! Så glad jag gjort detta steg i mitt liv. Jag brukar säga det är aldrig för sent i livet.

Kram på dig
xxx

@MiaBahia @DRacker

Hej på er.
Så konstigt. Effektivt första veckan hur pigg som helst. Den här vaken förlamad. Jag vill bara ligga i min säng eller min sofa. Men trots detta kan jag inte sova på natten.

Jag fattar ingenting ... Jag är så trött att jag nästan inte ens orkar diska! Eller ta ut min vovve för en liten promenad. Det tar så mycket energi.

xxx

@Ny dag

Skönt att du blivit som en magnet som du säger. Väldigt bra sagt och skrivit.

Det märker jag också, att jag blivit mer öppen och framförallt ärligare, speciellt gentemot min man. Jag har ljugit så ofta i det förflutna när jag drack. Bara lögnar ... Hemskt. Vad jag har utsatt min man för alla dessa år. Och han finns kvar trots detta.

Han måste väl älska mig lite kan man tycka.

xxx

Klockan är 01:00

Idag igen varit på en studiecirkel. Ämnet var hur vi kan aktivera oss. Då fick vi olika tips om vad som finns tillgängligt i kommunen som föreningar osv ... Jag är glad att jag hittat min väg dit i alla fall. Då kommer jag iväg och får jag prata med andra människor i en likadan situation som jag.

Nu måste jag säga att jag märker jag känner mig mindre ensam nu att jag inte längre dricker ... ! Jag är lugnare, mindre rastlös, ärligare, mer öppen, säger min mening på ett fint sätt, gladare också.

Men trött som fan ... Hahaha. Jag vill börja träna men kommer inte ur min säng dagtiden eftersom jag inte kan sova på natten. Det måste ha att göra med en förändring i kroppen och hjärnan. Eller med väderomslaget också maybe. En kombination av olika faktorer.

Jag sitter här i mitt sovrum och tittar runt. Jag har det faktiskt fint här. Ingen lyx men mysigt och varmt. Jag samlar på nallar ... och jag har några stycken, många köpta utomlands på mina resor.

Detta är ett av mina viktigaste mål. Att kunna resa ensam igen men utan alkohol! Resa som jag gjorde innan jag drack. Jag tittar på mina fina bilder som jag samlat i mina fotoalbum. Och då tittar jag på bilder från när jag drack ... inte klokt hur jag ser ut! Vilken skillnad.

Innan jag drack såg jag fint och fräscht ut.

När jag drack ... hemskt. Jag kan inte ens titta på dem bilderna.

Nu börjar jag se lite bättre ut igen.

Men allt är en process och det kommer att ta sin tid, detta inser jag nu. Jag sitter i en återhämtningsperiod och måste ta det steg för steg, som vissa av er redan har sagt också i sina inlägg. Helt rätt. En dag i taget.

Kram på er alla.
xxx

DAG 12 !

Klockan är 02:35.

Jag ligger och tänker tillbaka på min resa från förra året till Turkiet ... Det var som filmen Midnight Express. Min värsta upplevelse någonsin ... värre än min mamma´s suicid.

Jag måste skriva av mig lite.

Jag åkte ensam till Turkiet. Jag hade allt så fint planerat så som utflykter osv ... Jag skulle göra så mycket.
MEN.
Jag började dricka som fan. Kortfattat så drack jag ihjäl mig. En dag beslutade att sluta helt och hållet. Morgenen efter tar jag mina mediciner och min kropp gör en tvärsstop. Jag var som förlamad och kunde inte ens komma ur min säng. Jag kunde inte stå på mina fötter. Jag låg där och jag var så törstig. Jag skrek om hjälp men ingen hörde mig.
Till slut släpte jag mig ur sängen och över golvet, ner för trappan riktning baren där det fanns vatten. Jag skrek bara `water please, water please ...´. Ingen som reagerade eller hjälpte mig. Jag vet inte hur mycket tid jag legat där ute på golvet.
Men plötsligt var hotel managern där med vatten. Och ambulansen ...

Jag ville inte följa med. Då hotade hotel managern att ringa Polisen och då skulle jag hamna i fängelset, sade han. Jag blev skit rädd ... Midnight Express, tänkte jag.
Så jag följde med... Jag borde, hade jag orkat, ha packat min väska och tagit mig till ett annat hotell. Men jag hade inga krafter kvar.

Så hamnade jag på en sluten psykiatrisk avdelning ... med drogberoende människor som skrek som galna.

Vad har jag gjort, tänkte jag ... Vem ska rädda mig nu.

Personalen hade tagit ifrån mig min telefon så jag kunde inte kontakta någon för att säga vad som hänt. Men jag fick behålla min dator på ett villkor att jag inte försökte ta mig in på Facebook eller något.

Mitt i natten hittade jag ett nätverk för att koppla upp mig och jag lyckades skicka ett meddelande till min man. ´Hjälp mig snälla. Jag sitter inlåst och de vill inte släppa mig ´.

Som tur satt min man igång en räddningsoperation men det tog lång tid tills någon kom. Två veckor har jag suttit där inlåst som i ett fängelse. Jag tänkte jag kommer aldrig att se Sverige igen.

Allt på grund av alkohol!

Jag är säker att jag är traumatiserad på något sätt. Inte nog med att jag har ett trauma på grund av min mamma´s suicid.

Men det känns skönt att kunna skriva av mig. Jag måste skriva av mig ... annars blir jag tokig i huvudet. Jag har faktiskt skrivit om det här tidigare. Men upplevelsen hemsöker mig fortfarande.

Så varför vill jag nu absolut efter ett år resa tillbaka?
Jag kan inte förklara det. Men något i mig säger att jag måste rätta till allt. Men det förflutna har hänt eller hur? Jag kunde ha haft en fantastisk resa men valde alkohol i stället.

Alkohol ... Nej tack. Inget mer. Inte en enda droppe för att tar jag ett glas då är jag tillbaka på samma spår. Detta vet jag. Noll tolerans för mig. För resten av mitt liv. Och det är okej. Det är bra.

Nu är klockan 03:00 och jag ska försöka att sova lite.

xxx

@Crusade Ryser när jag läser om din resa… uhhhh….. och kan förstå varför du vill åka tillbaka. Jag fungerar lite som du där. Men jag tror utifrån eget perspektiv att du ska vänta in nykterheten innan ny resa till Turkiet. Jag skulle också vilja åka tillbaka för att göra om, göra rätt och skaffa nya minnen… kan du inte åka tillsammans med din man?
En dag i taget följs vi åt här, just nu går det enkelt för mig men jag har återfallit flera gånger efter nyktra månader trots att jag haft som mål att skippa a helt så jag behöver all hjälp och stöttning jag kan få. Jag har försökt bli nykter i flera år men aldrig gett och kommer aldrig ge upp. Och jag har precis som du en fantastisk man som står vi min sida och jag vill verkligen börja ge tillbaka till honom och det finns bara ett sätt och det är att vara nykter. Idag blir en bra dag och idag är vi nyktra 👍🥰

@Crusade Det är bra att du sätter ord på dina känslor och skriver av dig den hemska händelsen och upplevelsen. Då paketeras och inkapslas inte dina minnen djupt inom dig och du kan bearbeta detta. Förstår att det måste ha varit en oerhörd traumatisk upplevelse liksom din mammas suicid. Du berättar att du har en samtalskontakt och det är bra så du kan få berätta om detta.

Funderar lite på det där med att göra om resan och skapa nya minnen. Tänker att det är förgångna minnen och dessa kan man inte göra om, men kanske kan du förlåta dig själv och försonas med dig själv. Att det som hände skedde pga av alkoholmissbruk och det var inte den ”riktiga” du som var där och då. Det var den alkoholberoende du som var så påverkad och din hjärna var förlamad och du var inte i dina sinnens fulla bruk. Det var alkoholhjärnan som agerade. Om du kan ha medkänsla med dig själv och tänka det var inte bra, det blev galet och jag vill inte vara med om det igen. Men det gick till slut bra och här är jag nu. Jag ska se till att det inte händer igen och vara snäll och ta hand om mig själv. Gå vidare.

Att göra om resan, kanske inte blir som du föreställt dig, då du är nykter nu. Kanske planera en annan resa som du vill göra. En annan plats för att manifestera ditt nya jag. Låta de förgångna minnena vara, förlåta dig själv för dem, gå vidare och skapa nya minnen från här och nu. Men först ta en dag i taget, låta hjärnan återhämta sig och komma i balans igen. Det finns mycket att processa under denna tid och det är mycket som sker inom dig, varje dag.

Jobbigt att inte kunna sova på nätterna och istället göra det på dagarna. Jag hade problem med sömnen första månaderna, men inte så att jag låg vaken hela nätterna, vaknade dock upp mycket, men somnade om. Kanske kan du få insomningstabletter en kort tid för att bryta mönstret? Så att du kan återhämta dig, vila och samla energi.

Ha en fin fredag!🌞❤️

Det är fint väder och njuter i solen med min vovve.
Då kom suget ... plötsligt out of the blue.
Men jag pratade bort henne, djäveln som är alkohol. Mitt andra jag som vill endast dricka.
Nu är den goda och snälla jag i kontroll. Resultatet är att jag mår så mycket bättre. Jag tänker klart.
Nu ska jag bara framåt. Och att skriva här när suget kommer hjälper mig väldigt mycket.

Men jag upplever plötsligt också nya känslor ... och nya tankar.
På grund av mina diagnoser har jag det svårt att fatta vissa beslut. Jag tänker faktiskt att det varit en anledning till varför jag drack.
Onykter fattar jag vilket beslut som helst. Men det varit bara negativa och själv skadande beslut.

Men tjejen ... kallar mig själv tjej fast jag är snart 57 😀 ... du fattade beslutet idag att inte dricka. Så jag kan fatta beslut nykter också...

Ensam hemma längtar jag att min man kommer hem ... Jag älskar honom så mycket.

Jag ser fram emot en trevlig kväll med honom

🥰😍😀

@Crusade Jag läste ditt tidigare inlägg ang restaurangen som gick omkull, men förstod inte varför ni hamnade i denna by i Sverige. Nu vet jag. :)
Fint att du jobbar på med olika aktiviteter. Du kommer säkert att få till ett sammanhang med tiden.
Men nykterheten kommer först som många säger här. :)

Dag 13!

Yes. Det rullar på och det känns otroligt skönt att vara nykter.

Nya tankar, nya känslor, nya upplevelser.

Varför har jag inte tagit detta steg innan ... Jag var inte redo, antar jag.

Sista gången jag drack på riktigt bokade jag två resor ... en resa i November och en i Februari 2024!!!
Jag hade väl flippat helt och hållet denna helg, ensam hemma med min man borta över helgen.

Jag hade druckit en hel fläska liquör och en 6 pack öl, och var inte helt borta men väldigt nära ... Tills min man kom hem och jag låg helt utslagen i min säng. Hur jag skämdes.

Jag kommer inte riktigt ihåg vad som hänt att jag plötsligt tog beslutet, nu får det vara nog. Ibland så är jag helt blank i huvudet. Hahaha ... måste vara åldern ... och en konsekvens av 15 års drickande.

I alla fall, jag känner mig stolt. Trött men stolt. Denna vecka kände jag mig inte så pigg som första vecka. Jag kände mig förlamad på något sätt. Ville bara vila och ligga ner in min säng. Orkade inte med mycket.

Igår var första dagen jag kom på fötterna igen. Jag har suttit i solen med en coca cola. Jobbat lite i trädgården och gjort vad jag lovat min man att jag skulle göra.

Jag läser ofta alla olika berättelser här på forumet. Även om jag inte skriver någon form av kommentar, så följer jag er så gott det går. Så många bra tips. Verkligen jag är så glad att jag hittat hit.

Nykterhet = frihet.

Kram
xxx

Klockan är snart 05:30.
Har sovit kanske 3 timmar ... men det är okej.

I feel alive! Och jag vill nu börja fylla min vardag med nya upplevelser, helt nykter. Känner att så småningom mina krafter kommer tillbaka. Min livsgladje.

Någon sade till mig någon gång - han bor utomlands och är en gammal kompis från länge sedan tillbaka och vi har inte sett varandra i 20 år - att jag var a great ball of fire eller på svenska en stor eldboll ... hahaha. Han skulle inte känna igen mig nu ...

Men jag kommer tillbaka, steg för steg så bygger jag upp mig själv igen. Det kommer att ta sin tid och nu måste jag ha tålamod vilket nu inte direkt är min starksta sida. Jag vill fixa allt på en gång och är väldigt resultatinriktad. Men jag glömmer att allt är en process och ibland så måsta jag ta små steg i taget. Såsom nu med min nykterhet.

Jag lär mig mycket av vad ni andra skriver här. Som sagt även om jag inte kommenterar, så följer jag flera av er i er resa.

Tanken att resa iväg släpper mig inte ... jag vill bevisa att jag kan. För mig själv. För min man framförallt. Men är jag redo? Min man säger nej. Min terapeut säger nej. Några av er som har kommenterat mina inlägg säger nej gör det inte än.

Jag har inte bestämt mig än. Jag har tid på mig och det är väl bra att jag tänker så. Jag har ingen panik, jag har inte bråttom. Det sade min man igår, så varfär har du sånt bråttom. Så jag svarade, att jag inte har det.

Jag vill bara ha något fint att se fram emot. Då tänker jag, så är det inte bättre att börja upp mina vardagar igen? Börja träna till exempel. Promenera. Träna min vovve. Fixa kläder som nu ligger i en hög. Det finns så mycket jag kan fylla min vardag med. Varför tänker jag så stort? Som om det är min sista chans som jag måste ta.

Innan jag somnade fick jag panikångest så plötsligt. Jag hade ångest att jag onykter hade gjort något allvarligt och att jag inte kommer ihåg och att jag skulle hamna i fängelset. Det var ett läskigt moment, kan jag säga.

Ja, jag vill vara i kontroll av mig själv och av min situation och av mitt liv.

Jag är i kontroll! Nykter!

xxx